דיכאון אחרי לידה: אז למה חשבתי שילדים זה שמחה?

אומרים לך מזל טוב, ואת רוצה להיות מאושרת אחרי הלידה. אבל את חשה מדוכאת. למה?

ד"ר מיקי בלוך | כיכר השבת |
לצד האושר הרב וההתרגשות, לא משנה עד כמה התכוננת וציפית ללידה, הבאת תינוק לעולם עלולה להיות כרוכה בלא מעט לחץ. מדובר באחד האירועים הדרמטיים ביותר בחייה של כל אישה.

לידה נתפסת כאחד מפלאי הטבע אפילו בקרב אנשי הרפואה, הפסיכולוגיה והמחקר העוסקים בתחום. תקופת ההיריון והלידה עצמה כה עמוסות ומורכבות בשינויים, עד שניתן לומר שלא קיים כמעט תחום (גופני, נפשי וסביבתי) בחייך שאינו מושפע משינויים אלו.

את נורמלית לחלוטין

לכן, טבעי לחלוטין אם תרגישי לאחר הלידה תחושת דכדוך (בלועזית יש לזה אפילו שם חמוד: Baby Blues), תחושה זו היא תופעה נורמאלית לחלוטין ועד 70% מהיולדות חוות אותה במידה כזו או אחרת. עם זאת, במידה והתסמינים אינם נעלמים לאחר כשבוע, או במידה והם מתגברים, ייתכן שאת סובלת מדיכאון לאחר לידה.

חשוב שתזכרי כי דיכאון לאחר לידה אינו מעיד על ”פגם“ באישיותך ואינו מעיד על כישורייך כאם.

דיכאון לאחר לידה עלול לפגוע בך וביכולת שלך לטפל בילדך, ולכן חשוב לקבל עזרה מקצועית באופן מיידי, שכן בנוסף להשפעה העצומה עלייך כאישה, מצב זה עשוי להשפיע גם על תינוקך, שבתקופה זו בונה למעשה את התשתיות הפיזיולוגיות והפסיכולוגיות החיוניות ביותר להמשך חייו.

מהו דיכאון אחרי לידה?

עם טיפול נכון ומקצועי ותמיכה מחבקת, תוכלי להתגבר על הדיכאון ולהרגיש טוב יותר תוך זמן קצר. מדריך זה נועד לסייע לך, היולדת, ולבני משפחתך - באבחון דיכאון לאחר לידה, ולהציע לך אפשרויות טיפול שונות, בדרך להחלמה מלאה ולשגרת חיים בריאה.

כ10% מהנשים יסבלו מדיכאון בשליש האחרון של ההיריון וכ-10-15% מהנשים יסבלו מדיכאון שלאחר לידה בעוצמות שונות. אילו שינויים עלולים להשפיע על מצבך הנפשי במהלך ההיריון ולאחר הלידה?

שינויים גופניים

השינויים הגופניים הבולטים ביותר בתקופה זו הם השינויים ההורמונאליים. הורמוני המין הנשיים העיקריים, אסטרוגן ופרוגסטר עולים לרמות הגבוהות פי עשר ויותר מהרמות אליהן את נחשפת במהלך המחזור החודשי.

מייד לאחר הלידה, עם יציאת השליה, צונחות רמות ההורמונים באופן חד לרמות נמוכות מהנורמה ורק שבועות מספר לאחר הלידה מתאזנות חזרה. מכיוון שלהורמוני המין הנשיים תפקיד ביולוגי חשוב בוויסות מנגנונים במערכת העצבים אשר שולטים במצב הרוח (מוטיבציה, דחפים, חשיבה ועוד) - השינויים הקיצוניים האלה עלולים ”לערער“ באופן ניכר את המערכות הללו ולגרום לסימפטומים נפשיים.

מידת התגובה לשינויים ההורמונאליים הינה אישית ומשתנה בין אישה לאישה, ולכן אינה ניתנת לניבוי. נשים מסוימות לא יגיבו כלל, אחרות (קרוב ל-%70) יגיבו בתנודות קלות במצב הרוח או בחרדה קלה, ואחוז קטן יחסית יפתח דיכאון קליני אשר יתואר בהמשך.

במילים אחרות, נשים מסוימות יגיבו יותר מנשים אחרות לאותם שינויים הורמונאליים, כפי שידוע שקורה למשל גם בתסמונת הקדם וסתית.

השוני בין אישה לאישה אינו נובע מהפרעה הורמונאלית, אלא עקב ”מועדות“- רגישות ביולוגית הקיימת אצל נשים מסוימות לשינויים ההורמונאליים בהיריון ולאחר הלידה.

שינויים פסיכולוגיים (נפשיים) בעקבות לידה

ההיריון המתפתח מציף אצל האם סוגיות נפשיות רבות ומורכבות בבת אחת. לחלקן היא מודעת ולחלקן הגדול לא.

גם כאן, סוג ועוצמת התהליכים הנפשיים בעקבות ההיריון משתנה בין אישה לאישה ותלוי בגורמים רבים כמו קשריה של היולדת עם הדמויות המשמעותיות בחייה בילדותה, דימויה העצמי, טראומות או משברים בעבר, משאלות ופנטזיות, הקשר הזוגי, מערכות תמיכה ועוד.

חלק מהנושאים הנפוצים המתעוררים כ“קונפליקטים“ בהיריון ולאחר הלידה קשורים לאימהות ולקושי בהתקשרות הרגשית עם התינוק עקב ההיסטוריה האישית והפסיכולוגית של היולדת (יחסים עם ההורים, הסתגלות למצבים חדשים ועוד). במידה וקונפליקטים אלו לא מקבלים מענה או פיתרון סביר, עלול להתפתח הדיכאון הקליני.

שינויים סביבתיים ליולדת

ההיריון והלידה מציפים קשיים רבים, הן בשל התמודדויות מעשיות חדשות והן בשל מצבים של אי התאמה בין תפקוד וצרכייך כאם לבין ציפיות הסביבה ותמיכתה.

לידת התינוק מציפה שאלות קיומיות כמו מצב כלכלי, פרנסה, מקום מגורים, זמן פנוי, מקורות תמיכה ועוד. השאלות הללו, בנוסף לדילמות רבות אחרות, מלוות לעיתים גם את בן הזוג ולכן עלולות להציף גם דילמות קיימות, או חדשות בזוגיות.

ההתמודדויות הרבות שאותן את עשויה לפגוש במהלך ההיריון ולאחר הלידה עלולות ליצור עומס נפשי רב, ובהעדר כוחות פנימיים ותמיכה ראויה, עלולים להופיע תסמינים נפשיים כגון חרדה, דיכאון, ואף התפרצות של תופעות נפשיות רדומות.

בפרק הבא תוכלי לבחון את עצמך: האם את סובלת או מועדת לסבול מדיכאון אחרי לידה?

]]>
תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית