כיכר השבת

ניכור הורי

הסיוט של ההורים הגרושים: "איבדתי את הילדים שלי"

הם התגרשו ומאז הוא איבד גם את הילדים. תופעת הניכור ההורי - פוגעת בהורים ובילדים הנפגעים נפשית מהמצב הלא תקין. יום המודעות הבינלאומי לתסמונת הניכור ההורי (הורים)

46
נתנאל לייפר | כיכר השבת | כ"ט בניסן | 25.04.17
הסיוט של ההורים הגרושים: "איבדתי את הילדים שלי"
(צילום: שאטרסטוק)

גירושין, זו מילה קשה שמגלמת בתוכה משמעויות רבות חלקן מידיות וחלקן בעלות משמעות לשנים ארוכות של קשיים והתמודדויות לא פשוטות. הורים רבים מאלו שמודעים לקשיים או מוכנים לכל קושי הקשור לגירושין עצמם, נדהמו לגלות את הגיהנום שלא היו מודעים אליו כלל.

"התגרשנו אחרי 3 שנות נישואים כושלים בשל חוסר התאמה, בני הגדול היה אז בן שנתיים והבת הקטנה בת כשנה וקיוויתי שאוכל להמשיך להיות להם לאב גם אם באינטנסיביות נמוכה יותר ממה שהייתי רגיל לה", מספר ל'כיכר השבת' דוד י', גרוש חרדי שמתמודד עם סיוט ה"ניכור ההורי".

"מתברר שגרושתי החליטה כבר בעת הגירושין כי ילדיי ייפרדו ממני, באמצעות רעל בלתי פוסק שטפטפה כל הזמן לילדים כביכול נטשתי אותם בגלל שאיני אוהב אותם וכדומה. כיום, שלוש שנים אחרי הגט, הילדים מעצמם כבר מסרבים להגיע לפגוש אותי והתחושה מחרידה. ניסיתי הכל אבל בינתיים איבדתי אותם", הוא מספר בדמעות.

סיפורו של דוד הוא סיפורם של גרושים רבים בעיקר גברים שבחלק גדול מהמקרים אינם מחזיקים במשמורת הילדים ומוצאים את עצמם מאבדים את ילדיהם בשל ההסתה הארסית נגדם, שאינה מגובה בשום סיבה הגיונית או צודקת, כשלכל הדעות הם היו הורים למופת טרם הגירושין.

תסמונת הניכור ההורי (Parental Alienation Syndrome) היא מונח שנטבע ב-1985 על ידי פרופ' ריצ'רד גארדנר מארצות הברית, ומגדיר תסמונת של ילדים אשר חוו הסתה כנגד הורה מנוכר. החל משנות ה-90 היא משפיעה רבות על פסקי הדין בנושאי משמורת ילדים בארץ ובעולם. רבים סובלים ממנה והיום הוכרז גם כיום המודעות הבינלאומי לתסמונת הניכור ההורי.

תסמונת הניכור ההורי מופיעה בדרגות שונות של חומרה. בדרגה הקלה יותר, הניכור מתבטא בכעסים חולפים הבאים לידי ביטוי למשל בטון הדיבור של השיחה. בדרגה החמורה יותר מדובר ב"סרבנות קשר" ממשית, בה הילד מסרב לכל קשר עם ההורה המנוכר. דרגה זו קרויה גם "חטיפה נפשית", ובמקרים בהן היא מתמשכת - לעתים לא נותר בזיכרון הילדים זכר (מודע) לקשר הטוב שהיה בילדות עם ההורה השנוא.

"זה גיהנום עלי אדמות", אומרת ש., גרושה חרדית, "אנשים נוטים לחשוב שרק גברים סובלים מהתופעה. גם אני הייתי בטוחה שאני היחידה בעולם שנמצאת במצב הזה עד שגיליתי בקבוצת פייסבוק בנושא נשים רבות שסובלות מכך".

לדבריה, הגרוש שלה שהיה נמצא יותר עם הילדים בשל משרתה התובענית שנועדה לפרנס אותו כאברך, ניצל את המצב ופשוט "חתך" אותה לחלוטין מילדיה, "מעבר לבושה ותחושת הכישלון שאני חשה למרות שאני יודעת שאני לא אשמה במצב, זו התחושה הכי איומה שאמא יכולה לחוש, זה לאבד ילד שאתה יודע שהוא חי אי שם ופשוט שונא אותך סתם".

כאמור הנטייה היא לחשוב שתופעות כאלו נפוצות יותר בקרב קהילות חרדיות סגורות אך גיל, איש עסקים הסובל אף הוא מניכור הורי ומפעיל את קבוצת פייסבוק בנושא טוען בשיחה עם 'כיכר השבת' כי התופעה לא מאפיינת אף סקטור. "בניגוד לרושם שיש בציבור הכללי אחרי סיפור אסתי ויינשטיין, יש אצלנו בקבוצה דתיים, חילונים, חרדים, עשירים, עניים, חצי גברים וחצי נשים, משכילים וכאלה שאינם, כך שהתופעה לא פוסחת על אף סקטור ואינה מאופיינת לסקטור ספציפי".

עד כמה התופעה נפוצה?

על פי הדיווחים בארה"ב, 30 אחוז ממקרי הגירושין מגיעים למצב של קונפליקט גבוה, מתוכם 30 אחוז מגיעים לניכור הורי, כלומר, כ-10 אחוז ממקרי הגירושין מגיעים למצב ניכור הורי. "סביר להניח שזה המצב גם בארץ, ומדובר במספרים גדולים, כ-10,000 הורים ועשרות אלפי ילדים", אומר גיל ומוסיף כי זה ההיקף הידוע, "רבים מתביישים במצבם ולא רוצים שסביבתם וסביבת העבודה שלהם ידעו כי הם במצב ניכור הורי".

לתופעה המכוערת יש מנעד רחב החל ממצב בו הילדים מידי פעם לא מעוניינים בקשר עם ההורה עד למצבים הקשים ביותר בהם ההורה המנכר הצליח להשפיע על כל הסביבה שלהם לנתק איתם קשר אם הם רוצים קשר עם הילדים. "יש לי בקבוצה אמא, שאימה אמרה לה 'את לא הבת שלי יותר כי אני רוצה קשר עם הנכדים', זה מצב מחריד", מספר גיל.

מלבד הסבל הנפשי שעוברים ההורים, לתופעה נזקים נפשיים והשלכות ארוכות טווח גם על הילדים, מאחר ודפוס הניכור קיים אצלם הם סובלים במקרים רבים מבעיות ביצירת קשר זוגי בריא בעצמם כבוגרים והם מתנהגים בניכור גם לבני זוגם.

"זה נזק לכל החיים, אנו קוראים לילדים האלה 'ילדים שבורים', מדובר בילדים שצריכים טיפולים רבים כדי לתקן את הנזקים של ההתנכרות מהורה ובמקרים רבים זה נזק כמעט בלתי הפיך", אומר גיל בכאב.

ההורים שסובלים מהתופעה מאשימים את בתי המשפט ובתי הדין והמשטרה שאמורה לאכוף את קיום הסדרי הראיה שאינם עושים כמעט מאומה כדי למנוע מקרים כאלה. "כיום בן הזוג יכול למנוע את קיום הסדרי הראיה וברוב המקרים לא יעשו לו מאומה גם אם תוגש תלונה במשטרה ותהיה פנייה לבית המשפט", אומר דוד. לדבריו, בתי המשפט נמנעים מלעסוק בסוגיה הנפיצה מתוך מטרה להימנע מביקורת של ארגוני הנשים וכדומה.

"לא עושים מספיק, אם הייתה אכיפה רצינית עם קנסות גדולים על פגיעה בהסדרי ראייה התופעה הייתה פוסקת לחלוטין", אומר גיל. "היום זה יום המודעות לתופעת הניכור ההורי ואנחנו מצפים שהנושא יעלה על סדר היום הציבורי תוך מטרה להגיע לפתרון יעיל בדמות רשות להסדרי ראייה שתציל את הילדים וההורים מהסבל האדיר שלהם".

תוכן שאסור לפספס
46 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
22
ובתמורה היא הסיתה את ילדיי נגדי. מה אפשר לעשות?
יוסף17.10.17
21
בעידוד פקידי הסעד , שאולי מעונינים שיהייה להם הרבה מיקרים והרבה עבודה. מה לעשות? יש עיצה? וממש אין לה שום סיבה להסית נגדי. - היא גם טוענת שהיא לא מסיתה - "רק אומרת את דעתה עלי" - וילד בן 10 אמור לדעת לסנן .. ולהיתעלם ממי שמגישה לו אוכל כל יום (כמעט) מכספי שלי ... בושה למדינה שמעודדת התנהגות כזו
יוסף30.09.17
20
היום ההורים לילדים הנשואים שלהם-יכולים לעשות טרור-ואפילו להביא לגירושין ב100% אם החתן/כלה לא מוצאים חן בעיניהם. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יענקי07.05.17

הצגת כל התגובות

19
חברים יקרים התופעה הקשה הזו פושה בכל רחבי הארץ . בכל המגזרים . ילדים חייבים להיות מעל המחלוקת קשה ככל שתהיה. אסור להשתמש בילדים ולהעניש את ההורה השני. זה פוגע בילדים ובערך של כיבוד הורים ,הגם שהם גרושים חייבים להפסיק התופעה!! מאחל לכולם רק נחת מהילדים .
אבי 25.04.17
אני השתדלתי להעניק לילדים כבוד לאבא שלהם אפשרתי להם למרות מניעת הבית הדין לאבא לראוות אותו ללא השגחה החבל מאוד דק יש תוצאות אסור לנו לרחם מדאי כשמדובר בבעיה נפשית או התמכרותית לשם החינוך לכבוד ההורא מקריבים ילדים ללא פשע והם הופכים להיות קרבן ולהאמין שלחיות זה לשרוד זה לוותר על עצמך ושוב נופלים באות
י ים01.05.17
18
רק שישלם
חוק חדש25.04.17
17
כשהגבר חלש היא מאבדת בו ענין ומרחיקה אותו
תהיה חזק חבר30.04.17
16
אשה יוכלה להכניס את בעלה לכלא כי חלמה בלילה שהוא הרביץ לה, ולקחת לו את הילדים ,ולקחת לו את הדירה ,ולקבל דמי כתובה, ודמי מזונות ,ומזונות האשה וקצבאות של אמא חד הורית ,ולקבל תמיכה מאירגוני צדקה ולקנות תכשיטים יקרים ובשמים יקרים והגבר? שישן ברחוב!!! ואם הוא לא ירצה להתגרש אוי ואבוי! צו עיכוב יציאה מהאר
שמואל25.04.17
עם חיי נישואין. הם לא מספקים . לא את האישה ולא את הגבר לא את הילדים ולא את הסבים. הלוואי שבקרוב רבנים שאיכפט להם יתעוררו ויתחילו לטפל בבעיה שפוגעת בכולנו.
יוסף30.09.17
בדיוק ככה.. בושה לבית הדין .. משפילים את אבות הגרושים עד מוות (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
גל28.04.17
15
על ידי רבנים, יועצים, ואנשי חינוך, גם ללא קשר לגרושים. הציבור החרדי בפשיטת רגל מוסרית. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
עליזה25.04.17
מאיפה לקחת את זה??? את מחפשת לעצמך סיבה למה להצדיק את מה שאת עושה ע"י כריית בור לאחר??? יש שתי אפשרויות להתדיק את עצמך או לעשות לך גבעה או לחפור בור לשני. את מנסה להגיד הציבור הזה גרוע?? לבינתיים גם אם נניח שהמוסריות בציבור החרדי יורדת בוודאי שזה לא מגיע למצב של פשיטת רגל וגם אם נניח שיש ירידה ביחס
kobikobi26.04.17
אני ימשיך אותך הציבור החילוני שואף מתחת לאפס (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מיצ'29.04.17
14
לכן לפני שמיתחתנים יש לבדוק היטב. אים הסיר. מתתאים למיכסה. זאת אומרת. שלשה. דברים נקרים. באדם כוסו. כיסו. וכעסו. פה. האישה. צריכה לבדוק. והבעל יבדוק. אחי האישה מישפחתה וצניעותה אים הכל תוהם אז קונים טבעת מרובעת ואים הרוב תוהם אז קונים טבעת עגולה לתקן את הפינות החסרות ןהכל יבוא על מקומו בשלם לחיים. ט
שמואל02.05.17
הכל יכול לקראות אדוני.. אין לאף אחד כאן ביטוח-אבל עצה שלי הגבר צריך לעשות הכל בשביל שלום ביתו. כתוב במסכת קידושין כך. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
נפתלי02.05.17
13
אכיפת הסדרי הראיה..
משה 25.04.17
כמוני כמוך (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
רחל25.04.17
12
אבל בשביל זה צריך סבא חזק שינהל לו את הענינים
תן לה להתיבש30.04.17
11
זהו הפתרון היחיד לא יתכן שאשה תטען טענות שיקריות ותמנע הסדרי ראיה על ימין ועל שמאל ולבסוף גם אם יתברר שהיא שיקרה לחלוטין לא יאונה לה כל רע. מה הצדק ???? אין שום תחום שבו אפשר לגרום לאדם סבל כה רב ולא לשלם על זה שום מחיר, ולא להיות חשוף לתביעות נגדיות.
איש25.04.17
10
לומד בתלמוד תורה טוב והכל היה נראה בסדר יום אחד לקח מוט ברזל והתחיל לשבור את שמשות המכוניות לאורך הרחוב
תסכול25.04.17
9
האם משהו יודע טלפון של משהו שעוסק בסוגיה זו שיכולים לעזור בנושא זה? (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
רחל27.05.18
8
כתבה יפה ומפרגנת חבל שהפסקתם עם הטורים של עו''ד פלדשטיין הם היו עם הרבה הרבה תוכן ורמה אנא! תחזזירו אותם
מושי25.04.17
7
הגרוש שלי מתנכר לילדי בני 7-9 לא רוצה להכיר אותם בכלל. צלקת לילדים שיודעים שיש להם אבא שלא מעוניין להכיר אותם.
גרושה25.04.17
הסיבה העיקרית שהוא עושה את זה היא בגלל שהוא רוצה להראות "לך" כמה הוא "לא מחבב" אותך!!! הרבה פעמים יכול ליהיות שאת חושבת שהוא מתנכר אליהם ובו בזמן שהוא חושב שאת גרמת להם לשנוא אותו... יכולים ליהיות הרבה סיטואציות שונות לסיבת התנכרותו אבל בד"כ זה לא בינו לבינם...
kobikobi26.04.17
ולא מוריד מהכאב של הורה שרוצה קשר ומנוכר.
הורה25.04.17
6
אני אישית מכירה נשים "גבריות" ששולחות את לשונן ללא רסן ומחפשות איך להשפיל ולפגוע בגרוש שלהן והילדים באמצע-אכולי סבל!. במקום לדעת שיש נשים שקבלו כשרונות ניהוליים וחוזק ועודובכשורים אלו להשתמש לטוב כלפי הבעל העדין שקבלו, בעל מכיל מקשיב, אוהב את הילדים, לא ביקורתי מאפשר לא לוחמני ועוד טובות רבות, הן מנ
ר.ל30.04.17
5
הגברים בבית הדין מקבלים יחס שכאילו הם "אברכים" אז נותנים להם כבוד ומשפילים את האישה, הגבר מתעלל באישה מכפיש אותה מכפיש אותו באופן קבוע בפני הילדים ובית הדין שוטק.. קצת כבוד לאישה ולילדים שלה..
יעקב25.04.17
גם שם אפשר לטרלל את הגבר ושהוא יהיה רק כספומט הגיע הזמן שתשלום מזונות בעידן שאישה יכולה לעבוד יותר מגבר בפרט במגזר החרדי שיש לה יותר השכלה ושהילדים גם שלה ושלא תוכל לסחוט וגם שתדע את המחיר של הגירושים שיתחלקו חצי בחצי במזונות כמו בהרבה מקומות בעולם
ניcbh25.04.17
4
אני חווה את זה 5 שנים ... ארבעת הילדים שלי לא מדברים אתי ולא יודע איך הם ניראים לא מאחל לאף אחד מה שאני עובר ביום יום (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אלי05.05.17
3
מילא בגידה, מחלת נפש קשה, אלימות ודומיהם. אבל חוסר התאמה? תתאמצ/י ותתאימ/י את עצמך.. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יועץ דגול25.04.17
2
כשהילד אצל האבא אם האישה לא מרגישה שמסיטים אותם נגדה יהיה הסדרי ראיה נורמאלים אבל מה לעשןת שהגורים יותר נקשרים לאמא והאבא חייב להיות עיניו בראשו לתת כבוד לאמא שלא יפסיד את הילדים (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
חשבון נפש לגברים המתמסכנים25.04.17
אלפי אימהות בארץ בכל המגזרים מנותקות מילדיהן עקב הסטת הילדים על ידי האב נגד האימא. לא קשור למי היה הורה משמורן, מי שרוצה להסיט, לגרום נזק ולפגוע יעשה זאת בכל מתכונת. הילדים המנוצלים שהפכו אותם לכלי מלחמה ניזוקים עמוק בנשמתם וההורה המנוכר חיי בקושי, שורד בכאב ועצם עצום.
סבין יעקובוביץ26.04.17
1
הרבה הורים מנוכרים, לא מבינים מה קרה לילד שלהם. הרבה ילדים שעברו ניכור לא יודעים שזו תופעה פסיכולוגית, שהאמת ש"הם יודעים" לא קשורה למציאות. ילדים מנוכרים נפגעים נפשית. חייבים לעצור את זה, להוקיע מנכרים ולסייע למנוכרים.
הורה25.04.17
אולי גם יעניין אותך
הורים

האם הצום נועד כדי לגרום לנו סבל? | וגם: זה מה שלומדים מהצום על הורות

חיים דיין | 21.03.24

תסמונת סטוקהולם 

האח הגדול השתלט על המפעל, אבא ואמא נפטרו - והמשפחה התפרקה | סיפור מטלטל

משה רבי | 14.03.24

גדולה לטיפה שמקרבת

מחקר הקופים שלא מותיר מקום לספק: לטפו את הילדים כדי שיצליחו בחיים

ארי טננבוים | 22.02.24

הקשבה, דמיון, דיבור 

הילדים בטראומה מהמלחמה, איך מתגברים על זה? המומחים עונים

ארי טננבוים | 08.02.24

משפחולוגיה 

האחות הצעירה לאחיותיה: "שרותי השמרטפות נסגרו"

טובה אור | 06.02.24
ש

טכנולוגיה למהדרין

להתפנק בשבת וגם לקבל מתנה - מתאים לכם?

כיכר בשיתוף נעם2 | מקודם

אין שלם מלב שבור

מאיר ורבקי רק ביקשו להיות אבא ואמא, אבל הרופא פשוט התאכזר אליהם | סיפור מטלטל

משה רבי | 01.02.24

המדריך לכועס המצוי

מתפוצצים שוב ושוב מרוב כעס? מסתבר שיש מה לעשות עם זה

ארי טננבוים | 25.01.24

הלוואי שהייתי יכול...

'האברך' שמר בסוד שיצא לעבוד - ואז חמיו נכנס אל החנות אותה הוא מנהל | סיפור מטלטל

משה רבי | 18.01.24

נעצור לחשוב

האם חברות של אחות הכלה צריכות להשתתף בחתונה? 

טובה אור | 10.01.24
ש

הצדיק הבטיח והצדיק מקיים!

הזוי: מזכיר בת"ת ניצל מחוב של מיליון שקל

כיכר בשיתוף הצדיק מיבנאל | מקודם

מעורבות אימהית

אמא, מה דעתך? האם הרמה הלימודית בבי"ס מוגזמת?

טובה אור | 08.01.24

להקשיב היום, בשביל מחר

אבינועם עבר מסע עינויים בחיידר - אך אמא שלו לא שמה לב לנורות האזהרה | סיפור מטלטל

משה רבי | 04.01.24

שגרת בוקר סוערת

"מה אתה רוצה בלחם?" כך תתמודדו עם סאגת הסנדוויץ'

טובה אור | 31.12.23

מדריך לשנת ילדים

הפלישה הלילית: כיצד נתמודד עם 'פולשי השינה' הקטנים?

טובה אור | 28.12.23
ש

פריחתו של יישוב

הפיכתה של גבעת זאב - מפרבר לעיר מתפתחת

כיכר בשיתוף גרין פארק | מקודם

מדריך להורים

כך תהפכו את המקלחת משגרה אימתנית לפעילות חיובית

טובה אור | 26.12.23

דילמה משפחתית

האם ילד צריך לפנות את מיטתו בשבת לטובת האח הנשוי?

טובה אור | 26.12.23

לראות את הטוב

באספת הורים: מותר להקשיב גם למילים הטובות

טובה אור | 26.12.23

טור מלחמה

עד שלא תרגישי את זרועם של ה'בלתי מעורבים', לא תשתקי?

אתי קצבורג | 25.12.23
ש

בריאות זה הכול

משקפי ראיה חינם לילדים? זה לא הכל

כיכר בשיתוף מכבי | מקודם

טיפים בהורות

האם הורים צריכים להיות השוטרים לאכיפת שיעורי בית?

טובה אור | 25.12.23

איזה סוג אורחים אתם? 

"מתארחים בשבת"? הציצו במראה ולימדו מה לא לעשות

טובה אור | 24.12.23

הציצו ותהנו יחד

7 פעילויות חווייתיות של אור וחושך עם פנס לערבי חנוכה

טובה אור | 12.12.23