כיצד לקבוע יעדים פיננסים אישיים

התנהלות כלכלית נכונה היא חלק בלתי נפרד מהיכולת שלנו לנהל חיים בוגרים ואחראיים. עם זאת, רבים מאיתנו לא מקבלים את הכלים ואת ההכשרה בשביל להתנהל כלכלית בצורה חכמה, לא בחינוך הביתי שלנו ולא בשום מקום אחר. אם גם אתם מעוניינים להתנהל בצורה נכונה וחכמה יותר, וברצונכם לדעת כיצד לקבוע את היעדים הפיננסיים האישיים שלכם ולעמוד בהם – ננסה לעזור לכם עם כמה טיפים בנושא (כלכלה)

לפני שאתם מציבים לכם יעדים להתנהלות כלכלית נכונה, עליכם להבין מה מטרת העל שלכם (צילום: שאטרסטוק)

להתנהל כלכלית בצורה אחראית

מהרגע בו אנחנו יוצאים מהבית של ההורים שלנו ומתחילים את החיים העצמאיים שלנו, ובמיוחד כשאנחנו מגיעים לשלב בו אנחנו מקימים משפחה, אנחנו שואפים להגיע לעצמאות כלכלית. עם זאת, במדינת ישראל של ימינו זוהי לא משימה פשוטה כל כך, כשהמחירים מאמירים וההוצאות החודשיות רק הולכות וגדלות עם כל חודש שעובר. אז איך אפשר להתנהל כלכלית בצורה אחראית בעולם של ימינו? המפתח לכך טמון במקרים רבים ביכולת שלנו להציב לעצמנו יעדים פיננסים ברי יישום, וביכולת שלנו לעמוד בהם שלב אחרי שלב. עבור רבים מאיתנו, לא מדובר בתהליך פשוט ומובן מאליו כל כך, ולכן חשוב לדעת איך להציב את היעדים בצורה נכונה, וכיצד ניתן לעמוד בהם.

השלב הראשון בהצבת היעדים הוא לקבוע מה המטרה

לפני שאתם מציבים לכם יעדים להתנהלות כלכלית נכונה, עליכם להבין מה מטרת העל שלכם. האם המטרה שלכם היא לרכוש דירה? האם המטרה שלכם היא לחסוך מספיק כסף להשקעה? האם המטרה היא בכלל לצאת ממצב כלכלי קשה שאליו הגעתם? האם יש עוד אנשים בהם אתם צריכים לתמוך במסגרת התהליך הזה? ברגע שבו אתם מבינים מה המטרה שלכם, ומה תנאי הפתיחה שאיתם אתם מתמודדים, תוכלו להתחיל להציב יעדים ראשוניים ויעדי ביניים. כך למשל, אם המטרה שלכם היא לחסוך מספיק כסף להשקעה, אחד היעדים הראשונים יהיה בדיקת אפיקי ההשקעה הרלוונטיים עבורכם ויצירת כסף נזיל, ומנגד אם המטרה היא רכישת דירה, הרי שיש צורך בסגירה של כסף בחיסכון קשיח יותר.

ההתחלה עלולה להיות קשה – ולפעמים צריך עזרה

קביעת היעדים הפיננסיים האישיים פוגשת, במקרים רבים, באתגר גדול כבר בשלב מוקדם מאוד. ההתחלה, במקרים כאלה, יכולה להיות קשה מאוד. רבים מאיתנו מתנהלים כלכלית תחת מינוס בבנק, וההוצאות החודשיות שלנו יכולות להיות מאסיביות ולא לאפשר לנו לצאת מהמינוס הזה ולהתחיל לעמוד ביעדים הפיננסים שלנו. במצב זה, שווה לבחון אפשרויות של הלוואה לסגירת המינוס, או לפנות לעזרה של אנשים קרובים שיכולים לסייע – בשביל לתת לנו את המשאבים הראשוניים לעמידה ביעדים שלנו. חשוב לזכור שמינוס יוצר מינוס, וככל שאנחנו "מבלים" איתו זמן רב יותר, כך קשה יותר לצאת ממנו – ולכן חשוב לקבל את הדחיפה הראשונית שתאפשר לנו לשגשג.

חשוב לקבוע יעדים תלויי זמן וישימים

גם אם המטרה הסופית שלכם היא להגיע לדירה, ואפילו אם המטרה שלכם היא גדולה ומורכבת עוד יותר – עליכם לקבוע לעצמכם יעדים ישימים ותלויי זמן בבין-לבין. הסיבה לכך היא פשוטה – קשה מאוד להמשיך לעבוד ולחסוך ולעמוד ביעדים שלנו, אם היעדים הללו אינם ברי-השגה בטווח הקרוב ואם אנחנו לא יכולים לבצע בקרה על עצמנו מעת לעת. לכן, חשוב לשלב בין יעדים כלכליים קצרי טווח ומטרות ארוכות טווח, ולדעת לעצור מפעם לפעם - להבין איפה אנחנו עומדים ביחס למטרות ארוכות הטווח, כשאנחנו מבינים בכמה יעדים קצרי טווח עמדנו. כך, נוכל לראות מה אנחנו עושים נכון ומה פחות – ולתקן תוך כדי תנועה.

אחריות כלכלית היא לא מטרה בלתי אפשרית – היא בסך הכל דורשת השקעה

* כתבה זו אינה מהווה הצעה או התחייבות למתן הלוואה. אישור כל הלוואה, סכומה ותנאיה נתונים לשיקול דעתו הבלעדי של הבנק. אי עמידה בפירעון ההלוואה עלול לגרור חיוב בריבית פיגורים והליכי הוצאה לפועל

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר