"חמול" - סיפורו של הלחן המרגש והפופולרי

רגע לפני ראש השנה: המלחין הרב עקיבא המניק בשיחה עם "כיכר השבת" מספר על שירו הפופולרי, כיצד הולחן, מתי הוקלט לראשונה ומדוע לדעתו הפך ללהיט גדול כל כך (מגזין)

נתנאל לייפר | כיכר השבת |
(שירה: שלומי דקס צילום: בועז בן ארי)

מלחינים רבים חולמים ששירים שלהם יהפכו לחלק מהתפילה בבתי הכנסת, אך רק מעטים זוכים לכבוד זה. אחד מהם הוא הרב עקיבא המניק ששירו "חמול" מתוך תפילת הימים הנוראים הפך למושר בכל תפוצות ישראל בארץ ובחו"ל וכחלק בלתי נפרד מאווירת הימים הנוראים.

לפני ראש השנה פגשנו לשיחה את הרב עקיבא המניק שסיפר על ההיסטוריה של השיר, "השנה מלאו לו 35 שנה", הוא מספר בחיוך. לשאלה כיצד ומדוע הלחין את השיר הוא משיב כי זהו סוד שחשף רק לאחרונה.

"במחנה בני תורה של הרב אזרחי הייתה כל שנה תחרות מלחינים ואני הלחנתי שר שנקרא "תעלה ארוכה" במקצב שלושה רבעים, השיר זכה במקום השלישי. במקום הראשון זכה שיר אחר בארבע רבעים. אני התקנאתי בשיר ומאד רציתי גם להלחין שיר רגש אחר בארבעה רבעים. בערב ראש חודש אלול, לפני תחילת הזמן, לקחתי מחזור אהבתי את המילים האלה והלחנתי אותם ובמחנה של שנה הבאה הוא זכה במקום ראשון", מספר הרב המניק.

השיר הפך במהירות ללהיט קליט והוא הושר במהלך כל המחנה פעמים רבות. הבחורים שלמדו בפוניבז' וחברון ובישיבות נוספות חזרו לישיבותיהם ושרו את זה וככה הוא בעצם התחיל "מלמטה" ורבים הכירו אותו מבלי לדעת כבר מי המלחין שעומד מאחוריו.

הרב המניק מספר כי השיר הוקלט לראשונה בשנת תש"נ בקלטות של מחנה בני תורה "למען אחיי". "הם אפילו לא שאלו אותי רשות כי לא היו בטוחים מי המלחין... את השיר ביצע הזמר אריה גלזר, לאחר מכן הוא הוקלט גם על ידי שלומי כהן באלבום "אנעים זמירות" ועל ידי סוקי ברי ב"קומזיץ קלאסיק".

את הפרסום של השיר והקשר אליו חייב הרב המניק דווקא לביצוע מאוחר יותר של הזמר שלומי דקס באלבום "קומה השם" שיצא בשנת 1996, "הוא מי שפרסם את זה הכי הרבה וזה גם הביצוע הכי נאמן למקור. הוא עשה את זה הכי מדויק".

לשאלה איך התחושה שהשיר הפך לכל כך פופולרי הוא משיב, "זו תחושה מוזרה. אתה לא מבין למה זה כל כך הצליח. יש לי שירים יותר יפים שלא הצליחו כך זו סייעתא דשמיא מיוחדת".

הרב המניק מספר כי מרוב שהשיר הפך לקלאסי רבים כבר לא מאמינים לו כשהוא מספר שהוא זה שהלחין אותו, "תלמידים שלי בישיבה חוזרים ומספרים לי שאבא שלהם אמר שלא יכול להיות שאני זה שהלחנתי את השיר שכן סבא שלהם זוכר את השיר כבר לפני 50 שנה...", הוא מספר בחיוך.

"בתור אברך למדתי עם בחור שהיום שמו מוכר, ידידיה מאיר, והוא שאל אותי עם אני נכד של הרב עקיבא המניק שהלחין את "חמול"... כאשר השבתי לו שזה אני הוא התקשה להאמין לי", מספר הרב המניק.

הרב המניק הוא מלחין פורה ששירים רבים שלו מופיעים באלבומיהם של מיטב הזמרים במוזיקה החסידית. האם יש שירים נוספים מהם צפה להצלחה? "יש לי כמה", הוא מצטחק ועונה, "יש שני שירים במיוחד - מרגלא של מנדי ורדיגר, ו"קול ברמה" של שלומי דקס".

"זה מתסכל שאתה הופך להיות "מלחין של שיר אחד", מצד שני אני שמח מאד בחלקי, זה לא דבר פשוט ששיר שלי הפך לכזה שמושר בבתי כנסת רבים כל כך בארץ ובעולם, אנשים מתחזקים ממנו ומתרגשים וזה עדיין משמח ומרגש אותי", אומר הרב המניק רגע לפני שבכל בתי הכנסת הולכים לשיר בהתלהבות את הלהיט האלמוותי שלו.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר