כיכר השבת

על חבל דק: לחרדים יש מקום בתוכניות טלוויזיה?

אחרי האחים גת מ'הכוכב הבא', הגיע צעיר חרדי נוסף לטלוויזיה, והפעם לתכנית הבישול 'מאסטר שף'. אז איך מסתדרים זה לצד זה חרדי וטלוויזיה? שאלנו את ישי לפידות, הזמר החרדי שהשתתף כשופט ב"בית ספר למוסיקה" • ויש גם התייחסות רבנית: רב העיר אשדוד לא אוהב את התופעה, רב העיר רמת גן דווקא תומך במידה ומדובר בקידוש השם (ברנז'ה, מגזין)

12
צביקה גרוניך | כיכר השבת | ג' בשבט | 04.01.14
האחים גת ב'הכוכב הבא'. עשו קידוש השם?
האחים גת ב'הכוכב הבא'. עשו קידוש השם? (צילום: פלאש 90)

ג'וש סטיל (29), צעיר חרדי הלומד בשכונת מאה שערים בירושלים, מתמודד בימים אלו בתוכנית הבישול 'מאסטר שף'. במבטא בריטי כבד שמסגיר את היותו עולה חדש מלונדון, סיפר המתמודד החרדי לצוות השופטים על חלומו הכשרותי: "יש לי חלום קולינרי, לפתוח גסטרו-פאב כשר למהדרין, להוכיח לאנשים שאוכל כשר לא חייב להיות בטעם רע".

התמודדותו של ג'וש בתכנית הריאלטי 'מאטסר שף', המגיעה מיד לאחר התמודדותם של האחים גת בתכנית 'הכוכב הבא', הביאה אותנו לבדוק האם ישנו מקום לחרדים על גבי המרקע.

גו'ש לא היחיד, חרדים אחרים המתמודדים גם הם בתוכניות ריאלטי, רואים בעצם השתתפותם כהבאת מסר לפיו: 'החרדים לא באמת שחורים כפי שאתם חושבים, הם לא מיידים אבנים או מקללים שוטרים, אלא ברובם אנשים טובים'.

ג'וש סטיל, חרדי ב'מאסטר שף' (צילום מסך, קשת, ערוץ 2)

הזמר ישי לפידות (45), מסתובב זה שנים בין שני העולמות, ביום אחד הוא יכול למצוא את עצמו שר בחתונה חרדית, ומאוחר יותר להשתתף כשופט בתוכנית מוזיקה חילונית. אחרי ניסיון עשיר, ישי סבור כי המתמודדים החרדים מהלכים במקום מסוכן.

"אני חושב שאמנים כמוני ואנשים לאו דווקא מתחום התרבות אשר נעים בין העולם החרדי לחילוני, עומדים, יושבים ומתהלכים באופן קבוע על קו מאוד דק שכל תזוזה שלך יכולה להיות חילול השם או קידוש השם".

"כך גם בתוכניות ריאליטי, אנחנו ראינו כבר דתיים וחרדים או יראי שמיים בלי הגדרות שעושים קידוש ד' עצום בדיוק כמו שראינו אנשים שניסו ללכת על הקו הזה בתוך התקשורת הישראלית ונפלו לצד השני", מסביר לפידות, "לכן, אני אומר שזהו תיקון רב. ורק מי שבטוח בעצמו ויודע וחמוש בברכה של אנשים שמבינים בעניין בוודאי רבניו, יכול לנסות ולהעיז ללכת. רק שידע" מוסיף לפידות, "שלא לעולם חוסן, זהו סיכון גדול מאוד".

הזמר החרדי שהתקשורת הישראלית לא זרה לו, עדיין חושש, וליבו פועם בכל פעם מחדש כשהוא מגיח לתוכניות בקופסה השחורה: "אני עצמי נוסע 25 שנה על החומה והקו הזה בזהירות רבה, עם מלא ביטחון עצמי, אני חושב שאני יודע הרבה דברים מה כן ומה לא, עדיין מפחד מכל גיחה לשדה התקשורת הישראלית, בגלל שאתה לעולם לא יכול לדעת היכן תצוץ הרעה, הניסיון או המעידה שממנה לא בטוח שתוכל לצאת ללא שנפגעת".

מקום מסוכן, הזמר ישי לפידות (צילום ארכיון: מנדי הכטמן)

"יש מקום להוויה החרדית והדתית בטלוויזיה הישראלית", קובע לפידות. לדבריו, ככל שהגידול החרדי מוסיף והולך, המגזר חייב לפרוץ ולהיות חלק אינטגרלי בתרבות ובתקשורת: "יתרה מזו, מכיוון שדמוגרפית אנחנו מסתכלים שגם הדתי וגם החרדי הולכים להיות פה לאט לאט עוד יותר נדבך מרכזי במדינה, אני לא מדבר על זה שנהיה רוב בעוד כמה שנים, אין ברירה - באיזשהו שלב אנחנו נצטרך להיות מוטלים בתוך המערכה: בפוליטיקה, בתרבות ובתקשורת. ולכן ברור שהציבור צריך להתכונן".

האחים גת מ'הכוכב הבא' מדברים (צילום: צביקה גרוניך)

לפידות, שימש כשופט בתוכנית הריאלטי "בית ספר למוזיקה". במהלך השיחה עם 'כיכר השבת', הוא מספר על הקונפליקט אותו חווה באחת התוכניות: "הייתי בבית ספר למוזיקה בתור אחד מהשופטים בתוכנית שבה מככבים ילדים, אני אומר לך שגם שם צצו ניסיונות לא פשוטים - פתאום אחת השופטות החליטה שהיא צריכה לשיר, והייתה בעיה לא פשוטה, באותה תוכנית נמנעתי מלהיות בטענה שאני עסוק בהופעות".

הרב יוסף שיינין, רבה הראשי של העיר אשדוד, נשמע רותח מזעם על תופעת "החרדים בריאלטי" שהולכת וצוברת תאוצה: "רחמנא ליצלן, מה יש לשאול על זה, אני לא מבין?", תוהה הרב, "אלו לא חרדים, אלו שעושים את זה הם לא חרדים. זה שהם לבושים כחרדים זה משהו אחר, זה פשוט ברור הם לא דתיים בכלל".

הם לא חרדים, הרב יוסף שיינין (צילום ארכיון: כיכר השבת)

הרב מחדד עוד את אמירותיו, ואומר: "זה שיש להם חיצוניות כזאת זה לא אומר כלום על הפנימיות. אם הם עושים מעשים כאלה אז אין בהם יראת שמיים ולא כלום".

חלק מהחרדים המשתתפים בתכניות ריאלטי, סבורים כי עצם השתתפותם עושה קידוש השם, דעות הרבנים חלוקות: "אני לא יודע". השיב הרב שיינין.

לעומתו, הרב יעקב אריאל מרבני הציונות הדתית, מקל הלכתית: "תלוי מה אומרים שם. אם אדם מופיע בטלוויזיה ומקדש שם שמיים ברבים ואומר דברי תורה או אומר דברים משכנעים אז בבקשה. אבל אם הוא שותף לדברי עבירה אז זהו חילול השם".

ומה אתם חושבים? טקבקו.

תוכן שאסור לפספס
12 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
12
ישי לפידות חרדי???? הוא בחור טוב אבל ממש לא עונה להגדרה הזו,היכן בניו לומדים? ומה אורח חיו ?.זה שהוא שר ימים בהבהרה לא הופך אותו לחרדי!
שלומי05.01.14
11
אסור להביא עצמו ידי נסיון לא משנה אפילו צדיק גדול ולראות ולהקפיץ נשים וכאלו לא ליהנות
לא לידי נסיון 05.01.14
10
החרדתיים. כמה גלותיות והסתגרות?
אורי05.01.14

הצגת כל התגובות

9
ישנה הגדרה מענינת בקידוש ה' במדרש תנחומא פרשת וארא, על חילול ה' שעשה משה בשעה ששאל למה הרועת לעם זה ומבא שם שקידוש ה' הוא ע"י שעך ידי מעשיך אתה גורם ליהודי אחר לא להרהר אחד מדותיו של הקב"ה עד כדי כך שאם יהודי עשה עברה בסתר וקיבל עונש מצוה לפרסם העברה ואין זה חילול ה' אלא אדרבא עכשיו יראו כי ירשרות מ
מסביר05.01.14
8
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ללא שם05.01.14
7
בס"ד ההבדל בינך לבין האחים גת זה שהם התנו מראש עם ההפקה שלא יצא מצב כי הוא זה שישמעו בטעות שירת נשים ולא חיכו לרגע בו הם יתקלו ואז ינסו להתחמק, הם שאלו רבנים ופוסקים וקיבלו את ההיתר שלהם! הם לא שינו את חזותם, ולא עשו רושם על המצלמות וכד', הם באו לעשות מוזיקה מכל הלב והנשמה והם הכניסו המון רוח אלוקי
EMONA50105.01.14
6
כנראה שלאחד מאוד אכפת ומפריע שמישהו יכול להתפרנס בכבוד. זהו חילול השם נורא לא להזדקק לקופת הצדקה שלו. השני אמר דברי טעם.
אברך פשוט05.01.14
5
מתועלת הם פשוט לא מבינים את הדור שלנו אז אין טעם להתייעץ איתם דומה: מי שיש לו אייפון פסול לעשות ועוד כמה משפטים חכמים שאמר אחד מגדולי הרבנים בבקשה תפסיקו למכור לנו לוקשים מהרבנים נא לא לצנזר!!!!!
אהרלה מאה שערים05.01.14
4
כל עוד זה גורם לקידוש ה' ולא ח"ו להיפך- אני בעד
מישהו שמבין05.01.14
3
יורדין לבאר שחת ואיני יודע מתי עולין.
חגי05.01.14
2
בס"ד בזמנו שהיה כוכב נולד היה שם בחור דתי בשם יהודה סעדו, הוא אומנם לא היה חזק כמו האחים גת וגם רווק וכד' אבל אעפ"כ עם כל הסיכונים האלה הוא נכנס לזירה הזו, הוא פנה למרן רבנו עובדיה יוסף זיע"א (יש הסרטה נפוצה ברשת) ובמפורש שואלים שם את מרן האם זה מותר ומרן פשוט התיר זאת בשופי ואמר לו שיעשה שם קידוש
אבי חזן05.01.14
1
צודק הרב שיינין במאה אחוז!!!ספרתם לרב אריאל יעקב שאין שם שום דברי תורה? אם הייתם מספרים גם הוא היה יוצא נחרצות שזה חילול ה'.
גולן05.01.14
אולי גם יעניין אותך
עיתונות ומדיה

חוגגים את המימונה בשידור חי ב'כיכר השבת' | כל הפרטים

כיכר השבת | 27.04.24

"העלתה מודעות"

אימו של החטוף נבחרה לרשימת 100 המשפיעים בעולם

יאיר טוקר | 17.04.24

יקנה לו סמכויות

סגירת הערוץ העוין; זה מה שביקש נתניהו מיו"ר הקואליציה

יאיר טוקר | 01.04.24

דרמה בעולם הטלוויזיה

בדרך לקרב משפטי: ערוץ 14 לא מקבל את התפטרות שרון גל

יאיר טוקר | 26.03.24

באולפן חדשות 12 | צפו

כשישי כהן התפוצץ: "האידיוט הקיצוני הזה מייצג אותנו?"

יאיר טוקר | 03.03.24
ש

תורה וגדולה

גם להישאר בעולם התורה וגם להתפרנס בכבוד

כיכר בשיתוף מלמ | מקודם

קמפיין הגיוס

עמית סגל תוהה: "מתבקש לשאול במה "אחים לנשק" השתנו"

יאיר טוקר | 23.02.24

הקמפיין של סמוטריץ

ידידיה מאיר: "ניסיון לסכסך בין החרדים לציונות הדתית"

יאיר טוקר | 22.02.24

"רוצים לפגוע בביטחון"

האם אל ג'זירה תפסיק את שידוריה בישראל? צפו בדיון בנושא

יאיר טוקר | 20.02.24

הזווית הפלסטינית 

"יללת החורבן": העיתונים הפלסטיניים מקוננים על נפילת עזה 

יאיר טוקר | 18.02.24
ש

ללא הלוואות או גמ"חים!

האפליקציה שתשאיר אתכם בסוף כל חודש עם יתרה בעו"ש

כיכר בשיתוף רייז אפ | מקודם

צפו בוידאו

גפני: "מעניין אותי מה ארץ נהדרת עושה?"

יאיר טוקר | 15.02.24

יוזמה חסרת תקדים

התכנית בלשכת נתניהו: להעמיד לדין עיתונאים; זו הסיבה

יוני גבאי | 13.02.24

"לחמאס יש את '13'" | צפו

הפרשן האשים את נתניהו: "הוא רוצה במות החטופים" - וחטף

יוני גבאי | 11.02.24

בעין עזתית

העיתונים הפלסטינים מקוננים: "הכיבוש מגביר את המצור"

יאיר טוקר | 31.01.24
ש

פריחתו של יישוב

הפיכתה של גבעת זאב - מפרבר לעיר מתפתחת

כיכר בשיתוף גרין פארק | מקודם

מתוך 20 מועמדים

שר הביטחון גלנט החליט: מפקד גל"צ החדש - טל לב רם

איציק אוחנה | 31.01.24

"TOTAL VICTORY"

עם מסר ברור: התמונה שפרסם יועצו של נתניהו

יאיר טוקר | 28.01.24

הציוץ שהקפיץ את יקי אדמקר

"אתם חבורת דבילים": מה קומם את העיתונאי החרדי? 

יאיר טוקר | 28.01.24

הקונספירציה והפארסה

גוטליב תהתה: בעלה של שקמה ברסלר היה בקשר עם סנוואר?

יאיר טוקר | 24.01.24
ש

מחלה אוטואימונית

ראש הישיבה מתחנן: "את אחי אני מבקש; צריך לשקם את בית המשפחה שחלתה"

כיכר בשיתוף ועד הרבנים | מקודם

"אין הצדקה לכך בשידור ציבורי"

בכיר ב'דה מרקר' קיבל סכום גדול מ'התאגיד'; קרעי: "לא סביר"

יאיר טוקר | 21.01.24