כשביטחון בהשם הופך לתאווה שפלה

"כאשר האדם תולה את יהבו בנס, מחטיא הוא את מטרת התפילה והביטחון ומתרחק מהקשר לבורא" • כשפולחן האלוקים הופך לפולחן לאדם - הרב עמנואל צור במאמר עמוק (פרשת ויצא)

3תגובות
כשביטחון הופך לאש התאווה (צילום: shutterstock)

בראשית פרשתנו מובאת הבטחת השם ליעקב בחלומו: "הארץ אשר אתה שוכב עליה - לך ולזרעך אתננה... והנה אנוכי עמך ושמרתיך בכל אשר תלך והשבותיך אל האדמה הזאת, כי לא אעזבך...". והנה יעקב אבינו התנה על כך תנאי: "אם יהיה אלוקים עמדי ושמרני בדרך הזה... ושבתי בשלום לבית אבי...". יש מהמפרשים (ראה רמב"ן) שביארו, שיעקב היה מסופק בקיום ההבטחה וכפי שכבר העירו המפרשים, הדבר לתמוה, וכי ניתן להרהר אחר הבטחת הבורא?! (ואמנם מכוח תמיהה זו ביארו מפרשים שיש לפרש את הוראת המילה "אם" - כאשר, ולא שעלה ספק בלב יעקב. אך מדברי המדרש שיובאו להלן יתבאר שלא כן).

בהמשך הפרשה מסופר שרחל מפצירה ביעקב (ל, א): "הבה לי בנים, ואם אין - מתה אנכי". וביארו המפרשים (רש"י וראב"ע) שביקשה שיתפלל בעדה. והנה יעקב גוער בה (שם ב): "התחת אלוקים אנכי, אשר מנע ממך פרי בטן". וכבר תמה רמב"ן, וכי לא מצינו שהצדיקים מתפללים ואפילו בעד נשים נוכריות (פירוש: זרות) כאליהו וכאלישע (ראה מל"א יז, כא; ב, ד טז)?!

ביטחון בנס?

בבארו את נושא הביטחון בהשם, מתאר רבנו אברהם בן הרמב"ם (בספר המספיק לעובדי השם) את יציאת יעקב מחרן באספקט מעלת הביטחון, ואלה דבריו: "במקלו, הולך רגלי, לא בהמה לו לרכב עליה ולא חבר להשתעות עמו ולא חרב. להגן בה על עצמו, כמו שנאמר (ברא' לב, יא): כי במקלי עברתי את הירדן הזה...". ומבאר שם שעם זאת "יעקב נתירא מאלימות לבן והערים לברוח מפניו... והוא נתירא מעשו, כמו שנאמר (לב, ח): ויירא יעקב מאד ויצר לו..". לאחר שבחן מקורות נוספים, מסכם רבנו אברהם כך: "ומכל הדברים האלה אני למד, עד כמה שידי מגעת, כי ביטחון כזה שהוא ביטחון בניסים - לא נשמעו! ובחסדי אלוה גדולים שמעלתם קרובה למעשי נס, יתכן רק בזכות רוח הקודש ובמצוות אלוהים".

מטרות התפילה והביטחון - חיזוק התודעה האלוקית

מדבריו מתבאר שישנו הפרש בין הכמיהה לנס שלא שמענוה, לבין הביטחון בחסדי השם וכן קושר הוא את זה האחרון בהליכה במצוות האלוקים ומסייגו בהליכה בדרכי הטבע. לעניות דעתי יש לבאר כדלהלן: משמעות התפילה והביטחון היא התלות המבטאת ביטוי עמוק לזיקה עם האלוקים על כל משמעויותיה ומכאן התביעה הנלוות לילך בדרך השם וכן נאמר במשלי (כח, ט): "מסיר אזנו משמע תורה גם תפלתו תועבה". והנה בוודאי שלא ניתן להפריד בין הזיקה לבורא לבין הטבע שטבע הבורא ומכאן שיש ללכת בהנהגת הטבע.

אך כאשר האדם תולה את יהבו בנס, מחטיא הוא את מטרת התפילה והביטחון ומתרחק מהקשר לבורא, שהרי סוטה הוא מדרך ההנהגה שטבע הבורא בעולמו, כמו כן הגזמתו בביטחונו כרוכה בשמץ גאווה והאדרה עצמית הקושרת אותו בפולחן האדם, וכן חוטא הוא בראיית התפילה והביטחון כפונקציה למילוי מאווייו, שהרי מעצים הוא בתודעתו את מלוי מאווייו במקום את תלותו וזיקתו התמימה לבוראו והלא אין התפילה והביטחון אמצעים להשגת מאוויים, אלא מטרות - חיזוק התודעה האלוקית על כל מובניה, ולכן חובת התפילה, לדעת הרמב"ם, מן התורה - בכל יום; ומדרבנן - כתמידין ומוספין, כסידרן וכהלכתן. היינו משום שמהותה התפילה היא העצמת הזיקה לתודעה האלוקית. (ובודאי שאף לדעת הרמב"ן הסובר כי מצות תפילה מן התורה היא רק בעת צרה, פירושו של דבר באופן המסכים לדרכנו).

לפי דרכנו, תתבאר גם כן על נקל התניית יעקב בקיום ההבטחה, כי מטרת ה"הבטחה", לסלול מסילה בין האדם לבוראו ומשום כך, אך טבעי הוא חששו של יעקב שמא יגרום החטא. על כך הביא רמב"ן שהדברים מפורשים בבראשית רבה (עו ב): "רב הונא בשם רב אחא, הנה אנכי עמך, וכתיב אם יהיה אלהים עמדי? אלא מכאן שאין הבטחה לצדיקים בעולם הזה". על זו הדרך יתבאר חרון אפו של יעקב בהגזמתה של רחל באופי התפילה "הבה לי בנים, ואם אין מתה אנכי" - וכי "תחת אלוקים אנכי", שאוכל לבצע ניסים ולדחוק את הקץ?! וכי התפילה היא כמכשיר אשר בשל כך יכונה המתפלל כ"מביא בנים"?! הלא אין התפילה אלא לקיחת האדם לחסות בצילו של האל ובדרכו, ולא להפיכת המתפלל למחולל פלאות. (אמנם כבר תפסו עליו חז"ל - כך עונים את המעוקות?! אך עצם דבריו בדרך האמת היו).

• • •

"ויצא יעקב - למה הזכיר יציאתו? מכאן שיציאת צדיק מן המקום עושה רושם... יצא משם, פנה זיוה, פנה הודה, פנה הדרה" (רש"י כח, י).

השבוע ציינו בית ישראל את מלאות שלושים ימי הבכי והאבל על מרן פוסק הדור זצוק"ל. מרן זצוק"ל, כחלק מגדלותו בלטה שיטתו והנהגתו בנועזות ובמהפכנות ובעקביות בהליכה עם השם. והכל בהגיון בריא ושפוי וללא רבב של פניות אל ניסי רהבים ושילוב אמונות רעועות או רעות בהלכה. רבנו התמקד בבקשת האמת והיושר והחדרם בלב העם. יהיו הדברים לעילוי נשמתו ולוואי שנתעורר כולנו לילך בדרכו.

שבת שלום!

האם הכתבה עניינה אותך?

כן (100%)

לא (0%)

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

3
דבריו של הרב עמנואל צור הם ברוח הגותו של הרמבם.על כן הסברו המלומד בטעם מעניין ועמוק מאוד מאוד.
עובדיה
2
גדול.מי שמבדיל בינהם חושב שיש שתי רשויות.לראות את פעולת המחשב והאירטרנט הרי זה פלא פלאים.זה גם בבחינת נס.
יפהיבנאל
1
יכולים כולם ללכת כפרה על יעקוב אבינו אני לא מבין איך אתה לא חושש לדבר כך. זה אחד האנשים שנאמר עליהם איש אמת ולא כמו האמת של ימינו
שרון צרקצי

עוד בפרשת השבוע:

לא תקיפו

פרשת השבוע (אחרי-קדושים) עוסקת במצוות ‘לא תקיפו’ שיש להותיר פאת ראש ופאת זקן | מה שאל מרן האמרי-אמת מגור את ילדי תלמוד-תורה ‘עץ חיים’ ומה השיבו לו | והאם יש רמז לתירוצם של הילדים בתורה? (יהדות, פרשת-השבוע) 

|

נושא בפרשה

מצוות ערלה שבפרשתנו 'אחרי -קדושים' היא היסוד למנהג ישראל להכניס את הילד לעול תורה בדיוק בגיל שלוש | מה המקור למנהג וכיצד הוא קשור למצוות ערלה בפירות האילן | והיכן הרמז בפרשה לחגוג את ה'חלאקה' בקברו של רבי שמעון בר יוחאי? (יהדות ופרשת- השבוע)

|

פרשת השבוע | צפו

בשיעורו על פרשת השבוע - פרשת תזריע - מצורע, מסביר הרב אברהם יוסף שוורץ, מהי מטרת מריחת דם הקרבן והשמן על אוזנו של המצורע, וכיצד זה רלוונטי להיום שאין לנו בית מקדש? וגם, מדוע לא רוצעים את אוזנו של המצורע, כפי שרוצעים את אוזנו של העבד? | צפו (פרשת השבוע)

||
2
ש

טרגדיה בביתר

אי אפשר לתאר במילים את גודל הטרגדיה של משפחה גולדברג מביתר עילית, עם פטירתה של האם הצעירה מרת אסתר חנה גולדברג ע"ה • בשעה שהציבור קרא בבית הכנסת, 'דודי ירד לגנו ללקוט שושנים', השיבה נשמתה ליוצרה • בעלה האברך הרה"ג ר' צבי גולדברג שליט"א נותר עם בת השנתיים ועם התינוקת הרכה שלא זכתה להכיר את אמה (חרדים)

אסף מגידו|מקודם

ממזרח וממערב

צבי יחזקאלי, הפרשן לענייני ערבים של 'חדשות i24', עוזב את ענייני איראן, החמאס והאיומים על מדינת ישראל ומגיש פינה מיוחדת ב'כיכר השבת' על פרשת השבוע • בפינתו מגלה יחזקאלי בתוך החושך של החדשות את אור התורה והיכן פרשת השבוע נוגעת בלב שלנו • צפו בפינה לפרשות תזריע מצורע (יהדות)

|

מגדלור לחיים

חבר מועצת הרבנות הראשית ורבה של מגדל העמק הגאון רבי יצחק דוד גרוסמן, בפינתו "מגדלור לחיים" ב'כיכר השבת' עם מסר מיוחד מפרשת השבוע • והשבוע: פרשות תזריע מצורע (יהדות)

|
ש

תנופת פיתוח אדירה

עם תנופת פיתוח אדירה והפקדת תכנית המתאר הגדולה ביותר בצפון, בירת העמק מסתמנת כבחירה המובילה למגורים עבור זוגות צעירים ומשפחות. הכירו את הזדמנות הפז להשקעה בקרקע המיועדת לבנייה, ותעשו את הצעד הראשון בדרך הביתה (בארץ)

כיכר בשיתוף ויסל נדל"ן|מקודם

הפרשייה

מדי שבוע ב"כיכר השבת" במסגרת התוכנית 'דבר ראשון' הרב נפתלי וסרמן מגיש רעיון מיוחד על פרשת השבוע שיעוררו את הסעודה בשולחן השבת המפואר בביתכם • והשבוע: פרשות תזריע-מצורע (יהדות)

|

שאלות בפרשה

מה ההבדל בין טומאת אישה מבן לבת? מהי "צרעת" של היום ומהי "צרעת" מהתורה? וגם, כיצד יש להתמודד עם "לשון הרע דיגיטלי"? • הרב ישי וליס, מרצה ב'ערכים' עונה על כל השאלות של שוקי סלומון על פרשות תזריע-מצורע • צפו (יהדות)

|

הפרשה בפרסית

רוצים דבר תורה מיוחד לשולחן השבת בביתכם? • פרשת השבוע בפרסית מאת הרב שלמה זביחי, רב יהדות 'משהד' (איראן) ורב קהילת 'תפארת רפאל' • צפו בוורט לפרשות תזריע מצורע (פרשת שבוע)

|
ש

בהוד השרון- המלאי מוגבל

נופי מגדיאל, שכונת המגדלים החדשה שתקום בהוד השרון, נפתחה הרשמה שקטה למשקיעים לבעלי הון עצמי של 95,000 ש"ח בלבד! מלאי הקרקעות מוגבל למכירה במחיר הנוכחי, לכן כל הקודם זוכה! (נדל"ן)

כיכר בשיתוף נקסוס|מקודם

פסיכולוגיה בפרשה

כיצד הפרשה מלמדת אותנו על הפסיכולוגיה של צמיחה, שינוי ואומץ להתחיל מחדש בחיינו המודרניים ומהם הצעדים הנכונים לעשות בכדי לצאת מ'איזור הנוחות'? כלים מדברי חכמנו ומהפסיכולוגיה המודרנית (יהדות)

|

"הללוהו במילים ועוגב"

אריה ברונר במסגרת פינתו השבועית, מדבר על ענייני השבוע ומתבל אותם בטעם הניגון, והפעם פרשת שמיני תשפ"ה בהתייחסות למנהגי האבלות בימי ספירת העומר (יהדות)

|
ש

עוצר נשימה

מה קורה כשמפגישים תכנון אדריכלי מתקדם עם נוף ירושלמי עוצר נשימה? התשובה נמצאת בפרויקט רמות קאנטרי החדש | בימים אלה מקימה קבוצת בית ירושלמי מתחם מגורים שמשנה את כל מה שחשבנו על בנייה בירושלים (נדל"ן)

כיכר בשיתוף בית ירושלמי|מקודם