הפילוג הליטאי

מנחם כרמל ייזרק מ'דגל', חמישה נאבקים על מקומו

בדגל התורה נאבקים על מקומו של העסקן מנחם כרמל, שצפוי לשלם את מחיר הפילוג בציבור הליטאי. המועמדים: יעקב אשר, ראש עיריית בני-ברק, יעקב גוטרמן, ראש עיריית מודיעין עילית, יצחק רייך, מנחם שפירא ומנחם שוורץ. מי יגרוף את כל הקופה? מיוחד (חרדים)

ישראל כהן | כיכר השבת |
נאבקים על המקום של כרמל. המועמדים (צילומים: עוזי ברק, דוד כהן, פלאש 90, ארכיון כיכר השבת)

הדחתו הצפויה של איש העסקים מנחם כרמל מהמקום השלישי ברשימת 'דגל התורה' על-ידי בכירי המפלגה, יוצרת תסיסה וסערה גדולה במפלגה הליטאית, בד בבד עם פתיחת בורסת השמות באשר לזהות מחליפו.

התחרות על המקום הנכסף, שנראה כריאלי מתמיד בהתחשב בכך שהוא צפוי להיות המקום השישי ברשימת 'יהדות התורה המאוחדת', נמצאת בעיצומה.

מאחורי הקלעים, מתברר, כי העניין מורכב בשל העובדה כי המועמד החדש יצטרך מחד להיות מקובל על מנגנון המפלגה והבוסים הבלתי מעורערים ברחוב חזון-איש 5 בבני-ברק כאשר יצטרך גם לעבור את אישורם של חברי הכנסת של הסיעה, משה גפני ואורי מקלב, ומאידך עליו להיות מקובל על כל גדולי התורה, כמובן שההחלטה הסופית היא בידיו של מרן ראש הישיבה הגראי"ל שטיינמן שליט"א.

אל הרשימה הסופית של המועמדים הגיעו מספר שמות, 'כיכר השבת' עושה סדר ברשימה ומגיש פרופיל קצר על כל אחד מהמועמדים האפשריים.

יעקב אשר, ראש עיריית בני-ברק

יעקב אשר בן ה-48 מכהן בחמשת השנים האחרונות כראש העיר החרדית הגדולה בישראל ועושה זאת בהצלחה יתירה. לזכותו נזקף ניהול נכון ותקין של העיר שידעה בעבר בעיות כלכליות לא פשוטות וכן עזרה וסיוע לכלל ולפרט במאור פנים.

יעקב אשר נחשב ל"בולדוזר" של עשייה ולאחד שיודע להזיז עניינים כשצריך, מה גם שהינו מאנשי ביתו הקרובים של מרן ראש הישיבה הגראי"ל שטיינמן. יתרונו הגדול של אשר בכך שהוא אהוד על כל הפלגים בעיר ונחשב למי שמסייע לכל החוגים והעדות ללא השתייכות פוליטית.

אשר אמור לכאורה לעזוב את תפקידו בסיום הקדנציה וזאת עקב הסכם רוטציה שנחתם מול אגודת ישראל, ועל כן סביר להניח כי בכירי התנועה ידאגו להשאיר איש רב פעלים בתחומי העשייה הציבורית ויזניקו אותו לכנסת.

מנגד, צריך לזכור כי ישנם דיבורים והערכות רבות כי אשר ימשיך לקדנציה נוספת בראשות עיריית ב"ב מתוך הסכמה משותפת וזאת לאור הצלחתו הרבה.

(צילומים: עוזי ברק, דוד כהן, פלאש 90, ארכיון כיכר השבת)
משה גפני. מי יצטרף אליו בדגל התורה? (צילום: עוזי ברק)

יעקב גוטרמן, ראש עיריית מודיעין עילית

יעקב גוטרמן בן ה-50 מכהן למעלה מעשור כראש עיריית מודיעין עילית, הוא נחשב למי שפיתח בעשר אצבעותיו את העיר החרדית הצעירה המובילה, ונזקפת לזכותו העובדה כי הקים מרכזי תעסוקה גדולים בעיר אשר בהם עובדות אלפי נשים חרדיות לפרנסת ביתם.

לפני הבחירות האחרונות היה אמור גוטרמן לכהן במקום השלישי בדגל התורה אולם מרן פוסק הדור הגרי"ש אלישיב זצ"ל החליט להציב את מנחם כרמל. כעת לכאורה זהו הזמן לסגור מעגל ולהשיב אותו למקום שנלקח ממנו אולם מנגד ישנם רבים המעדיפים לראותו ממשיך לכהן כראש עיר.

יצחק רייך, מנהל רשת הגנים וראש מועצת רכסים לשעבר

יצחק רייך נחשב לאיש עשייה שפעל רבות לשגשוגה של מועצת רכסים בתחומי הבינוי ופיתוח התשתיות. גם בתקופת כהונתו כמנהל רשת הגנים הוא פועל רבות "להבריא" את הרשת שקרטעה בעבר ולהעלותה על דרך המלך.

יתרונו של רייך הוא בכך שנמנה על מקורביו הבולטים של חבר-הכנסת משה גפני כמו גם היותו איש של "קונצנזוס" בתוך 'דגל התורה' ומקובל על כולם, מה גם שנחשב לבעל יחסי אנוש מעולים.

מנחם שפירא, חבר מועצת מודיעין עילית ומנהל המחלקה המוניציפלית ב'דגל התורה'

מנחם שפירא אמנם הוא הצעיר שבחבורה אך אל תטעו, מדובר באחד האישים הפעילים ביותר הנחשב לכוכב עולה בשמי 'דגל התורה' כשכבר כיום משמש כעסקן מבטיח בתנועה הליטאית.

מלבד חברותו במועצת העיר מודיעין עילית שם הוא פועל רבות ומסייע לתושבים, הג'וב האמיתי שלו הוא מנהל המחלקה המוניציפלית של 'דגל התורה', כאשר מתוקף תפקידו ששפירא "חורש" את השטח ומכיר כל פעיל זוטר מנתיבות ואופקים ועד לשלומי ומטולה.

שפירא נמנה על האישים המקורבים לחבר הכנסת משה גפני ובנוסף הינו אהוד מאוד על אנשי ביתו של מרן הגראי"ל שטיינמן, והוא משתתף בדיוני ה"כוורת" בחזו"א 5, דבר שנותן לו יתרון גדול על שאר מתחריו.

מנחם שוורץ, מעסקני 'דגל התורה' בפתח תקווה

השם מנחם שוורץ לא אומר רבות לרבים ממצביעי 'דגל התורה', אך מדובר באחד העסקנים הוותיקים והמוצלחים של 'דגל התורה'. שוורץ משמש כמנהל היחידה לחינוך חרדי בפתח-תקווה, ונחשב כמי שקידם רבות במשך כהונתו את הפרחת חיי הדת בעיר כשבנוסף דואג לפתח את התרבות התורנית.

שוורץ אינו מזוהה בבירור עם מחנה מסוים ב'דגל התורה', דבר המקל עליו להסתדר עם כולם ולהיות מקובל ואהוד בקרב הציבור הרחב. הוא נחשב לאיש של עשייה שקטה ופורייה ופחות לאיש של נאומים ודיבורים וזהו יתרונו אך גם חסרונו.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר