ויראלי ומסוכן

המשחק שמבטיח כסף קל ומפיל חרדים באינסטגרם

"זה נשמע כמו חרטה רק כי זה כל כך קל! כולנו כרגע מובטלים וזו דרך לעשות כסף בזמן הזה" - הניסוח משתנה בין הסטוריז, אך לכולם מטרה אחת: לגרור אתכם להונאת פירמידה מסוכנת שגם אסורה על פי החוק (רשת)

חיה כהן | כיכר השבת |
הונאת פירמידה מסוכנת באינסטגרם (צילום מסך מתוך אינסטגרם)

בשבוע האחרון מסתובב ברחבי האינסטגרם "משחק" שמציג את עצמו כדרך מהירה לעשות כסף קל וסוחף אחריו משתמשים רבים, ביניהם גם חרדים וחרדיות. בימי הקורונה, כשרובנו סובלים מקשיים כלכליים, קשה לסרב להצעה מפתה שכזו, במיוחד למול צילומי מסך של הרווחים שאחרים הצליחו לגרוף.

תרמית הפירמידה המסוכנת הפכה לוויראלית בעידודם של אושיות אינסטגרם רבות ובעיקר בשל העובדה שהיא מוצגת כמשחק קליל וכיפי, כי "כולנו כרגע מובטלים וזו דרך לעשות כסף בזמן הזה".

ההונאה פועלת בקבוצות אינסטגרם וכך היא עובדת: ישנו מעגל המורכב ממעטפת חיצונית שמחולקת ל-8, מעטפת שנייה שמחולקת ל-4, מעטפת שלישית שמחולקת ל-2 ואדם אחד שעומד במרכז ועליו לגייס 8 אנשים שירכיבו את המעטפת החיצונית. כדי להצטרף למעטפת החיצונית של המעגל, אתם נדרשים לשלם לו 100$ (בהעברה בנקאית או דרך אחת האפליקציות להעברת כספים).

לאחר שהאדם במרכז מקבל 100$ מ-8 אנשים שונים, המעגל מתחלק לשניים - הוא יוצא מהקבוצה ושני האנשים שאחריו פותחים קבוצה חדשה בה הם נמצאים במרכז וכעת עליהם לגייס אנשים חדשים כדי להרוויח.

כמו בכל תרמית פירמידה, בסיבובים הראשונים אנשים ירוויחו, אך ככל שהפירמידה תצבור יותר סיבובים, יצטרכו לצרף יותר ויותר אנשים חדשים: אם בסיבוב הראשון צורפו רק 8 אנשים, בסיבוב השני צריך לגייס 16, בסיבוב השלישי נגיע ל-32 ובסיבוב הרביעי ל-64 מצטרפים חדשים. בשלב מסוים כבר לא יהיה ניתן לצרף עוד אנשים חדשים וכך האנשים במדרגים הנמוכים של הפירמידה מאבדים את כספם.

מלבד הבעייתיות המוסרית, ההשתתפות בפירמידה אסורה על פי החוק, וכך מפרט שגב ישראל אפריאט בעמוד הפייסבוק 'עוצרים את הנוכלויות של הפירמידות': "בית המשפט העליון פסק שבעבור תשלום צריך להיות גמול. בית המשפט העליון אמר שמשחק פירמידה הוא לא חוקי ומושתת על הונאה. אתה לא יכול לקבל מאנשים כסף אם אתה לא מוציא להם קבלה, אתה לא יכול שלא להצהיר למע"מ ולמס הכנסה שקיבלת את הכסף הזה".

"הרווחתי אבל בחרתי להחזיר את הכסף"

יזמית האופנה שיראל אברהמי פנתה אתמול ל-40 אלף עוקביה בסדרת סטוריז יוצאת דופן והביעה עמדה נחרצת נגד ההשתתפות בפירמידה: "אני מודה שבהתחלה גם אני התלהבתי. ראיתי אנשים שהרוויחו וגם אני הרווחתי, אבל אחרי שהבנתי מה עומד מאחורי זה בחרתי לפנות מיוזמתי לכל אחד ואחד שגרם לי להרוויח ולהחזיר לו את הכסף. למה? כי אני מאמינה שכסף מרוויחים ביושר ולא על חשבון אף אחד. אין סיפוק עצום יותר מכסף שמגיע בעבודה קשה ומחשיבה בדרכים יצירתיות. כסף שמגיע על חשבון פגיעה באחר הוא כסף שלא שווה להתעסק איתו. אם הייתן חלק, תהיו ישרות ותחזירו את הכסף".

שיראל אברהמי (מתוך האינסטגרם של @shirelavrahami)

"אני לא מחזיקה מעצמי נאיבית ונפלתי בזה"

מושקי גרוזמן, תושבת הדרום, אם ל-3, מנהלת מערכי דיור לבוגרים עם צרכים מיוחדים ומאמנת כושר, השתתפה בפירמידה, גייסה אנשים ורגע לפני שהרוויחה - בחרה לפרוש. "קודם כל, חשוב לי לומר שאני ממש לא חושבת שכל מי שנכנסה למשחק הזה היא נאיבית. אני לא מחזיקה מעצמי נאיבית ונפלתי בזה. הייתי פזיזה. ראיתי את המשחק באינסטגרם, הבנתי שאני יכולה להרוויח והחלטתי להצטרף. אחרי כמה שעות התחלתי להבין שיש אנשים שנכנסים למשחק הזה ולא מבינים שהם אולי לא ירוויחו. אני לא חושבת שכל מי שנכנס עשה את זה מרוע וחוסר מצפון, אלא אנשים לא הבינו לעומק במה מדובר".

לדברי מושקי, בשלב הזה המצב הפך להיות לא נעים. "אנשים התחילו לבקש את הכסף שלהם בחזרה ונוצרו סיטואציות ממש לא נעימות, כי כל אחד הכניס חבר, בן-דוד, חברה, מכרה, שכנה. רק אחרי שנכנסתי והייתי בפנים קלטתי את ההשלכות של המשחק והפסקתי להביא אנשים חדשים. אגב, את הכסף שלי לא קיבלתי בחזרה וברוך השם לא הספקתי לקחת מאף אחד כסף. עם זאת, גל המתחסדות שמציפות את האינסטגרם ותוקפות בצורה בוטה כל כך את משתתפי הפירמידה - יצא מכל פרופורציה. קיבלתי תגובות שגרמו לי להרגיש האדם הכי שפל עלי אדמות וזה היה נורא. אני בטוחה שכל אחת שהשתתפה, למדה שיעור לעתיד. כולנו בני אדם ואפשר להיות סלחניים יותר".

מושקי גרוזמן (מתוך האינסטגרם של @mushkiwolff)
תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית