בשם גדולי הפוסקים

בעקבות ה'סגר': הפתרונות ההלכתיים שיחסכו לכם מקווה כלים

הגרי"א דינר, רב מרכז בני ברק, עם הכרעות הלכתיות תקדימיות, בעזרתן יכולה להיחסך טבילת הכלים במקווה לקראת חג הפסח - בעקבות הגבלות התנועה בימים אלו (ארץ)

אבי רבינא | כיכר השבת |
טבילת כלים. אילוסטרציה (באדיבות המצלם)

פרסום ראשון: החמרת הגבלות התנועה שהובילו גם לסגירת חלק מהמקוואות לטבילת כלים, הביא את הפוסק הגאון רבי יהודה אריה דינר, רב מרכז בני ברק, להכרעות הלכתיות תקדימיות, שבעזרתן יכולה להיחסך טבילת הכלים במקווה לקראת חג הפסח.

בדברים שהשמיע לאחרונה הסביר הרב דינר בפירוט אלו כלים צריכים טבילה ואלו שלא צריכים כלל טבילה, ולאחר מכן הפתיע בפתרונות הלכתיים המייתרים טבילת כלים ב'שעת הדחק', כפי שמוגדרים ימים אלו.

"מה עושים כשאין מקווה?", אז זהו הפתרון של הגר"א דינר, בשם מרנן הגרי"ש אלישיב והגרש"ז אוירבך זצוק"ל, היא כי מי שיש לו כלי לא טבול, יכול להפקיר אותו בפני שלושה אנשים, והוא צריך לכוון לא לזכות בו. "בשעת הדחק מותר לסמוך על זה. אפשר גם בפני שלושה אנשים בני בית, ומכוון לא לחזור ולזכות בו".

עצה נוספת שהשמיע הרב דינר: "יש סעיף בשו"ע בהלכות שבת סימן שכ"ג, מה קורה כשבן אדם שרוצה לאכול טצ'ולנט בשבת, ויש לו כלי לא טבול. כתוב: וייתן הכלי לאינו יהודי במתנה, ויחזור וישאלו ממנו, ואין צריך טבילה".

"שיקנה את הכלי לגוי; כלי שעדיין בבעלות של גוי, אין לו חיוב טבילה. אז העצה היא, שיקנה את הכלי לגוי ועל ידי זה אין חיוב טבילה".

הגרי"א דינר (צילומסך: ערוץ בינינו, beinenu.com)

לדברי הרב, "לא צריכים שבעה קניינים כמו במכירת חמץ. מספיק קניין כל דהו, הקניין הכי פשוט. לתת לגוי שיגביה את הכלי, וכך נותן לו אותו במתנה. 'אני מקנה לך מתנה', ירים את זה וכך הכלי נעשה של הגוי ופטור מטביל".

"כשהיהודי חוזר ולוקח את זה, הוא מתכוון לא לחזור ולקנות. ואפשר להשתמש בטבילה עד שיפתחו המקוואות, אז יכוון לזכות בכלי שוב ויטביל את הכלי", הסביר הרב.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר