לילד כואבת הבטן? ככה תדעו מתי לפנות לרופא

כל יום הילד חוזר מבית הספר ומתלונן על כאבי בטן? הוא קם בלילה מכאבים? ומתי יודעים אם זה כאב חולף או שצריך בדיקה רפואית? כל השאלות והתשובות עם ד"ר אייל שטייר, גסטרואנטרולוג ילדים, מנהל יחידת כבד ילדים בשערי צדק (בריאות, שיווקי)

לילד כואבת הבטן? ככה תדעו מתי לפנות לרופא. אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

כאבי בטן היא תופעה שכיחה אצל ילדים, ולפחות 15% מהילדים מתלוננים על כאבים מהסוג הזה. הבטן מכילה איברים רבים, והיא מבטאת לא רק כאבים פיזיים אלא לעיתים מבטאת מצוקה נפשית. לכן, לפעמים קשה לעשות אבחנה מדויקת ממה נובע הכאב.

בכל הקשור לכאבי בטן אצל ילדים, יש להפריד כאב בטן פתאומי,שיכול להגיע מזיהום כלשהו או דלקת בתוספתן, לבין כאבים חוזרים ונשנים. אם הילד חוזר מהגן או בית הספר ומתלונן על כאבי בטן כל יום, האפשריות לגורם לכאב הם רבות. מספר דברים יכולים לסייע להורים להחליט האם התלונות של הילד מורות על צורך בבירור מעמיק יותר על ידי רופא הילדים או גסטרואנרולוג ילדים (מתמחים במחלות מעיים, כבד ותזונה בילדים).

1. מיקום הכאב: שאלה פשוטה לילד "איפה כואב לך?" ושיצביע באיזור הבטן על מיקום הכאב המדוייק. אם הכאב הוא סביב הטבור, זה יותר שכיח וניתן להיות יותר רגועים לגבי המצב והכאבים האלה "פחות מפחידים" (כמובן בכל ספק יש לפנות לרופא משפחה). אם הכאב מגיע ברום הבטן, בחלק העליון, או בחלקים התחתונים - אלו מקרים יותר "מטרידים" ויש לתת עליהם את הדעת.

כאב בטן ברום הבטן יכול לרמז שישנה דלקת בקיבה או בושט ואפילו כיב (אולקוס), שיכול להופיע גם בילדים. כאב בחלק התחתון- ימני של הבטן יכול לסמן מחלת מעי דלקתית או זיהום חידקי. סוג זה של כאב מחייב בדיקה כדי לוודא כי לא התפתחה דלקת בתוספתן (אפנדיציטיס). כאבי בטן באיזור שמאלי תחתון יכולים לנבוע מעצירות, שהיא תלונה שכיחה בילדים. במקרים כאלו רופא המשפחה יפנה להמשך בירור בין אם למיון או להמשך בירור על ידי גסטרואנטרולוג ילדים.

2. יציאות: כאשר ילד מתלונן על כאבי בטן, יש לבדוק האם היציאות שלו סדורות. אם ישנם שלשולים חוזרים ונשנים או עצירות במשך תקופה ארוכה מהרגיל, בשילוב כאבי בטן - יש לפנות לרופא לבדוק את מקור כאבי הבטן.

3. לילה: אם כאבי הבטן אצל הילד גורמים לו להתעורר בלילה, אזי הכאב הוא משמעותי ויש צורך בבדיקה רפואית.

4. משקל: נקודת אזהרה חשובה להורים היא אם הילד אינו עולה כמצופה במשקל או מאבד במשקל. אצל ילדים עם משקל גבוה, ישנה שכיחות יתר של כאבי בטן והיא יכולה לנבוע מתזונה לא בריאה (חטיפים וכדו'), וכן לחץ על הקיבה, דלקת בוושט וגם כבד שומני היכול לגרום לכאבי מכאבי בטן.

כאבי בטן אצל ילדים, אם כן, היא תלונה שכיחה אולם על ידי שאלות פשוטות ניתן להחליט האם יש צורך בהמשך בירור מעמיק יותר אצל רופא ילדים או שיש צורך בבדיקה מקיפה יותר על ידי גסטרואנטרולוג ילדים.

רגישות ללחם וחלב, למה? אילוסטרציה. (שאטרסטוק)

צליאק, גלוטן, לקטוז וכאבי בטן

בשנים האחרונות אנו שומעים יותר ויותר על צליאק או רגישות לגלוטן. הסיבה לכך היא בין השאר שלא חלה עלייה בשכיחות המחלה אלא בעיקר כי עלתה המודעות למחלה. צליאק יכול להופיע בכל גיל לאחר חשיפה לגלוטן, כולל במבוגרים. התסמינים למחלה מגוונים ביותר ונעים בין כאבי בטן, שלשולים, עצירות הפרעות בכבד ועוד.

איך מגלים הצליאק? אם יש חשד לצליאק ניתן לבצע בדיקת דם פשוטה בקופת חולים. אם היא מעלה את החשד שיש צליאק יש לבצע גסטרוסקופיה. מטרת בדיקה זו היא לקחת דגימות של המעי הדק ולבחון אותם תחת מיקרוסקופ. הטיפול הוא על ידי המנעות מגלוטן באופן מוחלט לכל החיים. יש לציין שיש מצבים בהם יש אלרגיה לגלוטן. כאן התופעות דומות בחלקם לצליאק, האבחנה נעשית על ידי בדיקות אלרגיה ולא תמיד נמשכת לכל החיים.

גם חלב יכול לגרום לכאבי בטן. צריך להבדיל בין רגישות לחלב לעומת אי סבילות ללקטוז שהוא סוכר החלב. אלרגיה לחלב היא בעצם אלרגיה לחלבון חלב הפרה. לרוב האלרגיה באה לידי ביטוי כבר בתינוקות צעירים כחוסר עליה במשקל, שלשולים, הקאות ואפילו דם בצואה. הטיפול הוא הוצאת חלבון שמקורו בחלב פרה מהתזונה.

בתינוקות שניזונים מתחליפי חלב יש לתת תחליפים שמכילים חלבון מפורק ואמהות מניקות צריכות להתנזר ממוצרי חלב על סוגיו משום שחלבון חלב הפרה עובר לחלב האם.

ברוב התינוקות אלרגיה לחלבון חלב הפרה חולפת עד גיל שנה. לעומת זאת אי סבילות ללקטוז מתבטא בגיל מבוגר יותר. תופעה זו מתבטאת בכאבי בטן, שלשולים ובטן תפוחה בסמיכות לשתיית חלב ומוצריו. הגוף מפרק את הסוכר החלב על ידי אנזים הנמצא במעיים אשר כמותו יורדת במהלך החיים.

לכן יכול להיות ילד שהיה רגיל לשתות שתי כוסות חלב ביום וכאשר מתבגר פתאום החלב גורם לו לבעיות. זו לא רגישות לחלבון של חלב פרה, אלא חוסר פירוק של סוכר חלב הפרה. הסוכר הלא מפורק מהווה מצע טוב לגדילת חידקים אשר מפרקים את הסוכר. במהלך הפירוק יוצרים החידקים גזים הגורמים לבטן תפוחה ולכאבי בטן.

יש הגורסים שגלוטן וחלב אינם בריאים ואף ממליצים על הימנעות מאלו כדרך לרדת במשקל. אין ספק שאם יש קשר לתסמינים השונים ואבחנה של בעיה ברורה, אזי יש להמנע. אולם ככלל יש לדבוק בתזונה מאוזנת המכילה את כל אבות המזון כולל חלב ולחם

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר