בתוך הערפל / הרב ישראל אסולין

העולם הזה נקרא 'עולם' מלשון העלֵם, לשון הסתרה והעלמה, כי רב הנסתר בו על הגלוי. וככל שהעולם מעלים ומסתיר מאתנו דברים, כך אנחנו חרדים מלֹא לדעת אותם (טור)

2תגובות
(צילום: שאטרסטוק)

העולם הזה נקרא 'עולם' מלשון העלֵם, לשון הסתרה והעלמה, כי רב הנסתר בו על הגלוי. וככל שהעולם מעלים ומסתיר מאתנו דברים, כך אנחנו חרדים מלֹא לדעת אותם, מפחדים מחוסר וודאות, רועדים מכל בלבול, ומשלמים טבין ותקילין על מנת להתרווח במקום הבטוח, המוכרע, החד-משמעי ויודע-כל.

החיים מזמנים לנו המוני התלבטויות, הן במישור המעשי והן במישור הרגשי-פנימי, החל בדברים טכניים וקטנים וכלה בשאלות גדולות ומשמעותיות: האם לעבור לדירה הזאת? לקחת משכנתא לכל החיים? לגור בשכירות כל החיים? לסגור את העסק? להשקיע את כל החסכונות במנייה הזאת או לא להעיז? לפתוח עסק עצמאי או להישאר שכיר לכל החיים? להמשיך עם הלימודים? לחדול מהם? להתחיל את העבודה הזאת? להפסיק לעבוד? לבחור באדם הזה לבן זוג? לאיזה מוסד לימודי לשלוח את הילד? להקפיץ את הילד כיתה? להשאיר אותו שנה נוספת בגן? להמשיך להתמסר ולהשקיע במערכת הנישואין המקרטעת הזאת או לצעוד איתה לרבנות?...

כמה התלבטויות ממלאות את חיינו, כמה שאלות, כמה סוגיות על כל צעד ושעל...

ואיך אנחנו חיים איתן? איך אנחנו מתייחסים אליהן? בנחת? באהבה? בשמחה? או כאל מועקות זמניות שצריך למהר ולפתור אותן?

-ברוב המקרים אנחנו חווים את הדילמות בחיינו כמצוקה ממשית.

והשאלה הגדולה היא למה? מה העניין הגדול שאנחנו עושים מזה? לכאורה, בסדר, יש פה לבטים, יש צדדים לכאן ולכאן, לבסוף הרי תוכרע הסוגיה לצד מסוים, אז מה הסיפור? למה כל כך קשה לנו להיות בספק? להישאר בשאלה?

-אלא, שאנחנו לא יכולים לסבול את חוסר הידיעה. הספק הזה גורם לנו מצוקה, כי אנחנו לא יכולים לנשום כל כך הרבה זמן עם לא לדעת!

די, פשוט תחליט כבר!

ואם אתה לא יודע מה להחליט?

אז תחליט!!! תחתוך! תזרום! העיקר תעשה משהו! שים גז וסע כבר הלאה! אל תישאר לכוד בתוך הערפל הזה; אל תיכנס אליו בכלל; תעקוף אותו! תבין אותי, אין לי אוויר בחושך הזה! בחושך יש מפלצות, כשהולכים לאיבוד פוגשים זאבים, אני זוכר את זה עוד מאז שהייתי קטן... אז תעשה טובה, בא ונברח מפה אל האור. רק לא להישאר פה! אני נחנק ופוחד נורא!!!

וכך אנחנו מתחתנים בבלי דעת, מתגרשים בלי שכל, מנהלים מערכות יחסים משמעותיות בשטחיות. מקבלים החלטות שגויות מתוך הפחד להתלבט ומבצעים בחירות פזיזות ומעבירים את החיים בלחץ חנוק ומתוזז ומבועת. עטים על כל פיסת מידע ומוצאים בה משען ונחמה... העיקר – להחליט, לתפוס צד, לפתור את השאלה. לא להיות בספק, חלילה. לא 'להישאר באוויר'...

על הפסוק: "וַיַּעֲמֹד הָעָם מֵרָחֹק וּמֹשֶׁה נִגַּשׁ אֶל הָעֲרָפֶל אֲשֶׁר שָׁם הָאֱלֹקים" (שמות כ, יז) אומר רבינו הקדוש: "מי שהוא הולך בגשמיות כל ימיו, ואחר כך נתלהב ורוצה לילך בדרכי השם יתברך – אזי מידת הדין מקטרג עליו ואינו מניח אותו לילך בדרכי השם יתברך ומזמין לו מניעה ומסתיר את עצמו כביכול בהמניעה הזאת. ומי שהוא בר דעת – הוא מסתכל בהמניעה, ומוצא שם הבורא ברוך הוא... ומי שאינו בר דעת – כשרואה המניעה חוזר תיכף לאחוריו.

ומניעה הוא בחינת ענן וערפל, כי ענן וערפל היינו חושך, חושך הוא לשון מניעה... וזה פירוש הפסוק: 'ויעמוד העם מרחוק' – כי כשרואין הערפל, היינו המניעה כנ"ל, עומדין מרחוק. ומשה, שהוא בחינת דעת כל ישראל, ניגש אל הערפל אשר שם האלוקים – היינו אל המניעה, שבה בעצמה נסתר השם יתברך...ומי שהוא בר דעת יכול למצוא את השם יתברך בתוך המניעות בעצמן, כי באמת אין שום מניעה בעולם כלל, כי בתוקף המניעות בעצמן נסתר השם יתברך, ועל ידי המניעות בעצמן דייקא יכולין להתקרב להשם יתברך"(ליקוטי מוהר"ן תורה קטו).

מתברר, שהנטייה ההיסטרית שלנו להיאחז בַּבָּרוּר ובַיָּדוּעַ, פוגשת אותנו חזק ונוקב בעבודת השם. אנחנו רוצים לעשות טוב, רוצים להתקרב אל האלוקים, אבל אז נופלת עלינו כזאת חתיכה של ערפל, של חוסר וודאות, שכל מה שנשאר לנו זה לומר: "אוי, סליחה, לא לזה התכוונתי", לעשות רוורס ועקיפה, ללכת הלאה, לעמוד רחוק משם, הכי רחוק שאפשר, באזור המוחלט, הפָּתוּר, הבטוח.

כאלה אנחנו.

אבל הצדיקים, לעומת זאת, שיודעים את הסוד של העולם, לא נבהלים מהערפל. לא בורחים. לא מתרחקים. הם נכנסים לתוך הערפל. כי הם יודעים ששם, ודווקא שם, נמצא האלוקים.

ואת הסוד הזה הם מגלים גם לנו ומלמדים אותנו להיכנס לתוך הערפל, בלי פחד, כדי לפגוש שם את השם יתברך.

מה זה אומר להיכנס לתוך הערפל?

זה אומר להסכים להיות בחוסר וודאות. להסתכל לערפל בעיניים ולהגיד: נכון, אני עכשיו מבולבל נורא ולא יודע מה צריך לעשות. יש פה חושך מְשַתֵּק ומסתיר, ומולו אני חסר אונים ומְפַחֵד מהלא-נודע. זה המצב שלי עכשיו, מצב של התלבטות וחוסר ידיעה. וזה בסדר שאני לא יודע. אני לא חייב לדעת הכל. מותר לי גם לא לדעת כלום. אני לא רץ להדליק אור מדומה בהחלטות חפוזות ופזיזות; אני נשאר בתוך החושך בהכנעה ובקבלה.

נכון, אני לא יודע מה יהיה ולאן זה נוסע. אני לא מכיר את הדרך ולא רואה כלום בחושך. אבל לא אני יושב ליד ההגה, אלא אבא; ואני ילד קטן שלו, חגור במושב בטיחות על המושב מאחורה, לא צריך לעשות כלום ולא – לראות כלום. אבא מכיר את הדרך, והוא דואג לי ומסיע אותי, גם אם בתוך ערפל.

חוסר אונים הוא מתנה מאוד גדולה – אם לא נבהלים ממנו, כי אז נכנסת לשם אמונה. כשאדם לא מפחד מהלא-נודע ומרשה לעצמו להיות בחוויה הזו של חוסר האונים, של החולשה, של השאלה, פתאום הופכת אותו החוויה הזאת לאדם הכי רגוע ושלוו ומחובר, כי "שם האלוקים".

האם הכתבה עניינה אותך?

כן (100%)

לא (0%)

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

2
דברים נכונים
אהרון
1
" איפה שניגמר השכל מתחילה האמונה". להאמין בפשטות ותמימות זה כל מה שנידרש מאיתנו. ישר כח על המאמר הנ"ל. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יהודיה מאמינה

עוד בפרשת השבוע:

לא תקיפו

פרשת השבוע (אחרי-קדושים) עוסקת במצוות ‘לא תקיפו’ שיש להותיר פאת ראש ופאת זקן | מה שאל מרן האמרי-אמת מגור את ילדי תלמוד-תורה ‘עץ חיים’ ומה השיבו לו | והאם יש רמז לתירוצם של הילדים בתורה? (יהדות, פרשת-השבוע) 

|

נושא בפרשה

מצוות ערלה שבפרשתנו 'אחרי -קדושים' היא היסוד למנהג ישראל להכניס את הילד לעול תורה בדיוק בגיל שלוש | מה המקור למנהג וכיצד הוא קשור למצוות ערלה בפירות האילן | והיכן הרמז בפרשה לחגוג את ה'חלאקה' בקברו של רבי שמעון בר יוחאי? (יהדות ופרשת- השבוע)

|

פרשת השבוע | צפו

בשיעורו על פרשת השבוע - פרשת תזריע - מצורע, מסביר הרב אברהם יוסף שוורץ, מהי מטרת מריחת דם הקרבן והשמן על אוזנו של המצורע, וכיצד זה רלוונטי להיום שאין לנו בית מקדש? וגם, מדוע לא רוצעים את אוזנו של המצורע, כפי שרוצעים את אוזנו של העבד? | צפו (פרשת השבוע)

||
2
ש

פינוק ברמה בינלאומית

בלב ירושלים, על גבעה המתנשאת לגובה של כ-780 מטרים מעל פני הים, משיקות בימים אלה חברות "אזורים" ו"טלשג פרויקטים ויזמות" את פרויקט "מלח הארץ" - מתחם מגורים אקסקלוסיבי שיהפוך במהרה לאייקון אדריכלי של העיר (נדל"ן)

בשיתוף "אזורים"|מקודם

ממזרח וממערב

צבי יחזקאלי, הפרשן לענייני ערבים של 'חדשות i24', עוזב את ענייני איראן, החמאס והאיומים על מדינת ישראל ומגיש פינה מיוחדת ב'כיכר השבת' על פרשת השבוע • בפינתו מגלה יחזקאלי בתוך החושך של החדשות את אור התורה והיכן פרשת השבוע נוגעת בלב שלנו • צפו בפינה לפרשות תזריע מצורע (יהדות)

|

מגדלור לחיים

חבר מועצת הרבנות הראשית ורבה של מגדל העמק הגאון רבי יצחק דוד גרוסמן, בפינתו "מגדלור לחיים" ב'כיכר השבת' עם מסר מיוחד מפרשת השבוע • והשבוע: פרשות תזריע מצורע (יהדות)

|
ש

טרגדיה מזעזעת

אבל כבד ירד בירושלים: הגב' אודליה ירימי ע"ה, אם לשמונה ילדים, נפטרה לבית עולמה בגיל 47 בלבד, לאחר שנתיים של מאבק במחלה קשה ונדירה במיוחד | השבר נורא, והמצב הכלכלי מחייב הגשת עזרה (חרדים)

כיכר בשיתוף קופת העיר|מקודם

הפרשייה

מדי שבוע ב"כיכר השבת" במסגרת התוכנית 'דבר ראשון' הרב נפתלי וסרמן מגיש רעיון מיוחד על פרשת השבוע שיעוררו את הסעודה בשולחן השבת המפואר בביתכם • והשבוע: פרשות תזריע-מצורע (יהדות)

|

שאלות בפרשה

מה ההבדל בין טומאת אישה מבן לבת? מהי "צרעת" של היום ומהי "צרעת" מהתורה? וגם, כיצד יש להתמודד עם "לשון הרע דיגיטלי"? • הרב ישי וליס, מרצה ב'ערכים' עונה על כל השאלות של שוקי סלומון על פרשות תזריע-מצורע • צפו (יהדות)

|

הפרשה בפרסית

רוצים דבר תורה מיוחד לשולחן השבת בביתכם? • פרשת השבוע בפרסית מאת הרב שלמה זביחי, רב יהדות 'משהד' (איראן) ורב קהילת 'תפארת רפאל' • צפו בוורט לפרשות תזריע מצורע (פרשת שבוע)

|
ש

זה בלתי אפשרי!!

בעודו כותב חידושי תורה על ספירת העומר, התמוטט הרה"ג ר' יניב מנדני ונפטר בביתו • הותיר אחריו אלמנה שבורה ורצוצה, ושישה יתומים רכים • אבל כבד בחולון בה גדל ובבת ים בה היה לומד רוב שעות היום • כל הפרטים (חרדים)

בשיתוף קופת העיר|מקודם

פסיכולוגיה בפרשה

כיצד הפרשה מלמדת אותנו על הפסיכולוגיה של צמיחה, שינוי ואומץ להתחיל מחדש בחיינו המודרניים ומהם הצעדים הנכונים לעשות בכדי לצאת מ'איזור הנוחות'? כלים מדברי חכמנו ומהפסיכולוגיה המודרנית (יהדות)

|

"הללוהו במילים ועוגב"

אריה ברונר במסגרת פינתו השבועית, מדבר על ענייני השבוע ומתבל אותם בטעם הניגון, והפעם פרשת שמיני תשפ"ה בהתייחסות למנהגי האבלות בימי ספירת העומר (יהדות)

|
ש

"זה ממש פיקוח נפש":

קריאת קודש מזעזעת יצאה מפיו של הגה"צ ר' שמעון גלאי, המתריע על מצב חירום של ממש: אלמן סיעודי עומד בפני סילוק מבית האבות בשל חוב שהצטבר, מצב המוגדר על ידי מרן כ"פיקוח נפש ממש" (חרדים)

אסף מגידו|מקודם