פאזלים: עולם של חוויות

משחק ההרכבה הנפלא, העונה לשם תצרף בעברית, הוא משחק צרוף של הנאה, שבו אפשר להעביר שעות ארוכות ולהרכיב תצרפים נהדרים במגוון רחב מאוד של נושאים. מאז ימיו של הפאזל הראשון דברים רבים השתנו ואנו כאן לספר לכם עליהם (פנאי)

אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

כך התחיל הפאזל את דרכו בעולם

את הפאזל הראשון ייצרו ב- 1760 לערך. היה זה ג'ון ספילברי שחיבר לחתיכת עץ מפה שצייר וחתך אותה לחלקים שונים כשכל חלק סימן מדינה אחרת. התוצאה שנוצרה מכך הייתה משחק לימודי ללמידת גאוגרפיה. עד ל- 1820 פאזלים שימשו ככלי לימודי. בסוף המאה ה-19, ייצרו את הפאזלים הראשונים מקרטון. בתחילת המאה ה-20 היו פאזלים שעשויים גם מעץ וגם מקרטון, כאשר היו אלה האחים פרקר, (יצרני משחקים מפורסמים), שהחלו בייצור פאזלים המיועדים כמשחק ולא ככלי לימודי. הצלחתם של הפאזלים הייתה כה מסחררת עד שהאחים הפסיקו לייצר משחקים אחרים ודבקו אך ורק בייצור פאזלים. לאחר מלחמת העולם השנייה החלו להיעלם הפאזלים שהיו עשויים מעץ בשל עלות הייצור הגבוהה שלהם. הפאזלים מהקרטון הפכו לנפוצים יותר. וכך הגיע תור הזהב שלהם בין השנים 1920–1930 כאשר חברות שונות ייצרו מגוון רחב ומעניין של פאזלים, ופותחו שיטות מכירה חדשות.

כך גם הגיחו לעולם הפאזלים המורכבים והמסובכים יותר שהתאימו לקהל המבוגרים. בשנת 1931 קיבלו אנשים פאזלים כהטבה בקניית מברשת שיניים. בנוסף, החלו לייצר פאזל שבועי שיצר באזזז רציני אצל קבוצות אנשים שהיו הראשונים לסיים את הפאזלים מבין חבריהם. בשנת 1932 החלו בייצור מתון של 12,000 פאזלים בשל השפל הגדול אך תוך זמן קצר הכמות עלתה ל-200,000 פאזלים. בשנת 1933 נמכרו לא פחות מאשר 10 מיליון פאזלים בשבוע אחד! הישג מרשים ביותר.

בשנת 2016 הוציאה למכירה חברת רבנסבורגר הגרמנית את הפאזל הגדול בעולם, שסך חלקיו עמדו על 40,320 של הבלתי נשכחים של דיסני. ובשנת 2019, הוציאה למכירה חברת חברת MartinPuzzle את הפאזל הגדול בעולם שבו יש 52,110 חלקים המציג קולאז' של חיות.

פאזלים מיוחדים

עולם הפאזלים הוא מרתק ומעניין במיוחד. עם הזמן יצאו פאזלים במגוון סגנונות אשר הפכו אותו למשחק ייחודי, הבה נסקור את סוגי הפאזלים השונים:

  • פאזל דו ממדי – מורכב מחלקים המכילים שקעים ורמות שחוברים האחד לתוך השני ויוצרים את התמונה. הפאזל יכול להיות עשוי מעץ או קרטון וצורתו לרוב היא ריבוע או מלבן. רמת הקושי שלו נקבעת בעיקר לפי כמות החלקים שהוא מכיל. פאזלים סטנדרטים ינועו בדרך כלל מ-300 ועד 1,000 חתיכות. וישנם פאזלים גדולים יותר שנעים מ- 3,000 ועד 18,000 חתיכות.

  • פאזל תלת ממדי – כדי להרכיב פאזל תלת ממדי יש שתי דרכים:

    • יש חפץ כלשהו שמונח במרכז ועליו נבנה הפאזל.

    • חלקי הפאזל הם אלו שמחזיקים אחד את השני בלחץ וכך ניתן לבנותו. כאן יש להרכיב את החלקים לפי סדר מסוים כדי שכל החתיכות יתחברו למקומן.

פאזלים תלת־ממדיים: ניתן למצוא כדוגמת: כדורים כמו כוכבי הלכת, כדור הארץ וסגנונות של כדורים שונים. אתרים או מבנים שונים דוגמת: פסל החירות, מגדל פיזה, מגדל אייפל וכדומה. או אובייקט תלת-ממדי אחר כמו שעון, מכונית, רכבת וכדומה.

  • פאזלים זוהרים – פאזלים שחלקיהם משולבים עם מחומר שזוהר בחושך. למשל בפאזל של מערכת כוכבים.

  • פאזלים ריחניים – פאזלים שבהם יש פרחים או צמחים – למשל ורד, יוסיפו לחלקי הפאזל ניחוח מתאים.

  • פאזלים פרוותיים – חלקים שונים מהפאזל שעליהם ישנה פרווה. לרוב פאזלים של חיות פרוותיות.

  • פאזלים אחידים – מגיעים בגוון אחד בלבד, ומורכבים על ידי חיבור צורת החלקים ללא תמונה.

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר