הופכים דף

שבועות דף כ"ח | האם ניתן להישאל על שבועה בזמן הזה?

לומדי הדף היומי במסכת שבועות דף כ"ח, עסקו השבוע בדין 'אדם שנשאל על שבועתו' | מה הדין אדם שנשבע על שבועה שכבר עבר עליה | האם שאלה על שבועה פוטרת את האדם מעונש גם מדיני שמים? (יהדות, הדף היומי)

לימוד תורה. (פלאש 90)

בדף היומי מסכת שבועות דף כ"ח עסקינן: במקרה שאדם נשבע על שבועה שכבר עבר על שבועתו. בשולחן ערוך (יו"ד סימן רלח סעיף כ) נפסק: מי שנשבע שלא לאכול כיכר מסוימת ואכל אותה, אפילו את כולה – יכול להישאל על שבועתו ולהתיר אותה. זהו כשיטת אמימר בגמרא, שסובר שניתן להתיר גם שבועה שעברו עליה.

בזה נחלקו הראשונים – מתי אפשר להתיר שבועה שכבר עברה. ה"שער המלך" (שבועות פ"ו ה"י) מאריך בבירור שיטותיהם.

לדעת הראב"ד (תמים דעים סי' רל"ז) וכן לדעת המאירי, אם עבר על השבועה במזיד וללא התראה – אינו לוקה, ולכן אינו יכול להתיר את השבועה (אלא כדי להיפטר מעונש בידי שמים בלבד). אבל אם עבר עליה במזיד עם התראה – שראוי לעונש מלקות, או במקרה שחייב קרבן – ניתן להתיר את השבועה כדי לפטור אותו מהעונש.

לעומתם, בשו"ת שער אפרים (סימן עב) ביאר שאם אין עוד עונש שחל על השבועה – לא ניתן להתירה. כלומר, אם אין מלקות ואין קרבן – אין התרה. אך אם עדיין עומד עליו עונש – גם אם לא הוזהר בפועל – אפשר להתיר, כי העונש שייך בו מצד הדין.

לעומת זאת, הרא"ש (סימן איז) סובר שאפילו בלי התראה בפועל – ניתן להתיר את השבועה, כי עצם האפשרות לעונש מספיקה.

ובגליון רעק"א לשו"ע הובאה קושיה בשם זקנו על שער אפרים: הרי לפי השו"ע, גם בזמן הזה שאין עונש מלקות – עדיין ניתן להתיר את השבועה. משמע, כדעת הרא"ש – שהתרת השבועה מועילה גם לפטור מדין שמיים, אף בלי עונש בפועל.

האם הכתבה עניינה אותך?

כן (100%)

לא (0%)

תוכן שאסור לפספס:

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

אולי גם יעניין אותך:

עוד בהדף היומי: