בלומנטל בעקבות מלשיני הרב אמסלם

פרשת הגיור והשיפודים: המפיצים את רעת חבר הכנסת הרב חיים אמסלם נחשבים למוסרים? ואם כן, מה דינם? בלומנטל מתפלפל

הרב יצחק בלומנטל | כיכר השבת |
אמסלם. במרכז סערה (פלאש 90)

חבר הכנסת חיים אמסלם הואשם בשבוע שעבר בעיתונות שעבר על החוק והחזיק עסק שלא כחוק. אין לי שום מידע אם הסיפור הזה נכון או לא, אבל כיון שאין מידע אני נוטה ללמד זכות. מדבריו, שהתפרמו כאן באתר, אפשר אולי להבין שהוא רומז שהאחראים לפרסום הם אלו שמנסים להניא אותו מלפרסם את ספרו על הגיור.

ננסה לגעת מעט בנושא סבוך שנקרא "מסירה", אך יובהר: הנושא מורכב מכדי לדון בו בכמה שורות, ואיני בא להכריע דבר או חצי דבר.

באופן כללי, אסור להתלונן על אדם לרשויות. מי שמתלונן הוא "מסור" או "מוסר", שעל פי ההלכה מותר למנוע ממנו מלמסור בכל דרך אפשרית, לרבות פגיעה בו.

אלא, שיש להסתייג. במדינת ישראל יתכן מאד שמותר למסור. בשו"ת ציץ אליעזר פסק שמותר למסור לערכאות (כמובן שדווקא במקרה שהנמסר באמת פושע, ולא סתם להעליל כמו במקרה דנן), ואפילו בחו"ל פסק שבמדינות מסודרות שיש בית משפט תקין מותר למסור. לגבי פרטי הדינים למעשה, כמובן שיש לשאול רב.

בכל אופן, כתב בשולחן ערוך כך: אסור למסור ישראל ביד גוי, ואפילו היה רשע ובעל עבירות, ואפילו היה מיצר לו ומצערו. כלומר, גם אם חבר הכנסת אמסלם מצער מישהו בספרו החדש, וגם אם ההיתר יסודו בהררי אשפה, אין שום היתר להשתמש בזה כדי למוסרו לרשויות. (ושוב, בהסתייגות, הכל בהנחה שאסור למסור לרשויות בישראל).

אלא, שהחתם סופר הכריע הלכתית, שמותר לאדם למסור את מי שעלול לגרום לנזק ממוני. יתכן, שאם מותר למסור כדי למנוע מנזק ממוני, ודאי וודאי שמותר למסור כדי למנוע מנזק רוחני, כך שאם יש מישהו שרוצה לגרום לנזק הלכתי, על ידי פרסום איסור לדבר מותר, או היתר לדבר אסור, מותר למוסרו שלטונות כדי למנוע את הנזק.

אמנם, רוב הפוסקים אוסרים למסור גם את מי שגורם לנזקים כספיים. ובמחלוקת של הפוסקים יש ללכת אחר הרוב, ואם כן אסור למסור את מי שגורם לנזק.

בספר חשוקי חמד, מהרב זילברשטיין, כתב כמה פרטידינים חשובים: אם הוא עבריין מועד שעובר תמיד על העבירה שעליה מתלוננים, מותר למסור אותו למלכות תמיד, כי עצם העובדה שאינו במאסר גורמת להחרבת העולם. אם הוא חזר בתשובה ולא ישוב לחטאותיו אסור למסור, ואפשר לברר על ידי בית דין אם הוא חזר בתשובה.

אבל עקב חומרת האיסור, לא ראוי להסתמך על ההתרים הדחוקים, וודאי וודאי שלא לעשות מעשה מבלי לשאול רב מוסמך, וכבר כתב בשולחן ערוך: וכל המוסר ישראל... אין לו חלק לעולם הבא.

ונסיים בתפילה: למינים ולמלשינים אל תהי תקווה, וכל הזדים כרגע יאבדו, וכל אויבך וכל שונאך מהרה יכרתו, ומלכות הרשעה מהרה תעקר תשבר ותכלם ותכניעם במהרה בימינו.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר