טיפ יעיל

המתבגר שלכם מתרחק ומתעלם מכם? נסו לשחרר...

אחת התופעות המזוהות עם גיל ההתבגרות היא התרחקות מההורים. הם מלאי ביקורת, מתעלמים מכם, ומקפידים לשמור על בידול. העצה שלנו: תנו להם לתפוס מרחק (חנוך לנוער)

ישראל גינצבורג | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

איש חכם אמר פעם: "כשהייתי בן 16 נדהמתי לגלות עד כמה ההורים שלי לא חכמים, לא מבינים ולא בוגרים - וכשהגעתי לגיל 22 נדהמתי לפתע לגלות כמה מהר הם התבגרו"...

הבדיחה הזו כמובן מתארת את תחושותיהם של המתבגרים - הם ביקורתיים מאד כלפי ההורים, צובעים את הכל בצבע שחור, ומקפידים לשמור על מרחק ניכר מההורים. חלקם אפילו מתביישים ללכת ברחוב לצידם של ההורים. כמובן שההתנהגות הזו פוגעת מאד בהורים, אולם אם תבינו מדוע הם עושים זאת, תוכלו לעבור את התקופה הזו בצורה רגועה יותר - ואם תעשו את זה נכון תצליחו לקצר את התקופה הזו ככל האפשר.

. . .

אז מה גורם למתבגרים להתרחק ממכם?

בכדי להבין היטב את התופעה הזו חשוב שנכיר את ההבדל בין 2 גורמים שמאפיינים את הזהות שלנו: "זהות אישית" ו"זהות חברתית":

הזהות האישית - היא הדרך שבה אנחנו תופסים את מי שאנחנו ביחס לעצמנו. יש כישורים שאופייניים רק לנו, יש תכונות, תחביבים, ונטיות שמיוחדות לנו. גם אם נהיה במקום רחוק הזהות האישית שלנו תישאר כפי שהיא.

הזהות החברתית - היא הדרך שבה אנחנו תופסים את עצמנו ביחד עם הסביבה שלנו. אנחנו יהודים, חרדיים, שייכים לקהילה מסוימת ואפילו לעיר מסוימת, ואנחנו חלק מקבוצה גדולה.

. . .

כשתינוק נולד - אין לו זהות משלו. הזהות שלו היא חברתית בלבד. הוא מזדהה כחלק מההורים שלו, והוא לא רואה כל הבדל בינו לבינם. ככל שהוא גדל הוא מגבש לעצמו זהות אישית רחבה יותר, ופחות מסתמך על הזהות החברתית.

כשילד מגיע לגיל ההתבגרות - הוא מרגיש צורך לגבש זהות משל עצמו. בשלב הראשון הוא מרגיש צורך לבדל את עצמו מהסביבה הקרובה שלו, והוא עושה זאת בכך שהוא מוצא פגמים בסביבתו הקרובה. הוא לפתע מכנה את כולם "טיפשים" ורק הוא (ואולי החברים שלו) חכמים. כולם לא מבינים, ההורים שלו לא מעודכנים, והוא מקפיד לבטל אותם ככל האפשר בכדי לאפשר לעצמו מקום לבטא את הייחודיות שלו.

בהמשך, כשהוא יהיה בטוח מספיק בזהות האישית שהוא גיבש לעצמו - הוא יהיה מסוגל לראות עוד אנשים מסביבו מבלי לרצות 'למחוק' אותם. הוא כבר לא יצטרך לבקר את ההורים שלו בשביל להרגיש שגם הוא שווה משהו, והוא ישוב ויחדש איתם את הקשר העמוק שהיה לו לפני כן.

אז מה אפשר לעשות? אם לא תלחמו בצורך שלו להתרחק, ואם תתנו לו להרגיש שיש לו ייחודיות ועצמאות משלו, הוא לא יהיה נואש כל כך להתרחק, והוא ישוב ויחפש את קרבתכם.

ולמרות כל הכללים - גיל ההתבגרות קשה מאד להורים ולמתבגרים, ואין הרבה אנשים שעוברים אותו בצורה חלקה. תנשמו עמוק, ותתפללו שתעברו את התקופה הזאת בצורה נכונה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר