כיכר השבת

טור אישי

קולה של האמת המורכבת // נועה ירון דיין

את ספרי "מקימי" כתבתי מתוך תקוה שאף חרדי לא יקרא אותו. אם הספרות החרדית לא תצליח לענות על הצרכים של קוראיה היא תפסיד אותם לטובת כותבים שמביאים עומק (דעות)

92
נועה ירון דיין | כיכר השבת | ד' בתמוז | 28.06.17
נועה ירון דיין
נועה ירון דיין (צילום: דוד מור)

את ספרי "מקימי" כתבתי מתוך תקוה שאף חרדי לא יקרא אותו. עשיתי כל מה שיכולתי. החל מבחירה מושכלת בהוצאה חילונית, דרך כריכת הספר שעליו מצולמת אשה, כדי שאף צדיק לא יתבלבל ויחשוב שמדובר בדברי תורה, וכלה בוויכוחים עם חרדים בדוכני שבוע הספר שזה לא בשבילם בשום אופן. במחשבה לאחור, יתכן שלו הייתי יודעת מראש כמה פרוצה הגדר, הייתי גודרת את עצמי עוד יותר. אבל את הנעשה אין להשיב, ואני פרסמתי רומן שעוסק בתהליך של תשובה מתוך עיניים חילוניות, ואינו עומד בשום קריטריון של אף ועדה רוחנית.

הנה לכם תמימות של בעלת תשובה. חשבתי שחרדים קוראים רק ספרים עם הסכמות. אלא שטעיתי, טעיתי בגדול. ספרי הגיע לעשרות אלפי חרדים. הוא הסתובב בתוך שקיות שחורות והוחבא במגירות של גרביים בבתי אדמו"רים. אלפי קוראים כתבו לי והתוודו בפני וידויים המעידים על מצוקה, על בדידות תרבותית, על תחושה של גטו שאי אפשר לקבל את גדרותיו בשוויון נפש. שמעתי דברים כמו "אין מה לקרוא". כלומר, לא שאין. יש ספרות חרדית, ובשפע. אבל אין בה אמיתות מחוספסות שהן נחלת בני האדם האמתיים בדור המבולבל שלנו.

***

ארכו לי חמש עשרה שנה להבין שנכשלתי בלהיות חרדית. חמש עשרה שנה של ניסיונות על ניסיונות להיות כמו. אבל בדיוק כמו. חמש עשרה שנה של חלומות תמימים להשתייך, לרכוש את המיומנויות הנדרשות, לעמוד בסטנדרטים הגבוהים, להתלבש יותר צנוע ממה שצריך, לגור בתוככי השכונות הנכונות, לצמצם את היחסים עם המשפחה החילונית ליחסי מעבדה שבהם העין פקוחה תמיד והסנקציה היא עניין שבשגרה.

חמש עשרה שנה לקח לבעלי ולי לנשום עמוק, ולהעז להגיד את המילים בקול רם: אנחנו לא מצליחים במשימה שלקחנו על עצמנו. אנחנו נשארים אנחנו מבפנים, ומבחוץ אנחנו עוטפים את עצמנו בשכבה ועוד שכבה של יראת שמים שהיא כולה חיקוי.

כשהגיע המשבר, כשהבנתי שכיוונתי למקום שאין לי סיכוי אמתי להשתייך אליו, הוא לא היה פשוט. האופציה החרדית המחמירה היתה הפירוש היחידי שלי לחיי אמונה. ולא רק שלי אלא של רוב רובם של בעלי התשובה לפני עשרים שנה. כצפיפות ה"דנייר" בגרביים, כך מידת "ברכת שמים". ככל שארבה סייגים וגדרות, ככל שאמית את עצמי יותר באהלה של תורה, כך העולם הבא שלי יצבור נקודות, כמו בויזה. המסר בסמינרים להחזרה בתשובה היה ברור: בוא אלינו, האמת לאמתה נמצאת אצלנו. רק דלג ממגזר למגזר, ותהיה צדיק ברגע קריטי של "ובחרת בחיים".

היום אני יודעת ששיחקתי דמקה, אבל הקדוש ברוך הוא משחק שחמט... הוא רואה מהלכים קדימה אחורה ולעומק בזמן. התכנית שלו לגאולה אולי מעט יותר מורכבת ממה שהשכל האנושי הקטן שלי יכול לתפוס. אין דרך אחרת לא ליפול מהכשלונות שלך, חוץ מאשר לעצום עיניים ולהאמין ש"כל מאן דעביד רחמנא לטב עביד". ואכן, היום, אף שאנחנו נמצאים בעיצומו של התהליך, אני זוכה מדי פעם גם להציץ ולראות שהתכנית האלוקית מוצלחת ורחבה יותר משל כל ארגון קירוב רחוקים.

אבל את תחושת הכישלון אני זוכרת; את הבטן המלאה; את הזעם; את חוסר האונים ואת הפחד להתחיל שוב הכל מהתחלה, לטרוף את הקלפים כמו רבי עקיבא אחרי המגפה, ולעשות מעשה אמיץ של "משנה מקום משנה מזל", לנסות לעשות מה שרבי נחמן מברסלב קורא לו "תשובה על תשובה". להתחיל שוב מאפס ולהבין כי גם חוסר ההצלחה שלנו הוא בוודאי לטובה, גם הוא רצון השם.

כבר לפני 15 שנה, כשלא הצלחנו למצוא מוסד חינוכי שיתאים לבן שלנו, נדחק בעלי לפינה ש"הכריחה" אותו כביכול להקים תלמוד תורה. מוסד שיקבל אותנו מלכתחילה, פשוט כי אנחנו נשב בהנהלה שלו. הילדים שלי מזמן לא לומדים שם, אבל מאות ילדים של בעלי תשובה לומדים גם לומדים. גם הצעד ההוא של להקים תלמוד תורה חרדי נראה היום בעיני כמעשה מהוסס. לא לקחנו לעצמנו חירות לברוא פלטפורמה שתתאים לנו, אבל הקמנו חיקוי טוב עבור ילדינו. על הבסיס המבוהל שלנו, באו מאז עשרות מוסדות חינוך חצי אלטרנטיביים ולקחו את החירות לבחור עבור ילדינו עוד כמה צעדים קדימה. אין ברירה. המורכבות יוצרת צרכים מורכבים, והצורך הוא אבי כל המצאה.

הכישלון האישי שלי הוליד תובנה שתחילתה יאוש ואחריתה חיזוק באמונה. או במילים אחרות, אם אינני מצליחה למצוא לי חיים בתוך המחנה, ארחיב את גבולות המחנה עד שאמצא לי מקום שבו אוכל לחיות בשלום גם עם עצמי וגם עם אלוקי, בלי שהאחד יכחיש את חברו.

איך הבנו שנכשלנו? כרגיל. דרך המראה הכל כך כואבת. המראה הכי כואבת: דרך הילדים. אנחנו אולי האמנו לעצמנו, והצלחנו פה ושם לשטות גם בשכנים, אבל הילדים שלנו לא האמינו לנו. הם לא קנו את העולם שסידרנו להם. הם לא השתלבו, ומעבר לכך – התעקשו שלא להשתלב. דרכם הבנתי כי המטריה שמעניקה החברה החרדית למי שמקבל על עצמו את ההשתייכות אליה, לא מצליחה להגן עלי ועל ילדי. זו עובדה. וכך קיבלתי את הסטטוס הכי משונה בעולם. נפלתי בקפל בין המגזרים. לא הייתי שייכת לשום מקום.

אין בי כעס על החברה החרדית. היא מבחינתי מה שהיא. עובדה קיימת. יש לה הבעיות שלה, וגם הן יאלצו להיפתר בדרך אל הגאולה. האבולוציה של האמונה, כך אני מקווה, לא תפסח על בני ברק. אם כבר עולה בי ביקורת, היא ביקורת עצמית. איך אני האמנתי שאפשר באמת להשתייך בשלמות תוך דור אחד. הרי כל הגירה אורכת לפחות שלושה דורות ומכניסה את כל שלושת הדורות לתהליך שינוי כואב. רק עם הזמן הפנמתי עד כמה אנחנו מהגרים, ועד כמה השפה החרדית היא שפה קשה.

ידיעה זאת הניעה שלל פעולות בכל תחומי החיים של המשפחה שלנו, ובעיקר בתחום חינוך הילדים. היא אף היתה זו שגרמה לי לפנות אל הכתיבה. מצוידת בתובנה החדשה על מקומי בחברה פניתי החוצה, אל עולם הספרות הכללית. לקחתי לעצמי חירויות שאינן נחלתן של כותבות חרדיות. שני הרומנים שפרסמתי לא עמדו בשום קריטריון של שום ועדה רוחנית – שניהם ראו אור בהוצאת "עם עובד". הגדרתי אותם ספרים שאינם מיועדים פנימה, אלא החוצה. מקומם היה בעולם שממנו באתי, לא בזה שאליו נכנסתי.

לא כך היה גורלם. עם הזמן גיליתי כי הצימאון לספר כמו "מקימי" בתוך העולם החרדי, גדול כנראה עוד יותר מזה של העולם החילוני. ולמדתי פרק על הספרות החרדית.

***

הספרות החרדית אינה עונה על הצורך הפנימי של הקורא לשמוע אמת. דרך הקוראים החרדים שלי נחשפתי לגעגוע העמוק לשמוע את קולה של האמת הבלתי מסונתזת, הבלתי מצונזרת, הכל כך לא פוטוגנית. התגובות ל"מקימי" ואחריו גם לספר "שירה גאולה" שיצא לפני שנה, היו מפתיעות בעוצמתן. שני ספרים, האחד עוסק באהבה ובאמונה והשני עוסק בנוער נושר ובאמונה. שניהם לא פוליטיקלי קורקט. שניהם מביאים קול שכל כך הרבה אנשים מחכים שיישמע. קולם של הרודפים אחרי חוקיך, וקולם של הבורחים מאותם חוקים עצמם. בעיות שקיימות בכל בית חרדי. בעיות שכמעט ואינן מטופלות.

אם הספרות החרדית לא תצליח לענות על הצרכים הפנימיים האלה של הקוראים שלה, היא תפסיד אותם לטובת כותבים אחרים שמביאים עומק ומורכבות, וביחד אתם גם רוח מעבר לגדר. החברה החרדית הפסידה בשנים האחרונות את המונופול שהיה לה על עולם התשובה, מאותה סיבה ממש: חוסר יכולת ואף חוסר רצון להתמודד עם מורכבויות, עם מציאות שאינה שחור-לבן, עם עולמות שבורים המבקשים את תיקונם ומקלקלים הרבה בדרך אל התיקון. אני לא דואגת לבעלי התשובה. הם סוללים דרך. אני כן חושבת לעתים ביני לביני כמה קשה הניסיון של חרדי גלאט. ואני לא יכולה שלא לשאול את עצמי, מה יהיה גורלם של כל אותם נכשלים שנכשלים מבפנים, בתוך הגדר? מי ישמיע את קולם? מי יכתוב את סיפור התשובה של יהודי חרדי שעובר דרך הפרוזדור של העולם הזה ולא נשאר נקי מנזקי הזמן והמרחב? כי גם הקול הזה צריך שיישמע בעולם.

פתרון אין לי, אבל האבחנה חייבת להיעשות. תם זמנן של הגדרות. הגיע הזמן לחשוב לעומק, לייצר גדר פנימית, להביא את עצמנו ואת ילדינו להתמודד ולא להעלים עין. המציאות משתנה. הרשתות החברתיות הפילו משטרים במצרים ובלוב. האם הגיוני לחשוב שבני ברק חסינה נגד השפעתן? האם סביר להניח שהן לא יחדרו את הגדר הבלתי נראית והעדינה שמקיפה את מה שמותר, ומבדילה אותו ממה שאסור? מי שצמא, מתמקד פחות בכשר, והולך להרוות את צמאונו מבורות אחרים. אין כיום שום גדר שתוכל לעצור אותו.

תפקידה של הספרות הוא גדול וכפול. כפי שפתחה רותי קפלר את מאמרה, היא מצד אחד ראי המציאות, ומהצד השני היא יוצרת מציאות. במיטבה היא יכולה להוציא לאור את המאבק הפרטי שלנו המתנהל במחשכים. אבל ספרות טובה אינה כלי תעמולה בידיו של איש. היא שליחה נאמנה של הזכות לבחור באומץ את חייך בלי להתחבא. אי אפשר לאלף אותה לאורך זמן. לא את הכותבים אותה, ולא את הקוראים אותה. אי אפשר. תחסום כאן, היא תפרוץ שם. תגדור למטה, היא תשלח ענפים מלמעלה. ולכן קולה של האמת ראוי שיישמע מתוך המחנה עצמו. כל ביקורת חיצונית איננה רלוונטית. הסופרים והסופרות החרדים יאלצו להרים את הכפפה ולהיענות לאתגר. חלקם, כך נדמה, כבר החלו בתהליך.

האתגר הזה, להגיד אמת בלי להחריב את העולם, עומד לנגד עיני כשאני כותבת. אני מתפללת לגדר פנימית. מתפללת לדעת להבחין בין טוב לרע. מתפללת לאחריות ציבורית וחברתית עדינה שתגיע מהנשמה שלי ולא משום ועדה רוחנית. ומתפללת לא לחטוא בכתיבתי למורכבות של העולם שהקדוש ברוך הוא ברא. והוא ברא אותו מורכב. מורכב מורכב מורכב. מורכב לחיות בעולם הזה בלי להחריב אותו, ומורכב לכתוב אותו בלי להחריב אותו. הדחף לכתוב אותו כהווייתו הוא פיתוי שאף כותב, בפרט אם הוא גם אמן, לא יוכל לעמוד בו לנצח.

מאמר זה פורסם באתר "צריך עיון", כתב-עת להגות וחשיבה חרדית

תוכן שאסור לפספס
92 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
61
נעה מדהימה! מילותייך מביאות את הקשה להביע. ודווקא מתוך המילים הללו ניכר כמה הסתרה קיימת ומתוך זה נותר רק לתת לעצמי ליפול ומתוך זה להתרומם. את בבואה של תורת רבנו ודרכו. את מהווה אבן יסוד עבור נשים רבות!!!! תפילתי לבורא עולם שלא תסורי מדרכך הנכונה וה' ישלח לך כוח רב. אוהבת אותך מאד! (נשלח באמצעות כיכ
ללא שם17.07.17
60
בהיותי שנה ופירש ולאחר שנים רבות והליך מתון של התקרבות התגלגל לידי ע'י מישהי שהכרתי בת'א הספר מקימי קראתי אותו בשקיקה רבה ואף מצאתי את עצמי שואל את השאלות של אותה עלמה ומיד מקבל תשובות לא מתחכמות אך אמיתיות וזה הספר שפתח לי שערי תשובה אשרייך שזכית! (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
משה30.06.17
59
מה זה נותן הטבילה הזאת במאורות שמתחת למדרכות? איזה עלם חרדי יבנה מזה שיתוודע אל כל הפלונטרים , התסכולים שמבוטאים בספר שירה גאולה למשל? האם היא באמת חושבת שזה יאיר דרך למישהו? האם זה יוציא מהסבך? ייתן פתרון? אדרבא ספורים תמיד היו המקום ששם נגעו אנשים בטוהר ובטוב שבאדם. מוטב להאיר את העליה שבתוכנו ,
אסתי29.06.17

הצגת כל התגובות

58
אולי את היום "חרדית פחות" אך קרובה לה' יותר. חותמו של הקב"ה אמת , וה' רוצה אנשים אמיתיים.
יוסי 29.06.17
57
ועכשיו נועה, תביני מדוע יש לכם בעיות להשתלב בחינוך החרדי, תביני מדוע לא ששים לקבל ילדים של בעלי תשובה... תביני ותפנימי. מסכימה שאתם צריכים מוסדות כהכנה, לפני ההשתלבות אבל תבינו אנחנו רוצים לשמור על הילדים שלנו, זה לא קל, גם למי שיש משפחה לגמרי חרדית, וכן, ילדים של בעלי תשובה מהווים בעיה, שמחים אתכם
חרדית מלידה29.06.17
זה מה שקורה כשמנסים לשוות לילד שהחיים הם קופסא סגורה,אני לא רואה בעיה שילד יראה שהחבר שלו הוא לא בדיוק בסגנון שלו כי זה רק עניין של סגנון! ולהפך צריך להחדיר לילדים וללמד אותם לקבל את השונה ואין מה לפחד מזה
א29.06.17
ילדים חרדים יכולים ללמוד עם ילדים של בעלי תשובה כאשר האחרונים חייבים ליווי ותמיכה עד לשילובם בהצלחה בחברה החרדית.. אי אפשר למגר את בעלי התשובה, זה לא הפתרון לשמור על הילד החרדי מבית, לדעתי הוא צריך לחיות איתו עם עין פקוחה של הורים ומחנכים. חבל שהרבה מדברים גבוה גבוה על קרוב רחוקים ובאותה נשימה עוס
ריקי29.06.17
56
ויפה שאתר כזה פרסם אותו.
יהודי28.06.17
55
לא יודעת אם זה בעיה רק של החרדים.. ח ס ר ספרות טובה בעולם! תראו איזה התלהבות מרולינג זה לא בעיה שלנו זו א ת ! סופרת פשוט מעולה ודבריםטובים במיוחד שהם חסרים נחטפים נקראים :.) העולם ממי
103.07.17
54
מאוד מתחברת ומסכימה!... (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אני..01.07.17
53
כיום אני אם לשלושה, את ספרך קראתי בהחבא בהיותי נערה בתיכון. בכנות, את קטעי ההגות שלך לגמרי פספסתי, הרומן הוא היחיד שריתק אותי. כמוני חברותי שקראו את הספר. ככה זה כשהבנים נמצאים מעבר למחיצה....( וטוב שכך) החברה החרדית בשום פנים ואופן לא צריכה לייצר ספרי רומן, יש כיום ספרות יפה על זוגיות ,מתוך גישה פר
חני29.06.17
52
הספר הגיע לביתי בשקית צהובה של צומת ספרים והוא עומד בספרייה שלי ליד ספריהם של נאוה מקמל עתיר, מאירה ברנע גולדברג, חיים גרינבוים וחוה רוזנברג. לא צריך להיתקע על סטיגמות. חרדים קוראים הכל ורואים הכל. אולי זה חלק מהפתרון: אמת. או שא קוראים או שכן. אבל גם לקרוא וגם להחביא זה לא הופך אף אחד לאדם יותר טו
חרדית29.06.17
51
שנים שאני מקשרת את המצב שלנו בעלי התשובה לבחינה הזאת של פרה אדומה, שמטהרת את הטמאים ומטמאת את הטהורים, וצריך זהירות רבה, סבלנות ואמונה , יש לנו חלק בגאולה אבל כניראה די שונה ממה שחשבנו בהתחלה
הקו הדק - בין מ28.06.17
50
שלום לכם. אני חרדי אמיתי ממשפחה טהורה וקדושה מדורי דורות. ארון הספרים הוא מקום מצויין להחביא בו טלויזיה ולצפות בסתר. נשלח מהטלפון הכשר-פרוץ שלי.
טלפון כשר-פרוץ18.07.17
49
אין לך על מה להתנצל אנחנו לא שייכים לעולם החרדי ולא נהיה שייכים אליו העולם הגלותי הזה רק הורס לנו את הקרבה לאמת ...
חיים02.07.17
48
נוער חושב ..לא נושר.שיניתי את השם. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
עולם השקר29.06.17
47
דברים כדורבנות
נחמה29.06.17
46
נועה! כמה טוב שאת שמה את הדברים על השולחן, אני בתור חרדית מבית מזדהה אם כל מילה שלך! העולם החרדי צריך שינוי וצריך שתהייה התאמה בינו לבין הדור, ההרגשה היא שאין הבנה למצבים הכי טבעיים ופשוטים פשוט אמת הציבור החרדי צריך להיות כנה אם האמת שלו תמשיכי לכתוב לנו עוד ספרים כנים ואמיתיים!!
אא28.06.17
45
כל הכבוד נעה אבל חבל שרק עכשיו הכל יוצא החוצה איפה כל השנים האלו שאז ראיתי אותך ושמעתי סיפורך וניסת לחזק אותי אשריייך חיזקי ואימצי באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
חסויה28.06.17
44
כל התלישות שלכם ושל הילדים בגלל הכיוון המוזר של ה"אודסר" ושל ברסלב וססמאות של "רבנו"..., מתי תגיעו למסקנה ש"לרבנו" אין המשך? הוא חי לפני 250 שנה! אם הייתם נכנסים למסגרות ליטאיות נורמליות, ולא ברסלביות הזויות,הילדים שלכם ואתם לא הייתם עוברים כאלו משברים
אילנה03.07.17
43
אני חרדית ונשואה לבעל תשובה. אני ובעלי הגענו למסקנה שזה שהרבה מילדי בעלי תשובה עוזבים את הדרך, כי הם רואים שההורים לא לגמרי התנתקו מהעבר שלהם. עדין משוייכים לתרבות , לחברה החילונית, לדוג כל מני סלב שחזרו בתשובה רגילים לאור הזרקורים, או רוצים להשפיע על שאר המגזר החילוני, ונשארים בתפקוד שם, אם זה ברד
מרים29.06.17
הילדים או כישלון להורים . ההצלחה והכישלון לא בידנו אנו משקיעים וזורעים יש לנו שותף שלישי השם. ולילד יש בחירה חופשית כשגדל.
למרים09.07.17
42
מיה קינן, רותי קפלר ועוד. דווקא הספרות החילונית בעיני פחות איכותית. הרבה סופרים מאדמנסים להיות פרופקטיבים כדי להחשב "אמיצים"... ומביאים סתם לכלוך צהוב ולא מעניין. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
נילי29.06.17
41
קשים גרים לישראל כספחת. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אאא29.06.17
פנה לאישפוז דחוף. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מנדי02.07.17
40
מקסים! (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ללא שם28.06.17
39
קראתי את שתי הספרים, כתובים באמת בצורה טובה , אין אפס שהיא צודקת במשפט של מי יכתוב את הסיפור של אלה שנופלים בפנים הגדר, כל אחת ואחת שביננו... זה מה שאני כתבתי על החיים שלי וכנראה שגם על החיים שלכם השבוע יצא לי להיות באיזה סיפור אישי כובש של חוזרת בתשובה, הערכתי אותה, הערצתי אותה, והייתי הכי מאושר
תהילה16.10.18
38
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
תשובה02.07.17
37
את רצית להיות חרדית ופתאום ראית שהחרדים רוצים להיות חילונים אז חשבת שזה באמת עדיף נועה יקרה את פשוט טועה ומבולבלת! אפשר להבין את הקושי! אבל
חרד29.06.17
אלא שה'גדרות' יהיו מרצון פנימי ולא מכפיה חיצונית ולא רצונית (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
דתי02.07.17
36
ארגון "מענה" . אני אישית מאוד נעזרת בו להדרכה ובאמת שהרב דן טיומקין הי"ו עונה תמיד ועוזר מידיית בכל דבר (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מיצ'29.06.17
35
ראש בריא ומפוכח. עולם בעלי התשובה (וגם העולם החרדי, לא פחות) צריך את התובנות הללו ולמידה מן הנסיון של הותיקים. והלוואי שהאמת תנצח ותביאו שינוי.
בעל תשובה 13.07.18
34
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
כל אלה עשית והחרשתי02.07.17
33
תודה שאת מעלה נושא מורכב בצורה כ"כ חיננית ולא מתלהמת. תודה לך שעברת תהליך צמחיה ארוך ומורכב כדי להיות מסוגלת להביא מתוכו את האיכויות שקיבלת. להעבירן הלאה לצמאים.
חרדית29.06.17
32
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
משה29.06.17
31
הילדים נכנסים לחינוך החרדי צדיקים גמורים, ושם מחנכים אותם להערמות ושקרים, כגון גוי של שבת,כלאחר יד,עירוב, לכן רובם יוצאים חסרי אמונה.האמיצים שבהם חוזרים בשאלה, השאר כופרים גמורים בלב.
דן סגל29.06.17
30
חשיבה . בתור אמא למתבגרים הספר שירה גאולה מאוד חשוב. השם אוהב אותך .גם אני חזרתי בתשובה אבל לעולם הכיפות הסרוגות החזק .בעולם זה אני לפחות רואה יותר אמת.
לנועה היקרה.09.07.17
29
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
כמה פשו02.07.17
אם אתה רוצה תשאר בשקר. השם אוהב את האמת שלה.
ל5609.07.17
28
לפי הכתבה אני אישית מבינה שאין טעם לחזור בתשובה ושלמעשה כדאי להישאר חילוני או היכן שאתה נמצא ושלבעלי תשובה אין מזור ונכונה להם דרך יסורים ממש... כי הרי החברה החרדית השלטת היא חברה בעייתית ביסודה וכמובן שהשגחה פרטית לפי הנוסחה הזו אינה קיימת....ובנינו ובני בנינו צפויים לחזור בשאלה דווקא בשל הפגע הר
יהודת06.07.17
27
בהגיגים ופילוסופיות והתכמויות של מאמרים אוויליים של ילדים שמתיימרים להבין את דרכי השם לא חדלתם לתהות ולשאול שאלות לא הכנסתם את הרגל השניה אף פעם באמת וכולנו היינו שם וראינו לא נחתם בהכנעה ובענווה ועכשיו בכי (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ללא שם02.07.17
26
נעה המדהימה! הייתי בהרצאה שלך לפני שנים ב"צהר" , את שינית לי את החיים. אח"כ קראתי את ספרך המדהים!!! שגרם לי לבכות ולדעת אותו כמעט בע"פ.. את מדהימה! יש בך ישרות ואמת פנימית! חסרות דמויות כמוך במגזר החרדי.. עלי והצליחי!
אחת29.06.17
25
אישה אמיתית עם פשטות עוצמה ותובנות לחיים. מאת ה' כמובן יצא שלא המשכת בגל"צ עם רזי ברקאי למרות שאהבתי לשמוע אותך שם.הם כל-כך שטחיים אחינו הלא הדתיים ולא הבינו את עומק דברייך. חזקי ואימצי אחותי. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
שלמה29.06.17
24
אל תדאגי ביכלך אצל חרדים היו כבר מלפני מאה חמישים שנה. לא ספר שלך ושום ספר אף בעל תשובה לא יקלקל המקולקל. לא בגלל האמת קוראים ספרים כאלו. הבא להטמא מסעיין לו. המשועממים תמיד יחפשו מה לקראו, הצדיקים ירדפו אחרי מצוות וחסד. אמונה, יראת שמיים, תשובה הם לא נופלים מהשמיים. אפשר לעבוד על עצמינו, על ילדי
עפר ואפר29.06.17
23
מחברת יקרה נועה דיין, האמת ביהדות, היא לברוח מזרקורים לברוח מפרסום, להיחבא בזרועות הד' יתברך עם קיום המצוות, אמונה, שמחה ודביקות. אם אינך שם, ואת עדיין זקוקה לפרסום, לשם מה לעורר מידע זה לציבור החרדי הנפלא שלנו. אנו בעלי התשובה שחיים בעולם תורני, אצילי נפלא, מחוברים לצדיקים ויראי השם אמיתיים חיים בא
אי שם28.06.17
22
ידעתי תיאורטית שיש את הבעיה של ילדים של חוזרים בתשובה שמעתי על מכת נפילות בעיקר בקרב ילדים בבתי הספר של חבד ושל ברסלב אבל עכשיו אפשר לחוש בבעיה מכלי ראשון. לדעתי גם מי שחוזר בתשובה דרך ברסלב או חבד צריך לעשות כל מאמץ מתחת לאדמה ובשמיים שהילדים שלו לא יגדלו בחבד או בברסלב כי שם יש את מכת הנשירה הגדול
שעוזבים את הדרך28.06.17
לכל היועצים למיניהם, כשאתם תעברו נסיון כזה תבינו שזה לא קשור לא לחבד ולא לברסלב זה השנאה התהומית לבעלי תשובה. אצלי הכל היה כמו שצריך מגיל אפס וכבר, וכשיש בנות זה לא קשור לחבד או ברסלב כי הן בבית יעקב כשמגיעים לסמינרים רואים איך המורות "הליטאיות הצדיקות" מתנערות מכל רצון לעזור בכניסה לסמינר, וכל נשי
רחל02.07.17
21
עלי והצליחי (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
שניאור זלזניק04.07.17
20
הכל היה נראה לך אחרת
אסף02.07.17
19
באתר חרדי.... (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
הלל29.06.17
קצת אינטליגנציה, בבקשה
לא צריך ליבה01.07.17
18
על ידי החולה, אבל מעט מן האור דוחה הרבה מן החושך. חזק וברוך לנועה ויובל היקרים. מעריצים.
יוסי29.06.17
17
מעורר מחשבה בהחלט. הלוואי ונזכה להגיע לאמת.
רוני28.06.17
16
אין ספק שזכיתם להשתייך לזרם נפלא שחכמה רבה בצידה..אך לבוא ולשלול את דרכו של רבנו נחמן הינה טעות ביסודה. אני למדתי בחיי שדבר שאין אני מבין אותו ולא מכיר , איך אוכל להביע דיעה אובייקטיבית לגביו..וזה בתמצית כל העניין.קרי הזרם המרכזי -הליטאי באופן קונסטינטנטי לא מקבל שום הנהגה אחרת מלבד מה שהורו להם רבו
צבי19.07.17
15
שוב ושוב ושוב ולשוב (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
שער הגאוה.הענוה. בושה02.07.17
14
היה צדיק אחד! שראה את כל התהליך הזה שקורה בציבור החרדי וגם כשעולם התשובה רק התחיל לפני 60 שנה . מי שיקרא או ישמע את שיחותיו יפתחו לו שערי אורה, ויבין וידע איך להסתכל נכון וממש לראות איך לגשת לדור שלנו באמת! הלוואי וגדולי הדור היו שומעים לו אז, אז היה נחסך הרבה סבל מהרבה אנשים,אבל השם גדול והכל יתהפך
תקווה29.06.17
13
בכל מקום שקראתי דברים שלך או ראיתי היו אלה דברי אמת בלי התיפיפות וטיוח. ובאשר לספרות החרדית: אני קוראת מגיל שש ומלאתי את עולמי הפנימי בידע ובידיעה על החברה החרדית בה אני חיה אך לצערי הרב מאד האמת רחוקה מהסיפורים כרחוק מזרח ממערב... תמיד בספרים הבעל מבין מאד לליבה של אשתו.תמיד מעודד. יודע לתת מילה טו
מתפעלת29.06.17
רגועים ושקולים. והנשים - קטנוניות. קנאיות. מייללות כל היום על שטויות. זה כל כך מכעיס. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אני02.07.17
12
אכן יש בעיות לא פשוטות לבעלי תשובה במיקומן בתור המגזר החרדי, ואין חולק על כך. מצד שני, אין כל ספק כי החרדים האוטנטיים, - אלו שלא שינו... הם לא מושפעים ואליהם צריכים לשאוף להתקרב. להם אין ווטסאפ, ולא השפעה מהרחוב בשום צורה, זאת משום שהם מנוהלים ודבוקים בגדולי הדור ובתורה הקדושה. אותם לא תזיז כל רוח ס
דני29.06.17
11
חייבים להקים אירגון שיקלוט בעלי תשובה חדשים שמגיעים מסונוורים מסמינרים של חרדים שמצליחים להחזירם בתשובה ולהביאם לשיא ההתלהבות ושיא היופי והאמת ושיא הדוגמא של החרדים המקסימים והמכילים עד... "הכיס" שזה אומר למי שלא מבין עד הקליטה בעולם החרדי אפילו בקבלה לגנים וקייטנה יש סלקציה...עד הצער וההתמוטטות של
רחל29.06.17
10
קראתי את הספרים. בצמאון. זה הספרים הכי הכי טובים שקראתי בחיים שלי. המאמר שפורסם פה של נועה כ''כ אמיתי וכואב. חבל שאצלנו לא כותבים על הנושאים הלו. הכל לא חלק!!! יש כ''כ הרבה בעיות ומקרים שלא מדברים. זו לא חכמה להתעלם!! נועה, כבר פגשתי אותך ואמרתי לך. אבל אם את קוראת את התגובות תשמעי שוב. שלא יהי לך
לי28.06.17
9
שלי אני בעלת תשובה. מחפשת את הדרך שלי. אני לא יכולה להשלים עם האג'נדה החרדית, אך מצד שני חוששת להשתלב במגזר הציוני דתי ששם לצערי הרב ישנה נשירה רבה (עוד יותר מאשר במגזר החרדי). גם אני ומשפחתי מרגישים בין המגזרים. וזה לא טוב. כי זה אומר שאנחנו לא שייכים לשום מקום. אני מתפללת בכל רגע לקב'&#0
אני29.06.17
העיקר להיות יראי שמיים, את חושבת שאיכפת לקב"ה מאיזה זרם את? חשוב שתהיי שומרת תורה ומצוות, עושה מעשים טובים ומתקנת מידותייך.
רב02.07.17
מי שלא משתייך זה כמו עץ בלי שורשים...הילדים נעשים מבולבלים, ולא יודעים לאיזה מוסדות שולחים את הילדים, הילדים הופכים לחסרי יציבות
אילנה03.07.17
רק להיות עם השם. והחרדים הם לא הקב"ה .יש הרבה חרדים מחופשים והם רשעים גמורים ,העיקר שהם מתנשאים על הבעלי תשובה ועל הכיפה הסרוגה. מדברת רק מנסיון אישי שראיתי במו עיני
רחל02.07.17
שחרדים לאומיים יכול להתאים... (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אני02.07.17
8
יש הרבה מה לקרוא אשתי מחליפה ספר כל שבוע
מוטי29.06.17
7
של פעם, רצו לישב את הארץ, עד היום רוצים עולים חדשים אבל לא יודעים לקלוט אותם, (פרט לרוסים) אותו כנ"ל עם החוזרים בתשובה. תעשית התשובה רוצה חוזרים בתשובה...אבל לא "חרדים."..לא יודעים לקלוט אותם, ולהכיל אותם...מה שעשו לעולים בזמנו, עושים היום לחוזרים בתשובה...
מישהי29.06.17
6
אל תדון את חברך עד שתגיע למקומו כל ימי חיינו נצטרך לחפש את האמת התוצאה תהיה אחרי החיים (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יעקב 28.06.17
5
מדהימה. חדה כתער. יישר כוחך. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ללא שם29.06.17
4
ותקראי את הספר "אותיות דליבא" ותגלי כמה החרדי החוזר בתשובה חי מתאמץ וחוזר בתשובה. אל תתבלבלי מהתופעה החדשה של כאילו תורה בפייסבוק יקירתי העולם האמיתי של התורה שם לא נמצא. הכל הכנה לגאולה השלמה שנרצה באמת את הקדושה אין יאוש בעולם כלל גם מהחרדים אין להתייאש עובדי השם אמיתיים יש בכל מקום שנזכה כו
חוזרת בתשובה28.06.17
כשתעברי ת'נסיונות האלה תדברי אחרת,קל לחזק להטיף ולייעץ,לצערנו אנו לא מלאכים ויש לנו רגשות עם כל ההתחזקות שבעולם,יש מציאות כואבת ואיאפשר להתעלם.
רחל02.07.17
עברתי שערותייך היו סומרות. ואני עדיין עומדת מאחורי כל מילה שכתבתי. אנחנו צריכים לשאוף לדרגות יותר משל מלאכים ולעבוד על עצמנו ועוד יותר דווקא בשל "המציאות הכואבת" כדברייך. ולא להתבוסס בבוץ ולהיתקע ברחמים עצמיים ולהיכנע למי שלא רוצה לעבוד, ואין להתבלבל, חד משמעית. צריך לרצות לעבוד.
חוזרת בתשובה07.07.17
3
בסד אילו מילים חזקות כמה נכונות. אני גם באה מהעולם החיצוני, וכ10 שנים לא נגעתי והתנערתי גם מהספרות החרדית שהייתה רדודה וכמובן לא את הספרות ה״חילונית״. כעת אני קוראת ספרות חרדית, כי לא יכולה בלי לקרוא. אבל מבינה בדיוק את המורכבות עליה את מדברת
יעל28.06.17
2
הצלחתי להגדיר ולבטא כבעלת תשובה, גם כמוך 15 שנה. כל מילה בסלע - אותן תחושות, אותן תובנות, אותן בעיות!!!! פשוט נפלא ותודה.
שרה28.06.17
עוד אחות תאומה ל"חוויות" להתמודדות, להתחזקות, לפז"מ של תשובה ואף עם ותק של 27 שנים. נועה העלת על הכתב את כל מה שמתגבש בי שנים,תודה.
רחל29.06.17
1
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
צבי28.06.17
אולי גם יעניין אותך
תרבות

הציצו: 7 פעילויות מרתקות לאיחוד המשפחה בערב לביבות 

טובה אור | 04.12.23
ש

תתפנקו

מופעי תרבות ברמות שלא הכרתם

כיכר בשיתוף עיריית ירושלים | מקודם
ש

נקבצו ובאו

בבין הזמנים הזה נופשים בירושלים

כיכר בשיתוף עיריית ירושלים | מקודם
ש

נותרו מקומות בודדים

אלפי משתתפים ביום הראשון של מופעי ׳בין הזמנים 4׳ של חבורת תריג

כיכר בשיתוף חבורת תריג | מקודם
ש

מהרו להזמין!

ילדי חבורת תריג מגיעים לירושלים!

כיכר בשיתוף חבורת תריג | מקודם
ש

במיוחד לחג הפסח

מתארגנים לחג עם 'קונים מקבלים' הכי שווה שיש

כיכר בשיתוף קרן החשמל | מקודם

16 חוקים שמשפחת המלוכה חייבת לאכוף

תהילה אלטמן | 21.09.22

יצירתיות vs אומנות

"אני לא טוב בזה" | למה הפסקנו ליצור ואיפה הדמיון הנועז?

יוחנן בלייך | 25.08.22

ציניות ושואה

קמפיין ברשת: 'האושיות' בוחנים את גבול חופש הביטוי

בשיתוף "התו הסגול ברשתות החברתיות" | 13.12.20

למה הקול שלנו נשמע מוזר בהקלטות?

תהילה אלטמן | עריכה: שרי ברינר-שיפמן | 06.12.20
ש

ללא ידע קודם • מחזור ג'

ההרשמה לתוכנית החרדית להכשרת מתכנתים יצאה לדרך!

כיכר בשיתוף קודקוד | מקודם

השאירי איתנו את האהבה // דפנה קורץ

דפנה קורץ | 13.11.20
ש

לימוד קריאה לא חייב להיות קריעת ים סוף

כיכר השבת בשיתוף מכון הקריאה ברנשטיין | מקודם

ושמחת והיית // דפנה קורץ

דפנה קורץ | 01.10.20

סליחה // דפנה קורץ

דפנה קורץ | 15.09.20
ש

הזדמנות שלא רואים בכל יום

"פוטנציאל רווח עצום" • הזדמנות להשקעה במרכז גוש דן

כיכר בשיתוף בריטניה-ישראל על הפארק | מקודם

הרמזור שיאפשר / דפנה קורץ

דפנה קורץ | 07.09.20

סכום שערורייתי

כמה עולה שכר הלימוד של הילדים של קייט?

תהילה אלטמן | 27.08.20

פתיחה טובה // דפנה קורץ

דפנה קורץ | 19.08.20

חופשה במסיכה // דפנה קורץ

דפנה קורץ | 12.08.20
ש

הבריאות שלכם קודמת

סל הריון מקיף - ההטבה שתלווה אתכן בחוויית ההריון

כיכר בשיתוף מכבי | מקודם

תן עוד תקווה // דפנה קורץ

דפנה קורץ | 16.07.20

מבודד ללא בחירה // דפנה קורץ

דפנה קורץ | 09.07.20

גל יישאנה // דפנה קורץ

דפנה קורץ | 07.07.20