שפעת החזירים: האם להתחסן?

אנשים רבים נוטים להימנע מלהתחסן למרות שהם מוצעים לכל מבוטח. הטענה הנפוצה היא, שמחלת השפעת היא מחלה קלה ואין שום הצדקה להתחסן נגדה. "כולם חולים בשפעת בחורף ולא קורה להם כלום", ולמה שאנשים צעירים ובריאים יתחסנו נגד וירוס חורף שכיח? חיסון נגד שפעת בעד או נגד? (בריאות)

תרצה אסתרזון | כיכר השבת |
השפעת האלימה המכונה שפעת החזירים ששוב התפרצה השנה העלתה למודעות את החיסונים נגד השפעת, הניתנים חינם בקופות החולים החל מחודש אוקטובר. חיסונים אלו אינם פופולריים, ואנשים רבים נוטים להימנע מהם למרות שהם מוצעים לכל מבוטח. הטענה הנפוצה היא, שמחלת השפעת היא מחלה קלה ואין שום הצדקה להתחסן נגדה. "כולם חולים בשפעת בחורף ולא קורה להם כלום" יגידו הנשאלים. טענה נוספת נגד החיסון היא שהוא עצמו אינו נטול סיכונים, ואין הצדקה ליטול אותו כי הוא עצמו עלול להיות מסוכן. ובכלל, למה שאנשים צעירים ובריאים יתחסנו נגד וירוס חורף שכיח?

ובכן, אם השפעת היא מחלה כה תמימה, מדוע שיטרח משרד הבריאות לקנות מליוני יחידות ממנו ולחלק לאוכלוסיה, גם זו הבריאה? התשובה היא שנגיף השפעת הוא נגיף "בוגדני" העובר מוטציות בקלות, ונוטה לפתח זנים אלימים מאוד. אנו זוכרים היטב את שפעת החזירים, את נגיף הSARS, ואת שפעת העופות.

כל אלו היו גירסאות קטלניות של נגיף השפעת המוכר. היו גם גלים מסוכנים עוד יותר, כמו השפעת הספרדית הידועה שקטלה עשרות אלפים בשנת 1918. מוטציות כאלו של השפעת הן מחלות קשות ומסכנות חיים, והן אינן כלל וכלל השפעת החורפית התמימה שאנו רגילים לראות. בשנים בהן נצפית מוטציה כזו, השפעת הופכת להיות מחלה מסוכנת הרבה יותר.

בנוסף, גם נגיף השפעת המצוי עלול לגרום לסיבוכים. כמה פעמים שמעתם "הוא התחיל עם שפעת אבל לא יצא מזה, השפעת הסתבכה והפכה לדלקת ריאות קשה...". שפעת נוטה לפתח סיבוכים קשים, בעיקר בקרב אוכלוסיות רגישות וקבוצות סיכון. אלו כוללים תינוקות וילדים קטנים, קשישים, נשים הרות, ואנשים בעלי מחלות כרוניות. מי שנכלל בקבוצות סיכון אלו נמצא בסיכון גם לפתח סיבוכי שפעת, שהם בעיקר דלקות של מערכת הנשימה-ברונכיטיס ודלקת ריאות, אבל גם פגיעות בשרירים, במוח,במערכת העצבים ובלב.

שפעת היא מדבקת מאוד, וגם אדם בריא החולה בה בצורה קלה יחסית מדביק את כל סביבתו, וכמובן,גם תינוקות, ילדים צעירים ואנשים בקבוצות סיכון. כך שיש מקום להפחית את התחלואה גם בקרב אוכלוסיה "בריאה".

בנוסף, השפעת היא כה נפוצה והתחלואה בה כה רבה, שהיא גורמת נזק רב למשק, וחיסוני שפעת מסייעים להפחית השבתה חלקית של מקומות עבודה הנגרמת מהידבקות בשפעת. חולה בשפעת נעדר בממוצע כשבוע ממקום עבודתו, וכולנו מכירים את התופעה של עסקים המקרטעים בגלל שהעובדים, ובכן, חולים בשפעת.

למרבה הצער, דווקא בשנים בהן נוצרות מוטציות אלימות של השפעת, היא גם הופכת נפוצה עוד יותר ויכולים להידבק בה עד 50% מהאוכלוסיה. לגבי הטענה השניה לפיה החיסון עצמו הוא מסוכן: מדובר במידע שקרי. אין בחיסון כל סיכון. אין כל מידע אמיתי לפיו החיסון עלול לפגוע במי שנוטל אותו. החיסון נבדק שוב ושוב ונמצא בכל פעם בטוח לחלוטין. תופעות הלוואי זניחות, וכוללות בעיקר כאב קל ועמום באיזור ההזרקה.

החיסון נחשב יעיל. והוא יעיל ביותר בקרב אנשים צעירים ובריאים. דווקא בקבוצות הסיכון הוא נחשב פחות יעיל, אבל כיוון שהוא חיוני עוד יותר לאוכלוסיה הזו, יש לתת אותו בכל זאת. היעילות גוברת כאשר בני המשפחה של האדם הנתון בסיכון נוטלים אותו גם כן, וכן במקום העבודה והסביבה הקרובה.

האם מאוחר להתחסן? קצת. יש לברר בקופות החולים, בחלקן עדיין קיים מלאי ואפשר עדיין להתחסן. הזמן האידאלי להתחסן הוא בסתיו, בין אוקטובר לנובמבר.

]]>
תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית