אז ראשית נתחיל במה לא עושים: ("סור מרע"..., או אם תרצו השיעור הראשון בנהיגה שהמורה מסביר איפה הברקס כדי לעצור). לא שולחים ממתקים/חטיפים לבי"ס בתור אוכל. לא שולחים את הילדים לבי"ס ללא ארוחת בוקר כלשהי.

רצוי לא לשים בכריך, שוקולד למריחה וגבינה צהובה (מעבר לנזק לשיניים מהשוקולד,שניהם מכילים חומרים שמגרים את מערכת העצבים ויכולים לגרום לחוסר שקט ולחדד את הבעיות של קשב וריכוז).

אז בטח אתן שואלות "אז מה כן? כי הילד שלי לא אוכל כלום חוץ מזה...."

אז הנה מה שכן אפשר לעשות ("ועשה טוב"): כדאי ומומלץ ורצוי בכל פה להשתמש בלחם/לחמניות/פיתות מקמח מלא (חיטה, כוסמין, שיפון). מדוע? כי לחם זה עשיר בסיבים תזונתיים. מכיון שהוא דגן מלא הוא מתפרק לאט ותחושת השובע נשארת לאורך זמן. כי הסוכר שבו משתחרר לאט לאט והגוף לא מוצף בסוכר כמו שקורה כשאוכלים לחם לבן. מכל האמור לעיל אפשר להבין שילדים שאוכלים כריך מקמח מלא יהיו שבעים במשך זמן ארוך יותר. מרוכזים יותר, ויוכלו לממש את הפוטנציאל השכלי-לימודי שלהם טוב יותר. מעבר לכך שהוא מכיל יותר ויטמינים ומינרלים מאשר הלחם מהקמח הלבן.

אז מה אפשר למרוח?

אם רוצים סנדביץ' בטעם מלוח:

טחינה ביתית (לא רוצים סלמונלות נכון? צחוק צחוק אבל מה שאפשר לעשות בבית אז למה לא?) חומוס ביתי. (מחזיק מעמד במקרר מס' ימים) ממרח אבוקדו (בעונה. לא צריך לשלם 30 ₪ לקג') ממרח פלפלים (קולים פלפלים אדומים בתנור, אפשר להוסיף עגבניות, מס' שיני שום. שמן זית ומלח כשזה מתחיל להשחים טוחניםבמעבד מזון/בלנדר ויוצא ממרח טעים להפליא). ממרח אגוזים (מטגנים בצל עם פטריות, מוסיפים אגוזי מלךו/או פקאן, קצת מלח ופלפל שחור טוחנים במעבד מזון ויוצר לכם ממרח צמחי בטעם כבד). ממרח מחצילים (קולים חצילים בתנור ואפשר להוסיף טחינה או ירקות חיים שיהיה "סלט חצילים רומני"). כמובן שאפשר להוסיף לכל סנדביץ' כזה כל יום ירק טרי אחר כמו עלי חסה, מלפפונים, עגבניות או שאר ירקות העונה (או אפילו ירקות חתוכים בצד בשקית או בקופסא). אפשר לסדר את הירקות על הפרוסה כמו פרצוף ולתת לילד להשתתף בהכנה.

ואם רוצים סנדביץ מתוק:

טחינה ביתית מתוקה – טחינה גולמית מוסיפים מים ודבש ומערבבים. (יוצא בטעם של חלבה רק שזה דליל. אפשר להכין כמות ולשמור במקרר למס' ימים) למרוח דבש על הלחם ולבזוק מעל קנמון ולסגור עם הפרוסה הנוספת. ריבה ביתית - לוקחים את כל הפירות שנשארו במקרר שכבר ראו ימים טובים יותר... אפשר לערבב למשל שזיפים ונקטרינות וכו', מוסיפים דבש שלא עבר תהליך כימי או חימום (כדי שיהיה עם כל האיכויות שלו) או מייפל אמיתי ומבשלים על אש קטנה ומביאים לרתיחה עד שהפירות רכים. טוחנים במעבד ושומרים במקרר (במקרר הריבה נהפכת ליותר סמיכה וקלה למריחה על הלחם).

• עשו לייק לעמוד הפייסבוק של 'כיכר השבת' ותישארו מעודכנים


לארוחה נוספת: אפשר לשלוח פירות העונה. הם עדיפים על כל חטיף שלא יהיה מכל הבחינות. או אפילו לחתוך ירקות בצורה של מקלות (גזר, מלפפון, פלפלים)

כמובן שאלה רק דוגמאות ואני בטוחה שלכל אמא יש את היצירתיות שלה בפרט אם היא נכנסת "לענין". הדברים לא מסובכים כל-כך כמו שהם נראים במבט ראשון. זה מתחיל עם כך שאת בתור האמא תרצי לעשות שינוי, תעשי סוויץ' בראש, ותמליצי לילדים לנסות.

התוצאות שוות את המאמץ, נסי ותיווכחי...
בהצלחה ובתיאבון!

כותבת המאמר: חדוה שטרנברג הומאופטית ונטורופתית ומעבירה סדנאות בנושאי בריאות ובנושאי כוחות הנפש ע"פ חז"ל - להעצמה נשית.

]]>