שלפוחית רגיזה • אורולוגית מומחית בראיון מקיף

למה זה קורה, למה דווקא לכם, מה אפשר לעשות לבד ואיך אפשר להיעזר בעולם הרפואה • ד״ר רוית יחיאלי כהן, אורולוגית מומחית מבית חולים איכילוב מפרטת כל מה שצריך לדעת על שלפוחית רגיזה (בריאות)

אילוסטרציה (צילום: כיכר השבת)

1. מה זה בעצם שלפוחית רגיזה?

שלפוחית רגיזה הינה תסמונת קלינית המתאפיינת בתסמינים הבאים:

· קושי להתאפק (דחיפות למתן שתן)

· תדירות גבוהה למתן שתן - מעל 8 פעמים במהלך שעות היום

· לעתים גם יקיצה יותר מפעם אחת בלילה לצורך הטלת שתן

2. איך זה פוגע באיכות החיים?

שלפוחית רגיזה עלולה להוביל לפגיעה משמעותית באיכות החיים, לדוגמא - הימנעות מפעילויות מחוץ לבית (במקומות בהם אין שירותים נגישים), פגיעה בדימוי העצמי, פגיעה בתעסוקה (לבעלי מקצוע ללא נגישות מיידית לשירותים) ועוד.

3.למי זה קורה?

השכיחות באוכלוסיה הכללית עולה עם הגיל ומגיעה לכדי רבע-עד שליש בעשורים השישי והשביעי לחיים.

4.למה זה קורה?

ברוב המקרים הגורם להתפתחות שלפוחית רגיזה אינו ידוע. אך חשוב לציין שיש מקרים בהם מופיעים תסמיני שלפוחית רגיזה במטופלים עם מחלות הקשורות למערכת העצבים.

5. מה אתם יכולים לעשות בעצמכם

· שימו לב מה וכמה אתם שותים. זה הדבר הראשון והבסיסי שנמליץ - שינוי בהרגלי השתייה, כלומר - לצמצם שתייה של משקאות משתנים (קפה, תה, קולה ואלכוהול) ולצמצם שתייה ואכילה לפני השינה באופן כללי.

· פיזיותרפיה של רצפת האגן.

· לרדת במשקל. ירידה במשקל תורמת ויכולה לעזור ולשפר את המצב.

6. אבחנה רפואית, איזה בירור נעשה?

· כמה אתם שותים ומה. מומלץ למלא "יומן רישום שתייה ותכיפות התפנות " – טבלה פשוטה למילוי המסכמת את כמות השתייה היומית ומספר הפעמים בהם התפניתם במהלך היום והלילה.

· שלילת תסמינים נלווים אחרים אשר עלולים לרמז לנו על מחלות אחרות : לדוגמה, צריבה יכולה לרמז על זיהום, דימום בשתן יכול לרמז על אבנים או גידולים של מערכת השתן. במקרים כאלו תופנו לבירור נוסף ע"י האורולוג.

· טיפול תרופתי אחר: יש מספר תרופות המובילות לצורך מוגבר להתפנות (תרופות להורדת לחץ דם, תרופות פסיכיאטריות ועוד).

· מומלץ לבצע בדיקות דם לשלילת סוכרת ובדיקות שתן לשלילת זיהום.

7. טיפול תרופתי בתסמונת השלפוחית הרגיזה:

קיימות שתי קבוצות של תרופות לטיפול בשלפוחית רגיזה - קבוצה ראשונה והוותיקה מבין השתיים הן התרופות האנטי כולינרגיות, הקבוצה השנייה שייכת למשפחת תרופות בטא 3 אגוניסטיות. מנגנון הפעולה של הטיפול התרופתי – הרפייה של שריר השלפוחית דבר שיוביל להקלה בתסמינים – הורדת תדירות ודחיפות למתן שתן, הורדת הצורך להטיל שתן במהלך הלילה.

אפשר להתחיל טיפול תרופתי יחיד או משולב (שתי התרופות יחד).

תופעות לוואי המזוהות עם הטיפול האנטיכולינרגי הינן יובש בפה, טשטוש ראיה ונטייה לעצירות. כמו כן נטילת תרופות בעלות השפעה אנטיכולינרגית בגיל המבוגר מזוהה עם סיכון לירידה קוגנטיבית. (שימו לב: הן אסורות לשימוש במטופלים עם גלאוקמה זווית צרה).

התרופה האחרת שציינו נמצאה במחקרים יעילה באותה המידה אך שכיחות תופעות לוואי זהה לפלצבו (כלומר שיעור נמוך של תופעות לוואי). תרופה זו אסורה לשימוש במטופלים עם יתר לחץ דם חמור ובלתי מאוזן. מטופלים עם יתר לחם דם מאוזן תרופתית יכולים לקבל טיפול זה. כמו כן יש להתאים את המינון במטופלים הסובלים מאי ספיקת כבד או כליות.

8. טיפולים זעיר פולשניים – התותחים הכבדים

מטופלים שלא הגיבו בצורה מספיק טובה לטיפול התרופתי או מטופלים שלא יכולים ליטול את הטיפול התרופתי (עקב התוויות נגד) יופנו לטיפולים זעיר פולשניים: הזרקה של בוטוקס לשריר השלפוחית או השתלת קוצב סקרלי (בעמוד שדרה).

הזרקת בוטוקס –

ההזרקה מבוצעת בהרדמה מקומית או כללית, במהלכה יוזרק בוטליניום טוקסין A (בוטוקס) לדופן השלפוחית. פעולה זו מובילה להרפייה של שריר השלפוחית ולשיפור בכל תסמיני השלפוחית הרגיזה.

השתלת קוצב סקרלי: אלקטרודה המובילה לגירוי של עצבים הקשורים לתפקוד ולשליטה במערכת השתן המוביל להטבה בתסמיני השלפוחית הרגיזה.

9. אפשר לרפא את זה?

אפשר וכדאי! ישנם מספר קווי טיפול בהם ניתן לטפל בשלפוחית רגיזה, מומלץ להתייעץ עם רופא המשפחה או האורולוג על הפתרונות המתאימים לך.

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר