אאא

"אני בהריון" - היא אולי האמרה הכי מרגשת, מסקרנת, מעלה ציפייה, משמחת שיש, אבל גם מפחידה לא מעט.

כן, תקופת ההיריון היא אחת התקופות היותר מפחידות עבור נשים שהופכות לאימהות או שמוסיפות בייבי חדש לשושלת. וכמו שכולנו יודעות, בריאות הנפש הכרחית לבריאות הגוף - אם אנחנו רוצות לפתח בבטן עובר בריא אנחנו חייבות להיות רגועות במהלך תשעת החודשים. ברור שזו משימה לא קלה - מי לא תדאג לפרי בטנה שנוצר לאט לאט, מגדל תאים, כלי דם, נשימות, ואיברים בגוף כך שכל נזק קטן אצל אמא יכול לפגוע בו.

טבעי ונורמלי לחשוש במהלך ההיריון לבריאות התינוק, מהאופן בו התינוק ישפיע על מהלך החיים שלנו ומההורות עצמה, אולם פחד וחרדה הופכים להיות לא בריאים כאשר הם משבשים את הפעילות השוטפת של חיי היומיום שלנו, וחרדה מתמשכת וארוכה אשר לא מטופלת מהווה סיכון לאם ולעובר כאחד.

הנה כמה כללי מפתח שהם מאסט בשבילך כדי שתגדלי עובר בריא ומאושר ברחמך:

בדיקות

חושבת וחושבת? יוצרת מציאות מהפחדים שלך? חבל על האנרגיות האלה. פשוט גשי לקופת החולים הקרובה ביותר ובצעי בדיקה שתוריד ממך דאגה.

אלו הן הבדיקות שמבצעים במהלך ההיריון: בדיקות גנטיות, בדיקות לאיתור נוגדני מחלות, אולטרה-סאונד, בדיקות הכרומוזומים של העובר ועוד. חשוב שתתעדכני בבדיקות חדשות וחיוניות שעדיין לא נכנסו לסל, כשבצמרת בדיקת ה-verifi.

תוספים תזונתיים

על כל מה שבריא לא חושבים פעמיים. הכניסי לתפריט תוספים תזונתיים והעניקי לעובר שלך את כל מה שהוא צריך. הנה 2 תוספים חשובים למהלך ההיריון:

חומצה פולית
מדובר בוויטמין מקבוצת B שהוכח במחקרים כמונע פגמים במערכת העצבים של העובר. ההמלצה היא ליטול חומצה פולית כבר כ-3 חודשים לפני הכניסה להריון ועד סוף החודש השלישי.

ברזל
מינרל שמומלץ לצרוך מתום החודש השלישי להיריון ועד שישה שבועות לאחר הלידה.

המינון המומלץ: 30 מ"ג ליום. בזמן ההיריון את צריכה כמות גדולה יותר של ברזל בגלל העלייה בנפח הדם וכדי לספק את צרכי העובר שלך. מחסור בברזל עלול לגרום לך אנמיה שתתבטא בעייפות, חולשה, כאבי ראש ותופעות לוואי נוספות.

חיסונים 

אל תסכני את עצמך במחלות שיסכנו אחר כך גם את הילד שלך. החיסונים החשובים להיריון הם:

חיסון נגד שפעת 
על פי הנחיות משרד הבריאות, נשים בהיריון נמצאות בקבוצת סיכון לחלות בצורה קשה בשפעת ולסבול מסיבוכיה. לכן, ההמלצה היא לקבל חיסון במהלך ההיריון ומתברר שהחיסון יעיל גם עבור העובר והתינוק. מחקרים מראים כי חיסון נגד שפעת הניתן לנשים בהיריון מוריד את התחלואה בשפעת של תינוקות עד גיל 6 חודשים ב-63%.

חיסון נגד שעלת 
שעלת היא אחת ממחלות הילדות הקשות שמסוכנת במיוחד לתינוקות עד גיל חצי שנה. בשנים האחרונות ישנן עדויות לעליה בתחלואה בשעלת, בעולם ובישראל. הסיבה המרכזית לכך קשורה בירידה בחסינות עם הגיל. לכן, ההמלצה היא לכל אישה הרה, בכל היריון, לקבל חיסון נגד שעלת, רצוי בין שבועות 27-36 להיריון. 

על פי הנחיות משרד הבריאות החיסון חיוני להגנה לא רק על האישה ההרה, אלא בעיקר על העובר. החיסון גורם להתפתחות של נוגדנים ברמה גבוהה בדמה של האימא ומעביר אותם לעובר דרך השליה וכך למעניק לו עם היוולדו הגנה עד שיקבל את החיסון בעצמו.

טיפול בתסמיני בחילות והקאות

כשקייט מידלטון אושפזה במהלך היריון הראשון שלה, הממלכה הבריטית והעולם כולו התרגשו. גם מההיריון המלכותי וגם מהדאגה לבריאותה של הנסיכה. כ-90% מהנשים חוות בחילות ולעתים גם הקאות במהלך השליש הראשון של ההיריון ואין בזה שום בעיה או תופעה חריגה.

החדשות הטובות: יש מה לעשות נגד בחילות והקאות בתחילת ההיריון, וגם חשוב מאוד להילחם בהן. לא רק כדי להקל חוסר הנוחות, אלא בעיקר כדי למנוע מצב של התייבשות. 

• עשו לייק לעמוד הפייסבוק של 'כיכר השבת' ותישארו מעודכנים

מומלץ לאכול ארוחות קטנות לאורך כל היום, להתרחק ולהימנע מריחות של מאכלים חריפים ומתובלים, להיעזר בדיקור סיני או לחיצות בנקודות הדיקור (אקופרסורה) ולשתות חליטות ג'ינג'ר. אם הבחילות וההקאות חריפות ונמשכות מעבר לשבוע ה-12 כדאי להתייעץ עם הרופא ולקחת תרופות נגד בחילות שבטוחות לשימוש בהריון.

אם את רוצה לעבור את ההיריון שלך בכיף, היעזרי בטיפים האלה ואל תדחקי אותם לפינה. חשוב שתדעי שהעובר מרגיש אותך וצריך שתשקיעי בשניכם במשך התקופה הזו ותדחי כמה שיותר עיסוקים אחרים לפינה.  

קל יותר לעבור את תקופת ההיריון עם פחות לחצים ודאגות, ולהתמקד בשמחה ובפלא שהוא ההיריון כי בסופו של יום - את מביאה חיים לעולם, תחגגי!

כנס הבריאות הדיגיטלי אישה בריאה - 11.7.18 יום רביעי כ"ח תמוז | מלון וולדורף אסטוריה ירושלים

לפרטים ולהרשמה לחצו כאן