צמחונות: הילד לא רוצה לאכול חיות מתות, מה עושים?

"מה פתאום חיות מתות!? אנחנו בסך הכול אוכלים בשר על האש, עוף ברוטב טריאקי ונסיכת הנילוס" • הילד לא רוצה לאכול בשר? האמת שזה לא נורא, מה עושים? (אוכל)

שרה בר אשר | כיכר השבת |
הילד לא רוצה לאכול חיות מתות, מה עושים? (צילום: shutterstock)

בואו נניח שהנער היקר שלכם החליט, שמעתה ועד עולם, הוא לא יאכל חיות והוא אומר לך אמא יקרה: "אמא חיות מתות זה מגעיל". באותו רגע תצטרכו לנער כמה תאים במוח, כדי להבין למה בדיוק התכוון, 'היקר באדם'.

קרוב לוודאי שתשיבו לו: "מה פתאום חיות מתות!? אנחנו בסך הכול אוכלים בשר על האש, עוף ברוטב טריאקי ונסיכת הנילוס. ומי בכלל הכניס לך את הרעיונות האלה לראש!? מאוד חשוב שתאכל חלבון כדי שתוכל לגדול כמו שצריך. חוץ מזה, אנחנו לא יכולים לבשל עבורך אוכל מיוחד". בקיצור, תגיבו בהיסטריה. מה עושים?

ראשית מבררים עם הנער (או הנערה), מה הסיבה שבגללה הוא רוצה להיות צמחוני. הסיבות הנפוצות הן: אחת, סיבה אידיאולוגית, כך שקשה לו לחשוב על בעל חיים שקיפח את חייו בשבילו. שתיים, מזון מן החי לא טעים לו. שלוש, הוא מאמין שזאת הדרך הטובה כדי לרזות. ארבע, הוא חושב שתזונה צמחונית יותר בריאה.

שנית, שואלים אותו: "כשאתה אומר צמחונות, למה בדיוק אתה מתכוון?" ישנן כמה דרגות בצמחונות. למשל, צמחוני שלא אוכל בשר ודגים. צמחוני שבנוסף גם לא אוכל ביצים ו/ או מאכלי חלב וטבעוני. (גם בטבעונות ישנן דרגות: טבעוני שלא אוכל שום דבר מהחי ואפילו מתנזר מדבש וטבעוני שאוכל רק מזון מהצומח ובנוסף גם נמנע מבישול).

בואו נגיד את האמת: אנשים שאוכלים בשר ודגים אינם בהכרח אנשים בריאים. תסתכלו סביבכם. אתם רואים מישהו שהוא באמת בריא? כזה שלא סובל מיתר כולסטרול, טריגליצרידים, סוכר, לחץ דם, עצירות, מיגרנות ועוד. מה שאומר שכדאי שתרגיעו. אם הנער יאכל המבורגרים ופיצות כמו כל הילדים "הנורמליים", רוב הסיכויים שבריא, הוא לא יהיה.

חוץ מזה, זה מרד הנעורים שלו. ככל שתהיו יותר היסטריים וככל שתדונו בזה יותר, כך ככל הנראה, תגרמו לו שיישאר צמחוני לאורך זמן. לכן, תזרמו איתו. תכבדו את הרצון שלו, את הערכים, או את הטעם שלו.

חשוב לציין, שתזונה צמחונית מאוזנת, שלוקחת בחשבון את כל הצרכים התזונתיים של הנער, אמורה למנוע ממנו את רוב הבעיות ששכיחות אצל מתבגרים בחברה המערבית. כמו: הפרעות קשב וריכוז, כאבי בטן, עששת ועוד. אז איפה כאן הבעיה?

להיות צמחוני זה לא רק לאכול מאכלי פרווה: כשמתבגר מחליט להיות צמחוני, הוא בעיקר יודע ממה הוא רוצה להימנע. אך אין לו מושג קלוש לגבי מה הוא מתכוון לאכול. מה שקורה בפועל זה, שהתזונה שלו כוללת את כל מה שלא בשרי ולא חלבי. על כן, הוא יאכל בשמחה צ'יפס, שניצלים ונקניקיות צמחיים. אך הוא יקרא לעצמו צמחוני. כשהנער אוכל מזון מן החי, הוא נחשף למגוון גדול יותר של ערכים תזונתיים. כך שישנו סיכוי טוב יותר, שהוא לא יגרום לעצמו לחסכים של ויטמינים,

מינרלים, חומצות שומן חיוניות וחלבונים. ובמילים אחרות: פרווה איננה מילה נרדפת לצמחונות. להיות צמחוני, זה לאכול את מה שמגיע מהצומח. כלומר, דגנים מלאים, קטניות, פירות, ירקות, שקדים, אגוזים ושמנים בכבישה קרה.

מרכיבים תפריט צמחוני בריא: חלבון מן החי מספק את כל חומצות האמינו שהאדם זקוק להם (אבני הבניין של החלבון הם חומצות אמינו). לכן חשוב שהתפריט הצמחוני יכלול שילובים של דגנים מלאים וקטניות. כיוון שבדגנים המלאים (וגם בדגנים הלבנים), חסרה חומצה אמינית אחת ובקטניות, חסרה חומצה אמינית אחרת. לכן, תכינו מג'דרה (שמורכבת מאורז מלא ועדשים), פיתה מקמח מלא עם ממרח חומוס ביתי (ללא חומרים משמרים וללא שמנים מזיקים), תבשיל של תירס ואפונה ועוד.

המשך בפעם הבאה אי"ה.

הנטורופתית שרה בר אשר, מייסדת וראש בית הספר "בריאה" במכללת "אורות ישראל", קמפוס אלקנה

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר