היסטוריה ואקטואליה

המחלוקת בין סאטמר לויז'ניץ ומה שביניהם

לאחר שהאדמו"ר מסאטמר תקף את ביקור האדמו"ר מויז'ניץ אצל ראש הממשלה נתניהו, חוזר ההיסטוריון ישראל שפירא אל פגישות אחרות של גדולי הדור עם ראשי הממשלה, בארץ ובחו"ל (חרדים)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
האדמו"רים מויז'ניץ ומסאטמר (צילום: ארכיון 'כיכר השבת')

בימים האחרונים פורסם שהאדמו"ר מסאטמר "אינו מוצא מנוחה לנפשו" וביקור האדמו"ר מויז'ניץ אצל ראש הממשלה בנימין נתניהו "מטריד אותו מאוד".

אחד הדברים שהאדמו"ר מויז'ניץ אמר לבנימין נתניהו, שהצלת ארץ ישראל מפני נגיף הקורונה היא בזכות קדושתה: "רואים שבארץ ישראל יש סייעתא דשמיא מיוחדת, שמירה עליונה".

על עצם הביקור של האדמו"ר מויז'ניץ אצל ראש הממשלה, נזעק האדמו"ר מסאטמר לתקוף: "העניין של החנופה וההתחברות לרשעים הולך מדחי לדחי, רואים כיצד נגררים אחריהם וזה נהיה יותר ויותר", זאת כהמשך לדברים אותם נשא בטיש בשבוע שעבר, בהם אמר כי תקופת הקורונה בה שהו בבידוד וללא מנין, הסתיימה "בהליכה לביתו של 'ראש הכופרים' שמפיץ את ה'כוחי ועוצם ידי', ושאין לו שום דרך ארץ ויראת כבוד להקב"ה".

יש לציין שבחצר הקודש ויז'ניץ תמהים מדוע עסקני סאטמר לא התלוננו על האדמו"ר מויז'ניץ כשהלך לנשיא מדינת ישראל ראובן ריבלין 'הציוני' כדי לבקש חנינה לאסיר המפורסם מרדכי יצחק סאמט מחסידות קנאית מפורסמת שיושב בכלא האמריקאי שנים ארוכות?!

הפגישה עם הנשיא ריבלין (צילום: שלומי כהן, כיכר השבת)

בנוסף, השתתף בפגישה גם הרב בן ציון גוטפרב, רב המקורב לחוגי 'העדה החרדית', צעד נדיר לכשעצמו שהוא משתתף בפגישה עם נשיא המדינה.

עוד מוסיפים עסקני ויז'ניץ שבכל סעודת כ"א בכסלו חסידות סאטמר מכבדת סנטורים נוצרים מניו יורק, גרועים מאומות העולם, הליברליים ביותר, שמאמינים שיש"ו הוא ממשיכו של משה רבנו (ח"ו עפ"ל) למטרה אחת כדי לקבל תקציבי העירייה. וזה מותר. ואילו לבקר את ראש ממשלה כדי לעגן את חוק הגיוס, כדי להרחיב את לומדי התורה בארץ הקודש, אסור?!

לחיצת היד בין הרבי מסאטמר למלך רומניה קרול השני בסאטו מארה בשנת תרצ"ו (1936) (מתוך ויקיפדיה)

כמו כן תמהים עסקני ויז'ניץ, הרי גם הרבי 'ויואל משה' מסאטמר, נפגש עם נשיא רומניה ששיתף פעולה עם הנאצים, והיה ידוע כאנטישמי מפורסם - ועשה זאת כדי להציל ממנו את מה שאפשר, וכך נהגו בכל ההיסטוריה גדולי ישראל, בהתחננם בפני הפריץ, ומה השתנה שבארץ ישראל לא ניתן לעשות זאת?!

קדם לאדמו"ר מויז'ניץ, הוא מרנא החזון איש, שבתאריך א' בחשוון תשי"ג, קיבל את ראש ממשלת ישראל דוד בן גוריון כדי לקבל ממנו את המסמך ההיסטורי לדיחוי בני הישיבות.

(באדיבות בית המכירות בידספיריט)

מסתבר, שלאדמו"ר מויז'ניץ היה חשש שאישור זה ישתנה, ולכן לא חס על כבודו והלך להיפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו כדי שעולם התורה לא יפסק.

יש לציין על צדקותו המפורסמת של האדמו"ר מויז'ניץ שאינו סוד, הסבל שהוא עבר עשרות בשנים, ולאחר פטירתו של אביו זצ"ל, האהבה שהשפיע האדמו"ר על אחיו, והרגשת ה"ביחד" של האדמו"רים שליט"א, והחלוקה בירושת אביהם, דבר זה אין לו אח ורע בכל העולם כולו.

האדמו"ר מויזנ'יץ עם ראש הממשלה נתניהו (באדיבות 'קול ברמה')

יתכן וזה בזכות קדושת ארץ ישראל, שהרי אמרו חז"ל "אוירה דארץ ישראל מחכים", וזה נתן לאחים מויז'ניץ שליט"א לקדש שם שמים בהתנהגותם לאחר פטירת אביהם זצ"ל, לעומת חסידות סאטמר מגלות אמריקה שם מתנהל מאבק ירושה שנים ארוכות, ללא כל פשרות.

  • ישראל שפירא, הינו היסטוריון ועורך תורני, חוקר עמית במכון 'עד הנה' לחקר יהדות גליצייה ובוקובינה, מרצה ומדריך טיולים בארץ ובעולם
    לפרטים נוספים נא לפנות: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר