חוקרי התעופה בהודו עדיין מחפשים את הגורמים להתרסקות המטוס הדרמטית במדינה בחודש שעבר, בזמן שפרטים ראשונים מתפרסמים בהדרגה.
כפי שדווח, ההתרסקות הדרמטית התרחשה ב-12 ביוני 2025. מטוס של חברת אייר אינדיה איבד גובה זמן קצר לאחר שהמריא מנמל התעופה של אחמדאבאד בדרכו ללונדון - והתרסק באזור מגורים.
ההתרסקות גרמה למותם של כל 259 הנוסעים ואנשי הצוות על סיפונה של טיסה 171, ולמותו של אדם נוסף על הקרקע. אדם אחד בלבד שרד את התאונה. כעת, כחודש לאחר האסון, מתפרסמים ממצאים ראשוניים מתוך תחקיר רשמי, שמעוררים שאלות מטרידות בנוגע למתרחש בתא הטייס בשניות הקריטיות, ומותירים את הציבור, ואת משפחות הקורבנות, ללא תשובות חד משמעיות.
הדו"ח הראשוני שפרסמה רשות התעופה האזרחית של הודו, בשיתוף עם מומחים בינלאומיים, קובע כי לא נמצאו תקלות טכניות במטוס עצמו, מדגם בואינג 787‑8. מנועי המטוס עברו בדיקות מתאימות, והמטוס היה כשיר לחלוטין לטיסה. אולם הממצאים הדרמטיים ביותר מגיעים מהקלטות תיבת הקול בתא הטייס.
כפי שדיווחנו בתחילת השבוע, מההקלטה עולה כי שניות ספורות לאחר ההמראה, הופסקה באופן פתאומי אספקת הדלק לשני מנועי המטוס – באמצעות העברה של מנופי הדלק ממצב "הפעלה" (RUN) למצב "ניתוק" (CUTOFF). הדבר הוביל לאיבוד כוח כמעט מיידי, והצוות ניסה לשווא להחזיר את מנופי הדלק למצב תקין ולהפעיל מחדש את המנועים. לפי הדו"ח, רק אחד המנועים התחיל להגיב מעט לפני ההתרסקות, אך לא היה בכך די כדי למנוע את האסון.
בנוסף מתפרסמת שיחה דרמטית בין הטייסים, שהתקיימה בדקות האחרונות לפני ההתרסקות. בהקלטה שנותחה לאחר מכן נשמעה בתא הטייס שיחה קצרה ומוזרה: אחד הקברניטים שואל את השני, "למה כיבית את הדלק?" והטייס השני משיב: "אני לא עשיתי את זה." המילים הללו, כפי שתועדו בקופסה השחורה, אינן מספקות הסבר מלא אך מעידות על בלבול, או לכל הפחות על פעולה בלתי מתואמת שנעשתה ברגע קריטי.
עד כה לא נמצאה עדות חותכת לכך שמדובר בפיגוע טרור, והחוקרים שוללים אפשרות של חבלה חיצונית או כשל במערכת הדלק עצמה. גם האפשרות של טעות אנוש נבחנת, אם כי יש המעלים חשש חמור יותר: התאבדות של אחד מאנשי הצוות.
עם זאת, ארגוני טייסים בהודו ובמערב דחו על הסף את הספקולציה הזו, וטענו כי אין כל בסיס לקביעה כזו נכון לעכשיו. לדבריהם, מדובר בהשמצה חסרת אחריות נגד אנשי צוות שלא יכולים עוד להגן על עצמם.
בתעשיית התעופה מדגישים כי מנופי הדלק אינם ניתנים להזזה בקלות, מדובר במנופים מאובטחים היטב, שדורשים פעולה מודעת ומכוונת של הטייס כדי לעבור למצב "כיבוי". מנגד, יש המזהירים מפני האפשרות שמערכת הנעילה נכשלה, או שהייתה תקלה מבנית כלשהי בכפתורים עצמם. בעקבות הממצאים, הורתה רשות התעופה של הודו לכל חברות התעופה המקומיות לבדוק מחדש את מנופי הדלק בדגמי בואינג דומים.
בחברת אייר אינדיה לא מסתירים את המבוכה. מנכ"ל החברה צוטט היום באומרו כי "דו"ח הביניים מעלה יותר שאלות מתשובות", והתחייב לשתף פעולה באופן מלא עם החוקרים. הדו"ח הסופי צפוי להתפרסם רק בעוד מספר חודשים, לאחר עיבוד כל המידע מהקופסאות השחורות, מצלמות שדה התעופה, ובדיקות של רקעי הצוות.
בינתיים, משפחות הקורבנות דורשות תשובות. הן מבקשות לדעת האם ייתכן שאירוע מכוון הוביל למותם של יקיריהן, או שמא הייתה זו טעות אנושית, שמישהו עדיין מנסה להסתיר. "מה שברור לנו כרגע", אמרה אחת מהן לכתבים בהודו, "זה שלא מדובר בתקלה טכנית רגילה. מישהו כיבה את המנועים, והשאלה היחידה היא - למה."
0 תגובות