ריפלוקס - סיבות, אבחנה וכיצד לטפל

הפרעת הריפלוקס, הידועה גם בשם מחלת ההחזר הקיבתי-ושטי, היא תופעה שבה התוכן החומצי שבקיבה עולה במעלה הוושט. בשל החומציות הגבוהה של תוכן הקיבה נוצרת כוויה בפנים הוושט, הגורמת לתחושת צריבה ואי-נוחות רבה.

אילוסטרציה (צילום: freepik)

אם גם אתם מתמודדים עם תופעה זו, חשוב שתדעו מהן הסיבות הגורמות להופעתה, כיצד מאבחנים את ההפרעה ומהן אפשרויות הטיפול בה הן בדרך קונבנציונאלית על ידי תרופות והן בדרך טבעית בשיטות שונות כגון טיפול נטורופתי, דיקור סיני, רפלקסולוגיה ועוד.

מהם הגורמים לריפלוקס?

ישנם מספר גורמים העלולים לגרום להופעה של ריפלוקס ולתסמינים הנלווים להפרעה. אחד הגורמים הנפוצים אשר מביאים להתרחשות התופעה הוא ליקוי בתפקוד שריר הוושט הנקרא שוער הקיבה.

שריר זה אחראי למניעת עלייה של תוכן בעל חומציות גבוהה מהקיבה לוושט, עם הזמן או בהשפעת גורמים שונים, עשוי שריר הוושט להיחלש ולהיפתח לעיתים תכופות מידי, כך שמתאפשרת עלייה של תוכן הקיבה במעלה הוושט.

גורם אפשרי נוסף היא תופעה הנקראת בקע סרעפתי. תופעה זו מתרחשת כאשר צינור הוושט חודר אל הקיבה דרך הסרעפת, דבר המאפשר מעבר תוכן חומצי מהקיבה לוושט.

גורמים נוספים עשויים להיות עיכוב בפינוי המזון המתעכל בקיבה אל עבר המעי בשל מחלות שונות כמו סוכרת. גם השמנה או היריון יכולים לגרום להופעה של ריפלוקס, בשל יצירת עלייה בלחץ התוך בטני. הלחץ המופעל יגרום לתוכן הקיבה לעלות אל עבר הוושט.

תזונה לקויה והשפעתה על ריפלוקס

גורם מרכזי נוסף אשר יכול להשפיע על היווצרות ריפלוקס הוא תזונה לקויה. ידוע כי ישנם סוגי מזון רבים אשר יכולים לגרום לרפיון מוגבר של שריר הוושט ובעקבות כך היווצרות ריפלוקס, צרבות ואף דלקת של רירית הוושט.

מהם המזונות אשר חשודים בעידוד ריפלוקס?

  • מזונות המכילים שומן רווי בכמות גבוהה כמו בשר בקר, בשר כבש, מאכלי ים כמו שרימפס ועוד

  • מזונות מטוגנים או מבושלים בשמן זמן רב כמו בורקס, סופגנייה, שניצל, ספינג' ועוד

  • מזונות חריפים או מתובלים בכמות גבוהה כמו סחוג, אריסה, פלפל צ'ומה, סלט טורקי ועוד

  • מזונות חומציים כמו עגבנייה, לימון, חציל, פירות הדר ועוד

בראיון עם לילך מאתר נטורופתיה קבלנו עצות לטיפול שיכולות לסייע כאשר יש ריפלוקס:

  1. דייסת שיבולת שועל: שיבולת שועל מכילה סיבים מסיסים אשר עוזרים להגנה על הריריות של הוושט. בכל הם יכולים להקל על גירוי הוושט עצמה ולהקטין את השפעת מיצי העיכול על יצירת דלקת בוושט.

  2. זרעי צ'יה: זרעים אלו מכילים חומר הקרוי מוצילגים – זהו חומר שמנוני אשר גם הוא יכול לסייע בהגנה על רירית הוושט מפני החומציות שעולה מהקיבה כאשר יש ריפלוקס.

  3. שקדים: שקדים [חשוב להשרות במים פושרים ולקלף את הקליפה] מכילים חומרים אשר יכולים להקל מאוד על צרבות. זהו תסמין די מרכזי כאשר יש ריפלוקס ולכן אפשרי להעזר בשקדים על מנת להקל על תהליך ההחלמה.

כיצד מאבחנים ריפלוקס?

אבחנה של ריפלוקס בידי הרופא תעשה תחילה באמצעות בחינה של התסמינים שמהם סובל המטופל. התסמינים הנלווים למחלה הם צרבת, כאבי גרון, כאבים בבטן ואף קושי בבליעה. בנוסף ניתן לבצע גם בדיקה הנקראת אנדוסקופיה של מערכת העיכול, שבה מוחדרת מצלמה מיקרוסקופית המאפשרת בחינה של רירית מערכת העיכול העליונה.

במקרים מסוימים יתלוו לריפלוקס הפרעות נוספות כמו גסטריטיס, שבה נוצרת דלקת בריריות פנים הקיבה. תופעה זו הידועה גם בשם דלקת בקיבה נגרמת בעקבות הריפלוקס. ובה יופיעו תסמינים כמו כאבים בחלקה העליון של הבטן ובחילות.

תופעה נוספת העשויה להופיע בשל ריפלוקס היא אזופגיטיס, שבה נגרם נזק לרקמות הוושט. תופעה זו הידועה גם בשם דלקת בוושט נגרמת בשל צריבת תוכן הקיבה את פנים הוושט. תסמיני התופעה הם קושי בבליעה, כאבים ובחילות.

מהן אפשרויות הטיפול בריפלוקס?

ישנן מספר אפשרויות טיפול שניתן לנקוט בהן, לצד טיפול תרופתי קונבנציונלי:

  1. דיקור סיני

שילוב של דיקור בנקודות מפתח יכול להביא להקלה על תסמיני הריפלוקס. מעבר לזה משלב המדקר גם תכנית תזונה מסודרת אשר תורמת לאיזון חומציות הקיבה.

  1. טיפול נטורופתי

המשלב נטילה של צמחי מרפא ותוספי תזונה, יכול לסייע בהרגעת התסמינים ואיזון החומציות בקיבה. צמחי המרפא יותאמו למטופל באופן אישי, כדי לסייע בטיפול בגורמים לבעיה.

אופן הטיפול בריפלוקס מתייחס לעיתים, מעבר לתזונה נכונה לנושאים אחרים כגון תרופות הנלקחות עקב מצבי בריאות ברקע, רמות מתח או מצב אחר הקשור למערכת העצבים ועלול להשפיע על תפקודי הקיבה [ ידוע כי סטרס יכול לשנות את רמות החומציות בקיבה ולכן חשוב לנסות להפחית כמה שניתן]

במקרים של השמנת יתר מומלץ יהיה לרדת במשקל באמצעות הקפדה על פעילות גופנית ותזונה מאוזנת.

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר