כיכר השבת

בנט הצביע נגד - והובך

מפלה לקואליציה: 'חוק שכר מינימום' עבר בקריאה טרומית

למרות ההתנגדות החריפה של ראשי הקואליציה, לחוק שיעלה את שכר המינימום ל-40 ש"ח, החוק עבר לאחר שחלקים בקואליציה הודיעו כי יתמכו בחוק • דרעי: "יש הפתעות; הם התפרקו" (חדשות)

11
רפאל כהן | כיכר השבת | ט' בסיון | 08.06.22
רה"מ בנט, השבוע בכנסת
רה"מ בנט, השבוע בכנסת (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

הצעת החוק להעלאת שכר המינימום עברה היום (רביעי) במליאת הכנסת - בקריאה ראשונה, לחוק היו ארבעה מתנגדים, ביניהם ראש הממשלה נפתלי בנט, שבא במיוחד למליאה כדי להתנגד לחוק.

את הצעת החוק להעלאת שכר המינימום ל-40 שקל לשעה, הגישו חברי האופוזיציה, חברי הכנסת אחמד טיבי ואורלי לוי-אביקסיס. הצעת החוק עברה בתמיכה של 23 חברי כנסת. ארבעה כאמור התנגדו לחוק, ביניהם; ראש הממשלה בנט, בעז טופורובסקי, איתן גינזבורג ומיכל שיר.

לחוק הייתה תמיכה נרחבת בקואליציה וחברי כנסת ממפלגות השמאל דרשו לתת חופש הצבעה בחוק, ביש עתיד סירבו לאפשר חופש הצבעה, ובמקום זאת הוחלט שחברי הקואליציה ייצאו מהמליאה במהלך ההצבעה, כדי שלא יתמכו באופן רשמי בחוק.

שר המשפטים גדעון סער, ששמע על הפשרה - הטיל וטו על המהלך, ודרש משמעת קואליציונית מכולם ודרש שכולם יתנגדו להצבעה. אך למרות הווטו, חברים בקואליציה מרדו בדרישה והודיעו שיתמכו בחוק - וכך אכן עשו חברי הכנסת ווליד טאהא, אימאן ח'טיב יאסין ומאזן גנאים מרע"מ וח"כ ג'ידא רינאוי זועבי ממרצ - שהצביעו בעד החוק.

דבריה של אורלי לוי קודם ההצבעה

יו"ר ש"ס חבר הכנסת לשעבר אריה דרעי הגיב: "רשמו לפניכם: הקואליציה התפרקה סופית השבוע. צפו להפתעות בקרוב מאוד. עם ישראל חי!".

ח"כ אורי מקלב על המפלה לקואליציה עם אישור העלאת שכר המינימום: "אחרי שחברי הקואליציה ברחו ולא הסכימו להצביע כנגד האזרחים והעלאת שכר המינימום, בחרו בקואליציה לבזות את ראש הממשלה ולהביאו כאשר רק שני חברי כנסת איתו. אנחנו רואים כעת את התפרקות הקואליציה לגורמים לאחר חודשים בודדים של חוסר משילות".

ח"כ מוסי רז - חבר בקואליציה כתב לאחר העברת החוק: ‏"החלטנו לצאת בהצבעה על ההצעות להעלות את שכר המינימום ל-40 שקל לשעה כדי לאפשר להן לעבור. יותר מהכל, אירועי היום מוכיחים את כוחה של תנועת שמאל עממית נחושה ואפקטיבית. ברכות לתנועת עומדים ביחד, אתם עושים ועושות את זה נכון."

סגן השר אביר קארה השיב בשם הממשלה על החוק ואמר קודם ההצבעה: "העלאת שכר המינימום בצורה שאתם מציעים תפגע בחלשים ביותר בחברה הישראלית, תדלק את האינפלציה ואת עליית המחירים. לשכר מינימום יש השלכות מזיקות על הכלכלה. במדינות המפותחות בעולם שאנחנו רוצים להידמות להן, העיקרון המרכזי הוא שכשיש ארגון עובדים אין מדינה, יש עסקאות בין עובד למעביד. שיתוף הפעולה שלכם צריך להיות לקידום התחרות, אתם לוביסיטים של יוקר המחייה, אתם עושים הכל כדי שהמחירים לא ירדו. אם אנשים יפלטו משוק התעסוקה זה יהיה בגלל ההצעה הזו."

קודם להצבעה, יו"ר סיעת מרצ, ח"כ מיכל רוזין, תקפה את הקואליציה, וכתבה: "חבל שבזמן שמרצ מבקשת מהקואליציה חופש הצבעה, על מנת להצביע בעד חוק שכר מינימום 40 ש"ח לשעה, גורמים בקואליציה מצאו לנכון להתפשר בשעה כה מוקדמת של היום, ולהתחייב להפלת החוק".

‎בהצעת החוק נכתב: "התרחבות מעגל העובדים העניים בשנים האחרונות היא תופעה חברתית מדאיגה. דו"ח העוני של המוסד לביטוח לאומי, שהתפרסם בדצמבר 2019, מלמד כי 55.5% מהמשפחות העניות הן משפחות עובדות. שיעור המשפחות עם שני מפרנסים ויותר שחיות בעוני ממשיך לעלות באופן עקבי, והוא גדל מ-5% ל-5.6%".

"ולכן מוצע", נכתב בהצעה: "שכר המינימום השעתי יועלה לסכום של 40 שקלים חדשים, וייקבע שכר המינימום לחודש בסכום שלא יפחת מ-7,280 שקלים חדשים, לפי מכפלת שכר המינימום לשעה ב-186".

ח"כ אורלי לוי אבקסיס, יוזמת החוק אמרה: "שכר המינימום במדינת ישראל הוא הנמוך ביחס למדינות המפותחות והוא אחד מהגורמים לכך שמשפחות רבות נמצאות מתחת לקו העוני. העלאת שכר המינימום תסייע לאותן משפחות, ששני ההורים יוצאים לעבוד, להרים את ראש מעל המים ולא לחיות תחת לחץ כלכלי תמידי ועול יוקר המחייה. לנוכח גל ההתייקרויות אין ראוי יותר מלהעלות את שכרם של העובדים".

תוכן שאסור לפספס
11 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
11
החוק חייב לעבור.
דוד מהפריפריה08.06.22
10
הלוואייייי
יואו08.06.22
9
אני לא מבין העלאת שכר מינימום זה טוב לאזרח העובד למחייתו למה בנט נגד אם הוא כ"כ דואג לכלל אזרחי מדינת ישראל אלא מה הוא בכלל לא מבין את האזרח הקטן הגאוותן הזה
משה08.06.22

הצגת כל התגובות

8
מסכנה הקואלוציה השברירית הזאת.. כמה מפלות בשבוע אחד...
יש08.06.22
7
בוקר טוב אליהו. באמת חבל שרק עכשיו נזכרו לעלות את הצעת החוק הזו. הכל עולה ורק השכר לא עולה!! איפה ההגיון????
איילת08.06.22
6
יהיה סיוע למעסיקים?
ללא שם08.06.22
5
בושה וחרפה שמתנגדים להעלות את שכר המינימום. לא הבנתי את הטיעונים שלהם. האם זה לא מספיק להעלות ל 40 ש"ח לשעה, או שזה מידי הרבה? בודאי לבנט זה שום דבר, אבל הרבה הרבה עובדים מאוד ישמחו לעוד כמה שקלים, כשכל המשק התייקר כל כך!! ו 40 ש"ח במחילה זה כלום!! צריך להעלות ל 50 ו 60!! לפחות!! שינסו הם להשתכר עם
בני08.06.22
4
כל המצדדים בעד העלאת שכר מינימום חלמאים הם בונים בית חולים מתחת לגשר במקום להפנות אצבע מאשימה כלפי עצמם(=הממשלה) שרק מעלה מחירים בכל מה שניתן:מחיה,חד"פ,דיור,דלק והרשימה עוד ארוכה - זה לא יעזור שיעלו את המשכורות אם לא יעצרו את עליית המחירים במקום שהמדינה תעזור לחלשים היא מוציאה חוק שתחייב את המעסיקי
הגיוני09.06.22
3
במקום להעלות את שכר המינימום שיורידו את מחירי המים החשמל שכ"ד מחירי דיור חד פעמי אוכל שתיה שקיות דלק לימוד מיסים מע"מ משכורות של חברי הכנסת השרים וראש הממשלה עוד מעט גם על האוויר שאנחנו נושמים נצטרך לשלם מה יעזור שמעלים את שכר המינימום אם מעלים מחירים בכל דבר שיחזירו כל דבר למחירו הש
השפוי09.06.22
2
שכר המינימום לא מעניין את שרי הקואליציה, אותם מעניין רק העלאת שכרם - שהיה לא מזמן- וחוץ מזה חשוב להעביר לתומכי הטרור שלהם, עוד כמה מיליארדים כדי לשמור על הכסא.
משה 08.06.22
1
המדינה תתגמל את המעסיקים בהורדת תשלומי מס ביטוח לאומי ומע"מ? או שרק גוזרים עליהם הוצאות שגם כך לא חסרות להם ממש עושק היום הכי שווה להיות שכיר מסכנים המעסיקים
מסכנים09.06.22
אולי גם יעניין אותך
פוליטי מדיני

האמריקאים דורשים להעביר כספי מיסים לרשות הפלסטינית 

יוני גבאי | 16.05.24

מלחמה על הבית

בישראל מודאגים: מצרים תגרום להוצאת צו להפסקת מלחמה

יוני גבאי | 16.05.24

"המטרה שלנו להביס את חמאס"

בכיר בממשל ביידן: שותפים לדאגת גלנט, לישראל אין תוכנית

יוני גבאי | 16.05.24

על סף פיצוץ

המצרים מאבדים סבלנות כלפי ישראל בעקבות הפעילות ברפיח

יוני גבאי | 15.05.24

יו"ר האופוזיציה תוקף

הלפיד והיפוכו: התרגילים צריכים להפסק, הם צריכים להתגייס

יוני גבאי | 15.05.24
ש

כלי קודש

אברכים טוענים: זאת השיטה להישאר בכולל ולהתפרנס בכבוד

כיכר בשיתוף מלמ | מקודם

"כל עוד חמאס נשאר" 

נתניהו: מה יהיה ביום שאחרי? כל הדיבורים ריקים מתוכן | צפו

יוני גבאי | 15.05.24

ההצעה נדחתה פה אחד

נתניהו נגד האו"ם: "לא ניתן פרס לטבח של ה-7 באוקטובר"

יוני גבאי | 15.05.24

הזירה הבינלאומית 

לראשונה: מועצת הביטחון באו"ם תקיים דיון על גורל החטופים

יוסי נכטיגל | 14.05.24

בטקס המצטיינים 

הנשיא הרצוג: אין גדולה ממצוות פדיון שבויים, לפעול באומץ

ישי כהן | 14.05.24
ש

הייטק, הנדסת תוכנה >>

סמינר לבנות עם תואר  במחשבים • יש 'תכלית'!

כיכר בשיתוף תכלית | מקודם

אחרי המשבר בתחילת השבוע

לקראת משבר עם מצרים? "נוריד את דרג היחסים עם ישראל"

יוסי נכטיגל | 14.05.24

"מצב קריטי ודחוף"

ג'ו סאליבן גינה את תקיפת משאיות הסיוע לעזה: "שערוריה"

דוד הכהן | 14.05.24

"זה אינו יום עצמאות רגיל"

ראש הממשלה נתניהו מתחייב: "נמשיך עד הסוף, עד הניצחון"

ישי כהן | 13.05.24

"אני מכיר את השכול מקרוב"

הנציג החרדי לדרוזים: "כולנו  משפחה  שכולה אחת גדולה"

יוני גבאי | 13.05.24
ש

אביב הגיע ואיתו ההוצאות:

 קבלו הלוואה שתחסוך לכם זמן וכסף עם תנאים מעולים!

כיכר בשיתוף בנק הפועלים | מקודם

אחרי הסכסוך

ישראל הציעה לרשות לשלוט במעבר רפיח; זו הייתה התשובה

יוסי נכטיגל | 13.05.24

בראיון באנגלית

נתניהו: דנים בהגלייה של ראשי החמאס, אבל תלוי בכניעה

יהודה גל | 13.05.24