אפס רגישות

מבוכה: הרב בקשי דורון על דוכן העדים, בבית-המשפט

ללא התחשבות במעמדו, אילץ בית-המשפט את הראשון-לציון והרב הראשי לשעבר הרב אליהו בקשי דורון, לעמוד היום על דוכן העדים, מטעם התביעה, ולמסור עדות בפרשת מתן במירמה של תארי הסמכה ברבנות לאנשי כוחות הביטחון. בין הנאשמים: ראשי הלשכה של הרב יונה מצגר והרב ישראל-מאיר לאו (בארץ)

ניצן ארליך | כיכר השבת |
בדרך לבית-המשפט, היום (פלאש 90)

אפס התחשבות, אפס רגישות: הראשון-לציון והרב הראשי לשעבר, הרב אליהו בקשי דורון, העיד בצהריים (שני) כעד מטעם התביעה - נגד נאשמים שזייפו תארים רבניים בניגוד לחוק, תמורת שוחד וטובות הנאה.

לפני מספר שבועות, פנה הרב בקשי דורון, באמצעות מנהל בתי-הדין הרבניים, הרב אליהו בן-דהן, לבית-המשפט - וביקש למסור את העדות בכתב. אולם, הנאשמים בתיק סירבו לכך.

"הן התביעה והן ההגנה מסכימות כי עדותו של הרב בקשי-דורון היא מרכזית ביותר", כתב השופט אמנון כהן בהחלטתו, "וכי קיימת חשיבות מירבית לשמיעת עדותו ולהתרשמות בלתי אמצעית של בית המשפט מעדותו".

עם זאת, השופט קבע כי עדותו של הרב הראשי לא תישמע באולם בית משפט רגיל, אלא בחדר הישיבות של בית המשפט המחוזי, וזאת מאחר שמספרם הגדול של הנאשמים בתיק אינו מאפשר לשמוע את העדות בלשכתו של השופט עצמו, הצרה מלהכיל את כל הנוכחים.

בכך, הוא קיבל את עמדת היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, שלפיה אם לא יימצא פיתרון שבמסגרתו יוכל הרב הראשי למסור את עדותו בלשכת השופט או בלשכתו של הרב - הוא יחוייב להתייצב בבית המשפט ככל אזרח ולמסור את עדותו בפומבי.

בבית-המשפט, היום (צילום: פלאש 90)

לפני חודש, כפי שדווח ב'כיכר השבת', פנה חבר-הכנסת הרב חיים אמסלם ליו"ר וועדת החוקה חוק ומשפט, חבר-הכנסת דוד רותם, וביקש ממנו להתערב בפרשה.

"הדבר נתפס בציבורים רחבים כפגיעה במעמד הרב הראשי והרבנות בכלל", כתב הרב אמסלם. "אמנם הימים בהם מעמד הרבנים הראשיים היה כזה רם וחשוב ואפילו להופיע בפני ועדות הכנסת בבנין הכנסת ולהסביר עמדות הלכתיות ודעות השקפתיות היה פחיתות כבוד, אבל פחיתות כבוד כזו ופיחות כזה שבו עומד להיווצר תקדים של זימון רב ראשי לבית המשפט למתן עדות, זו כבר שבירת שיא חדש.

"האם נשיא בית המשפט העליון הוזמן או יכול להיות מוזמן במצבים דומים למצב שכזה? נדמה לי כי החוק אומר כי ראש עדה דתית אינו מוזמן להופיע בפני בית המשפט, האם אכן הדבר כן?", שאל הרב אמסלם. תשובה, הוא יקבל הבוקר.

אחד הרבנים הנאשמים, על-פי 'מעריב', הוא הרב מאיר רוזנטל, משמש כראש לשכתו של הרב הראשי יונה מצגר.

נאשמים נוספים הם יצחק אוחנה, בן משפחתו של הרב בקשי דורון עצמו, המשמש כראש לשכתו של הרב הראשי לשעבר ישראל-מאיר לאו, סגן הרב הראשי המשטרתי, סגן-ניצב אהרון גוטסדינר, ועוד חמישה מקימי או מפעילי מכללות ללימודי רבנות בבית שאן, גן-נר, חיפה וצפת.

הנאשמים היו מעורבים, לטענת הפרקליטות, במתן תארי "השכלה תורנית גבוהה" (תעודות השת"ג) למאות אנשי כוחות הביטחון (צה"ל, משטרה ושירות בתי הסוהר‭,(‬ בלא שהיו זכאים לכך, כדי לזכות בהטבות שכר של ‭2,000‬ עד ‭4,000‬ שקל לחודש.

לטענת המשטרה והפרקליטות, התברר כי הבוגרים קיבלו תעודה כוזבת לפיה למדו חמש שנים בישיבה גבוהה, בעוד שבפועל למדו בין שנה לשנתיים וחצי בלבד. הם העבירו את התעודה הכוזבת לגופי הביטחון, ובהסתמך על כך קיבלו הטבות שכר שהסתכם במאות מיליוני שקלים, שהוצאו במרמה מקופת המדינה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר