כיכר השבת

הרב חיים פוקס מוכיח: שדים קיימים במציאות

בעקבות המאמר על סגולה נגד חפצים שלקחו שדים, הרב חיים פוקס מגיש מאמר נוסף העושה סדר בנושא ומוכיח: שדים אכן קיימים במציאות. השדים מופיעים בתורה כמה פעמים. בראשונה הם מופיעים בסיפור על משה ומלך מצרים אשר בתגובה למשה במכת כינים מביא את החרטומים לנצח את משה, ואכן הן משתדלים

174
הרב חיים פוקס | כיכר השבת | כ"ד באייר | 16.05.12
הרב חיים פוקס מוכיח: שדים קיימים במציאות
(צילום: באדיבות הרב חיים פוקס)

החלטתי להרים את הכפפה שנזרקה לעברי באחת התגובות מהכתבה האחרונה על הסגולה להחזיר אבדה דרך לחש שהביא רבי חיים ויטאל זצוק"ל, ולנסות לתמצת שלוש הרצאות שלי על מהות השדים ביהדות לכדי הסבר מקיף ב-3 חלקים בנושא הזה.

יהיה זהמראה מקומות לתלמידי חכמים שיוכלו לעיין בהם ואולי ללמוד משהו שהם בדרך כלל לא היו מגיעים אליו מלימודם היומיומי בישיבה או בכולל.

המאמר אינו מיועד ללא מאמינים בתורת ישראל, ולכן תגובותיכם יהיו מיותרות.

השדים מופיעים בתורה כמה פעמים. בראשונה הם מופיעים בסיפור על משה ומלך מצרים אשר בתגובה למשה במכת כינים מביא את החרטומים לנצח את משה, ואכן הן משתדלים... "ויעשו כן החרטומים בלטיהם..." אמר ר׳ יוחנן 'בלטיהם' - מעשה שדים, 'בלהטיהם' - מעשה כשפים, לפי שאין השד יכול לעשות פחות מכשעורה.

וכן בתנחומא שם ובש״ר "א"ר אלעזר מכאן אתה למד שאין השד יכול לבראות פחות מכשעורה", כלומר כאשר לא יכלו להביא את הכינים על ידי השדים, פנו הם לכשפים ליצור אותם.

עד עכשיו יכלו המכשפים להשתמש בכשפים ובשדים ליצור בעלי חיים או להביא אותם ממקום אחר כהרף עין, כמו שנבאר בעז"ה.

כלומר, חכמים מודים שישנם שדים - שהרי השתמשו בהם מכשפי המצרים, ואם לא היו קיימים איך השתמשו בהם?

מקום שני: מובא בספר דברים "יזבחו לשדים לא אלה, אלהים לא ידעום, וכו'" כלומר קיימים הם השדים אך הם אינם אלהים ח"ו.

ומיד אחר כך מוזכרים הם בשמותיהם בפסוק כד', "מזי רעב ולחמי רשף וקטב מרירי..." וכו' ובמסכת פסחים [דף קיא:] ובמדבר רבא יב ומדרש תהלים מז צא' שקטב מרירי –שם של שד ובמדב"ר יב" ואינו שולט לא בצל ולא בחמה אלא בין בצל לחמה. ראשו דומה לעגל וקרן אחת יוצאה מתוך מצחו והוא מתגלגל ככד. א"ר הונא בשם רבי יוסף 'קטב מרירי' עשוי קליפין קליפין שערות שערות עינים עינים. א"ר שמעון בן לקיש ועין אחת קבועה לו בליבו וכל מי שהוא רואה אותו אין לו חיים מעולם בין אדם בין בהמה. וכל מי שהוא רואה אותו נופל ומת. ומרירי שולט משבעה עשר בתמוז ועד תשעה באב.

החכמים יודעים צורת השדים

ומשום כך נפסק בשו"ע (סי' תקנא סע' יח) 'צריך להיזהר מי"ז בתמוז עד ט' באב שלא לילך יחידי מד' שעות עד ט' שעות משום שבהם קטב מרירי שולט ולא יכו התלמידים בימים ההם' – ועוד יש לעיין שם בבה"ל שע"פ המבואר בפסחים קי"א: יותר יש להזהר מחד בתמוז עד שיתסר דודאי שכיחי. פתחי עולם.

יוצא מכאן שלא רק שחכמים מכירים במציאות השדים, אלא מכירים צורתם ויודעים מתי הם מזיקין אפילו עד כדי דקדוק שעות (!!!). ויתירה מכך, שאפילו עיגנו זאת בהלכה פסוקה בשולחן ערוך.

וזהו רק מקום אחד שבו נפסק בנושאי השדים בשולחן ערוך ואין חולקים שם מרן ורמ"א.

למעשה, הפסיקה היותר משמעותית בהלכה בנידון השדים הוא השימוש בהם אם מותר או לא. וכן מובא בסנהדרין [קא.] 'ואין שואלין בדבר שדים בשבת רבי יוסי אומר: אף בחול אסור. אמר רב הונא: הלכה כרבי יוסי ואף רבי יוסי לא אמרה אלא משום סכנה' ורשי מפרש במקום 'בדבר שדים – שכן עושין כשאובדין שום דבר שואלין במעשה שדים והם מגידים להם ואסור לעשות כך בשבת משום 'ממצוא חפצך'.

ניתן לכם עוד מקורות לעיין לכאן ולכאן שו"ת בעלי התוס' [סימן קכא], שו"ת הרשבא [ח"א סי' תיג] המיוחסות לרמב"ן [סי' רפג] שו"ת הריב"ש [סי' צב] שות רדב"ז [ח"א סי' תפה ובח"ג סי' תה] ובטור ב"י [יורה דעה קעט אות טו (ב),טז,ד"ה מכשף כולל] שו"ת חיים ביד [סי' כה]

אך למעשה, יותר מעניינת אותנו הפסיקה הסופית האם שימוש בשדים מותר או לא. וכן כתב מרן בשלחן ערוך ביורה דעה [קעט ס'טז] 'מעשה שדים אסור. ויש מי שמתיר לישאל בהם על הגניבה. ומוסיף הרמ"א בהג"ה ' וכיוצא בזה. (כלומר לא רק גניבה אלא לשאול עוד כל מיני שאלות ח.פ.) ועל ידי השבעה שמשביעים אותם על ידי שמות, יש מתירין בכל עניין (!!!).

לגבי ההוכחה שהם מקיימים מצוות ולמדים תורה, אנו לומדים מה'אור זרוע' חידושים מרבו הגדול בעל ספר חסידים על המסופר על יוסף שידא ומטרתם הייתה לדעת אם שדים שומרים שבת או לא.

וכן הוא כותב [הלכות עירובין סי' קמז] 'דבגמ' עירובין מג. איתא "בעי רב חנניא יש תחומין למעלה מעשרה או אין תחומין למעלה מעשרה וכו', ... ללא דלמא יוסף שידא אמרינהו",וכו'..."ומורי ה"ר יהודה חסיד זצ"ל היה אומר שהשדים מאמינים בתורה ועושים כל מה שאמרו חכמים, ושאלו (את רבי יהודה החסיד זצ"ל ח.פ.) והשיב לפי שפעמים פ'(לונית) תעשה לו שלא כהוגן ואפילו בלא ידיעתה כדאמרינן בפרק כל הבשר [חולין קה:]

למה כתב כך הרמב"ם

תתפלאו כמה דברים מצויים בשולחן ערוך שאתם מקיימים באדיקות רבה ולא תמיד מודעים שכל האיסור הוא איסור מפאת השדים שיזיקו, כגון "זוגות" שאין שותים שתי כוסות או אוכלים שתים שתים [פסחים קי.] ועוד על הליכה בתוך חורבה יחידי [ברכות ג.] ועוד המבואר בגמרא [גיטין סו.] דמי שהיה מושלך לבור ואמר כל השומע את קולו יכתוב גט לאשתו , לא יכתבנו דיש לחוש שמא שד הוא, אלא א"כ ובדקו וראו שהוא אדם. וכך נפסק להלכה.

אמנם זהו החלק הראשון בעניין השדים, אך אי אפשר לסיים אותו מבלי להזכיר את מחלוקת הרמב"ם שסובר שאין שדים בעולם ומי שמאמין הרי הוא שוטה וכו'.

לתשובה לשאלה הזו ישנה תשובה פלפולית, תשובה עניינית ותשובה פוליטית.

לצד הפלפול, אפשר לכתוב הרבה על מי אמר מה אך התשובה הסופית שזה לא משנה כי נפסק להלכה אחרת, ודעת הרמב"ם הגדול בנושא זה הייתה בדעת מיעוט ולא התקבלה.

יש הרוצים להסביר שהרי הרמב"ם לא ראה את ספרי המקובלים כמו שמביא החיד"א בספרו "שם הגדולים" על הרמב"ם: "כתב מהרח"ו ז"ל ששורשו,,, ולכך לא זכה לחכמת הזהר" עד כאן דבריו.

והגאון מוילנא מביא ביאור הגר"א [יו"ד סי' רמו הל' תלמוד תורה סקי"ח], בענין ד' שנכנסו לפרדס, וז"ל: "אבל לא ראו את הפרדס לא הוא [הרמ"א- (א"נ)] ולא הרמב"ם". ולכן הוא גם מוסיף על דבריו של הרמב"ם בנושא השדים וכו' בביאור הגר"א על השו"ע [יו"ד קע"ט אות י"ג:] "...אבל כל הבאים אחריו חלקו עליו שהרי הרבה לחשים נאמרו בגמרא והוא נמשך אחר הפילוספיא ולכן כתב שכשפים ושמות ולחשים ושדים וקמיעות הכל הוא שקר אבל כבר הכו אותו על קודקודו שהרי מצינו הרבה מעשיות בגמרא ע"פ שמות וכשפים. והפילוספיא הטתו ברוב לקחה לפרש הגמרא הכל בדרך הלציי (הלצה) ולעקור אותם מפשטן וח"ו איני מאמין בהם. .. אלא כל הדברים כפשטן אלא שיש בהם פנימיות...".

ישנו מכתב ידוע שהרמב"ם שולח לתלמידו באחרית ימיו, שאז כבר הגיעו לידיו כתבים מחכמת הקבלה, ובו הוא מציין בדבריו שהוא יודע הרבה יותר ממה שידע פעם ואם היה יכול, היה חוזר בו מהדברים הללו. אמנם ישנם חוקרים חילונים "מומחים לקבלה" שלא מוכנים לקבל הדברים הללו וטענו בטענת "מזוייף" , והוכחות הרי אין אבל להם זה לא משנה.

התשובה העניינית היא שמי שמכיר את התקופה ואת מצב הכלכלה ורמת הידע בזמן הרמב"ם, היה יודע שבזמנו כולם חשבו שהמחלות מגיעות מהשדים והכל סובב סביב זה.

הרמב"ם שהיה רופא רציונל שהבין וידע שאם לא תשמר היגיינה מינימלית הרי שהחיידקים יתרבו וסביר מאוד שיחלו במחלות זיהומיות קשות ובכדי להוציא את העם מדרך החשיבה הזו הוא היה צריך להיות קיצוני ולהטיף נגד אמונות אלו.

התשובה הפוליטית הינה מה שאמר הרבי מקוצק הקדוש, שדרכו בלהשכין שלום בין גדולים הייתה ייחודיותו, וכשנשאל על דברי הרמב"ם הקשים אמר: "גם שמעתי שאמר על הרמב״ם התמי׳ שכתב שאין מצוי שדים וטעם הקרבנות כי מקורם מזבחים לשעירים ושדים כמו שנאמר ולא יזבחו עוד לשעירים והלא בגמ׳ נמצא כמה מעשיות משדים ואמר שהרמב״ם פסק כך שאינו נמצא בכדי שבאמת לא ימצא, כי כאשר פסק זאת הרמב״ם פסקו כך ובשמים וממילא אינו נמצא אבל באמת הי׳ נמצא עד פסק הרמב״ם : שיח שרפי קודש [עמ' נב אות מא]

ואנא לא להגיב בטיפשות לדברים, לא אני כתבתים אלא גדולי הדור של האומה הישראלית, שלפי דבריהם אנו הולכים.

אמנם זה קצת קשה בהתחלה לשמוע משהו שהוא חדש לאוזניים, אך אם תפנימו שהתורה רחבה מים תבינו שישנם נושאים שעדיין לא למדתם וכדאי אחרי הסדר בכולל או בישיבה כאשר הזמן פנוי לפתוח ספר וללמוד נושאים אלו.

אם יש לכם שאלות לסדרת כתבות אלו או שתרצו ידע בנושאים אלו, אנא כתבו לנו ואנו נענה בשמחה.

הרב חיים פוקס עומד בראש מכון "סגולת האמת" לחקר כתבי הקבלה.

תוכן שאסור לפספס
174 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
84
אין ספק שמושגים כמו שדים מעלים באדם קונוטציות אליליות פראיות ושאין הדבר כפשוטו שהרי הגרא אמר שיש בזה פנימיות ולכן המאמר הזה יכול ליצור רק פחד ובלבול. אף אחד לא ראה שד ואין שום ראיה מדעית שנמצא כדבר הזה בעולם ולכן עדיף כלל לא להתעסק בזה ולהשאיר זאת ליחידים המסוגים לכך למה להוסיף דמיונות שוא ותוהו בצי
המבין08.01.20
83
בפוקס!
מישהו27.06.12
82
ולא מצאתיו. מישהו יודע היכן המכתב ההוא שכתב שהיה מחזיר את דבריו? תודה מראש לעונים.
מתעניין13.06.12

הצגת כל התגובות

81
וגזר שלא יהיו שדים בארץ. לא הבנתי למה לא הוזכר הארי וכן מאיפה אתה מוכיח שיש ארץ ישראל?! הוכחת שיש שדים, אבל מי אמר שזה בארץ?!!!
טל29.05.12
80
אם פרופסור בעל שם עולמי יגיד לכם שחקר וחקר ומצא שקיים כזה דבר, מיד תיישרו את הבלורית השחצנית ותנעו, וכשתנאים ואמוראים קדושים וטהורים מספרים עובדות שראו בעיניהם עוד יש כאן 2 צדדים??? האם מדובר כאן באתר קראי או משכילי??? אתמהה! לאן הגענו???
נבל ולא חכם!20.05.12
עיין שם ותראה שגם האור החיים הקדוש שהיה מקובל סבר שאין מציאות של שדים, והרב מאזוז הביא את דבריו בקונטרס תור הזהב, ועיין שם עוד הרבה ראשונים שאינם לא משכילים ולא קראים שסברו כן, לכן אין אנו רשאים להכריע במחלוקת זו.
שמואל20.05.12
לא,כל עוד פרופסור לא יביא לי הוכחות לטענה שלו (ולא הוכחות שנכתבו בספר) אני,וכל שאר ה"חכמים" כפי שאתה קורא להם,לא נאמין,ואולי חלקנו לא יאמינו בטענתו גם לאחר שיביא הוכחות
אתאיסט27.06.12
79
אין בעיה שתאמין בשדים, גם סבתא שלי מספרת שראתה שדים כל יום, רק שתבין שזה לא עיקר ביהדות או יסוד ביסודות האמונה להאמין בשדים, ע"ז נאמר אשרי המאמין,יש לך הרבה גדולים להסתמך עליהם שיש שדים, אך אל תמציא את הרמב"ם מחדש, תלמד קצת הלכות עינון וכישוף ומו"נ של הרמב"ם ותבין כמה מגוחך לומר על הרמב"ם שחזר בו בס
אשר17.05.12
הרי אין זה מהחכמה לצאת נגד קודש הקודשים, רבינו הקדוש מליובאוויטש זצ"ל ויפה שלקראת סוף ימיו הוא חזר בו
יאיר17.05.12
הרב שך לא חזר בו, ויש דרשה ידועה של הרב יורם אברג'ל, שהוא דיבר ביארצייט של הרב שך, ושם הוא אמר שהרב שך לא נכנס לגן עדן, בגלל שהוא חלק על הרבי מליובאוויטש, ונתקע שם זמן מה, עד שהרבי בעצמו יצא מגן עדן והכניס אותו לשם, כי למעלה אין מחלוקות (ומכאן רואים את גדולתו של הרבי שמחל לו)
משה17.05.12
ואם הנ"ל הכניס ראשו הפצפון בין שני ההרים - ודאי וודאי שנתפצפץ ראשו ונסתתמו מעיינותיו...
איציק אדום הזנב23.05.12
תעיין הספר שומר אמונים הקדמון לרב יוסף אירגאס זצל ושם הוא מביא את דברי הרמבם לגבי סוף ימיו שחלק מספריו לא היה כותב ושלא תבין לא נכון אין לי שוס דבר נגד הרמבם חס ושלום הפוך הוא הלוואי שנזכה ללכת בדרכו ואשריו לרמבם שכתב דברים אילו
עכו17.05.12
אין שום זכר לכך מתלמידיו ובניו. ולא חזר בו ממורה נבוכים. ואיפלו אם כן מי אמר שהקבלה מחייבת קיום שדים? לפני הארי היו הרבה מחלוקות ודעות בקבלה.
כגד18.05.12
78
התשובה העינינית שלך הינה השכלה השייכת למשכילים לגבי דברך שביטלת את דברי הרמבם לגמרי מי שמך זוהיא עדיין מחלוקת של ראשונים ולכן אל תבטל את דברי הרמבם ודבר אחרון זה פשוט ביותר שאיך שאתה תופס שד אין דבר כזה גם לא לפי הגרא
יעקב16.05.12
77
אם ראשונים נחלקו מה לנו לבוא ולהכריע, כמו שהיו שאמרו שמצוים היו ששללו, כרס"ג, הרמב"ם, הכוזרי, ראב"ע, רלב"ג, ר' יעקב אנטולי, ר' ניסים ממרסי, מנורת המאור, ואף המכתב מאליהו כתב שיש הוכחות שהם בדמיון, ורש"ר הירש כבר כתב שבדבר זה אין לנו להכריע. תודה רבה.
שמואל16.05.12
76
עד מתי נפסיק להאמין בשטויות. חבל.
אבי06.07.20
75
הרב פוקס מזהיר אותנו לא להגיב בטיפשות! זה מתאים בדיוק נמרץ לכותרת: הרב פוקס מ ו כ י ח ! מה מוכיח איך מוכיח, אדם שהידע שלו כפי שמשתקף בכתבה הינו מינימאלי, וברמת-שיח אינפאנטילית וילדותית, משכנע את עצמו שהוא יודע מה היא 'הוכחה'! להציג את הזולת מראש כטיפש היא ה'הוכחה' לרמה הילדותית!
ברק09.07.12
74
ר ולהיפך, אם הרמב"ם ביטל זאת לחלוטין, הרי יכל לבטל את כל שאר האמונות הבזויות מהמקרא, התלמוד, הקבלה וכו'..
שלא טעה בכל השא04.07.12
73
איך מוצאים אבידה? נאבד לי שעון יקר ערך, אני מחפש אותו מפסח תודה רבה
ר' דוד27.06.12
72
לא רק קיימים אלא אפילו יש להם גישה לאינטרנט! הראיה: הם כותבים תגובות בכיכר השבת... עיינו במספר תגובות ותדעו שצדקתי
רוצה משיח03.06.12
71
אם הרמב"ם ראה את כתבי הזוהר או לא, זו מחלוקת לא חדשה. עיין ביביע אומר, שהרמב"ם כותב שכל הכועס כל מיני גיהנום שולטים בו, מינה ליה זה?! הרי זה לא מופיע בגמרא הביטוי הזה, אלא בזוהר?! ועוד ראיות אחרות.. ישנו מאמר שלם בספר טוביה הרופא מציאות השדים על פי הטבע (ולא כפי הפשט של שד- זה אומנם יוצא דופן, אבל
ראובן20.05.12
הטעות היא, שהרמב"ם כתב (דעות פרק ב) כל הכועס כאילו עובד ע"ז. וזה לא מופיע בגמרא, בגמרא מופיע כל מיני גיהנום שולטים בו. אז מהיכן הביא זאת הרמבם - הביטוי של כאילו עע"ז מופיע רק בזוהר.
ראובן20.05.12
הזוהר הוא ספר שנכתב על ידי מספר גדול של אנשים על פני תקופה לא קצרה. חתימתו על ידי די ליאון היתה הרבה אחרי הרמב"ם.
משה27.06.12
70
מחילה מכבודו,אולי לא כדי לפרסם את כל עניני סגולות ומעשי קבלה כל כך עמוקים שכתבו גדולי עולם לכל שואל ומבקש,רב הנזק על התועלת כל אדם שאין בו יראת שמיים יעשה פעולות אלו מי יודע מה הן התוצאות. אם אדם זכה והגיע לידעות אלו וכבוד ה' הסתר דבר. יש לחשוש מאוד למה שפסקו כמה גדולי עולם בעניין כגון: הרש"ל ע"ה'
אליהו17.05.12
אחי צודק בהחלט!!!
שלומי20.05.12
69
ופעם אחת ראיתי אותו זורק כמה טיטולים בכיכר השבת ונעלם, עד היום המשטרה מחפשת אותו ולא מצאו, ממש שד מישחת.
קובי16.05.12
68
הוא טוען שהתשובות הללו והתשובות לחכמי לוניל מזויפות ומוכיח זאת מסגנון לשוני (אולי בעקבות מילות ההגיון שכתב הרמב"ם)
ספרדי16.05.12
בתשובות חכמי לוניל, "הרמב"ם" המוכר לנו מתחיל לדבר שטויות, ואם נאמר שזה הרמב"ם האמיתי נצטרך לומר, שנתבלעה דעתו עליו. אבל, ידוע לנו שעד סוף ימיו, הרמב"ם הנהיג את קהילתו, והיה רופא חצר המלכות - סימן שנשאר שפוי. א"כ הרמב"ם לא כתב את תשובות חכמי לוניל הנ"ל. ומי מדבר על כל הדמיונות כי הרמב"ם חזר בו בסוף
הוכחה31.05.12
67
כמו שכתבתי במאמר הקודם!!!! אין על הרב פוקס מי שחושב שיכול להתווכח איתו על הדברים הללו --טיפש.
שימי16.05.12
66
בכנסת שלנו יש 120 כאלו לפחות - והמבין יבין!
אוראור19.11.19
65
רציתי לדעת על איזה סגולה הרב ממליץ לפחדים ודכאונות ונג שונאים
דרור12.07.13
64
למעונינים יפתחו במסכת ברכות דף ו ע"א הגמרא מביאה שם 2 אפשרויות למי שרוצה לראות שדים
יוסי29.06.12
סופר מפחידים ומטרידים - חחחחחחחחחחחחחח. בנימה של רצינות: בארץ אין שדים במובן של שדים רעים ומזיקים - אבל לפי מה שהבנתי - יש יצורים שנקראים דאדואים: ספק רוחות וספק שדים - שנהנים לשגע אנשים ולעצבן אותם - אצלי בבית זה קרה פעמים ספורות - ותאמינו לי שאני לא ממציאה את זה.
אוראור18.06.17
על זה בדיוק הנידון שיש מן הראשונים שמבארים שכל מה שמצוי בגמרא זה בדמיון ויש סוברים שזה במציאות.
נתנאל02.07.12
63
שלך ומחכה לבתבה הבאה
אוהב26.06.12
62
כמה דברים, שדים קיימים, מאז שמתושלח הרג בהם אלפים על אלפים, הם פנו לאדם הראשון, בעולם האמת והתלוננו שמחסלים אותם, כי הם הרי ילדים של האדם הראשון עם לילי... והיא עדיין קיימת בעולם הטומאה ואז בקשו מהם מהשדים להיות רק במקומות שכף רגל אדם לא דורכת בהם. מאז הם לא נמצאים השדים במקומות ישוב. לעומת זאת,
א. לוי30.05.12
61
תעיין בספר שומר אמונים הקדמון לרבי יוסף אירגרס זצל הוא מביא מכתב מהרמבם לגבי הנושא שלקראת סוף ימיו גילה את חכמת הקבלה ותתפלא שהרמבם חזר בו
מאיר17.05.12
ברמב"ם ולא בשומר אמונים, קל לנחש שלא עיינת במו"נ מימיך, גם לא במשנה תורה ופיה"מ לרמב"ם, ואגרות הרמב"ם, עיון קצר במשנתו של הרמב"ם ותבין את האבסורד שיש בטענה שחזר בו, זה לא עוד פסק הלכה בעלמא שכל פוסק יכול לחזור בו, זה כל הגותו ודרכו ההלכתית של הנשר הגדול, משדים ואסטרולוגיה ועד כישוף וקסמים.
אשר17.05.12
מחילה מכבודו כנראה שלא הסברתי את עצמי נכון בשומר אמונים הקדמון (ויכוח ראשון פסיקה יג ) כתב הרמבם " בסוף ימי בא אליי אדם אחד ואמר לי דברים של טעם(חכמת הקבלה) ואלולי שהייתי בסוף ימי ונטפשטו חבורי בעולם הייתי חוזר בי מדברים רבים שכתבתי בהם" . אני מדגיש הלוואי שנלך בדרכו של הרמבם וזכותו תגן על עם ישראל
מאיר18.05.12
כל ציטוטי המקובלים, הם מכתבים מזוייפים, אם בכלל הציטוטים אמיתיים. דמיונות, ועורבא פרח. תן איזשהיא ראייה שרבי אברהם בן הרמב"ם כתב שהרמב"ם חזר בו.
אבי31.05.12
60
כל הזקנים שבאו ממרוקו פרס ועירק יספרו לכם על שדים שהיו שם.... זה דבר ברור לחלוטין! בארץ ישראל הם לא נכנסים מחמת שגזרו עליהם המקובלים לא להכנס... אך לפני פחות ממאה שנה מסופר על הגאון "כף החיים" זיע"א שהיה שד אחד שהיה מזיק למתפללי ביהכנ"ס "שושנים לדוד" בבוכרים, ואז הוא גזר על השד הזה שיפסיק, אז השד אמ
דודו17.05.12
59
הרמב"ם
יהודי16.05.12
58
שלום כבוד הרב ברצוני לשאול שאלה ואודה לכם אים תענו לי דחוף בבית אצלי נעלמים דברים לדוגמא תמונות שלי נעלמו ואני מוצאת אותם במחסן שאני לא שמתי אני מוצאת גרעינים מצית סגריות מתחת למיטה דברים נעלמים וחוזרים אני עובדת עצות אנא מכם חיזרו אלי דחוף כי כנראה זה בהחלט שדיים
אוריאנה14.01.19
57
מאוד קשה להבין את מה שאתה כותב, פעם הבאה תתנסח בצורה ברורה יותר
סתם מישהו 06.11.13
56
ואח"כ תגידו אם יש או אין
צדיק תמים10.07.12
55
בזמן הרמב"ם לא ידעו שקיימים חידקים, כך שלא נכון לומר שהוא ידע שבלי שמירת תנאי הגיינה יתרבו החידקים.
יצחק04.07.12
54
למי שמאמין בתורה באמת, לא צריך להיות בעיה לקבל שיש שדים, זה לא נוגד ואף תואם לתפיסת המציאות הרוחנית התורנית. מי שלא מקבל את זה, בדרך כלל זה לא נובע משיקול הלכתי טהור, אלא מבעיה עקרונית רעיונית. לקבל את המציאות העל טבעית שמצטיירת ע"פ התורה, לדחות את הראייה המטריאלסטית/רציונלית הרווחת בעולם המדעי, הנא
התורה והשכל19.06.12
למה לרמב"ם וכל שאר הראשונים זה הפריע ? מה כ"כ רע לך עם חוקי הטבע, הניסים שהקב"ה עושה זה בדיעבד, כך לפחות חשב הרמב"ן, לשנות ממנהגו של עולם זה לא הדבר האידיאלי.
אשר20.09.12
53
הרב פנגר גם מדבר בנושאים מענינים ומרתקים כאלה
סהר07.06.12
52
הכל זה הוא והוא זה הכל רק בורא עולם קיים והוא מושל ב כ ל אין שום דבר אחר זולתו כל הבריות כל העולמות כל הקיים ושאינו קיים זה רק בורא עולם וכל כולו אהבה אינסופית כי הכל טוב אין רע ואין רע יורד מן השמים ואף אין הסתר כלל כל המשיג את האמונה באמת רק לראות אותו ולדעת אותו ולחשוב עליו ולחוש אותו אשרי הז
יוסי22.05.12
יש שדים ולילין. ואתם מפחדים מהם, לכן אתם מאמינים שיש אחד ויחיד וחזק ו"גבר" שהוא יותר מכולם בהכל ויש להאמין אך ורק בו. הבעיה שהוא לא קיים. תמשיכו לחלום.
אין שום בורא04.07.12
אתה תתעורר כשתגיע לקבר, ושם לא תוכל לחזור בך מאמירתך המטופשת.
אבי09.07.12
51
תמונה אחת שווה אלף מילים. במקום לצטט מהמקורות כדי לשכנע, עדיף היה להביא תמונה אחת שצולמה ע"י צלם חרדי, וכך לשכנע.על פי המקורות אנחנו יודעים בדיוק באיזה ימים ובאלו שעות קטב מרירי מופיע.
דן סגל17.05.12
אני רוצה לצלם אותך בשביל הרב פוקס
פלאש 9017.05.12
50
אני בשבת ראיתי שדים ורוחות על תאמיניו זה נשמע מפגגגרר אבל זה אמתיתי לגמריי ‏ (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
כנסו דחופ זה אמיתי.קרה לי השבוע ששש...17.05.12
49
אם ראשונים נחלקו מה לנו להכניס את הראש. עיין לשלוללים מציאותם מדרש אור האפלה פר' אחרי מות עמ' שמא, וכן רס"ג אוצה"ג סנהדרין סי' תתקכ"ב, ראב"ע ויקרא יט,לא. כוזרי מאמר ג' אות ח', מאירי סנהדרין קא., רד"ק ישעיה יג,כא. האור החיים שמות ז כא. מכתב מאליהו ח"ד עמ' 210, מלמד התלמידים (לר' יעקב אנטולי עמ' 182,
שמואל16.05.12
48
איך קוראים להם? לבא לקחת כמה ח"כ
דרא"פ16.05.12
47
אמת זה קיים יהודי מדור -המייסדים עליה סקר -עם תורכם ללמוד. נפגש ותשמע המשפת בחוקתכם קול יהודה כבר להבינכם קהיר בסבלנות לא היום
יצחק צייג10.11.15
46
בגלל סיפורים על שדים מחו"ל, תהיו חייבים להאמין שיש שדים בארץ, מפני שיש המספרים כי ראו שדים בארץ.
לילית04.07.12
45
הגמרא שהרב הביא פסחים קי' אכן מדברת על שדים אך אומרת מפורשות אין שדים בא"י אז למה להלחיץ את הציבוררררררר חסר לכם מה לכתוב??
כנסוו דחוףףףף26.06.12
44
יש לי בבית קורים דברים מוזרים אש אנא עזרה מה מערכת?
אלי10.06.12
43
כיום אין אדם אחד שאוכיח שיש שדים ומי שכן אמר אז הוא שכח את הכדור של הבוקר, וכל המקרים שנאמרו בכתבה יש להם עוד צד או שניים שהכותב לא כתב אותם וד"ל
יוסף22.05.12
42
כשמכינים הרצאה אוספים הרבה חומר. אגב יש מקורות רבים שלא הבאת. אחרי שאוספים ממינים, יוצרים מבנה מסדרים הוכחות ומגיעים למסקנה. מה למען ה' רצית בגיבוב המקורות הנ"ל? ומהיכן השחצנות להתבטא כנגד אברכים שכנראה שהם אף פעם לא הגיעו לנושאים הנ"ל? ידידי היקר, אל תזלזל באנשים שקטנן עבה ממתנך כי על דאטפת... (נ
איציק17.05.12
ואתה בחרת לראות זאת כזלזול! אני ביושר לב כתבתי את הדברים לשתף ולא לפגוע באף אחד חס ושלום וכמובן לא ברב,והראיה שכל מה שכתבתי נכתב בדרך כבוד ודרך תורה. כנראה שנוח לקרוא הבלים בפורום מאשר דבר תורה עם טעם. אז יותר לא תשמעו ממני בפורום הזה זה יהיה לכם נוח.
א18.05.12
זכותך המלאה כל עוד אתה לא משקר אלא מביא את דרי חזל מי שרוצה יאמין
נטראלי20.05.12
לא ראית בהקדמה שזו רק תגובה לתגובה על המאמר הקודם לגבי הוכחות כתובות במסורת היהודית על מציאות השדים. עברית ברורה אתה לא מבין ועוד מעיזבון לרדת על כזה תלמיד חכם???? על דאטפת אתה בעצמך
מישהו17.05.12
ידידי היקר. אני התייחסתי לשתי נקודות. א. שום דבר מכל הנכתב אינו מהווה הוכחה לדבר. המקורות כולם ידועים, יש מקומות רבים בהם יש יחס לשדים, אך פרט להבאת ציטוטים לא היתה הוכחה. ב. צורת הכתיבה היתה מתנשאת ומזלזלת באברכים. גם אם לא זכינו לשבת ספונים בבית ה' ואני עובד לפרנסתי, עדיין האברכים הם מחזיקי הדור,
איציק20.05.12
41
סיפורי תימן ממקור ראשון העידו על שיח שדים נישואין לשדים ועוד ועוד, ואפ' כאן "בארצינו" במקומות נידחים אפשר לראות שדים (אמנם רק למי שיודע איך לקרוא להם בשמות) כי כאן בארץ לא ייראו שדים באקראי (בשל השבעת שלמה) אז בבקשה תאמינו לכל דברי חז"ל . אילולי מסתפינא הייתי מזדהה ומוכיח שיש שדים בעולם ואף ניתן לתק
אשמדאי16.05.12
40
בתקופת סבא שלי,אני שמעתי כמה סיפורים כאלו ממקור ראשון,לא כולם היו דתיים,וזה קיים ועוד-איך,רק צריך לחקור ולראות. זה מפחיד מאוד אבל לא כדאי להיתעסק עם זה,כי גם ככה ניראה אותם אחריי המוות.
אלון16.05.12
39
קשקוש
ללא שם02.05.21
38
היו עלי שדים 13 שנה ועדיין הם נמצאים אני מחסל אותם על ידי קריאת שחרית שעתיים + מנחה + ערבית + קביעת עיתים לתורה תלמוד בבלי או תהילים + שמירת שבת זה מחסל את השדים
מחסל שדים מקצוע28.08.12
37
החיידקים נצפו לראשונה ב-1676 - כלומר כ-270 שנה לאחר מות הרמב"ם, והקישור ביניהם ובין מחלות הוגדר באמצע השני של המאה ה-19 - כלומר כ-600 שנה אחרי הרמב"ם. לכן, בלי קשר אם אני מאמין בשדים או לא (כמובן שאני לא), אני חייב לציין שקביעה כמו זו שאתה עושה כאן במאמר, כאילו הרמב"ם היה מודע לקיומם של חיידקים, מ
רציונל27.06.12
נא לעיין בספרו של הרב זמיר כהן " המהפך " שם מאומת ומוכח עובדתית בדקדוק רב ובאריכות בין היתר גם בנושא החיידקים על פי חז"ל הקדושים והרמב"ם אל מול המדע והרפואה הנבוכים והלוקים בחסר בנושא זה!
סופר רציונל28.06.12
הרמב"ם אולי לא הכיר את החיידקים אבל ידע גם ידע שהגיינה לקויה מביאה למחלות, ושכדי למנוע מחלות יש להתנהג באורח חיים בריא (הוא כתב על כך לא מעט). הוא גם ידע שיש גורמים למחלות יותר רציונליים מאשר שדים, גם אם לא קרא בשם "חיידק".
יהושע27.06.12
36
רק חבל שרבים מן הראשונים לא ראו את דבריך אולי זה היה מוסיף להם יראת שמים כרס"ג ורה"ג ראב"ע הרמב"ם הרלב"ג הרד"ק המאירי מנורת המאור וזולתם, וכי הם לא ידעו לפרש אגדות חז"ל? ואביא לך דוגמא אחת לפירוש השדים מדברי המכתב מאליהו שאני חושב שהוא מקובל כיום על כולם וז"ל "השדים הם השליחים של מלאך המות, וענינם מ
שמואל20.06.12
35
בפרט לא באר ישראל ששלמה המלך גירשם כידוע..אין לכם במה להתעסק אלא בשדים שאינם??? עבודה זרה!! זה נימצא בהודו,סין וכל מיני בודהיסטים למיניהם..כל מיני האמונות הטפלות האלה..
גילוי-דעת17.06.12
34
הוכחה חייבת להיות ניתנת לחיזוי ולבדיקה אמפירית, כדי שיהיה ניתן גם לפרוך אותה באותה מידה. הבאת ציטוטים (עם כל הכבוד) אינה נחשבת ל'הוכחה', מכיוון שא"א להפריך את זה, וממילא גם לא הוכחת את זה כאמת הניתנת לבדיקה. במילים אחרות: אוסטרליה ניתנת להוכחה, שדים לא. אולי התכוונתם "הרב חיים פוקס מוסיף עוד מקורו
יוני18.05.12
שהמדע שיבש אותה ונתן לה איזושהי משמעות חדשה, ופוקס כאן משתמש במשמעותה המקורית. הוכחה היא משהו רעיוני ולאו דווקא פיזי.
צפור דרור13.06.12
כן,להביא הוכחות מספר שנכתב בידי אדם מוכיח הרבה,תגיד לי כשיהיו לך הוכחות שבאמת יוכיחו לי משהו חוץ מהעובדה שאיפושהו בספר כלשהו הוזכרו שדים
אנונימי27.06.12
חיזוי והוכחה אמפירית קיימים רק בדברים גשמיים שבהם שולטים חוקי הטבע. (סיבה ומסובב, זמן ומקום...) כאשר מדובר על דברים רוחניים קיימים חוקים אחרים. מכשיר פיזי מגלה תופעות פיזיקליות, תופעות רוחניות ניתנות לגילויי על ידי כלי רוחני (למשל נשמה אלוקית, נבואה וכו')
יעקב22.05.12
את מה שאי אפשר להוכיח מדעית אי אפשר להוכיח אפשר להאמין, לטעון וכו' אי אפשר להוכיח
משה כרם29.05.12
ולעולם גם לא תוכל לראות אותו, כנראה שאין לך שכל. ולגוף הטענה, אם מי שברא את כל העולם אומר לך משהו, אז אתה לא צריך הוכחה, כי הוא בעצמו מספר לך על מה שהוא הכין בעצמו.
הגיוני13.06.12
חנוך לוין נותן לזה הוכחה במערכון שלו ״שוסטר״.
האחות של שלמה27.06.12
אז בגלל שמפלצת מעופפת בלתי נראית אמרה לי משהו אני צריך להאמין לה?
F.S.M27.06.12
אני ראיתי ורואה כל יום. אם כל המדענים יתאספו לא יוכלו לעשות אפילו יתוש קטן. ואתה מאמין בלי שום הוכחות שעולם שלם מלא במלירדי צורות חיים מדהימות, כולו נעשה מעצמו. אם לשטות הזו אתה מאמין, לא יקשה עליך להאמין גם במפלצות מעופפות בלתי נראות. אני הולך עם הגיון ואתה מאמין לסיפורי סבתא כי זה נוח ולא מחייב או
אברהם09.07.12
בתחילת המאמר, נכבת כי ההוכחה קבילה רק ע"י המאמינים במקרא- יוצא מכך שההוכחה מסתמכת על אמינות המקרא וכתבי חכמים ולפי כך, היא יכולה להתקבל כהוכחה.
אבינעם27.06.12
33
קראתי לא מזמן לא זוכר היכן על ש"ד, היה שמה דברים מאלפים כולל מקורו מחז"ל שהשדים רואים ואינם נראים... תוכל להרחיב על זה?
מ17.05.12
32
שהרמב"ם כתב לתלמידו באחרית הימים? האם כב' ראה את המכתב? מעניין שהמגדל עז לא ראה אותו וכב' כותב שהוא מכתב ידוע?
ד16.05.12
31
צריך להבין, האם היו ניסים? כן היו. האם היום יש ניסים? היום הנס הוא מופיע באופן טבעי. דהיינו הדורות השתנו וכן התקופות, אילו לפני 2500 שנה היה מושג כזה של שדים הרי שהיום בטל ומבוטל כח זה ובפרט בא"י. צריך לחיות היום לאור השכל כי זה הכח ההולך ומשתלט ומשתכלל בעולם ולא לחזור לאחור. פעם הדיבור להמון הי
ישראל27.07.14
30
תבורך כבוד הרב על דבריך המאירים, לדעתי צריך ואף חובה ללמדם בכל מקום משום שגם זו תורה וחלק בלתי נפרד מאמונת חכמים בכלל ובקב"ה בפרט.
יצחק אסולין08.06.14
29
הלכתי ברחוב ופתאום באו שני שדים מולי. לא הבנתי מה קורה, ממש פחדתי! בסוף התברר שמדובר בנשים חולות נפש שנראות כמו שדים ורוחות... פחד פחדים
ענת13.07.12
ביניהם גם הגר"ע יוסף, שאמר שזה פריצות. הרב אברהם יוסף, רב העיר חולון ובנו של הגר"ע התייחס לנושא ברדיו קול ברמה וסיפר: "אני הפנתי אל אבא שאלה מהי צניעות. למשל אישה שהולכת עם כיסוי ראש, אבל כובע רחב שוליים, כל מי שרק נתקל בה מפנה את הראש. האם זו נקראת צניעות? אמר לי אבי מורי: ודאי שלא. "שאלתי אותו א
ידידיה14.07.12
הרבנית ברכה בניזרי תחי' היתה אצל מר"ן הגר"ע יוסף שליט"א והוא ברך אותה בחום, ואמר שזה כמו האמהות הקדושות ועודד אותה, ודעתו להתיר לבוש זה ואף שיבחו, כמו שהעיד גם חתנו הרב אבוטבול. בוודאי שהגאון רבי אהרן בוטבול שליט"א , נאמן בדבריו, כמו כן העדות של הרב דוד בניזרי שליט"א מהמפגש עם מר"ן. והם העידו
שאלי07.11.12
◄ הגר"ע יוסף - שאל זה פריצות! הרב אברהם יוסף, רב העיר חולון ובנו של הגר"ע התייחס לנושא ברדיו קול ברמה וסיפר: "אני הפנתי אל אבא שאלה מהי צניעות. למשל אישה שהולכת עם כיסוי ראש, אבל כובע רחב שוליים, כל מי שרק נתקל בה מפנה את הראש. האם זו נקראת צניעות? אמר לי אבי מורי: ודאי שלא. "שאלתי אותו אם אישה ש
ידידיה14.07.12
? בשו"ת יביע גומר הקדמה שניה למהדורה תשיעית תחת הגהה ישמעאלית כתב בסוגריים בכתב יד שהפאות המצויות בדורנו ובפרט הארוכות שבהן ממקור אירופאי משובח ובייבי הר בלונדיני מזכירות את חוטי הזהב בפרוכת המשכן וגורמות להרהורי תשובה ולכן יש להדר בהן בגווני זהוב בוהקים. ? ובשו"ת בחדרי חזירים נשאל עטרת ראשנו ו
מאומן07.11.12
28
"כתבה זאת לא מיועדת לאלה שלא מאמינים בתורת ישראל" - רק אם אתה מאמין שכל מה שנכתב בתורה הוא אמת, וכתוב שם על שדים, אז אתה תאמין בשדים... זה לא הוכחה, זה טיעון מעגלי ללא שום ביסוס במציאות.
אבי28.06.12
27
בס"ד מודים לכבוד הרב על הלימוד המרתק והמעניין בשני הכתבות האחרונות ומבקשים מכבודו האם אפשר להמשיך ולכתוב על בסיס שבועי בתור קבוע בנושא מרתק ומשכיל זה בתודה ומחילה מראש : סער דוד
סער דוד19.06.12
26
אני ממתין לטורים נוספים מלאים בסגולות.מלאכים שדים כישופים וכדו' נהניתי מאוד מטוריך האחרונים
"גבריאל" המלאך06.06.12
25
עשרות בבנין ממול.
מסעודה17.05.12
24
הרמב"ם היה משורש שערות הזקן השמאלי של משה והרמב"ן היה משורש שערות הזקן הימני של משה, לכן הרמב"ם לא ידע בנסתרות אלא בנגלה. מגוחך ואגב סותר ל"טענה" שהרמב"ם בסוף ימיו חזר בו. הסיפור על המכתב אינו "מפורסם" כמו שכתבת אלא שטען המגדל עוז שהוא ראה מכתב שנראה לו כמו כתב ידו של הרמב"ם, ה"מגדל עוז" לא היה תלמי
חיים וידאל16.05.12
כוונתך לדברים אלו: "הרמב"ם היה משורש שערות הזקן השמאלי של משה והרמב"ן היה משורש שערות הזקן הימני של משה, לכן הרמב"ם לא ידע בנסתרות אלא בנגלה." כן, אלו תוכן דברי רב חיים ויטאל, ואם אינך מאמין זו זכותך, אבל מי שרוצה להאמין בכך ששורש נשמת פלוני אלמוני משתלשלת משערות זקן של מישהו אחר, שיבושם לו.
משה זוכמיר17.05.12
23
אלא שידין יהודאין חילונים ואפיקורסים נואפים וכו' כת ליצנים ומושחתים שאינם ראויים כלל להתיחסות
הזהרו מן הצבועי16.05.12
22
שדים קיימים כמו מלאכים. אבל אל תחשבו שאתם יכולים לראות אותם. לראות מלאך או שד זה כמו לראות חוק טבע. שזה מראה על חוסר הבנה מהו שד או מלאך. כי השד או המלאך הוא הנותן את שהכחות הפרטיות בעולם. כל חוק טבע זהו מלאך ישות רוחנית חיה (שאיננה נתפסת בחושים) והיא היוצרת את החיבור בין הבורא לבין העולם באופן פרטי
יהונתן ברבי22.03.19
21
מראה שהאיש הזה כלל לא מבין את תורת הרמב"ם. זה כמו לומר שנניח שפוקס פגש איזה זקן ומאז החליט להאמין בהארי קרישנא.
חיים06.08.12
20
לכתבה חדשה
צדיק תמים19.06.12
19
"גם שמעתי שאמר הרבי מקוצק הקדוש על הרמב״ם התמי׳ שכתב שאין מצוי שדים וטעם הקרבנות כי מקורם מזבחים לשעירים ושדים כמו שנאמר ולא יזבחו עוד לשעירים והלא בגמ׳ נמצא כמה מעשיות משדים ואמר שהרמב״ם פסק כך שאינו נמצא בכדי שבאמת לא ימצא, כי כאשר פסק זאת הרמב״ם פסקו כך ובשמים וממילא אינו נמצא אבל באמת הי׳ נמצא ע
שער סודות תורתו21.05.12
18
מילים וחול ואין מה לאכול...
אבי16.05.12
17
רק בגללך אני נשאר באתר הזה
יהודי פשוט16.05.12
16
יצורים בשם דאדואים - ספק רוחות ספק שדים - שאמנם אין להם רשות להזיק - אבל הם נהנים לעצבן ולתעתע באנשים - בבית שלי היו כמה כאלה: פעם הטלפון נדלק לבד והתחיל לחייג מעצמו , הטלוויזיה נדלקה ונכבתה לבד - ופעם אחרת אני ואימא שלי היינו שתינו בחדר השינה ובחדר שלי אף אחד לא היה - ופתאום הדברים בחדר שלי נפלו מע
אוראור25.01.17
15
רציתי לדעת על איזה סגולה הרב ממליץ נגד פחרדים וחרדות ונגדשונאים
דרור12.07.13
14
כדי שהתגובה לא תיראה כסתם השמצה, אוסיף כי אדם שאינו יודע להבחין בין מה שכתוב בתורה לבין פירושים שמפרשים אותה אינו יודע מהי הוכחה. הוא טוען שבתורה נזכרו השדים כי כתוב בלטיהם, ומנין לו מה זה 'בלטיהם'? אמת שכך פירשו חז"ל, אבל אי אפשר לקרוא לזה כתוב בתורה! זה בגדר אל"ף בי"ת. העובדה שהתורה מגנה את הזובח
ברק25.07.12
13
כל הכבוד לרב פוקס !! הוא הוכיח שקיימים שדים! אני כבר מחכה שהוא יוכיח שקיימות פיות, מפלצות מתחת למיטה, דרדסים, נחשים מדברים, טרולים, אלפים, ואיך לא הדרקון המכונף רע!
אטיאס26.06.12
12
ואין שום שדים...(ואם יש שמישהו יגיד לי שהוא ראה או שמע שדים)
רבקי24.05.12
אם את מאמינה באלוקים: את אלוקים לא ראית לא שמעת ואת עדיין מאמינה שהוא קיים אם את לא מאמינה: את השכל שלך אף פעם לא ראית -זה אומר שאין לך שכל...? כך עם השדים זה שלא ראית או שלא ראו זה לא אומר שזה לא קיים!
א.ב28.12.13
11
ההוכחה שהמכתב מזוייף הרבה יותר אמינה מההוכחה שלך לקיום שדים. ולא רק חילונים סבורים שהמכתב מזוייף אלא גם הרבה רבנים. שלא נדבר שאין קשר בין שדים לקבלה. אתה רוצה להוכיח שיש שדים אין יותר פשוט מזה תביא שד ותציג אותו.
כגד18.05.12
10
לקבוע שהרמב"ם חזר בו זה מגוחך אין לכך אסמכתא מהימנה. אלא רכילות ילדותית
בני16.05.12
9
איזה תועלת יש לך בזה שאתה מעלה כזה דבר.. ואם נדע שהם כן קיימים? אז נתחיל לפחד? (ולא לישכוח שלגבי ארץ ישראל זה לא רלווטני מה גם שכיום זה לא רלווני בגלל שכוחות טומאה פועלים בצורה מקבילה לקדושה " זה לעומת זה עשה אלוקים" ובגלל שהיום לצערנו כח הקדושה נמוך כך גם הטומאה..) חבל להיתעסק בטפל ולדבר על דברים כ
יהודי תמים16.05.12
8
אבל ברור שלא רצוי ולא כדאי להתעניין ולהתעסק בנושא המפחיד הזה
שרה16.05.12
זה נושא מאד מענין .
מתענין29.05.12
7
אני נולדתי ככה שכל החיים שלי ראיתי שדים הייתה תקופה קצרה שגם תיקשרתי עם עולם הבא שזה רוחות רפאים נפטרים... אז לכל אלה שלא מאמינים תתחילו להאמין ולהפסיק לפחד משטויות כי שדים זה חלק מהבריאה, לפחד צריך רק מאבא שבשמיים ולא משום דבר אחר!!!
אהבה בלי סוף24.06.22
6
שדים?!?! עוד מעט גם תגידו שפיית השיניים קיימת.. נו באמת מה אתם ילדים בני 5 שמאמינים לכל סיפור?!?! האם אי-פעם ראיתם שד? שמעתם שד? אולי הוכחה ששדים קיימים? לא! פשוט כי אין דבר כזה שדים.. זה כמו שפעם האמינו באל השמש ובאל הגשם..אין דבר כזה! תתחילו לחשוב ואל תאמינו לכל דבר..
דוד27.06.12
5
צריך לעבוד על האמונה ועל הביטחון בבורא
יוסי 07.06.12
4
הדבר הזה לא נולד מהיום ליחס לאדם אחרי מותו שחזר בו בסוף ימיו, וכך אמרו על אריסטו שבסוף ימיו נהיה יהודי ועל הרמב"ם שבסוף ימיו שהתנצר (סיפור זה ידוע אצל חלק מהמוסלמים) ועל הנודע ביהודה שהתיר גילוח בחול המועד בניגוד לר"ת כתבו שבסוף ימיו חזר בו, אבל הדברים ללא כל הגיון האיך בנו של הרמב"ם ראב"ם לא ידע מז
שמואל17.05.12
3
מי שלמד מסכת ברכות יודע זאת
משה16.05.12
עשוי להינזק. ראה הוזהרת.
קטב מררי08.08.12
2
ואכמ"ל
שולץ16.05.12
כי שכל לא רואים.ויש כאן מה להוסיף.ועוד איך.
נעבעך.16.05.12
1
הצילו שד בא לקחת אותי 😂😂😂
איצקו 17.08.23
אולי גם יעניין אותך
רוחניות

הסגולות המיוחדות שנוהגות בחג השבועות

הרב חיים פוקס | 18.05.18

המדריך המלא: כך תאריכו ימים

הרב חיים פוקס | 22.06.13

סגולה נגד ארבה

הרב חיים פוקס | 18.03.13

הרב עדס חשף: מדוע פרש האפיפיור

יוסף פאר | 09.03.13

צפו: המופת של הרב יעקב עדס

כיכר השבת | 24.12.12
ש

חווית הלידה

מלון או מחלקת יולדות? תקראו ותחליטו

כיכר בשיתוף מעיני הישועה | מקודם

ז' באדר: כוח התפילה של נשות ישראל

שרי לביא | 29.02.12

גדולי ישראל בבית-חולים: סגולה לרפואתם

הרב חיים פוקס | 27.02.12

השלג בירושלים על-פי סודות הקבלה

כיכר השבת | 16.02.12

מדהים: הצדקת מנתניה שגירשה עין רעה

הרב חיים פוקס | 01.05.11
ש

מודל מנצח

להיות בעל עסק בינלאומי בלי סחורה ושילוח

כיכר בשיתוף מרקטיזים | מקודם

חובה לקרוא: ח"י רוטל דברים בטלים

יוסי וייס | 26.04.10

נפגעתם מעין הרע? אל תהיו מודאגים

הרב חיים פוקס | 20.08.09

בלי עין הרע. יש בכלל דבר כזה?

הרב חיים פוקס | 12.08.09

מתכננים לצאת לטיול? חשבו על היום, יש לו משמעות

הרב חיים פוקס | 09.08.09
ש

תורה וגדולה

גם להישאר בעולם התורה וגם להתפרנס בכבוד

כיכר בשיתוף מלמ | מקודם

כל מה שרציתם לדעת על אבני החושן

הרב חיים פוקס | 30.07.09

הלו יוסי, שומע?

הרב חיים פוקס | 22.07.09

הנחיות לקריאת שם לרך הנולד

הרב חיים פוקס | 18.07.09