כיכר השבת

בעקבות "פייק המטפלים"

האם הסמינרים יוכלו ללמד 'טיפול באומנויות' - במקום המל"ג? יצאנו לבדוק

הכתבה על "פייק המטפלים" עוררה הדים ולימדה רבים לבדוק למי הם הולכים לטיפול - כי הנזק יכול להיות נוראי | אלא שהכתבה עוררה שיח גם סביב החוק של 'דגל התורה' להכניס לימוד "טיפול באומנויות" לסמינרים - ולהוציאו מהמל"ג | האם זה טוב? יצאנו לבדוק (חרדים)

67
ישראל גינצבורג | כיכר השבת | י"ט בטבת | 12.01.23
האם הסמינרים יוכלו ללמד 'טיפול באומנויות' - במקום המל"ג? יצאנו לבדוק
(צילום: שאטרסטוק)

כתבת המגזין בשבוע שעבר על "פייק המטפלים", המטפלים הלא חוקיים - הכתה גלים. קיבלתי כמות מלחיצה של תגובות בנושא עם סיפורים על אנשים שהלכו לטיפול לא מקצועי והחיים שלהם נהרסו. "לגרושתי אני יכול לסלוח, היא הייתה במצוקה", כתב לי אחד הגולשים, "אבל למטפלת הרגשית שטיפלה בנו לעולם לא אסלח. אם הייתה מעט מקצועית יותר הבית שלי לא היה מתפרק", הוא שיתף אותי בכאבו.

>> למגזין המלא - כנסו <<

אין ספק שמטפלים רגשיים שלא למדו טיפול בצורה רצינית עושים עוול נוראי. אדם שלא למד טיפול, כמוהו כאדם שלא למד רפואה, ובנושא של רפואת הנפש אין שיטות מקוצרות, אין שיטה שפיצחה את הנוסחה ופותרת את כל הבעיות. אם לא למדתם את הנושא בצורה מקצועית אל תטפלו – ואם חסר לכם כסף התכבדו ופנו לקופת הצדקה השכונתית.

• • •

אחת התגובות שחזרה על עצמה שוב ושוב הזכירה את החוק שחברי הכנסת של 'דגל התורה' רוצים להעביר, שיאפשר לימודי "טיפול באומנויות" בתוככי הסמינרים, וכמי שמסקר ב'כיכר השבת' את הנושאים שקשורים לפסיכולוגיה ורווחה – החלטתי להיכנס לעובי הקורה.

אנשי המקצוע שפגשתי מודאגים מאד מהחוק עליו הוסכם בין יהדות התורה לליכוד, שצפוי להרחיב את ההכרה של המדינה בלימודי הסמינרים ושגם מקצועות פרא-רפואיים כמו קלינאיות תקשורת, ותרפיה באומנות אקוויוולנטיים יוכרו על ידי המדינה בדומה ללימודים אקדמיים. האם ההתנגדות שלהם מוצדקת?

מה החוק הזה אומר?

ישבתי לפגישה ארוכה ומעניינת עם חבר הכנסת יצחק פינדרוס, איש 'דגל התורה', ושמעתי ממנו בהרחבה על הצורה שבה הוא רואה את החוק. לטענתו - קיימת במדינת ישראל מלחמת תרבות, כשהמטרה של המדינה היא להפוך את החרדים לכמה שיותר 'ישראליים'. לטענתו - כל מה שקשור לכלכלה, פרנסה, מקצועיות - הוא בעד, ובתנאי שהדבר לא נועד לגרום לחרדים לשנות את אורחות חייהם ולהפוך לישראלים מן השורה.

לטענתו, הניסיון האישי שלו לימד אותו שכשהוא מנסה לקדם פרנסה מקצועית שכוללת הישארות בתוך גבולות הרחוב החרדי, משרדי הממשלה וגופים העוסקים בשילוב חרדים אוטמים את אוזניהם למרות שמדובר ביוזמות שיכניסו את המגזר החרדי לשוק העבודה וישלמו מיסים כמו כל אזרח אחר.

הוא משתף אותי במאמצים כבירים שהוא השקיע בעבר בכדי להביא תוכניות שיסייעו להרחיב את מעגל התעסוקה החרדי - וכשהתברר שמקום העבודה ישמר את ההתבדלות החרדית - אותם גורמים ממשלתיים 'שמו רגליים' ובלמו את המהלך.

הוא מספר לי על מקרה שבו איש מקצוע שאחראי על שילוב חרדיות בהייטק, סיפר לו על אכזבתו מכך שהשילוב עליו הוא עבד שנים רבות לא עלה יפה, בשל העובדה שהלימודים אינם מעורבים. לטענתו של חה"כ פינדרוס, הנושא של שילוב חרדים לא תמיד קשור רק לדאגה כנה לעתידה של עולם הכלכלה ועולם ההייטק, ובמקרים רבים מדובר בכלל ברצון של הטמעת החרדים באוכלוסייה החרדית, ובניגוד לעיקרון ההתבדלות החרדי.

ח"כ יצחק פינדרוס (צילום: Olivier Fitoussi/Flash90)

בעיניו של חה"כ פינדרוס, הגורם הבעייתי בנושא הזה הוא המל"ג (המועצה להשכלה גבוהה). המל"ג לא מוכן לתת תעודה מקצועית אם הלימודים לא נעשו דרך אוניברסיטאות או מכללות המוכרות על ידי המל"ג, ולכן גם אם הבנות ילמדו את כל חומר הלימודים המקצועי וייבחנו באותם מבחנים - המל"ג לא ייתן להם תעודה אם הלימודים לא נעשו דרך מוסדות כמו 'האוניברסיטה הפתוחה', או מוסד אחר המוכר על ידי המל"ג.

התוצאה: בנות לומדות שנתיים בסמינר, משלמות סכום גבוה בהרבה מהשכר האוניברסיטאי - אך יוצאות ללא תעודה מקצועית מספקת שיכולה לספק להן תעסוקה מקצועית לחיים.

מה מציעים חברי הכנסת של דגל התורה? להוציא את המקצועות הפרא רפואיים מידי המל"ג.

לפני שאסביר את החוק בצורה שבה חה"כ פינדרוס מסביר אותו - כדאי לכם להציץ בסעיפים הרלוונטיים המופיעים בהסכם הקואליציוני שבין מפלגת 'יהדות התורה' למפלגת ה'ליכוד' - ולהתרשם בכוחות עצמכם:

הסעיפים שמעוררים מחלוקת (אתר הכנסת - - ההסכם הקואליציוני עם יהדות התורה)
הסעיפים שמעוררים מחלוקת (אתר הכנסת - ההסכם הקואליציוני עם יהדות התורה)
הגדלה

וכעת, הקדמה קצרה: הכירו את המקצועות הפרא-רפואיים

בכדי להיות רופאים אתם חייבים ללמוד תואר ולעבור הכשרה מעשית בתהליך שאורך כ-7 שנים, בכדי להיות פסיכולוגים תצטרכו לעבור תהליך דומה. מקצועות אחרים תוכלו לרכוש בתואר של 3-4 שנים, אולם יש מקצועות שנמצאים על קו התפר: בכדי להפעיל מכונת רנטגן לא תצטרכו להיות רופאים מוסמכים, ובשביל להיות 'שיננית' אתם לא צריכים להיות רופאי שיניים מוסמכים.

מקצועות אלו נקראים מקצועות 'פרא רפואיים' - משום שהם אומנם מלווים את עולם הרפואה, אך הם לא חלק מעולם הרפואה. במדינת ישראל בכדי להיות קלינאי תקשורת תידרשו ללמוד לפחות תואר ראשון, אולם יש מדינות אחרות בעולם שבהן מספיקה תעודה מקצועית בכדי לעבוד בתחום.

כך למשל - אם הגעתם מצרפת ויש לכם תעודה מקצועית (לא תואר אקדמי), תוכלו להתקבל כקלינאי תקשורת במרפאות בישראל, למרות שאם הייתם מקבלים תעודה דומה בישראל לא הייתם יכולים לעבוד בתחום ללא תואר אקדמי. עם זאת חשוב לציין שהצרפתים לומדים במוסדות מקצועיים נחשבים, ולא בטוח שניתן להשוות זאת ללימוד בתוך מסגרות הסמינרים.

(צילום: Taylor Heery on Unsplash)

אז מה מציע החוק?

על פי הצורה שבה חה"כ פינדרוס מציג את החוק - המשמעות שלו היא כזו: הסמינרים ילמדו את הסילבוס המלא אותו מלמדים במסגרות האקדמיות, והבנות תיבחנה באותם מבחנים שבוחנים באוניברסיטה. אולם לא תינתן למל"ג דריסת רגל בתוכניות הלימוד בסמינרים.

הוא מכוון אותי למילים "לימודים והכשרה מעשית דומה", ובסעיף השני המדבר על שעות הלימוד הדומות, כשהמנהל הוא יהיה זה שיאשר שאכן מדובר בהיקף מספק של השעות ובידע שעונה על הדרישות, דהיינו - מנכ"ל משרד הבריאות יהיה זה שיקבע מהי רמת המבחנים הנדרשת, והוא יהיה זה שיאשר את קבילות התעודה בהתאם להבנתו המקצועית.

לטענתו - מכיוון שהמבחנים יהיו מבחנים דומים למבחנים של הלומדים באקדמיה, בהכרח שהבנות גם ילמדו את הידע המקצועי ביותר מבלי להיחשף לתכנים שאינם קשורים ישירות למקצוע. כך, מצד אחד הבנות ילמדו את המקצוע בצורה מקצועית - ומצד שני האחריות על הלימודים עצמם תהיה בידי מנהלי הסמינרים ולא בידי המל"ג.

הוא מפנה אותי לקמפיינים שיצאו נגד החוק הזה בטענה שהסמינרים ילמדו קורסים קצרים במקום תואר של 3 שנים כשלטענתו זו כלל לא כוונת החוק. הוא טוען שאנשים שמתנגדים לחוק - לא מבינים אותו, משום שגם על פי החוק היקף ורמת הלימוד תהיה 'דומה' להיקף וחומר הלימוד הנלמד באקדמיה.

"כמה חודשים (פחות מחצי שנה)" (צילום מסך מהודעת וואטסאפ)

אני שואל אותו אם הסמינרים אכן ילמדו את הסילבוס המלא שעליו הם ידברו - או כפי שקורה במקרים אחרים, הם יצהירו בפני הוועדה על סילבוס אחד אך בפועל ילמדו סילבוס שונה לחלוטין. הוא טוען שהדבר לא יתאפשר, מכיוון שאם הסילבוס המלא לא יילמד, הבנות לא תעבורנה את המבחן שייקבע על ידי הגורמים המקצועיים.

• • •

לפני שנדבר על המורכבות של החוק באופן כללי, נכיר את הסעיף השני - והבעייתי יותר בחוק: כשמדובר על מקצועות כמו 'פיזיותרפיה' או 'קלינאות תקשורת', יש סיבה להאמין שאכן הסמינרים ילמדו חומר הדומה לחומר הנלמד במוסדות האקדמיים, אולם כשמדובר ב"טיפול באומנויות", עוד לא פגשתי פסיכותרפיסט מקצועי שלא מזועזע ברמה האישית מהאפשרות הזאת.

מי שלא מכיר את המושג "טיפול באומנויות" עלול לחשוב שמדובר במעין יצירות 'בר-בצק' עם ילדים מיוחדים, שנועדו לסייע להורים לנוח בשעות הצהריים - אולם בפועל מדובר בטיפול רגשי מקצועי שנועד לטפל בבעיות עמוקות ושורשיות.

טיפול באומנויות נועד לסייע למטופלים שאין בהם מסוגלות רגשית לשוחח בפתיחות על הבעיה - ובתהליך של טיפול באומנות הם משוחחים בצורה עקיפה יותר. לא מדובר בטיפול פחות מקצועי מטיפול פסיכולוגי - אלא בסוג טיפול אחר.

לכן, הרמה של המטפלים באומנויות לא אמורה להיות ירודה מאלו שמטפלים באמצעות שיחות, כשהנושאים שעולים לשיחה באמצעות הטיפול הינם נושאים קשים כמו פגיעות חמורות, אלימות בתוך המשפחה, ומקרים קשים ביותר שעל המטפל לדעת לטפל בהם במהלך הטיפול באומנויות.

• • •

וכאן מגיעות 3 בעיות קשות:

הבעיה הראשונה היא השאלה - האם הסמינרים אכן יסכימו ללמד נושאים מורכבים שאינם מדוברים בתוך הסמינר בשום צורה?

מטפלת באומנויות שאיתה שוחחתי, סיפרה לי שהיא מסרה הרצאה באחד הסמינרים בפני נשים בגילאי ה-40 שרובן מטפלות בעצמן. היא העלתה בצורה אקראית את הנושא של "פגיעות" ונקראה לשיחת נזיפה, אז האם הסמינרים באמת ילמדו את הנושאים הרגישים של טיפול? האם אפשר לדבר עם בנות הסמינרים על מה עושים במקרה של פגיעות בתוך המשפחה? האם אפשר לדבר על חובת דיווח, ועל כללי אתיקה נוספים? ובכלל - האם סמינרים באמת ילמדו חומרים רגישים אותם לומדים במשך קורסים שלמים בדרך להיות מטפל באומנות - האם הם לא יצנזרו את החומר?

הצגתי את השאלה הזו בפני חה"כ פינדרוס, והוא טען שאכן זו תהיה בעיה שהסמינרים יצטרכו להתמודד איתה, ואם הסמינרים לא יקבלו את הסילבוס המלא הם לא יוכלו ללמד את הקורס. לדבריו, אין חשש מפני מטפלות שלא הוכשרו כדין משום שמטפלת שהוכשרה תהיה מטפלת שעברה את כל המבחנים המקצועיים.

(צילום: oashape on Unsplash)

הבעיה השנייה, ואולי הגדולה יותר, היא העובדה שלמרות שתכני המל"ג לא מתאימים למגזר החרדי, יש יתרון גדול בהשארת המקצועות הפרא רפואיים בידי המל"ג, משום שגם אם המל"ג מחזיק בדעות נוספות שאינן בהכרח קשורות למקצועות הנלמדים (שוויון, רב תרבותיות, ונושאים נוספים שאינם מסתדרים בשום צורה עם מסורת ישראל), בסופו של דבר הוא מהווה רגולטור חשוב, ושומר על הרמה המקצועית של הלימודים הגבוהים מחוץ לגבולות הפוליטיקה.

וכאן מגיע הסיכון: ברגע שמקצועות יוצאים אל מחוץ לגבולות המל"ג, גם אם הם נלמדים בצורה מקצועית על ידי משרדי הממשלה - הם עלולים בהמשך להיות נתונים להשפעות פוליטיות, ואם מקצועות כמו "תרפיה באומנות" יושפעו מהחלטות פוליטיות המקצועיות של הלימודים תהיה בבעיה קשה. הסכנה הזו קיימת בכלל המקצועות הפרא רפואיים.

אחד המטפלים אף השמיע באוזניי דעה מעניינת: "אם אנחנו רוצים לפתוח מל"ג חרדי שמורכב מאנשי מקצוע חרדים ודתי בלבד אפשר עוד לחשוב על היתרונות והחסרונות של זה, אבל להעביר את בחינות המקצוע למשרדים שמנוהלים על ידי פוליטיקאים - זה כבר צעד מסוכן מאד שמחזק את השוק הפרוץ הקיים בעולם הטיפול החרדי - במקום למגר אותו".

אם גם אתם לא בדיוק מבינים את ההבדל בין המל"ג לבין משרדי הממשלה, תשאלו את עצמכם מדוע כל כך חשוב לח"כים להוציא את החוק מידי המל"ג, ומה זה אומר על יכולת ההשפעה שלהם על התכנים שייקבעו על ידי אותם גורמים.

• • •

בעיה נוספת שאין עליה חולק, קיימת בעובדה שהמהלך יגרום לכך שהמטפלות שיטפלו במגזר החרדי יהיו ברמה הנמוכה ביותר מבין כלל המטפלים בתחום - משום שהמטפלות תהיינה עם תואר ראשון בלבד, וללא הכשרה פסיכותרפיסטית נוספת אותה עוברים מרבית המטפלים.

התואר אותו לומדים המטפלים בתרפיה באומנות - הוא רק הבסיס שאותו חייב כל מטפל לדעת, אך בהמשך מטפלים ממשיכים ומשתלמים בקורסים נוספים. מטפלים שמטפלים כל החיים רק על סמך התואר הם מטפלים בדרגה נמוכה.

גורמים אחרים אף הביעו את חששם מאיכות המורות שיעבירו את הקורסים - מי ילמד את התארים האלו: האם מורות שלמדו תואר אקדמי שאותן בית יעקב מסרב להכניס עד כה, או שאת התואר יעבירו מורות שלהן עצמן אין תואר שכזה? תחשבו על אדם שמעביר קורס בנושא של חינוך ילדים בשעה שהוא גדל במקום מבודד ומעולם לא פגש בילדים - הייתם נרשמים לקורס שלו?

• • •

אז מה לסיכום? ערכתי רשימה קצרה של יתרונות וחסרונות אפשריים של החוק - תשפטו בעצמכם...

יתרונות

יכולת ההשתכרות תעלה - אם אתם לא שבעי רצון מהעובדה שבנות הסמינרים משלמות סכום כמעט כפול מהסכום אותו גובים באוניברסיטאות ויוצאות עם מקצוע פחות מפרנס - כנראה שיכולת ההשתכרות שלהן תעלה לאחר השינוי בחוק ומשפחות חרדיות רבות לא יחיו מתחת לקו העוני. למרות זאת - חשוב לציין שעיקר הכסף לא מגיע מהטיפול במרפאות אלא דווקא מהטיפולים הפרטניים, ואם רובן ילכו לטיפול פרטני המצב של הטיפול הפרטני במגזר החרדי ידרדר לשפל נוסף.

תקנים לא מאוישים - בריכוזים חרדיים יש תקנים רבים שאינם מאוישים בשל מחסור בכח אדם. כתוצאה מכך ילדים חרדים רבים לא מקבלים מענה טיפולי שהם כל כך זקוקים לו. אם החוק יעבור יהיו בהמשך הרבה יותר נשות מקצוע מתוך הקהילה החרדית שיענו על הצורך הזה.

מטפלות מתוך הקהילה - למרות התפיסה האקדמית שעל מטפל להיות 'רב תרבותי' ולטפל בכלל הפונים, אין ספק שמטפל מתוך הקהילה יודע לטפל בצורה מתאימה יותר, ואף מכיר את הניואנסים והדקויות הקיימים בתוך הקהילות החרדיות.

חסרונות

הורדת הרמה של המטפלים במגזר החרדי - למרות שאם נהיה אופטימיים והתואר אותו ילמדו בנות הסמינרים יהיה זהה ברמתו לתואר האקדמי, הן כנראה לא ימשיכו ללימודי פסיכותרפיה מקצועית נוספת והמגזר החרדי יקבל את המטפלות עם הרמה ההכשרתית הבסיסית ביותר בלבד. מטפלים מקצועיים משתלמים כל הזמן, וידע נוסף מקדם את רווחתם הנפשית של הפונים. מטפל שמסתפק בהכשרה הראשונית ולא ממשיך ללמוד יוכל לטפל ברמה ירודה ביותר.

סיכון של פריצת דרך בפני טיפול לא מקצועי - גם אם פטרוני המגזר החרדי לא אוהבים את התערבותו של המל"ג בתכנים נוספים שאינם בהכרח מקצועיים ורואים בו גוף שאינו מקצועי בלבד - בסופו של דבר לטענת אנשי המקצוע הוא מגן על השוק ודואג שלא יוכלו לשנות את תכני הלימוד ולהוריד ברמתם של אנשי המקצוע.

ברגע שקיימים שחקנים נוספים שאולי יוכלו ביום מן הימים לשנות את תכני הלימוד או להוריד קורס כזה או אחר, רמת המקצועיות של ההכשרה אותם מעבירים בסמינרים עלולה להיפגם בהתאם ללחצים פוליטיים. הסיבה שהיום החכ"ים של יהדות התורה רוצים להעביר את האחריות על הקורס מידיו של המל"ג לידי משרדי הממשלה, כנראה אומרת משהו על יכולת ההשפעה שלהם בתוך המשרדים.

הסיכון הזה הוא סיכון משמעותי מאד, והעובדה שכפי הנראה במגזר החרדי כבר עכשיו פועלים מטפלים לא מקצועיים רבים ביחס לכמות המטפלים במגזר הכללי - מעידה דווקא על החשיבות של גוף רגולטיבי מקצועי שאינו פוליטי - שיפקח על התחום ולא יאפשר שינוי של תכנים מקצועיים בהחלטה פוליטית כזו או אחרת שתבוא בהמשך הדרך.

את ההתנגדות של אנשי המקצוע לחוק נסקר בע"ה בכתבה הבאה. אם הנושא חשוב לכם - אתם מוזמנים בשמחה לכתוב לי - israel@kikar.co.il

תוכן שאסור לפספס
67 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
45
במכללות האקדמיות, מוציאים במבחנים מ 60 - 100, ו"עבודות" עושים אנשים בשכר.. היכן המקצועיות?
ביטון12.01.23
אין לך מושג מה הפערים בתכנים, ברמת המחוייבות, בטיפול שנדרש מהסטודנטים עצמם, בהכשרה תחת הדרכות ופיקוח צמוד. אין בכלל מה להשוות.
מיכל13.01.23
יש נושאים שלא יילמדו בסמינרים
תקרא טוב מה ההבדל15.01.23
כאחת שסיימה לימודים עכשיו במכללה חרדית, א. בקורסים המעשיים צריך ציון של לפחות 75, וגם אם מקבלים במבחן 60 צריך לדעת הרבה מאוד. ב. יש מקצועות שמקובל לשלם על עבודות, המקצועות הפרא רפואיים הם לא חלק מהם.
קלינאית תקשורת17.01.23
44
לימודים פרא רפואיים חייבים להשאר בפיקוח המלג כדי לשמור על רמה מקצועית גבוהה.להשתמש בכח פוליטי על חשבון הציבור זה מזעזע.
רינת12.01.23
מאד
צודקת13.01.23
יסננו חלק מתכני הלימוד החשובים מאוד לצורך הבנת המטופל וטיפול נכון... לאנאכפת להם מאיכות הטיפול זה זלזול מוחלט במטופלים החרדים איכסה של עסקנים.. אפס מקצועיות בתחומים הללו, אז איך הם יכולים להמליץ המלצות ולחוקק חוקים בנושא שהם לא מקצועיים בו? לא יכולה להכיל את זה
נכון מאוד16.01.23
43
לכו תעשו תואר ימסכנות
מריים12.01.23
איך יהיה כסף לעסקנים המושחתים ומנהלי הסמינרים???
הלוואי15.01.23

הצגת כל התגובות

42
כל הטיפולים למיניהם כמו אומנות או תקשורת וכו' חייבים להיות סופר מקצועניים לא פחות ממומחים ביותר אחרת הטיפול לא מצליח ורק ביבזבוז זמן ונזק למטופל.
דידי12.01.23
אמת
יעל13.01.23
41
הסיפור האמיתי הוא הרצון של מנהלי הסמינרים להמשיך להתעשר על חשבון המגזר העני.
הולך סחור סחור 12.01.23
ולגרום לעוד אנשים להכנס למעגל העוני, כי לא יקבלו טיפול ראוי לקשיים שלהם במקום לתת להם הזדמנות
נכון13.01.23
רוצים להגדיל את היצע המקצועות שילמדו בסמינר בשביל למשוך את הבנות.. אבל - מסכנות הבנות שישקיעו בלימטדים ויבטיחו להם אלף הבטחות על מקצוע, ועוד 4 שנים תגיע ממשלה חדשה ותשנה את החוק שחייבים תואר....הלך על חצי מהבנות שלמדו שיהיה להן יותר קשה למצוא עבודה... בדיוק כמו מה שקרה עם גננות שפה וקלינאיות תקשורת
כמה שזה נכון13.01.23
40
אני חרדית ואני הכי נגד!!!
נועה12.01.23
39
לכו למבחר!!!
סטודנטית חרדית במבחר13.01.23
38
גם אני רוצה מאד ללמוד רפואה, אבל בגלל שזה נוגד את הערכים שלי אני לא יכולה. אף אחד לא היה שוקל להנמיך את רמת הלימודים או להוציא תעודה אחרת שוות ערך לרפואה. מי יסכים ללכת לרופא סוג ב'? הבעיה שאין מספיק הכרה בחשיבות מקצועות הבריאות. המטפלות מתעסקות עם נפשות, טיפול לא מקצועי מספיק גורם לנזק בלתי הפיך.
יעל17.01.23
37
מי מרוויח מהחוק? 1 מנהלי עמותות חרדיות של חנ"מ 2 מנהלי סמינרים שיגבו מחיר גבוה בעבור מקצוע שכבר היום תנאי השכר גרועים ביותר. מי מפסיד? 1 מטופלים חרדים שיקבלו טיפול סוג ב' שגורם נזק רב. 2 - בחורות חרדיות שישלמו הרבה וילמדו מקצוע קשה כאשר תנאי השכר רק ירדו.
כתבה מוטה17.01.23
36
אין חסר באנשי מקצוע חרדים. עמותות חרדיות לא משלמות מספיק ולכן מטפלות עוברות לעבודה במגזר הכללי מה שמקפח את המטופלים החרדים.
יעל17.01.23
35
כתבה שיקרתי ומוטעת. חבל שמפקירים את ילדי החינוך החרדי לטיפולים לא מוסמכים.
שוקי17.01.23
34
יבוא מטופל/ מטופלת לאחת שלמדה בסמינר ויעלה איזו תקיפה מהעבר והיא תגיד "מצטערת, אין לי איך לעזור לך, לא למדנו את זה בסמינר כי זה לא מתאים לדבר על הנושא הזה " או יותר גרוע טטפך בלי לדעת איך לעשות את זה נכון
אחת12.01.23
לגמרי. במקרה הטוב היא תגיד "מצטערת, אין לי איך לעזור לך". במקרה הרע ושיותר הגיוני שיקרה: היא תתחיל לטפל עם כלים שאין לה ותעשה נזקים נפשיים שלא תהיה מהם דרך חזרה. אמנם המטפלת תתפרנס בכבוד אבל נפש המטופל/ת תיהרס ולעיתים ללא תקנה והמטפלת אפילו לא תהיה מודעת לזה.
ל- 1613.01.23
מזעזע לחשוב על כך אטימות מפגרת של חברי הכנסת איך למען השם הם לוקחים אחריות לחוקק חוקים בדברים שהם לא מבינים בהם?
נכון מאוד16.01.23
33
יש כל כך הרבה נושאים שנוגעים באלימות במשפחה, פגיעות מיגדריות, ועוד שאי אפשר לתאר בכלל שבת סמינר תחשף אליהם. וללא נושאים אלו אי אפשר להיות מטפלת בכל תואר שיהיה
בעלת תואר12.01.23
נכון בהחלט. מרפאות בעיסוק וקלינאיות תקשורת וכל מי שעובדת עם ילדים יכולה לפגוש ילדים ונוער שעברו דברים מחרידים.
יעל13.01.23
32
לאחר הרבה שנים במערכת מבינה את הצורך במגזר לתת לבנות ללמוד אבל את החותמת לתת אחרי שהן עוברות הסמכה בשטח ע"י אנשי מקצוע
רחל19.01.23
31
אני מרפאה בעיסוק, תואר שני, 20 שנה. חוק מקצועות הבריאות שנחקק בשנת 2008 נועד להגן על המטופלים ולמנוע שרלטנות בתחום בריאות הציבור. ממציאי תיקון החוק דורשים להחזיר את הגלגל אחורה. הראשונים להיפגע מתיקון החוק הם החברה החרדית. לחרדים לא מגיע לקבל טיפול ראוי, איכותי ומקצועי?
כנרת סבן12.01.23
ואחרי הציבור החרדי גם הציבור הכללי יפגע ...הרי לא ימנעו מאותן בנות עם הכשרה סוג ב לצאת לעבוד גם בקופות החולים במקומות לא חרדים. מי יגדיר מה חרדי ומה לא??? ואם יגדירו אבוי לנו שיש לנו מערכת בריאות שונה לכל מגזר
רחל12.01.23
וגם למה לחרדים מגיע טיפול לא מקצועי? המפלגות שלהם חושבים שהם שווים פחות? הילדים שלהם?
צודקת13.01.23
30
נפתחו מסלולים לציבור החרדי ב"מבחר" גם קלינאות תקשורת, גם ריפוי בעיסוק וגם טיפול באומנות. המסלולים מקצועיים מאד. בעבר הרבנים אסרו את האקדמיה כי הגיעו בנות אולפנות, אבל כבר שנים רבות שהן לא מגיעות. אפשר לקדם את ההתאמה של המסלולים הקיימים, בהם לומדים ברמה אקדמית.
שרה12.01.23
אני סטודנט חרדי במבחר.. ועדיין יש בעיה עם התכנים במיוחד לבת סמינר
דני13.01.23
אז אם התכנים לא מתאימים לבת סמינר, שלא ילמדו את המקצוע!! אי אפשר ללמוד חצי מקצוע וגם מילא הן מתחתנות בגיל 19 אז מוטב שידעו עוד כמה דברים לפני שיתחתנו...
תמר13.01.23
כמובן שהשמיטו את העובדה הזו כי מנסים לשקר לציבור ולהעלים את ההתאמה שקיימת כבר. הכל כדי לשרת את האינטרסים של העמותות החרדיות שמעדיפות לשלם מעט ולקבל סוג ב ושל הסמינרים שיחגגו ללא פיקוח
שקרנים12.01.23
29
מסכנות הבנות האלה. לא תהיה להן פרנסה. כיום כבר כולם יודעים לצרוך טיפול אצל אנשי מקצוע שלמדו תארים שניים, ואף אחד כבר לא יסכן את עצמו ואת משפחתו בטיפול אצל אישה שלמדה "טיפול" בגיל 19 בסמינר עם כל הצנזורות
מטפל ותיק12.01.23
28
אין דבר כזה מקצועות פרא רפואיים. מדובר במקצועות הבריאות. אין דבר כזה פרא רפואיים. דרך אגב גם רנטגנאים הם בעלי תואר ראשון.
יעל12.01.23
27
פשוט מעצבן ומזעזע...אף אחד לא ציין שיש כבר מסלולים מותאמים לחרדים בפיקוח המלג. עובדות איתי בעמותה חרדית בנות שלמדו למשל ריפוי בעיסוק(אותו שכחתם לציין בכתבה!!) וקלינאות תקשורת במבח"ר מטעם אוניברסיטת חיפה ויש עוד מסלולים. אז שלא יבלבלו במוח שאין להם יכולת ללמוד את המקצועות הללו.
מטפלת 12.01.23
26
המקצועות הפרא רפואיים מימלא מוערכים פחות ומנסים להרים ראש מעל המים כמקצועות צווארון ורוד עם שכר נמוך במגזר הציבורי כבר שנים..זה מה שחסר לנו, הצפה של מלא סמינרסטיות ללא פיקוח שיעברו בשטיקים את המבחן הממשלתי ויורידו עוד יותר את יכולת המיקוח על השכר ויותר גרוע את איכות הטיפול והמקצועיות.
נמאסתם12.01.23
25
האמירה השטחית שיהיה ניתן לבחון את המקצועיות של הבנות לפי המבחן הממשלתי המסכם היא שטות אחת גדולה. למבחן כזה יש דרכים להתכונן גם מבלי לדעת לטפל. אי אפשר לסכם תואר שלם אינטנסיבי ומעוגן מחקרית המלווה במרצים מן השורה הראשונה למבחן מסכם אחד ויחידה. מעצבן שהם לא מבינים כלום
שטויות12.01.23
מרתיח שהם מחליטים בדברים שהם לא מבינים בהם כלום! מוסיפה על מה שאמרת גם את הענין של הפרקטיקה שעושים בשטח, בסמינרים בטח יצנזרו את המקומות בהם עושים פרקטיקה, וידללו את שעות הפרקטיקה, מה שיוריד עוד יותר את רמת המטפלות שיגיעו לא מוכנות לטפל... ובכל זאת יטפלו...
לגמרי נכון16.01.23
24
חח סיפרה לי מרצה לתרפיה באומנות שקיימה 3 מפגשים כלליים בסמינר בבני ברק אודות העבודה שלה והסבירה לבנות. לאחר חודש רואה תלמידה שלה בעיתון מפרסמת את שמה כמטפלת
כנסו ותראו למה הגענו לשפל מוסרי:12.01.23
23
אפאחד לא חשב על זה שזו גם הדרה של הציבור הכללי... היום כדי להתקבל למקצועות הבריאות צריך פסיכומטרי ובגרות מאוד מאוד גבוהים. בנות הסמינר כמובן לא יצטרכו לעבור את המבחנים הקשים הללו..גם הסינון שאולי לא יעמוד באותם סטנדרטים. להן קל להתקבל ואנחנו נלחמים בשיניים
כועסת 12.01.23
22
זהו חוק שגוי מיסודו, יגרור לפריצה של המקצועות החשובים הללו וניסיון להפיכתם לעובדי הוראה משודרגים, ולהצפה של "מטפלים" חובבנים חסרי הכשרת עומק שיגרמו נזק לכל מטופל תמים שייכנס בשעריהם. מנהלי הסמינרים משחקים על גבו של העוני במגזר הרי הם ילכו ויתעשרו-ואת הנכד שלהם ישלחו לקלינאית תקשורת עם תואר שני
המרכז לתמלול12.01.23
צודקת ממש
אמת16.01.23
21
1) אני מרפאה בעיסוק מזה 20 שנה. התואר בריפוי בעיסוק וגם בקלינאות תקשורת הוא תואר אקדמי של 3.5 שנים ואלף שעות הכשרה. תכנית הלימודים מאושרת ע"י המל"ג ובפיקוחה ומאושרת ע"י ארגונים מקצועיים בינלאומיים.
יעל13.01.23
20
רק תחשבו על הילדים שלכם- מי תרצו שתיתן להם טיפול, "קלינאית" שלמדה בסמינר במשך יומיים בשבוע כמה שעות למשך שנתיים במקרה הטוב, ללא התנסות מספקת או קלינאית שלמדה תחת המל"ג והתנסתה מעל 1000 שעות, בלי סוף עבודות וחידוד חשיבה קלינית?
קלינאית תקשורת13.01.23
19
כמי שמלמדת נשים חרדיות ריפוי בעיסוק במכללת מבחר, ישנם בהחלט מסלולים מותאמים לציבור החרדי, תוך התנסות באלף שעות הכשרה ותחת פיקוח של המל"ג. נשות המקצוע החרדיות בוגרות המסלולים הללו משתלבות בשוק העבודה ומספקות מענה מתאים לאוכלוסיות החרדיות. טיפול איננו משחק ילדים!
נטע כץ13.01.23
18
החרדיות מוזמנות ללמוד תואר פרא-רפואי במכללת מבחר. למה לפגוע בכל התחום הטיפולי בגלל פוליטיקה? הראשונים שיפגעו הם כמובן המטופלים, שיזכו לטיפול לא מקצועי, שלא לומר רשלני, בעקבות החלטות פוליטיות
אהובה13.01.23
17
איך ניתן להכשיר בחורות צעירות במקצוע מורכב- בריאות הנפש? דרושה לכך בשלות רגשית- שלא בהלימה לגיל 18-20.. בנוסף- בתוכניות סמינריות אין סינון למתאימות למקצוע שכזה (בלי לזלזל חלילה באף אחת). כך שמעמידים את הלומדות ואת המטופלים בסיכון גבוה!!
שירה20.01.23
16
זו ממש סכנת נפשות! קלינאיות מטפלות,מאבחנות ואף מפנות לבירור כאשר יש חשד לגידול מוחי, אוטיזם, לקות שמיעה... זה מסוכן על אמת. אין שום אפשרות ללמוד תואר של 4 שנים "בחפיף" ועל הדרך. הדבר יפגע באוכלוסייה החרדית שתקבל טיפול פחות טוב, רק בגלל המפלגות שלהם שדמות להם מקל בגלגלים
מדינת פשע. 13.01.23
15
חבל שהעסקנים החרדים מזלזלים באיכות הטיפול שיקבלו מטופלים חרדים... הרי זה איום ונורא שמטפלות ללא הכשרה רחבנ ומספקת יתחילו לטפל עכשיו בכל בעיה פסיכולוגית... כמה נזקים ה ישמור... פסיכיות חרדית לשמה!!!
חבל13.01.23
14
תראו איך מרדכי רוט שמפרסם כאן בקביעות באתר, מצליח לטפל נהדר, למרות שהוא לא למד בשום מקום, ואף אחד לא הדריך אותו ולא פיקח עליו. מסקנה: אם יש לך היגיון בריא, אתה יכול לטפל בכל תחום.
שלמה13.01.23
הבורות שבדבריך מזעזעת. היגיון בריא הוא לא תרופה ולא טיפול לאינסוף קשיים התמודדויות פגיעות ובעיות שאיתם עובדים בטיפול. אם יש לך היגיון בריא אתה יכול לטפל בסכיזופרניה? בלקות תקשורת? בפגיעה מוחית שמשתקת צד שמאל של הגוף? את כל אלו לומדים אנשי המקצוע במשך שנים.
דוד13.01.23
אבל הטיפול הראשון יהיה עליך ועל הילדים שלך
אאאא15.01.23
13
אז אולי שילמדו לימודי רפואה מצונזרים בסמינרים? ובכלל, תחום הנפש גדול באלף מידות על גיל הסמינרים, אם הן רוצות להרוויח הרבה, שילמדו תיכנות, זה בהחלט תואם גיל, ומרוויחים שם לא פחות מטיפול בנפש אם לא יותר.
דוד13.01.23
12
אני קרעתי את עצמי כדי לעשות פסיכומטרי גבוה ומכינה גבוהה, כיום לומדת קלינאות תקשורת במבחר, כשכל זה לוקח 4.5 שנים!!! ואז תבוא מישהי מהסמינר שלמדה קורס חובבני של 5 חודשים ותגיד שהיא "קלינאית תקשורת"???? ילמדו אותן בסמינר פסיכואקוסטיקה? אודיולוגיה? סוציולוגיה? פונטיקה? פיזיולוגיה? גנטיקה?
סטודנטית חרדית14.01.23
11
המיכללות החרדיות שמלמדות את המקצועות הפרא רפואי זה מיבחר וקמפוס שטראוס. מיבחר יותר וותיקה. וקמפוס שטראוס קיימת כבר 10 ש'- והיא סופר חרדית, כל התכנים הלימודיים עוברים בקרה, רק מרצות נשים מלמדות את הבנות. (חוץ מקורס אחד ספציפי שאין לו מרצות בשוק.) קלינאית תקשורת,- למדתי בשטראוס.
הזכירו הרבה את מיבחר מכיוון ש..15.01.23
10
פינדרוס ואשר המושחתים ישתלטו על העסק והרמה תרד
אסור לעשות את זה15.01.23
9
מה עם בנות מזרחיות שרוצות ללמוד מקצוע? הסמינרים סגורים בפני רובן ובוודאי המגמות הנחשקות האלה שיפתחו. תהיה הרבה פחות לגיטימציה בציבור החרדי לפניה ללימודים אקדמיים כך שממש תמנע מהם האפשרות במיוחד אם מדברים על רב תרבותיות והתאמת המטפל למטופל.
שירה16.01.23
8
הכתבה מוטה, לא ראיינו אנשי מקצוע מהתחום הפרא רפואי ושאלו את דעתם. לעומת זאת ראיינו את יוזמי הצעת החוק. בתור בוגרת סמינר הרמה לא תוכל אף פעם להשתוות לזו האקדמית. הדרישות האקדמאיות הבלתי מתפשרות הן אלו שיוצרות מטפלות מקצועיות שהשיקולים המקצועיים בלבד נגד עיניהם.
יעל, קלינאית תקשורת16.01.23
7
חמודות אל תאמינו לזה שבמקצועות האלו תרוויחו יותר. תקבלו שכר מינימום אלא אם תלכו לעבוד במגזר הפרטי, ואז אולי תצליחו לגמור את החודש.
קלינאית תקשורת16.01.23
6
אל תאמינו למילה של הפוליטיקאים!!!!! החוק הזה הוא מושחתות ברמה גבוהה! זה לבוא ולעקר מכל תוכן את המקצועות הפרארפואיים ולהציף את השוק בכח עבודה זול ולא מקצועי. ועוד נקודה- מי התיר לפוליטיקאים החרדים לפגוע בפרנסתן של מאות נשות מקצוע חרדיות שבחרו בהם???????
מישהי16.01.23
5
לא מצליחה להבין איך אפשר לקחת דבר רגיש כמו הנפש ולשחק איתה??? הרי זה ברור שבסמינרים עם כל הצנזורות, בנות הסמינר תצאנה עם כלים חסרים. חברי הכנסת, האם אתם קוראים לעצמכם חרדים? למי אתם חרדים?? למנהלי הסמינרים שיתנו לכם עוד קולות של ג' בקלפי הבא????
טליה16.01.23
4
הבורות של חברי הכנסת החרדיים פשוט מזעזעת הם לא מבינים את ההבדל שיהיה? איך תראה המקצועיות של המטפלת כאשר הסמינר הנכבד צינזר תכני לימוד חשובים? ובטח על תקופת פרקטיקום חשובה... ואין סינון על איכות הבנות שלטמדות טיפול... זהו זלזול נוראי גם במטפלות וכמובן שגם במטופלים שיגיעו לידיהן...
אויש זה נורא16.01.23
3
חבל שהפוליטיקאים לא הולכים לטיפול אולי פה היו נגמרים הבעיות, הם מבינים מזה אנשים שסובלים ופוגשים מטפלת לא מוסמכת שמוסיפה כאב על הכאב, זה להכאיב לבנאדם שהוא מדמם אין יותר רשעות מזה, רק בשביל לקדם אינטרסים שלהם חוץ מזה יש את מבחר שנים הכל מתנהל בצורה הכי חרדית שיש מה הבעיה? אין להם שליטה?
שירה17.01.23
פוליטיקאים יכולים לשלם למיטב המטפלים הפרטיים. הם לא יכולים להבין הורים שלא מסוגלים לזה ויצטרכו להתפשר על טיפול מזיק
ימי17.01.23
2
כתבה מסוכנת מאוד. חברי הכנסת מדברים מבלי להיות מודעים ולהכיר בכלל את המקצוע. תפקיד הקלינאיות הוא הרבה מעבר לדיבור ומשחק עם ילדים. מעבר לכך, נאמרו אמירות שקריות בכתבה שרק מעידות על חוסר ההבנה של חבר הכנסת. לדוגמה, בצרפת חייבים תואר ראשון של 5 שנים מורכב אף יותר מהדרישות בארץ.
קלינאית חרדית17.01.23
1
לגבי היתרונות: יכולת ההשתכרות תעלה - לא יקרה. אם יש הצפה בשוק השכר בהתאם. גם ככה הוא לא גבוה היום. תקנים לא מאויישים - אם מנהלים יעלו את השכר יגיעו יותר קלינאיות לעבוד אצלם. התאמה תרבותית - יש היום מקומות חרדיים ללמוד בהם, ואם השכר במקומות בעלי התקנים הנ"ל יהיה גבוה קלינאיות חרדיות יגיעו לעבוד
קלינאית תקשורת17.01.23
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

פעוטה בת שנה וחצי נכוותה משתיה רותחת; מצבה בינוני

קובי רוזן | 17:16

היסטוריה ואקטואליה

כישלון המרד שהפך נשים וילדים קטנים ל"חיות מחמד"

ישראל שפירא | 14:54

יוסי אליטוב מגיש:

אור החיים אקטואלי: מסע הכרחי לתוך נבכי הנפש  | צפו

כיכר השבת | 14:26

לזכר הקדושים

תיעוד מרגש: 'א-ל מלא רחמים' במחנה ההשמדה זקסנהאוזן 

כיכר השבת | 11:03

עם מוט ארוך

תושב בית שמש ניסה להסיר דגל ישראל - ונעצר בידי השוטרים

קובי אטינגר | 10:37
ש

"בני חיי ומזוני"

בריאות? זיווג? זש"ק? פרנסה? זה מה שיושיע אתכם השנה

כיכר בשיתוף ברכת ישעיה | מקודם

שוטרים ימנעו את הכניסה | הפרטים

צה"ל מבטל את הילולת הרשב"י במירון בגלל המלחמה: "חשש לפגיעה ממשית בחיי אדם"

נחמן שטרנהרץ | 09.05.24

קידוש השם

הפרס היוקרתי של אירופה הוענק לגר"פ גולדשמידט

חנני ברייטקופף | 09.05.24

התכנית נקבעה

עם 3 אירועים מצומצמים: כך תראה השנה ההילולה במירון

נחמן שטרנהרץ | 09.05.24
ש

השנה יותר מתמיד

ערב זיכרון ייחודי לחללי צה"ל יתקיים בבית שמש

אסף מגידו | מקודם
ש

לשמוע ללמוד ו.. להצליח:

 משכפלים הצלחות; ככה גם אתה תהיה טוען רבני >>

כיכר בשיתוף מל"מ | מקודם

אשריכם תלמידי חכמים

עשרות מסכתות לע"נ הגר"ש בעדני | מעמד הסיומים נערך בצפת

חיים רוזנבוים | 09.05.24

פלפול מעמיק

"כל מה שיאמר לך בעל הבית - עשה" | הליצנים הוסיפו "חוץ מצא"?

ישראל שפירא | 09.05.24

הדרך לחיים טובים

מהפרשה אנו למדים: האם יש מושג של "חיה ותן לחיות? | צפו

כיכר השבת | 09.05.24

הלחצים שהופעלו ולמי יש סיכוי?

סערה בקהילה החרדית בשוויץ: התקבלה החלטה לערוך שוב בחירות לרבנות העיר | סיקור

חיים רוזנבוים | 09.05.24
ש

זה וואו

יש תחליף לנדל"ן: אתר שמייצר הכנסה חודשית

כיכר בשיתוף דיגיטל פרופטי | מקודם

הטור השבועי

מותר כבר לבכות? // הרב בן ציון נורדמן

הרב בן ציון נורדמן | 09.05.24

"המקום שורץ עמלקים"

הפוסק נגד העלייה לקבר יהושע בן נון: "מסכנים חיי חיילים"

ישי כהן | 09.05.24

פרשת השבוע | צפו

האם כל יהודי יכול להיות קדוש, או שרק יהודים רמי מעלה?

כיכר השבת | 09.05.24