
בשונה ממה שרבים חושבים, כישלון לימודי אינו מחסום נצחי. ד"ר ברברה אוקלי, שכנראה הייתה מהאנשים שנרתעו ממספרים ומחקרים מדעים, הפכה לפרופסור להנדסה וסופרת מצליחה, זאת תוך שימוש בטכניקות חדשניות להבנה וקליטה של חומר לימודי. לטענתה, גם מי שגדל עם דיסלקציה והפרעות קשב, יכול ללמוד איך להפוך את מגבלותיו להצלחה לימודית.
טכניקות "סופר-לומד" מוכחות
על פי ד"ר ברברה אוקלי, המסע אל למידה אפקטיבית כולל בין היתר את הטכניקות הבאות, שמבוססות על ניסיון אישי ומחקר מדעי:
- פעילות גופנית מתונה לפני לימוד ובחינה: פעילות גופנית היא לא רק בריאה לגוף, היא אף מסייעת לשפר את הקשב ואת קליטת החומר. הוכח שפעילות פיזית מעלה רמות של חומר המוח BDNF (brain-derived neurotropic factor), ומסייעת לנו להתחבר להכנה מנטלית טובה יותר.
- שיטת הפומודורו: השיטה הידועה לפיה יש ללמוד למידה מעמיקה במשך 25 דקות ולאחריה 10-15 דקות מנוחה, ואז חזרה ללמידה - דרך שמאפשרת ניצול יעיל של קשב וריכוז.
- למידה לפני השינה (hypnogogic learning): חזרה על חומר לפני הירדמות מתגלה כמועילה מאוד לחיזוק זיכרון ויצירתיות. אנו למעשה עוסקים בבעיה לימודית בזמן הרפיה - והמוח ממשיך "לעבד" את החומר במצב חצי-שינה, זוהי שיטה שפעלו לפיה מדענים והוגי דעות גדולים בהיסטוריה, הם פשוט "ישנו על זה".
- גיוון המדיה - למידה מולטי-מדיה: שילוב בין קריאת טקסט, שמיעת תוכן, הפיכה של טקסט לשיר, הוספת מוזיקה ללמידה ואף הפיכת מושגים לתמונות - מפעיל אזורים שונים במוח ומחזקים את הקליטה, אל תהססו לגוון בצורת הלמידה.
- תהליך למידה אקטיבי בארבעה שלבים: השיטה בנוייה כך שמתחילים בלימוד מרוכז, משיכים להפקת תמצית של החומר הנלמד, ממשיכים להרפיה של 10 דקות עם עיניים עצומות ולסיום חוזרים על החומר באמצעות חידון - כל אלו גורמים לחיזוק ושינון המידע ונמצאו יעילים בהכנות לבחינות.
- אפקט פיגמליון, "נבואה שמגשימה את עצמה" – תמיכה אישית וסביבתית: נוכחות של חבר, מורה או מנטור שמאמין ביכולתך, תורמת רבות להתמדה, בניית ביטחון, ודחיפה להתפתחות כך שעצם האמון שלהם גורם לאדם להפנים שהוא יכול, וההבנה הזו נהפכת למציאות ומגשימה את עצמה, חפשו לכם ידיים שיודעים לתמוך ולפרגן.
המנגנונים המוחיים בלמידה איכותית
הטכניקות שהוזכרו פועלות בשל היכולת של המוח לשנות את עצמו, כלומר - נוירופלסטיות. המוח מסוגל לארגן ולסדר עצמו מחדש לפי גירויים ומידע חדש, וכך מפתח דפוסי חשיבה מתקדמים יותר. גם חיזוק התמיכה החברתית נמצא כמנבא משמעותי ביותר של חוסן אנושי והצלחה בלמידה.
המסר העיקרי - לא משנה באיזה שלב או באילו מגבלות התחלת, אפשר להשיג שיפור. כפי שכותב המאמר המקורי מספר על דרכו: "לא משנה עם איזה מוח נולדת – אפשר להפוך אותו לטוב יותר".
המאמר גובש על בסיס חומר מאת ד"ר George S. Everly מתוך מאמר שפורסם ב-Psychology Today.
0 תגובות