שואלים ודורשים

"ממעטים בשמחה" - מקבץ הלכות ל'תשעת הימים' למנהג האשכנזים

נמצאים אנו בעיצומם של ‘תשעת הימים’, אותם ימים שבין ר"ח אב לט’ באב | מנהגים והלכות רבות נקבעו לימים אלה | על איסור קניית בגדים חדשים ולבישת בגדים מכובסים, ומה הדין לצחצח נעלים? | מקבץ הלכות "שני" מבית מדרשו של מרן הרב וואזנר זצ"ל (יהדות ואקטואליה)

האדמו"ר מצאנז קלויזנבורג בכותל המערבי (צילום: באדיבות המצלם)

קניית כלים חדשים

א. אף שנהגו להקל במו"מ בזמנינו מ"מ טוב להחמיר שלא לקנות צרכי חופה וכלי כסף.

ב. אין לקנות בגדים חדשים מר"ח עד אחר התענית. אין לעשות ולתפור בגדים חדשים החל מר"ח. [גזירת בדים לצורך תפירה מותרת]. ולצורך נישואין עיין בהערה נשים הנוהגות שלא לערוך חוטי השתי בבגד [משום שבטלה אבן השתיה] מנהגם מנהג. ובכלל זה סריגה ועשית גובלין. ומ"מ בקייטנות של בנות שאין במה להעסיק אותם ובאות לידי בטלה ושעמום, יש להקל, ובלבד שלא יגמרו את הדברים.

ג. אין ללבוש בגדים חדשים מר"ח ואילך. אף בגדים שאין מברכים עליהם שהחיינו כגון נעליים וגרביים. וכן כשקנה בגד מוכן לפני י"ז בתמוז ובירך עליו שהחיינו בשעת הקניה, אעפ"כ אין ללובשו מר"ח ואילך.

ה. חתן שעולה לתורה (אופרוף) בשבת חזון אסור בלבישת בגדים חדשים בשבת זו. וכ"ש שנער בר מצוה שעולה לתורה בשבת חזון שאסור בלבישת בגדים חדשים'.

ו. מי שאין לו נעלי גומי לט' באב מותר לקנותם בתשעת הימים ולהלבישם בט"ב.

ז. תפירת כפתור או קרע בבגד מותרת.

ח. קנית וקביעת מזגן חדש נוהגים להחמיר ולאסור מר"ח ואילך.

כביסה ולבישת בגדים מכובסים

ט. אין לכבס כביסה מר"ח עד אחר התענית. וכן אסור לגהץ. ואף לכבס על מנת להשתמש בהם אחר התענית אסור. אין ליתן במכונת כביסה בער"ח כדי שיגמור לכבס בלילה. [חפיפת פיאה וסירוקה בכלל כיבוס וגיהוץ הוא ואסור]. כתם שניכר בבגד מותר לנקותו.

י. אין ללבוש בגדים מכובסים [אף שנתכבסו קודם ר"ח], וכן אין להציע את המיטות בסדינים וכלי מיטה מכובסים, וכן מגבות ומפות שלחן אסור [אבל אפשר להקל בבגדי זיעה - לבנים וגרביים].

י”א. נתלכלכו כל בגדיו בזיעה, הרי הוא כמי שאין לו אלא חלוק אחד, שמותר לכבס חלוקו עד שבוע שחל בו תשעה באב. ועדיף לכבס באופן זה ובלי גיהוץ, מאשר לקנות בגדים חדשים.

י”ב. לכבוד שבת מותר לפרוס מפות מכובסות על השלחנות. אבל בסדינים וכלי מיטה נהגו איסורה. מי שאין לו כתונת לשבת יש להקל לכבס לכבוד שבת. [וע"י נכרי ודאי מותר].

י”ג. אין לתת כביסה אחרי ר"ח לנכרי. אבל מותר לתת לנכרי כביסה קודם ר"ח ואפילו אם יכבס בשבוע שחל בו ת"ב.

י”ד. מי שצריך לנסוע למרחקים בשבוע שחל בו ט"ב מותר ליתן לכובס נכרי לכבס בגדים לכמה שבתות שצריך בדרך. ונראה שהיום לא שייך כ"כ היתר זה שאז לא יכלו לכבס בדרך אבל כהיום אפשר.

ט"ו. אסור ליהודי לכבס בגדי נכרים. ואם ניכר שהם בגדי נכרים ולא בגדי יהודים" מותר. והאיסור הוא בשבוע שחל בו ט"ב בלבד ולא מר"ח.

ט”ז. אסור לגדולים לכבס בגדי ילדים קטנים בשבוע שחל בו ט"ב. אבל בגדים שמתלכלכים מיציאות של הקטנים מותר, וכן שאר בגדי קטנים נוהגים להקל. ויכבסו בצנעא ככל האפשר.

י”ז. בן אשכנז שיש לו מכבסה אין לו להשאירה פתוחה מר"ח ואילך אף עבור ספרדים שנוהגים היתר כמחבר עד שבוע שחל בו ת"ב. ובמקום שעלול לאבד פרנסתו, וכן כשקיבל לפני ר"ח ישאל שאלת חכם בעל מכבסה שמכבס עבור בית חולים מותר לכבס עבור ביה"ח ככל הנצרך.

י”ח. מותר ללבוש בגדי שבת לצורך שידוך, אם יש צורך בכך.

י”ט. בית מלון מותר לו להציע את מטות האורחים בסדינים מכובסים. וכן אם הגיע אורח לביתו מותר לתת לו סדינים ובגדי שינה מכובסים.

כ. אולם וקייטרינג שעושים סעודות מצוה כברי"מ בתשעת הימים יעשו ככל האפשר בלי כיבוס המפות. וכשא"א בשום אופן יכבס רק הנצרך ביותר וימעטו מהרגיל בכל השנה.

כ”א. צחצוח נעליים שהתלכלכו מותר כרגיל, ובוודאי שמותר לצורך שבת.

מקורות - מעובד על פי קובץ מבית לוי

האם הכתבה עניינה אותך?

כן (100%)

לא (0%)

תוכן שאסור לפספס:

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

אולי גם יעניין אותך:

עוד באקטואלי: