בעקבות שריפות הענק: עלה הסיכון ללקות בשבץ מוחי

מחקר שנערך במרכז הרפואי סורוקה מצא כי בשל זיהום האוויר כתוצאה משריפות הענק, עלה הסיכון ללקות בשבץ מוחי - הגורם השלישי לתמותה בעולם - במקומות בהם התרחשו השריפות (מחקרים)

תוצאות השריפות: סיכון לשבץ מוחי (צילום אילוסטרציה: shutterstock)

שבץ מוחי הנו הגורם השלישי לתמותה בעולם וגורם התחלואה הראשון לנכות. נתוני התחלואה והתמותה משבץ בעולם מצביעים על מגמה ברורה של התגברות התופעה, כאשר הסיבה העיקרית לשבץ מוחי היא חסימה של כלי הדם במוח כתוצאה מהיווצרות קריש דם.

החסימה הפתאומית בכלי הדם גורמת לפגיעה באספקת הדם והחמצן לרקמת המוח שמסופקת על-ידי כלי הדם. כתוצאה מכך מופיעים חסרים נוירולוגים בהתאם לאזור במוח שנפגע.

במחקר שבצעו חוקרים מהמרכז למחקרים קליניים ומהמחלקה לנוירולוגיה בסורוקה מקבוצת הכללית בשיתוף המחלקה לגאוגרפיה באוניברסיטת בן-גוריון, נמצא כי קיים קשר בין הסיכון לסבול משבץ מוחי לבין כמות זיהום האוויר במקום המגורים בקרב אנשים מתחת לגיל 55.

המחקר שפורסם בכתב העת STROKE, כתב עת מוביל בתחום השבץ המוחי, בדק בכ-5,000 חולי שבץ את הקשר בין אירוע השבץ לבין זיהום האוויר באזור מגוריהם בזמן השבץ.

בקבוצת הסיכון: חולים צעירים מתחת לגיל 55

במחקר נמצא כי בעוד אצל אנשים מבוגרים מעל גיל 55 לא הייתה כל השפעה לזיהום האוויר, הרי שבצעירים הייתה התאמה בין זיהום אוויר לבין הופעת שבץ מוחי, עם עלייה בסיכון של כ-10%. עלייה גבוהה יותר בסיכון נמצאה אצל חולים צעירים מתחת לגיל 55 שגרים במרחק של עד 75 מטרים מדרכים ראשיות - עלייה של כ-20% בסיכון.

ד"ר גל איפרגן, מנהל המחלה לנוירולוגיה בסורוקה: "לאחרונה אנחנו יודעים שיש קשר בין אירועים לבביים וזיהום אוויר, עכשיו אנחנו מוצאים קשר גם לשבץ מוחי. אנו מעריכים כי חשיפה ריאתית לחלקיקים גורמת לתהליך דלקתי המשפיע לא רק בריאות אלא גם בחלקים אחרים של הגוף, ומגביר את הנטייה לקרישת הדם. בכך עולה הסיכון לאירועים מוחיים".

כ-15 אלף מקרים חדשים של שבץ מוחי נרשמים בארץ מדי שנה, כרבע מהם בצעירים מתחת לגיל 55.

ניתן לזהות שבץ מוחי על ידי הופעה פתאומית של אחד מהסימנים הבאים:

• שינוי פתאומי במצב ההכרה.

• חולשה פתאומית בצד אחד של הגוף: יד ו/או רגל.

• הירדמות פתאומית של צד אחד בפנים.

• עקימות פתאומית (אסימטריה) של צד אחד בפנים.

• הפרעות פתאומיות בדיבור.

• אובדן ראייה פתאומי בעין אחת.

• ירידה פתאומית בתחושה בצד אחד של הגוף.

• סחרחורת פתאומית או איבוד שיווי משקל.

בכל מצב המאופיין בסימנים אלו או חלקם יש להגיע במהירות האפשרית לחדר המיון ורצוי באמבולנס, המקצר את מועד הטיפול וייצר רצף טיפולי מול בית החולים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר