שו"ת: אני סובלת ממחלת הדאגה, מה עושים?

הסיבה העיקרית לדאגנות יתר היא העובדה שהדואג מדמה בנפשו שעל ידי דאגנותו יש בידיו שליטה רבה יותר על המתרחש. בין אם אנו מודעים לכך ובין אם לאו, הדאגה "מספרת לנו" שאם נפסיק לדאוג בוודאי לא נהיה מוכנים לקראת קטסטרופה פוטנציאלית שעשויה להתרחש ואז לא נשלוט בגודל האסון * הרבנית חגית אמאייב בתשובה שתשחרר אותך מהדאגה

הרבנית חגית אמאייב | כיכר השבת |
השיחי דאגתך..
שאלה:

יש לי בעיה גדולה! הראש שלי מלא עד אפס מקום במחשבות מטרידות ומלחיצות. אני דואגת רוב הזמן ואין לי מנוחה! זה הופך אותי לעצבנית ולחוצה מאוד ואני מרגישה שכבר אי אפשר לחיות כך. איך אפשר להוציא את כל המחשבות האלה מהראש?!

תשובה:

אישה יקרה, אני קוראת את שורותייך וליבי איתך, אין ספק שמחשבות טורדניות יכולות להוציא כל אדם, ולו השפוי ביותר, מדעתו. כמובן שישנם גורמים רבים ומגוונים אשר "מצדיקים" את תחושות המתח והדאגה, כמו למשל המצב הביטחוני בארצנו הקטנטונת שכידוע נקנית בייסורים, נוסיף על כך את המדיה שמציפה את כולנו במידע בלתי פוסק ומדווחת על כל מאורע קטן כגדול ומקפיצה את רף החרדה והדאגנות למימדים לא פרופורציונאליים, ונקנח בעובדה ש"יצר לב האדם רע מנעוריו", כלומר שרובנו התרגלנו משחר ילדותנו להתעסק ולבחוש בשלילי ואיננו מודעים מספיק לכל הטוב הקיים בתוכנו, בחיינו ובעולמנו, ובעיקר לכוח הרב שהבורא יתברך נתן בידינו המאפשר לנו לקחת פיקוד על הלך מחשבתנו.

הסיבה העיקרית לדאגנות יתר היא העובדה שהדואג מדמה בנפשו שעל ידי דאגנותו יש בידיו שליטה רבה יותר על המתרחש. בין אם אנו מודעים לכך ובין אם לאו, הדאגה "מספרת לנו" שאם נפסיק לדאוג בוודאי לא נהיה מוכנים לקראת קטסטרופה פוטנציאלית שעשויה להתרחש ואז לא נשלוט בגודל האסון.

אז על מנת לעזור לעצמנו עלינו להבין שאיך שלא נסתכל על זה - השליטה על המתרחש אינה בידינו בכל מקרה! ועל כן עדיף לחיות את ההווה ולהפיק ממנו את המירב.

על מנת להשתחרר מההרגל המגונה לחשוב מחשבות לא מועילות על מה היה אמור להיות בעבר, החל מהילדות, המשך בהתבגרות, דרך הבחרות, עד להתהוות הנשיות, כמו גם על דאגות או פנטזיות בנוגע למה אמור להיות בעתיד, עלינו להסכים לחיות בהווה! והרי האדם הממוצע כל כך מפחד מהמוות עד שהוא לא שם לב שהוא כל פעם "מת" עוד קצת ועוד קצת בעצם ההתעסקות בסבל ובמכאובים ובכל מה ש"רע" בחיים.

תורתנו הקדושה מלמדת שאדם נמצא היכן שמחשבתו נמצאת, ובנוסף, שאין שתי מחשבות סותרות יכולות להימצא במקום אחד וברגע אחד. על כן, מעצם היותנו בעלי זכות של בחירה, יש באפשרותנו להחליט בצורה מודעת ביותר לאילו מחשבות אנו נותנים רשות כניסה לראשנו ואלו אנו בוחרים להותיר מחוץ לראשנו. כמובן שזוהי משימה לא פשוטה שמצריכה תרגול של מחשבות רצויות וחיוביות לאורך זמן, כדאי להיעזר בשלבים הבאים:

1. להתחיל לשים לב לשלל המחשבות השליליות העולות בראשנו ולרשום אותן.
2. להזכיר לעצמנו שהן לא יכולות להועיל לנו בשום צורה ואופן ורק ההיפך הוא הנכון – הן יכולות רק להזיק.
3. להרגיל עצמנו במחשבות חיוביות –לרשום לעצמנו את הנקודות הטובות שקיימות כבר עכשיו בשפע רב בחיינו, להעלות זכרונות נעימים, לחייך, לרקוד ולעשות כל מה שמרומם את מצב רוחנו.
4. כשעולה מחשבת דאגה בראש להבחין בה ולבחור במקומה מחשבה אחרת, חיובית.
5. לחזק עצמנו בכל רגע מחדש באמונה ובטחון שכל מה שעובר עלינו בפרט, ובעולם בכלל, הכל רק לטובה! ושאנו מושגחים ואהובים עד בלי די.

אז אסיים ואומר לך אהובתי היקרה, שאני מאמינה בך ובכוחות הרבים שהשם יתברך נטע בך, כך שאם רק תחליטי לקחת פיקוד על מערכת הבקרה שבראשך, תוכלי לשפר את איכות חייך ותזכי שיתקיימו בך דברי בעל התניא "תחשוב טוב – יהיה טוב".

בהצלחה רבה!

מוזמנות לכתוב לנו שאלות בנושאים, משפחה, זוגיות, הורות וחינוך למייל: y@kikar.co.il

להזמנת הערכות לייעוץ והעצמה/הספר של הרבנית חגית אמאייב יועצת משפחתית ופסיכותרפיסטית, הרצאות, ולקבוצת הוואטסאפ 054-9522661 ובאתר הבית "בשניים ויותר" bshnaeem@gmail.com

]]>
תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית