כיכר השבת

היסטוריה ואקטואליה

משה קוניץ, בלעם הרשע והפולמוס על השדים

כמפורסם, יש מחלוקת בין רבותינו זי"ע על מציאותם של השדים, ואם תמצי לומר שיש שדים, האם הם נמצאים גם בארץ ישראל | ואיך מחלוקת זו קשורה למשה קוניץ? (היסטוריה)

30
ישראל שפירא | כיכר השבת | ט"ז באדר | 09.03.23
משה קוניץ, בלעם הרשע והפולמוס על השדים
(צילום: שאטרסטוק)

פרק ט"ז: אנו עסוקים בסיקור הפולמוס אודות החכם היהודי משה קוניץ רבה של אוֹבּוּדָה (חי ופעל בין השנים תקל"ד, תקצ"ז - 1774, 1837), האם היה "משכיל" ידידם של הרפורמים או תלמיד חכם ירא ושלם.

הפולמוס על השדים, והקשר למשה קוניץ

כמפורסם, יש מחלוקת בין רבותינו זי"ע על מציאותם של השדים, ואם תמצי לומר שיש שדים, האם הם נמצאים גם בארץ ישראל.

רובם של רבותינו סבורים שיש שדים כפשוטו כפי אגדות חז"ל, לעומת הרמב"ם ותלמידיו שנקטו שמדובר במשלים, ולא כפשוטו כמשמעו.

הפרקים האחרונים בנושא >>

הגאון רבי יעקב חיים סופר (ספר הדר יעקב ח"ו עמ' כד), הביא את דברי ספר 'כנסת יחזקאל', בשם הקדמת ה'עץ יוסף' על ה'עין יעקב', שאין השדים נמצאים אלא בבבל. "ולא יוכלו [השדים] להיות באקלים זולתי בבבל ארעא דחשוכא", מתוך הקדמת רבי חנוך זונדל לפירוש 'עץ יוסף,' על 'עין יעקב'.

הגרי"ח סופר הוכיח לדבריו בקונטרס 'כנסת יעקב'[1] כי השדים נמצאים גם בארץ ישראל, ובספר 'הדר יעקב' (עמ' כד) חזר על דבריו וכתב שהטענה ששדים יכולים להיות רק בבבל משום האקלים המיוחד שיש שם, היא נסתרת מדברי חז"ל הקדושים, והוסיף שמקור הדברים הוא ספר 'העוין' שכתב משה קוניץ, ומדובר ב"דברים זרים", וכך דבריו החריפים:

"ועכשיו התבוננתי וראיתי מי יצאו הדברים הזרים הנ"ל, ויראה הרואה וידע דהכותבם לאו דסמכא הוא, וכבר סילקו מבית המדרש קונטרס 'בית רבי' שלו על רבי יהודה הנשיא, שהיה נדפס במשניות כנודע, אחר שנמצאו בו דברים זרים הנוטים וכו', וידועים דברות רבינו הגדול בעל חתם סופר ז"ל כנגדו (הובאו בהגהות מנחם ציון על שם הגדולים ערך זהר)... ולא נחה דעת הגאון מהרי"ש [נתזנון בעל 'שואל ומשיב'] ז"ל עד שהקבילו ודימהו לבעלם הרשע".

בהמשך הגרי"ח סופר משתפיך חמיתיה על בעל 'עץ יוסף' ז"ל שהעתיק וקבע בהקדמתו את דברי משה קוניץ: "ותימה על הרב בעל עץ יוסף ז"ל שבכלל העתיק וקבע בהקדמתו את דבריו של זה האיש (האוביני) אשר ידענו מה היה לו, והוא רעו ואיש בריתו דאח"ר, וילמד עליו רעו, ולא לחינם הלך זרזיר וכו', ולפי הנראה לא ידע הרב בעל עץ יוסף ז"ל – וכמו שעוד חכמים לא ידעו – מי הוא האיש "העוין" הלז, מש שיחו ומה מגמת דבריו, ובקרבו ישים ארבו וכו'".

"ולא יוכלו [השדים] להיות באקלים זולתי בבבל ארעא דחשוכא", מתוך הקדמת רבי חנוך זונדל לפירוש 'עץ יוסף,' על 'עין יעקב' בשם משה קוניץ מחבר 'העוין' (אוצר החכמה)

מי היה ה'עץ יוסף' שציטט את משה קוניץ עליו התמרמר הגרי"ח סופר?!

הגאון רבי חנוך זונדל (נפטר בתאריך ו' בכסלו תר"כ – 1859), היה אחד מחכמי פולין, ועסק בתחום מדרשי האגדה וביאורי התפילה, מחבר הספרים "עץ יוסף" ו"ענף יוסף" ו"יד יוסף".

בפנקס ביאליסטוק עיר מגוריו (שם שימש כדרשן), הובא בשם "זקני ביאליסטוק" שרבי חנוך זונדל "היה נחשב לצדיק ובעל מדרגה".

פירושים רבים על מדרשי חז"ל כמו מדרש רבה, מדרש תנחומא, אגדת בראשית, עין יעקב וסדר עולם כתב רבי חנוך זונדל. על ספריו קיבל המלצות מהגאון רבי יוסף שאול נתנזון רבה של למברג, רבי שמואל אביגדור תוספאה, רבי אריה לייב קצנלבויגן ועוד.

המשך יבוא...

[1] בסוף ספר 'כנסת יחזקאל' סי' לט עמ' כב

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com
תוכן שאסור לפספס
30 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
10
לא רק שברור בכל חז"ל שיש שדים כפשוטו, אלא שמחמת זה נפסק להל' להזהר בכמה דברים, כגון שלא להכנס לחורבה (ברכות ג, ונפסק רמב"ם שמירת הנפש יב, ו), וכן מיז תמוז עד ט אב וכו' (שו"ע תקנ"א סי"ח), וכן לא יסתום חלון או פתח לגמרי שלא יזיקו השדים ("שיורי כנסת הגדולה" יו”ד קע"ט ס"י, חיד"א שו"ת יוסף אומץ סי' לז).
AS. ועוד הרבה09.03.23
וכן עי' שו"ע יו"ד קע"ט סעיף י' וז"ל: "הַבָּרִיא מֻתָּר לִקְרוֹת פְּסוּקִים לְהָגֵן עָלָיו מֵהַמַּזִּיקִין", הרי שנפסק להדיא להלכה שיש מזיקין ושדים, ומשום זה הקורא פסוקים להנצל מזה, אין בזה חשש מעונן ומנחש.
AS10.03.23
היו מחז"ל שחשבו שיש שדים. אז מה? אז בגלל זה מחוייב שיש שדים?? חז"ל היו בטוחים שהכינים נוצרות מהזיעה ולא מזכר ונקבה, נו אז גם אנחנו צריכים לחשוב כך?? כבר הורו הגאונים שכל ענייני המדע והרפואה הנזכרים בחז"ל אינן מסורות ממשה רבינו אלא השערות של אותם הזמנים.
משה10.03.23
תמשיך להוציא כפירתך ביתר שאת ולגלות קלונך, כבר אמר החתם סופר עליך: מי שכופר בגלוי בתורת הנסתר, כופר בסתר בתורת הנגלה", אצליך רואים כבר מזמן שלא רק בסתר אתה כופר בתלמוד, אלא אתה כבר אוחז במצב של כפירה גלויה בחזלי"ם שונים, ובתורת הנגלה, מדרש רבה, ירושלמי ועוד.
AS10.03.23
אתה מכנה את הגאונים ככופרים? אתה לא מתבייש?? חוץ מסיסמאות מגדולייך אין לך שום מענה. כי אתה חמור חמורותיים
משה10.03.23
חתיכת כופר
יוסי10.03.23
בכל קהילות ישראל בעולם על גדולי רבניהם לא הייתה קיימת לספר הזוהר. אין על כך חולק. זאת בניגוד למשנה ולתלמוד שהייתה להם מסורת. מי שמחשיב את ספר הזוהר כמו משנה ותלמוד, דהיינו ממש תורה שבעל פה, הרי שאין כופר גדול ממנו! ולכן אתה כאן הכופר שהיעזת להכניס תורה חדשה חסרת מסורת.
שטייגן10.03.23
בור ועם הארץ "שוטה וגס רוח "מפרש בגמ" נזיר שהכינה מטילה את הביצה סמוך לקרקפת ואם גדילת השער הביצה עולה ומה שקשה לך איך מה שאימא שלך ראתה על ראשך ביצי כינים וחז"ל היתירו להרוג כינים בשבת תבקש ממישהו שילמד איתך מכתב מאליהו
דרך ארץ10.03.23
כינה נוצרת מזכר ונקבה. לך תילמד ליבה
משה12.03.23
אם תבדוק תדע שיש הרבה מאוד סוגים של כינים ויש סוגים שנוצרים ללא זכר לנקבה, ואף שאתה צודק שיש דברים שחז"ל אמרו ולא צדקו זה משום שאמרו לפי ראות חכמי זמנם.
אחד14.03.23
הרמבם פסק שם שצריך להזהר מסכנת התמוטטות של החורבה ולא מהשדים. תפסיק לשקר!
משה10.03.23
בגמ' מובא 3 טעמים למה אסור להכנס לחורבה, ואחד מהם מפורש שזה "מפני המזיקין", ואני רק ציינתי שהרמב"ם הביאו להלכה! (ופשוט שהרמב"ם לא יכול להתלוצץ ולחלוק על גמ' מפורשת, שאחד הטעמים זה מפני המזיקין, אחרת אתה כופר).
AS10.03.23
ואתה לא יכול להתלוצץ על הרמבם שהבין שעניין השדים לא עבר במסורת ממשה רבינו. וכי מותר בימינו להרוג כינה בשבת אחר שברור שהיא נוצרה מזכר ונקבה??
משה10.03.23
9
הם קיימים. השדים. למי שיש מה שנקרא Eyes floaters שחורים בעיניים. אני מקבל מכות מהם.
מיכאל 09.03.23
אל תדמיין לא בריא שדים זה חיידקים
רפואה שלמה12.03.23
8
אני מוחה על ביזוי כבודו תורתו הגדולה של הגאון רבי משה קוניץ, ע"י הפושטאק ישראל שפירא! (שעדיין לא ציטט היכן כתב הרב קוניץ בעד תערובת גברים ונשים בבית כנסת, אכן כתב מאמר בענין זה, ולא מצאתי זאת לעת עתה, ואתה מוזמן לצטט, ורק אחר ההוכחה שהוא כתב כן, אז נדון אם מותר לבזות אחד מגדולי הדור כהרב קוניץ).
מחאה על פגיעה בת"ח09.03.23
אתה פושטאק!! מי שחובר לרפורמים הוא העבריין. קוניץ חבר לרפורמים והכשיר את ספר הזוהר המזוייף כדי לקעקע את חז"ל ואת ההלכה התלמודית, כמו שהרסו אותה החסידים המינים. רבי ישראל הוא צדיק גדול. הייתי מגדיר אותו כנקודת אור בחושך שבו אתה חי או יותר נכון נושם.
משה10.03.23
אתה אבי אבות הרפורמים, נגדיך נלחם החתם סופר זת"ע (עם הססמה חדש אסור מהתורה), ונגדיך נלחם הגר"א (ביאור הגר"א יו"ד קע"ט יג), נגדיך נלחם ופסק השו"ע שאין לך חלק לעוה"ב (יו"ד רמ"ג, ו), נגדיך נלחם הרב קוק בהסכמתו לאמונת ה" שיצא נגד כפירת קאפח. בקיצור חזור לתימן עמלקי טמא, הכת שלך מוחרם במילא אצל 95 אחוז!
אתה באמת מדומיין שיהודי ישתדך איתך?10.03.23
אז הנודע ביהודה בעיניך הוא אבי אבות הרפורמים? הרי הוא לא האמין בספר הזוהר!! גם התשובה מאהבה כתב זאת בסימן כ"ה. גם החתם סופר בעצמו כתב שרוב ככל מספר הזוהר אינו לרשב"י!! אז גם החתם סופר אבי אבות הרפורמים??? חצוף מחוצף שכמותך!!!
משה10.03.23
אין לך שום קשר לא לנודע ביהודה, לא לתשובה מאהבה, ובוודאי שלא לחת"ס, אתה ספק יהודי שבמילא כופר בהכל, אתה צריך את היעב"ץ או התשובה מאהבה רק בשביל לכפור, ולא שאתה יר"ש שבאמת מאמין בתורת הנגלה, כמו התלמוד או מדרש רבה!
איזה יהודי שפוי ירצה כופר מגעיל כמוך?!12.03.23
שוב התחמקת. אין לך תשובה כי אתה יודע שאני צודק
משה13.03.23
מיסטר תפנים כבר שאנו לא מצרפים אותך כלל למניין, ואתה פסול לכל הדברים היהודים, אתה לא שייך לכלל ישראל מתי תבין זאת? המקום היחיד שאתה יכול לנסות להתגנב אצלנו בבדידותך ואומללתך, זה ברשת ובאתרים, אתה מסכן אמיתי!!
היהדות הדתית, והחרדית!13.03.23
חחחח חבדניק כופר שמאמין שהרבי שלו הוא הבורא, מעיז לדבר בשם התורה ועם ישראל חחחחחח
ישראל הלפרין13.03.23

הצגת כל התגובות

7
כמה קטעים מויקפדיה
חוכמה10.03.23
6
באמת
מירי11.03.23
5
כל מי שלמד מורה נבוכים יודע שגם הרמב"ם סובר שיש שדים וכל הטיפשים בפרט המגיב משה הוא הראיה הגדולה ביותר שיש שדים אדם בלי דעת מה הוא אם לא שד
מוטה10.03.23
4
תמונת הכתבה זה לא משה קוניץ במקרה?!
ישראל שפירא המשכיל12.03.23
3
יש מכתב מהרב כדורי זצ"ל שבארץ ישראל אין שדים רק קצת בשער שכם
אברך12.03.23
2
למי שמכיר את רבינו בחיי בן אשר על התורה יודע שדעתו היא - שדים זה חיידקים. כל השאר דימיונות אל תדמיינו אותם כמשהו אחר מלבד חיידקים. וזה האמת ואידך זיל וגמור
רבינו בחיי12.03.23
1
אם יש שדים. אני מוכן לתת לו מה עשרת אלפים דולר למי שיראה לי שד' אחד. מספיק עם הויכחים מציטטות כך כתוב שם. כך כתוב שם. תראו לי שד' אחד!. אתן לכם 10000 דולר.
אברהם בטיטו 25.03.23
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

צה"ל מבטל את הילולת הרשב"י במירון בגלל המלחמה: "חשש לפגיעה ממשית בחיי אדם"

נחמן שטרנהרץ | 09.05.24

התכנית נקבעה

עם 3 אירועים מצומצמים: כך תראה השנה ההילולה במירון

נחמן שטרנהרץ | 09.05.24
ש

השנה יותר מתמיד

ערב זיכרון ייחודי לחללי צה"ל יתקיים בבית שמש

אסף מגידו | מקודם

אשריכם תלמידי חכמים

עשרות מסכתות לע"נ הגר"ש בעדני | מעמד הסיומים נערך בצפת

חיים רוזנבוים | 09.05.24

פלפול מעמיק

"כל מה שיאמר לך בעל הבית - עשה" | הליצנים הוסיפו "חוץ מצא"?

ישראל שפירא | 09.05.24
ש

תנופת פיתוח אדירה

הדרך הנכונה לדירה משלכם: עפולה הופכת ליעד נדל"ן אטרקטיבי למשפחות

כיכר בשיתוף ויסל נדל"ן | מקודם

הדרך לחיים טובים

מהפרשה אנו למדים: האם יש מושג של "חיה ותן לחיות? | צפו

כיכר השבת | 09.05.24

הלחצים שהופעלו ולמי יש סיכוי?

סערה בקהילה החרדית בשוויץ: התקבלה החלטה לערוך שוב בחירות לרבנות העיר | סיקור

חיים רוזנבוים | 09.05.24

הטור השבועי

מותר כבר לבכות? // הרב בן ציון נורדמן

הרב בן ציון נורדמן | 09.05.24

"המקום שורץ עמלקים"

הפוסק נגד העלייה לקבר יהושע בן נון: "מסכנים חיי חיילים"

ישי כהן | 09.05.24
ש

10,000 דונם

פארק הירקון בפ"ת? הכירו את מתחם הנדל"ן הכי מדובר בענף

כיכר בשיתוף Lighter life | מקודם

פרשת השבוע | צפו

האם כל יהודי יכול להיות קדוש, או שרק יהודים רמי מעלה?

כיכר השבת | 09.05.24
ש

עד מתי??

מרטיט: הבכי של היתום הקטן המתחנן וזועק "אמא!" • צפו

כיכר בשיתוף ועד הרבנים | מקודם

תיעוד מפעים | צפו

הגר"ד לנדו הדריך את המחנכים איך לטפל בבחורים מתמודדים

חנני ברייטקופף | 08.05.24
ש

קוד מנצח: 

הזדמנות של פעם בחיים: כך תצטרף להייטק ביחידות העילית

כיכר בשיתוף קודקוד | מקודם
ש

עד מתי??

מרטיט: הבכי של היתום הקטן המתחנן וזועק "אמא!" • צפו

כיכר בשיתוף ועד הרבנים | מקודם

התיעוד המלא של הפגישה | צפו

הגר"ד לנדו לשגריר ארה"ב שבא לביתו: "העם היהודי הכי מיוחד. יש לנו הכרת הטוב גדולה"

חנני ברייטקופף | 08.05.24

על ספריו 'ילקוט יוסף'

העתירות נדחו: הראשון לציון הגר"י יוסף - חתן פרס ישראל

ישי כהן | 08.05.24