דיאטה המבוססת על הגנים שלכם: האם היא באמת עובדת?

מספר חברות הקיימות בשוק מוכרות תוכניות תזונה מותאמות אישית לדנ"א שלכם. האם כדאי לרכוש אותן? האם הגנים שלכם יכולים להיות אחראים לעלייה במשקל? (בריאות)

(צילום: שאטרסטוק)

אחת המגמות הפופולריות בתחום הדיאטות בשנים האחרונות היא "נוטריגנומיקה" – תחום מדעי, המחבר בין תזונה לגנטיקה ומציע בירור מדויק של הדיאטה הספציפית המתאימה לכל אדם. מספר חברות הקיימות בשוק מוכרות תוכניות תזונה מותאמות אישית לדנ"א שלכם. האם כדאי לרכוש אותן? האם הגנים שלכם יכולים להיות אחראים לעלייה במשקל?

ואם כן, האם זה אומר שאתם צריכים להתאים את מה שאתה אוכלים, וכמה, לדי אן איי שלכם? הנה הפרטים.

הטענה:

לאחר בדיקה פשוטה (וגם תשלום של כ-2,000 ש"ח), תקבלו תוכנית תזונה מותאמת אישית המבוססת על ה-DNA שלכם. בצעו אותה ותרגישו נהדר, תרדו במשקל, תחושו יותר אנרגיה ותשיגו בהירות מנטלית.

מה אומרים המומחים:

"הבסיס של חברות המציעות שירות זה הוא שאנחנו יודעים שיש אלמנטים גנטיים אחרים המשפיעים על האופן שבו אדם מגיב לאוכל מסוים", מסביר ד"ר דייוויד מאץ', פרופסור לנוטרינוגנומיקה באוניברסיטת גאלף. אבל יש מלכוד. המדע אינו יכול לקבוע באופן סופי כיצד שני אנשים עם גרסאות שונות של גן אחד יגיבו באופן שונה לשינויים בתזונה, אומר מאץ'.

בנוסף, ערכות המבוססות על גנים אינן מעריכות וריאנטים של גנים שיהיו חשובים בכל מקרה, אומר ד"ר פול פרנקס, פרופסור לאפידמיולוגיה גנטית באוניברסיטת לונד.

פסק הדין:

לא אמינות ויקרות.

"ערכות אלו מודדות את הסמנים הגנטיים הנפוצים של צריכת חלבון ושומן, אך אלה אינם רלוונטיים ברמה האישית", אומר פרנקס. מחקר שפורסם ב- JAMA ב- 2018 סיכם כי גנים לא הצליחו לחזות האם תזונה דלת שומן או דלת פחמימות נמוכה יותר מסייעת למשתתפים לרדת במשקל.

קחו את הכסף שתוציאו על ערכה בסגנון זה, ובמקום זאת, השקיעו אותו בפירות וירקות.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר