גרפולוגיה: מה החתימה שלי אומרת עלי

חתמתם על חוזה? חשפתם את עצמיכם. תמיד סקרן אתכם לדעת מה החתימה שלכם אומרת עליכם? הגרפולוגית תמר פינקלשטיין במאמר ראשון בסדרה - מה אנו חושפים על עצמינו כשאנו חותמים (גרפולוגיה)

תמר פינקלשטיין | כיכר השבת |
חושפים תעודת הזהות שלנו: חתימה על חוזה (צילום: shutterstock)

רגע לפני שאתם עומדים לחתום על חוזה, זהירות.. הנכם עומדים למסור את ה"מסמך" היקר והסודי ביותר- את"תעודת הזהות" שלכם...!

לא בכדי, משמשת החתימה כאסמכתא משפטית בחוזים ובהמחאות. החתימה היא אישית לכל אדם, כמעין טביעת אצבע, ובאה לייצג את הכותב אותה. אך אם חשבתם עד היום, שהחתימה שלכם מורכבת בסך הכל, מאיזשהו קשקוש חסר משמעות או כתיבה פשוטה ותמימה של שמכם, טעיתם.

החתימה מייצגת לא רק את מי שאתם, אלא גם את מה שהנכם מעונינים שיחשבו עליכם, ויותר מכך, תכנים שלאו- דוקא, הייתם מעונינים לחשוף.

החתימה לעומת הכתב באבחון גרפולוגי

החתימה, בשונה מכתב היד, ובדומה לשרבוט החופשי, אינה כפופה לכללים ולחוקים, או לאיזשהו תקן, אלא נתונה כחומר ביד היוצר. יש מיגוון אפשרויות לבחירת סוג החתימה, ואין זו מקריות שאנשים בוחרים ומאמצים לעצמם חתימה כזו או אחרת. יש החותמים את שמם המלא בפשטות, ויש המציינים ראשי-תיבות.

יש החותמים באופן בלתי קריא, ומשרבטים איזשהו בליל של קווים בעלי אופי מגוון, ויש הכותבים שם ברור עם תוספת של נקודה, הדגשה וכדומה. הכל קביל כשמדובר בחתימה.

בניגוד לכתיבה, החתימה אינה נרכשת, אלא מתגבשת בהדרגה עם התפתחות האישיות ולכן נחשבת למרכיב שמבטא ביותר את יחודיותו של הכותב.

הסיבה לכך שהחתימה כשירה לפענוח גרפולוגי, היא מאחר שטמון בה, כמו בכל סוג אחר של שרבוטים, כולל כאלה של ילדים בגיל הרך(=כפי שנתגלה במחקרים פסיכולוגיים) הגיון פסיכו-מוטורי הן מההיבט הסמלי והן מההיבט התנועתי.

באבחון הגרפולוגי מתבקש המאובחן לכתוב טקסט ולחתום את שמו בסיומו. לחתימה חשיבות מיוחדת בכך שהיא מהווה השלמה לכתב היד, ומודדים אותה כפי שנרחיב במאמרים הקרובים, ביחס אליו. הגרפולוג בודק את התאמה בין החתימה ובין הסימנים הגרפולוגיים המתגלים בטקסט, ובמידה שבחתימה מתגלה ניגוד לפיענוח הכתב, הוא ייחס משקל גדול יותר לחתימה!

איזו אינפורמציה חושפת החתימה?

לצד כישורים, ותכונות אופי- כגון פשטות מול ראוותנות, צניעות מול הבלטה עצמית, יושר לעומת ערמומיות, גמישות מול נוקשות ועוד, ניתן גם לזהות בחתימה מצבים רגשיים, כמו קיום מנגנוני- הגנה פסיכולוגיים, חוסר בטחון לעומת אגו בריא, תדמית עצמית חיוביות מול שלילית, כמו גם שאיפה לשפר אותה וכו'.

כשאתם כותבים מכתב לקרוב או לזר, ניתן בנוסף, לראות מה מידת הקשר שאתם חשים כלפיו, את מידת ההערכה והכבוד שהנכם רוכשים לו, את סוג הרושם שהנכם מעונינם לעשות, עד כמה אתם אמיתיים בתקשורת שלכם, או שמא מנסים להסתיר, ועוד רבות.

אציין לסיום, פרט חשוב, לטובת אלו שכבר התחילו להכנס ללחץ, מפני חשיפת תכניהם האישיים בחתימה על חוזה או על מסמך אחר. קחו בחשבון, שגרפולוג מקצועי לא יאבחן שרבוט של חתימה בפני עצמו, למרות שניתן להתבונן באופן אינטואיטיבי בסימבוליקה שבו. זאת מכיוון שהחתימה מספקת מידע חלקי, ועם "כל הכבוד" לאינטואיציה, לא ניתן להסתמך עליה בלבד. אך כאמור, ברגע שעורכים הצלבה בין החתימה לבין הטקסט, הסיפור לגמרי משתנה..

בפרקים הבאים בכוונתי להביא בעז"ה פרשנויות לחתימות מסוגים שונים, ולהסביר על אילו סימנים גרפולוגיים מסתכלים.

הנכם מוזמנים להמשיך לשלוח את חתימוכם לכתובת המייל tamarf.grapho@gmail.com

כתבו כ-10 שורות (על דף חלק) וחתמו בסיום הטקסט.

הכותבת תמר פינקלשטיין, היא גרפולוגית מוסמכת
מטעם האגודה לגרפולוגיה מדעית בישראל

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר