לחוצות? מתוסכלות? דברים לא מסתדרים לכן? מחקר מצא כי רחמים עצמיים הם המפתח לשרוד ולהצליח להגיע להישגים בתקופות מאתגרות. סטודנטים באוניברסיטה שדיווחו על עלייה בחמלה עצמית במהלך השנה הראשונה שלהם ללימודים חשו אנרגטיים, אופטימיים ומעורבים יותר, כך גילו החוקרים.

השנה הראשונה במכללה יכולה להיות מלאה במצבי לחץ לא צפויים. אז חוקרים קנדים רצו לבדוק אם רמות החמלה העצמית של התלמידים יעזרו להם להתמודד. הם גייסו 189 סטודנטים וכל אחד מהם מילא שאלון, בתחילת שנת הלימודים ושוב חמישה חודשים אחר כך.

השאלונים נועדו להעריך את שלושת המרכיבים של חמלה עצמית: הקשבה (מול זיהוי יתר), טוב לב עצמי (מול שיפוט עצמי) ואנושיות משותפת (לעומת בידוד). המשתתפים נשאלו באיזו תדירות הם מסכימים עם אמירות כמו "כשמשהו מרגיז אותי אני מנסה לשמור על רגשותיי מאוזנים" ו"כשאני עצוב אני נוטה להרגיש כאילו רוב האנשים ככל הנראה שמחים יותר ממני".

החוקרים מצאו כי עלייה בחמלה עצמית במשך חמשת החודשים ההם קשורה לעלייה ברגשות הקשורים לכשירות, בעלות על התנהגויותיו של אדם (אוטונומיה) וקישוריות לאחרים. גם האופטימיות, רמות האנרגיה ורמות המוטיבציה עלו.

מכיוון שהמחקר כלל רק סטודנטים בשנה הראשונה לאוניברסיטה, יתכן שהתוצאות אינן נוגעות לכלל האוכלוסיות, אומרת המחברת הראשית של המחקר, ד"ר קייטי גונל.

"עם זאת, קיימות עדויות ממחקרים אחרים שפורסמו כי חמלה עצמית יכולה להועיל בהקשרים אחרים", אמרה לאתר "ריל סימפל": "במיוחד בתקופות של כישלון, מעבר או התקפה". לדוגמה, גם עמיתיה החוקרים של גונל אמרו כי מצאו שחמלה עצמית יכולה להועיל לספורטאיות מובחרות הנתקלות באירועים שליליים.

• עשו לייק לעמוד הפייסבוק של 'כיכר השבת' ותישארו מעודכנים

אבל חמלה עצמית היא יותר מרק לפנק את עצמכן בקערת גלידה או לערוך מסע קניות. אם אתן נוטות להיות קשות עם עצמכן, טוענת גונל, זה אולי ידרוש מכן קצת מאמץ וחשבון נפש.

אסטרטגיה אחת עליה היא ממליצה היא לנהל יומן אירועים שליליים, "כאילו אתן מנחמות את חברתכן שחווה משהו שלילי", היא אומרת. "חשוב לשמור על איזון בין המחשבות החיוביות והשליליות שלכן - נסו לא לתקן יותר מדי את המחשבות השליליות".

זה יכול להיות מועיל להכיר ולהעלות על הכתב איך אנשים אחרים חווים גם נסיגות דומות, היא מוסיפה וכיצד זה חלק מחוויה משותפת עולמית. לבסוף, חשוב להכיר בכך שחמלה עצמית לא פירושה ויתור על עצמכן או לא לעבוד קשה מלכתחילה.

"שקיעה ברחמים עצמיים פירושה שאתן פתוחות לסבל שלכן ואתן מציעות תמיכה והבנה כלפי עצמכן", היא אומרת. "זה יכול לעזור לאנשים לקחת אחריות על נסיגות וכישלונות, להכיר אותן ללא שיפוט ולהכיר בכך שכולם עושים טעויות ושאתן יכולות ללמוד מההתנסויות הללו". באופן זה, היא מוסיפה, חמלה עצמית יכולה לקדם מחשבות נפשיות בריאות ומנגנוני התמודדות יעילים למצב שבו ההתקדמות תהיה קשה לביצוע.