איך מזהים אלרגיה באביב וכיצד מטפלים?

עם בוא האביב, אנו נחשפים לגירויים אלרגנים רבים הגורמים להתעטשויות, פריחה כאבי גרון ותופעות לא נעימות נוספות. איך מזהים שזוהי אלרגיה, מדוע זה קורה וכיצד מטפלים? כל התשובות (בריאות)

דינה פלר | כיכר השבת |
פריחה באביב. למה זה קורה? (צילום: shutterstock)

בזמן שרוב האנשים נהנים מהימים הראשונים של האביב, מהפרחים המלבלבים והריחות הנפלאים הממלאים את האוויר האביבי, לא מעט נאלצים להתמודד תופעות לא נחמדות כמו נזלת, גירודים או דמעות לא רצוניות.

מדוע זה קורה? אלרגיה היא תגובת-הגנה של הגוף לגירויים באוויר המתרבים בעיקר בעונת האביב. כ-20% מהאוכלוסייה סובלים מאלרגיות שונות הקשורות לפריחה האביבית. הצמחים "המסוכנים" ביותר בהיבט האלרגי הם דווקא לא העצים המתמלאים בפרחים היפהפיים, אלא עצי זית, ברוש, פקאן ושיחים שונים. גם עשבים שונים הם מקור ידוע לתגובות אלרגיות חריפות. האבקה המועברת באוויר גורמת לנזלת, התעטשויות, גירודים, דמעות, שיעול, אדמומיות העור, קשיי נשימה וגודש באף. חריפות התופעות משתנה מאדם לאדם ותלויה בתגובה אישית לסוגים שונים של אלרגנים, כלומר גורמי האלרגיה.

הפריחה היא לא הגורם היחיד לאלרגיה. כולנו מכירים גם אלרגיות נוספות, למשל למאכלים מסוימים, לבעלי חיים וכו'. אך האלרגיה לאבקת הפרחים היא אחת הנפוצות ביותר. היא גם אחת האלרגיות שיותר קשה להימנע ממנה. כי אם אפשר להפחית את המגע עם בעלי החיים ואפילו להפחית את כמות האבק בבית, כמעט בלתי אפשרי להימנע מהמגע עם האוויר המלא בגרגירים זעירים המועברים ברוח ונכנסים לאפינו ולעינינו. באביב, כשכל הצמחים מתחילים לפרוח, כמות האלרגנים באוויר מגיעה למקסימום, כך גם מספר התגובות האלרגיות.

אופן הטיפול באלרגיה תלוי מאוד באופי האלרגיה ומשך התגובה האלרגית. במידה ומדובר בהתפרצויות בודדות של אלרגיה, הקשורות בעיקר להימצאות קרובה מדי למקור האלרגנים, ניתן לטפל בתכשירים חזקים המיועדים לנטרול מידי של התגובה האלרגית. היתרון שלהם הוא בהקלה הכמעט מידית אותה הם מביאים. החיסרון של התכשירים האנטי-היסטמינים היא בתופעות הלוואי הקשות יחסית. רובם גורמים לישנוניות והאטה בתגובה, כך שלא ניתן לקחת אותם ולהמשיך בפעולות הדורשות זהירות רבה, כמו למשל נהיגה. התכשירים הייעודים נגד גודש באף, אף שאינם גורמים לישנוניות וגם הם מביאים להקלה מהירה, מסוכנים בנטייה שלהם לגרום להתמכרות. לכן גם השימוש בהם מומלץ אך ורק במקרה של התפרצות אלרגיה ולצורך הקלה מהירה וקצרת טווח. הם אינם מתאימים לטיפול ארוך טווח בנזלת אלרגית.

בכל המקרים של תגובה קשה שנמשכת מספר ימים ואף שבועות, או במקרה של מחלות רקע כמו אסטמה, חייבים לגשת לרופא ולמצוא את הדרך הטובה לטיפול באלרגיה, שלא תשפיע על הפעילות היום-יומית ולא תגרום להתמכרות לתרופות. התאמה קפדנית של תכשירים אנטי-היסטמינים ולעיתים גם תכשירים על בסיס סטרואידים מאפשרת לעבור את תקופת האביב ללא נזקים חמורים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר