שינוי כיוון?

מהוראה לקריירה: השינוי בנושאי תעסוקת הנשים החרדיות

הנתונים מלמדים על ירידה משמעותית באחוז הנשים החרדיות העובדות בתחומי החינוך וההוראה. האם מדובר בשינוי מגמה או בעלייה במספר הנשים העובדות? 'מאמע' בדקה (אקטואלי)

מאמע | כיכר השבת |
(צילום: פלאש 90)

כרטיסים אחרונים לכנס אחת מול כולם 2! לחצי כאן

השינוי בחברה החרדית, בתפיסת החיים החרדית – כבר בלתי ניתן לוויכוח. יעידו על כך המחקרים הרבים ומציאות החיים היומיומית שכל חרדי נחשף אליה.

על פי הנתונים, 76% מהנשים החרדיות עובדות - כך עולה מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס), לסיכום שנת 2018. לשם השוואה: אחוז הנשים העובדות בקרב הציבור היהודי הכללי, עומד על 74.2%.

לצד העליה במספר הנשים העובדות, גם נושאי התעסוקה מגוונים יותר. אם בתחילת שנות האלפיים 64% מהנשים החרדיות עסקו בתחומי החינוך, הוראה וגננות, כיום מדובר על 42% בלבד בתחום החינוך.

ד"ר גלעד מלאך – ראש התכנית לחרדים ב'מכון הישראלי לדמוקרטיה', מסביר בשיחה עם 'מאמע' לקראת כנס אחת מול כולם 2, כי הנתונים מלמדים אלו על אלו.

הוא מסביר כי "משנת 2003 עד 2018 אחוז התעסוקה של הנשים קפץ מ-51% ל-76%. זה שינוי משמעותי ואדיר, ואחת הנגזרות של הדבר הזה, שכל הנתח של הגידול - לא היה בתחום החינוך".

אז יש פחות נשים שעובדות בהוראה?

"זה לא שיש פחות עובדות בחינוך, אלא שזה נשאר באותו מצב והשוק שם רווי וכל הגידול הולך למקומות אחרים. זו הסיבה שנשים העוסקות בתחום החינוך ירד מ-57% ל-38% בין השנים 2009 ל-2017 כלומר בפחות מעשור זה השתנה באחוזים רבים וזה בגלל גידול הנשים היוצאות לעבודה."

"ישנם שני שינויים עיקריים: שינוי אחד זה הגידול בתחום היציאה לעבודה. והגידול השני זה הגידול בתחומים אליהן הנשים יוצאות לעבוד. הדבר הנוסף הוא קריירה – כלומר תפיסה אחרת של כל נושא העבודה במגזר החרדי. אני פרסמתי בזמנו ניתוח של תפיסת העבודה האם זו קריירה או פרנסה".

זה מגובה בעובדות ובמספרים?

"הלמ"ס עשו איזה סקר בנושא הזה והמכון עשה ניתוח ומצאנו שצעירים חרדים באופן כללי מתייחסים לעבודה כקריירה הרבה יותר מאשר ההורים שלהם שהתייחסו לעבודה רק כעבודה. כלומר יש פה שינוי אדיר בין הדורות."

" לפי המחקר, 51% מהצעירים החרדים (מגיל 20 עד גיל 34) תפקידם להשיג קידום בקריירה ואילו המבוגרים רק 38% חושבים על זה יש פער משמעותי בין צעירים למבוגרים -וזה לעומת כלל האוכלוסייה ששם אין כמעט הבדל בין צעירים למבוגרים".

מה ההסבר למספרים האלו?

"ההנחה היא שמדובר על דור חדש שנכנס לעולם התעסוקה ונקודת ההנחה שלו היא אחרת מהדור שקדם לו. אם פעם אנשים או נשים חרדיים היו יוצאים בעל כורחם. היום, הם מייעדים את עצמם לתפקיד וזה מסביר את השוני בין הצעירים למבוגרים".

אולי זה קשור לחברה החרדית אלא לשינוי שהעולם עבר?

"בהחלט, אולי זה גם נוגע למה שמכונה דור ה-Y כי במחקרים שערכנו, שאלנו את המבוגרים האם הם יהיו מעוניינים להחליף את מקום העבודה שלהם, ו-77 אחוז מהמבוגרים שענו שהם רוצים להחליף מקום עבודה זה רק אם יהיה שיפור כלכלי. ואצל הצעירים זה רק 48%. הצעירים יחפשו מקום עבודה שיש להם עניין וזה יוסיף להם בהשכלה שלהם".

"כדי לחדד: אצל המבוגרים הסיבה העיקרית לעבודה היא רק כדי להכניס כסף אצל הצעירים יש עוד סיבות כמו: כמה אני מגשים את עצמי, כמה זה מתאים להשכלה שאני רכשתי והאם זה מתאים לתחומי העניין שלי".

יכול להיות שנשים מלכתחילה לא רוצות ללכת לתחום החינוך בגלל גובה השכר, העניין של הגשמה עצמית ופיתוח קריירה?

"השוק של תחום החינוך הוא רווי. לגבי ההגשמה העצמית של הנשים אני שומע שיש ירידה בביקוש לחינוך ושוק ההייטק צבר תאוצה, מה גם, שבשוק השידוכים בחורה שלמדה את מקצועות ההייטק תהיה יותר מבוקשת מגננת. אך נתונים אמיתיים אין לי".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר