יוצאים לטיפול זוגי? עשו ואל תעשו

שיחה זוגית היא הדרך ליישר את ההדורים ולהחזיר את הנישואין למסלול תקין. המדריך

משה אליאס | כיכר השבת |
נוכל לחלק את כלל השיחות בין בני זוג לשני סוגים: שיחה פונקציונאלית ושיחה זוגית.

השיחה הפונקציונאלית מתמקדת רק בעשייה היום יומית של הבית. לדוגמא "חסר חלב בבית", "מי ייקח את הילד לרופא?" וכו'. זהו רובד בסיסי חשוב והכרחי לבניית הבית, אבל לא יכול לשמש כדבק המרכזי בזוגיות. עובדה היא שאפשר לנהל שיחות פונקציונאליות גם עם שותפים לדירה או לעבודה כאשר בין המשוחחים לא קיים קשר רגשי. ועובדה היא כי שיחות כמו הנ"ל קיימות גם אצל זוגות "מסוכסכים".

לעומת זאת השיחה הזוגית, היא הדבק המרכזי ההופך שני חצאים לחלק אחד שלם. בשיחה הזוגית יש הזדמנות לשתף את בן הזוג בעולם הרגשי ובחוויות שעברו על כל אחד במשך היום. בשיחה יש מקום למתן לגיטימציה לרגשות של בן הזוג, למתן מחמאות ופרגון הדדי. זהו המקום שגם מדברים בו על כאב, כמו: "נורא נפגעתי מהערה שלך היום בבוקר", וכן מדברים בו על אכזבות ותסכולים, כמו: "שוב לא הצלחתי להגיע לעבודה בזמן".

כל שיחה זוגית שמתקיימת מתוך כבוד הדדי משמשת כעוד קומה בבנין הבית הזוגי.

הניסיון המקצועי מלמד שאצל לא מעט זוגות יש קושי לקיים שיחה זוגית מסיבות שונות: אין פנאי, קושי רגשי וכו'. לעיתים, גם כשמתקיימת שיחה זוגית בני הזוג יכולים לגלוש להאשמות וביקורתיות. לצערנו, ישנם יותר מידי זוגות ש"תקועים" ברובד השיחה הפונקציונאלית, ולא מצליחים לבנות שיח זוגי תקין.

מטרת התרגיל במאמר זה ובמאמרים הבאים היא ליצור מפגש מוגן שבו בני הזוג יקיימו ביניהם שיחה זוגית. ממשוב שהתקבל בקרב זוגות שהתנסו בתרגילים עלתה תחושת תרומה לשיפור התקשורת הזוגית ביניהם.

התרגילים מיועדים:

לזוגות צעירים: זוהי הזדמנות לזוג צעיר לבנות את יסודות הזוגיות בצורה בריאה ומבוקרת ע"י שיחה משותפת על רגשות וביטוי של מחמאות כלפי בן הזוג.

לזוגות ותיקים: אחד מהאתגרים, אחרי שנים רבות של נישואין, הוא התמודדות מול ההרגל. התרגילים מאפשרים לפתוח צוהר לחידוש הזוגיות.

ליועצי נישואין /מנחי נישואין: ניתן לשלב את התרגילים במסגרת ההנחיה הזוגית, בתוך ובין המפגשים ולקדם את הזוג בנושאים ספציפיים. התרגילים מובנים ומדגישים את הצד החיובי שבקשר. חשוב להדגיש שהתרגילים מיועדים לזוגות עם רמת תקשורת זוגית מתאימה, ובעלי יכולת לשבת יחד ולבצע בנועם את התרגילים.

תרגיל מס' 1: תכונות טובות

בחיי היום יום, פעמים רבות אנו לוקחים את בן זוגנו כמובן מאליו. לכן חשוב שנעצור לרגע ונבטא את הערכתנו בכתיבה ובדיבור. בתרגיל מספר 1 נתמקד בתכונות החיוביות של בן זוגנו.

כיתבו 5 תכונות טובות שאתם מעריכים בבני זוגכם. כל אחד ימלא את הטבלה בנפרד. לאחר שסיימתם, אנא הקריאו לבן זוגכם את מה שכתבתם בקול, אפשר עם הקדמה, כמו: "רציתי לשתף אותך שאני מעריך את התכונות הטובות שבך, בייחוד כשאת..." ואז תשוחחו על מה שכתבתם.

דוגמאות של שאלות/נושאים לשיחה: איך הרגשת ששמעת את התכונות הטובות שבך? האם חידשתי לך? האם הופתעת? כמה תורם מתן מחמאות לזוגיות שלנו? איזה מעשה קטן אני מתכונן לקחת על עצמי לשיפור הזוגיות?

את רשימת המחמאות אפשר לתלות במקום בו ניתן יהיה לראותה לעיתים קרובות, אל תיבהלו אם קשה לכם בהתחלה, סימן שאתם פשוט "לא בכושר".

טיפים להצלחה

בכדי להצליח חשוב מאד להקפיד על הכללים הבאים:

- יש לקבוע פעם בשבוע באופן קבוע מפגש של לפחות חצי שעה

- לדאוג שאין הפרעות (לנתק פלאפונים, ושהילדים ישנים וכד')

- מומלץ שהפגישה תהיה מחוץ לבית

- לבוא עם הרבה מצב רוח ופתיחות

תרגיל מתוך קובץ תרגילים שמופיעים בספר "אני לא מבין את אשתי /אני לא מבינה את בעלי". את הספר ניתן לרכוש בספריית ינ"ר בטלפון 02-6321603

]]>
תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית