מה בריא יותר: לאכול תפוז או לשתות מיץ סחוט?

מומחי תזונה ממליצים להעדיף את הפירות והירקות בצורתם המקורית, ולא כמיץ, המאבד סיבים חיוניים בתהליך הסחיטה. אך האם זה נכון כשמדובר בתפוזים? מחקר חדש (בריאות)

חיה כהן | כיכר השבת |
לאכול או לסחוט: מה בריא יותר? (צילום: shutterstock)

פירות וירקות נגישים יותר לרובנו ממיצים סחוטים, אך אם נצטרך לבחור בין אכילת תפוז לכוס מיץ סחוט טרי, מה יראה לנו בריא יותר?

ההמלצה הגורפת היא להעדיף את הפירות על המיצים, שהסיבים התזונתיים מופחתים מהם בצורה ניכרת בתהליך הסחיטה. בנוסף, מיצים, גם אלו הנחשבים טבעיים, מכילים סוכר שבכל מקרה אנו צורכים יותר מידי.

אולם מחקר חדש שהתפרסם בכתב העת Agricultural and Food Chemistry, טוען כי כאשר מדובר בתפוזים, המיץ שווה יותר מהפרי. לדברי החוקרים, במיץ התפוזים יש יותר קרוטנואידים ופלבנואידים - נוגדי חמצון ומונעי מחלות ואלרגיות, מאשר בפרי.

כדי להוכיח זאת, ניתחו חוקרים גרמניים וסעודיים את התפוזים בשלוש דרכים: פלחים ללא הקליפה, רסק ומיץ סחוט טרי. החוקרים הכניסו את התפוזים המפולחים, המרוסקים והמיץ לשלוש מודלים המדמים את מערכת העיכול וגילו להפתעתם כי רמות גבוהות באופן משמעותי של קרוטנואידים ופלבונואידים שהשתחררו ממיץ התפוזים מאלו שנרשמו בפלחי התפוז או הרסק.

עם זאת, מדובר רק בממצאים ראשוניים בלבד, כיוון שהמחקר התבצע על מודלים של מערכת העיכול בלבד, ולא בדק פרמטרים כמו עד כמה יכולים חומרים מזינים אלה להיספג בגוף האדם, מציין ג'פרי בלומברג, מנהל מעבדה החוקרת את תפקידם של נוגדי החמצון בגוף האדם, מאוניברסיטת טאפטס.

בנוסף, גם אם המיץ בריא יותר, אסור לשכוח את דילמת הקלוריות. בכוס אחת של מיץ תפוזים (226 גרם) יש ערך קלורי השווה לאכילת שני תפוזים. "אבל אנחנו נוטים להתעלם מקלוריות שאנחנו שותים" אומרת מארט טרבר, פרופסור מאוניברסיטת אורגון, "בניגוד לתפוז, שכדי לאכול אותו אנו נדרשים להקדיש זמן לקילופו, והריח שנדבק לידיים לא ייתן לנו לשכוח מה אכלנו".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר