מקום המדינה: מה השמות הפופולריים בישראל?

כמדינה יהודית הנושאת בגאווה את דגל המשפחה, הדיון על ילודה יהיה תמיד דינמי ומרתק. מסמך חדש חושף: מה השמות הפופולריים בישראל מאז קום המדינה ועד היום (משפחה)

mame | כיכר השבת |
מסמך חדש, שכנראה נסמך על תוצאות הבדיקה של הלשכה לסטטיסטיקה אך מחברו אינו ידוע, מציע מבט מרתק על התפתחות
השמות הנפוצים לבנים
במהלך השנים 1948-2013. התוצאות כמובן שונות מאוד בין ימי קום המדינה ובין שנת 2013 ובכל זאת, מה היו השמות המובילים בקום המדינה? איזה שם שמר על מעמדו? ומהם השמות ששמרו על מעמדם כפחות נפוצים בכל פרק הזמן הזה? כל התשובות - בכתבה זו.

בטרם נתחיל בסקירת השמות, חשוב לציין כי המסמך שמסתובב ברשת מזה זמן, מתייחס רובו ככולו לשמות עבריים וישראליים ועל כן פופולריות השמות היא כמובן יחסית. ועכשיו משהבהרנו את זה, ניתן להתחיל בסקירת השמות.

>> למסמך המלא של חברת InfoSerViz

השמות הפופולריים ביותר בימי קום המדינה

אי שם בשנת 1948 השמות הפופולריים ביותר לבנים היו בעיקר השמות התנ"כים והקלאסיים - שמות האבות: אברהם, יצחק ויעקב. בנוסף גם שמות של דמויות מרכזיות נוספות בספר הספרים, שלטו "בשוק" השמות של אותה תקופה: אליהו, דוד, יוסף, שלמה, שמואל, מיכאל, מרדכי והיוו אלטרנטיבה לא פחות טובה לשם ייעודי לילד.

אך לא רק השמות התנ"כים שולטים באותה תקופה כשמות פופולריים לילדים, אלא גם שמות המסמלים את ישראל, את הטבע שלה או את התקווה לגאולה ולחיים שקטים. בקטגוריה הזו מדובר על שמות כדוגמת: אריה, חיים, ישראל, צבי ועוד. כאמור, רבים מן השמות הללו הם פופלאריים עד לימינו אנו וחלק מהם איבדו מזוהרם ונחשבים כבר לשמות שאבד עליהם הכלח.

שנות השבעים - שמות חדשים

אם בין שנות הקמת המדינה ועד לשנת 69 מרבית השמות הפופלאריים נשארו כשהיו, בתחילת שנות ה-70 חל מפנה ומתחילים להכנס לעולם השמות, שמות חדשים ההופכים פופלאריים חיש מהר. בין השמות החדשים הנכנסים ללקסיקון, שמות מעולם הטבע כדוגמת: אייל, אילן, אורן, אמנון, גיא ואף השם עופר. אך לא רק השמות מעולם הטבע הם החידוש בשנים אלו, גם שמות מופשטים יותר כמו שי, ערן, שרון, תומר, רונן, ניר ועוד נהפכים גם הם פופלאריים למדי.

שנת 2013 - חוזרים למקורות

בין השנים 2010-2013 לא ניכרת מגמה חד משמעית באשר לאופי השמות שתפסו תאוצה. חלק מן השמות שעדיין פופלאריים בשנה זה הם שמות קלאסיים דוגמת דוד, יוסף, אברהם וכולי. בעוד שמות אחרים הם דווקא שמות חדשים שאינם לקוחים דווקא מעולם התנ"ך אלא מן השפה העברית. בין השמות ניתן למנות: אורי, איתי, איתמר, איתן, אריאל, דניאל, ישראל, נועם, עידו ועוד.

השמות שבצל

לצד השמות שהיו תמיד פופולריים, מופיעים גם ברשימה שמות שתהילתם הייתה לזמן קצר, או שהפופולריות שלהם מעולם לא הייתה גבוהה מדי. כמובן שאין שום רע בשמות הללו וגם הפירוש שלהם אינו מרמז על כך, פשוט מדובר בשמות שהיו אהודים פחות כדוגמת - אבנר, אדם, אליעזר, אלעזר, בועז, בן.

אז מה המסקנות מכל המסמך הזה? שבכל הקשור לשמות לילדים, מדובר בהחלט בעניין של אופנה ופופולריות. כולנו חיים בחברה מסויימת ובה נורמות מסויימות בניהן גם שמות מקובלים יותר ופחות. מרבית ההורים ייבחרו בשמות נפוצים לאותה תקופה כדי לגרום לילד להרגיש שייך ואהוד. אין זה אומר כמובן, שאם אתם עומדים לפני לידה ומתלבטים לגבי בחירת השם לבנכם, שיש לנהוג באותה צורה. גם לפירוש השם יש חשיבות לא קטנה שכדאי לקחת אותה בחשבון בעת ההחלטה.

]]>
תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית