לתקן ולשנות

האם בלונים הם הדרך הטובה ביותר להורדה במשקל

אז נכון, לא מדובר בבלון כמו שאנחנו חושבים, אבל שיטת "בלון ספאץ" תפסה תאוצה עולמית והיא חלופה טובה לניתוחים המסוכנים בקיבה. אז מה זה בעצם ועל מה כל המהומה? יצאנו לבדוק עם מפתח השיטה (בריאות, שיווקי)

האם בלונים הדרך הטובה ביותר להורדה במשקל. אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק, יחצ)

אם יש משהו שמשותף לכל הישראלים זה תהליך הדיאטה, בדרך כלל אצל נשים - אבל לא רק כמובן. גברים רבים גם הם סובלים מעודף משקל (לרוב גבוה הרבה יותר מאשר אצל נשים).

אלפי שנים אנחנו מנסים דיאטה, או שאנחנו לפניה, או שאנחנו בשיאה, או שכבר התייאשנו. הנתונים אף פעם לא לטובנו. רוב רובם של אלו שהחליטו להוריד במשקל באמצעות דיאטה וכושר גופני - מעלים בחזרה אחרי תקופה.

לפעמים עודף המשקל הגבוה מסוכן, ועל כן ישנם כאלו שהולכים לניתוחים בריאטרים, כמו קיצור קיבה, שרוול וטבעת. אכן, בניתוחים בריאטריים מורידים כ-62% מהמשקל העודף, אולם החסרונות בניתוחים כאלו אינם ידועים לציבור.

הסיכון הבריאותי: בניתוחים בריאטריים ישנו סיכון תמותה, אמנם לא שכיח אבל הוא נמצא. 3-4 מכל 1000 מנותחים מתים מהניתוח ורבים מאושפיזם אחריו. כך למשל,בישראל בוצעו בשנת 2015 כ-9,308 ניתוחים שמתוכם 42 מתו כתוצאה מהניתוח. כך שאמנם בעלי משקל עודף רב צריכים לשקול היטב את הסכנות שבניתוח.

הניתוח הבריאטרי מראה תוצאות בתחילתו ובאמת רוב המשקל העודף המסוכן יורד. אולם, כל עוד לא נעשה טיפול לשינוי בהרגלי האכילה, אזי לאט לאט הקיבה עלולה "לחזור לעצמה". כך יוצא שבשנה השלישית כ-60% מעלים בחזרה במשקל. מכאן שרוב המנותחים אינם שומרים על הירדה במשקל, התיאבון חוזר, והקיבה לאט לאט מתרחבת בחזרה, וכך מתחילים גם לעלות במשקל.

אז דיאטה לא עוזרת, ניתוחים בריאטריים גם הם לא פתרון קסם - מה נשאר?

כמו תמיד, דרך המלך, האמצעית, היא כנראה הדרך היותר בטוחה. מעבר לסיכון התמותה, הבעייה בניתוחים בריאטריים (טבעת, שרוול וקיצור קיבה) שהם אינם משנים הרגלי אכילה אלא תחושת השובע משתנה באופן דרסטי וכופה עלינו ירידה במשקל, אבל ההרגלים עצמם אינם משתנים. כך שבשנה השלישית כשההורמונים והתיאבון חוזרים, העלייה במשקל היא כמעט בטוחה.

השיטה האמצעית, היא "שיטת הבלון" שהיתרונות בה נועדו כדי להימנע מהסיכונים בניתוחים האחרים, ומאידך לספק שינוי לטווח ארוך.

בלון ספאץ, לא מסוכן כמו ניתוח וחזק מדיאטה. צילום: יחצ

על מה מדובר פה? הבאנו לראיון את ד"ר ג'פרי ברוקס, מומחה עולמי שהמציא ופיתח את "בלון ספאץ".

קודם כל, מה זה בכלל שיטת הבלון? אז כן, זה כמו שאפשר לדמיין, בלון עם נוזלים, בעל משקל, שמוכנס לקיבה. החידוש בשיטת הבלון הוא גורם הסיכון: השיטה היא ללא ניתוח, היא נעשית על ידי הכנסת הבלון דרך הפה תחת טשטוש, כשכל הפעולה אורכת כ-15 דקות.

הבלון הוא זמני בתוך הקיבה, ולאחר תקופה מסויימת מוציאים אותו. להבדיל מניתוחים בריאטריים אחרים, הכנסת הבלון היא הפיכה ולא קבועה.

בנוסף, שיטת הבלון היא חזקה מדיאטה כיוון שהיא משנה הרגלי אכילה ולכן היא מתקנת ומשנה לטווח ארוך. מה הכוונה? אכילת יתר תגרום להשלכות שמביאות לסימפטומים כמו בחילות, לחץ, גרעפסים "לא נעימים", כאבים, צרבות וסוגי התכווצויות שונים.

כך יוצא שהבלון לא מונע ממך לאכול כמה שתרצה (להבדיל מקיצורי קיבה למינהם), אלא שאם תאכל יותר מהכמות הנצרכת, אזי תחווה את ההשלכות שימנעו ממך להבא להגיע לכמויות האלה. ככה בעצם משנים את הרגלי האכילה שמשתמרים גם לאחר שמוציאים את הבלון.

שיטת הבלון היא למעשה כלי עזר שמאריך את זמן ריקון הקיבה. בדרך כלל זמן ריקון הקיבה הוא 45 דק', ועם הבלון הזמן מתארך לשעה וחצי. שנית, הבלון עצמו תופס מקום, יש פחות מקום להכניס אוכל. שלישית, כפי שאמרנו, אם דוחפים לקיבה יותר ממה שיש מקום - ישנן השלכות וסימפטומים ובכך משנים הרגלי אכילה.

הבלונים שמושתלים בעולם מאושרים רק לחצי שנה (לאחר מכן מוציאים אותם), והם אינם יכולים להשתנות בנפחם. זו הסיבה שד"ר ברוקס פיתח את :"בלון קיבה ספאץ".

שיטת הבלון בקיבה, הדמייה. צילום: יחצ

ההבדל בין שיטת הבלון "הרגיל" לבין בלון "ספאץ"

היתרונות בבלון ספאץ הם שניים עיקריים: 1. הוא קיבל אישור מהרגולוציות השונות בעולם להשתלה לשנה ולא רק לחצי-שנה, 2. הוא היחיד בעולם שניתן לשנות את נפחו לפי הצורך: להקטין או להגדיל בעודו בקיבה.

לאחר שנתיים, נמצא כי 76% מושתלי בלון ספאץ שומרים על הירידה במשקל של לפחות 10% ממשקל הגוף.

השיטה החדשנית (קיימת משנת 2010, ובישראל משנת 2015) תפסה תאוצה עולמית, והושתלו כבר 25,000 בלוני ספאץ ב-50 מדינות שונות בעולם. בארץ, בלון ספאץ הושתל כבר אצל 700 איש, לעומת שיטות הבלון הרגילות בארץ שהושתלו רק 200 בלונים.

מדוע מעדיפים את בלון ספאץ? בעיקר בגלל הזמן הארוך - שנה - שאפשר להשתיל וכמובן בגלל שינוי הנפח. למשל, לאחר שרואים ירידה במשקל, אפשר להגדיל את הנפח לפי הצורך ולראות גל נוסף של ירידה, מאידך, ניתן גם להקטין את הנפח ולשנות. כך יוצא שהמצב הוא תמיד הפיך ולא מתקבע.

אולם, ד"ר ברוקס מדגיש שבלי תיקון צורת האכילה ושינוי ההרגלים, הבלון ספאץ לבדו לא יוכל לעזור. ביחד עם השתלת הבלון ספאץ ישנו צוות של דיאטנים ופסיכולוגים שמלווה את המטופל לכל אורך הדרך.

במשך כל שנת ההשתלה, ישנן פגישות עם דיאטניות בהתאם לצרכי המטופל (אפילו דרך הודעות יומיות לנייד) על מנת לעקוב ולהביא תמיכה רחבה שתשמש את המושתל לטווח ארוך. בנוסף גם מטפל לשינוי הרגלי תזונה מכין תכנית טיפול למהלך השנה.

לפי ד"ר ברוקס יוצא שגם לאחר שנתיים מזמן השתלת בלון הספאץ, ישנו מיעוט של 24% שאינם שומרים על הירידה במשקל משום שהם אינם מנצלים את ההזדמנות לתמיכת הצוות שנמצא עבורם.

בארץ ישנה תשתית עמוקה של צוות תומך של דיאטנים ומטפלים שמלווים בזמן שנת ההשתלה, וחשוב לקחת חלק בתהליך כדי לשנות ולתקן גם את ההרגלים ואת צורת האכילה.

ד"ר ג'פרי ברוקס. צילום: יחצ

הקשר בין המוח לקיבה

לסיכום: בלון ספאץ בעצם מחבר את הקשר בין המוח לקיבה. כאשר מנסים דיאטה, לפעמים באים אל הדיאטנית בתלונות שלמרות שניסו הכל, שמרו על התפריט ותזונה נכונה - עדיין לא הורידו במשקל.

איך נוצר הפער הזה? כנראה שלפעמים פשוט לא זוכרים מה הכניסו לפה...יש נתק בין המוח לקיבה - המוח משכיח את מה שאכלנו, במיוחד את המאכלים "שחטאנו" בהם בהיסח הדעת.

בלון ספאץ מחזיק את החיבור, כי באכילת יתר ישנן השלכות שמשפיעות, סימפטומים לא נעימים שיגרמו לנו לשנות את הרגלי האכילה, בד בבד עם צוות תומך של דיאטנים ופסיכולוגים.

ההשתלה והטיפול מתבצעים באופטימל - המרכז לרפואה אסתטית ואיכות חיים, בסניפי ירושלים, בני ברק וחיפה.

אז בעצם, תוך 15 דק' - הזמן שלוקח להשתלת בלון ספאץ, אתם נכנסים לשנה משמעותית שתעזור לכם לא רק לרדת במשקל, אלא גם לשנות ולתקן את הרגלי התזונה שלכם לטווח ארוך עם שינוי באיכות החיים ושיפור מצב הבריאות.

למידע נוסף על הרזייה עם בלון ספאץ, השאירו פרטים כאן וכבר יחזרו אליכם.

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר