קיבוץ גשר - החוויה בנהריים

בגשר הישנה תוכלו לבלות יום מרתק ומעשיר עם כל המשפחה, בחזיון האורקולי המציג את תולדות היישוב במבוכי התירס ובמודל המדהים תחנת הכוח בנהריים

הגשר בנהריים ועליו קרון הרכבת העתיק (צילום: המועצה לשימור אתרים)

ערב מלחמת העצמאות 1948 היה זה קיבוץ גשר היישוב הראשון בארץ שעמד בפני התקפה של הלגיון הירדני. במאי 1948 עם הכרזת העצמאות עמד הישוב תחת מצור כבד. בעקבות המצור נהרס הקיבוץ ובשעת לילה פונו הילדים, הפצועים והאוכלוסיה הבלתי לוחמת.

בשעות הבוקר הגיע מוכתר נהריים והודיע ללוחמים כי יש בידיו אולטימטום מהמלך עבדאלה כי תוך חצי שעה על הלוחמים להכנע, למסור את נשקם ולהסגיר את הלוחמים, אחרת? הלגיון ה'אדיר' ישמיד את הישוב עד היסוד. המפקדה הראשית השיבה שיש להחזיק מעמד. עבדאלה לא התייאש והחליט להאריך את האולטימטום ליום נוסף, אך שוב הכניס הקדוש ברוך הוא מורך בלבבו והוא לא מימש את איומו. בלחימה רצופת ניסים הצליחו חברי הקיבוץ הצליחו לעמוד בגבורה עד סוף מלחמת העצמאות.

לאחר המלחמה עברו חברי קיבוץ גשר מערבה, 'גשר הישנה' הפכה למוזאון לתולדות הקרבות על גשר.

נוסעים החולפים בכביש 90 על פניה של גשר אינם מבחינים בפנינת הנוף היחודית הזו, גשר הישנה שוכנת על שלושה גשרים, מסילת ברזל, מצודת ח'אן עתיקה, ומצודת המשטרה הבריטית, וממרחק נגיעה אפשר לראות את תחנת הכוח של פנחס רוטנברג.

מה באתר:

גשר הישנה מספקת למשפחה בילוי מרתק ומעשיר ליום שלם בקלות. בחצר גשר הישנה תשמעו את סיפור תלדות ההתיישבות באזור מתחילת המאה ה-20, ואת סיפורי הניסים של קרבות הגבורה.

במקלט התת קרקעי שהיה ליבו של היישוב בתקופת הקרבות, תראו מוצגים הממחישים את סיפור המלחמה, מסמכים וכלי נשק בהם השתמשו הלוחמים. במסגרת המוצגים מובלט הפן היומיומי של החיים במקלט, מה היה גורל הילדים? אך פעלה המרפאה? וההווי באופן כללי.

אל תחמיצו (וגם לא יתנו לכם להחמיץ) את החזיון האור קולי המשחזר את החיים במקום.

אם תרצו לבקר בנהריים שמעברו השני של הגבול, תצטרכו לזמן מראש סיור מודרך, זה שווה אך זה בהחלט מסובך. ב'גשר הישנה' בנו חברי הקיבוץ וחברת החשמל, דגם גדול המדמה בדיקנות את פעולתה של תחנת החשמל של 'הזקן מנהריים' - רוטנברג. בדגם מערכת פועלת של סכרים וגשרים, מצודת המים ובית הטורבינות- בתוך חוויה של צלילים, מיצגים אורקוליים, זרימת מים ומשחקי אור וצבע, בהחלט חוויה לכל המשפחה.

עוד במקום: תצפיות מודרכות אל נופי עבר הירדן, שלושת הגשרים, נהריים, הגלעד והגולן. 'מבוך תירס' בסגנון מבוכי התירס של פנסילבניה, חוויה מאתגרת לכל המשפחה. אפיית לחם ב'בית האופה' המשוחזר.

חווית נהריים שעות פתיחה:

ערבי שבת וחג 14.00-09.00 יתר הימים: 10:00-16:00.

פרטים נוספים:

טלפונים: 04-6752685, 04-6753336. קיימת נגישות לנכים. הכניסה בתשלום.

איך מגיעים לנהריים - מפה:

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר