תּוֹרָה תּוֹרָה חִגְרִי שַׂק

זקן ראשי הישיבות הגאון רבי משולם דוד סולובייצ'יק זצוק"ל

אבל כבד בעולם התורה, עם הסתלקותו למרומים של זקן ראשי הישיבות, הגאון האדיר רבי משולם דוד סולובייצ'יק, ראש ישיבת בריסק ובנו של ה'בריסקער רב', שמצבו הידרדר אחרי שנדבק בנגיף (חרדים)

שימי שפר | כיכר השבת |
הכתבה פורסמה ב-י"ח בשבט תשפ"א | 31.01.21
הגרמ"ד זצוק"ל עמל בתורה (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

אבל כבד ביהדות החרדית: לפנות בוקר (ראשון) הסתלקה בסערה נשמתו של הגאון האדיר רבי משולם דוד הלוי סולובייצ'יק זצוק"ל, זקן ראשי הישיבות וראש ישיבת בריסק, בגיל 99, לאחר שחלה בקורונה.

מסע הלוויתו יצא בשעה 11:00 בבוקר מביתו ברחוב עלי הכהן 17, ותעבור דרך ישיבת בריסק, הסמוכה - בדרכה להר המנוחות.

בערב שבת קודש, מצבו החל להידרדר אך התייצב מעט. במוצאי השבת, חלה שוב הידרדרות במצבו, וכוחות הרפואה נאלצו לבצע פעולות החייאה, עד שהושב הדופק, לאחר חצות הלילה. אך לפנות בוקר, כאמור, מערכות גופו קרסו והוא השיב את נשמתו ליוצרה.

בשנה וחצי האחרונה ידע מצבו הרפואי של ראש הישיבה זצ"ל עליות ומורדות, מאז התגלה זיהום חמור בגופו. בחודש ניסן הוא אף מעד בביתו והוצרך לעבור ניתוח מורכב בבית החולים הדסה עין כרם.

לפני כחצי שנה ראש הישיבה נפל שוב ממיטתו, על מזרון שהוצב בסמוך, ובצהרי אותו היום החליטו בני משפחתו, בהמלצת רופאיו, לפנותו לבדיקות בבית החולים.

במקביל, בשל העובדה כי כוחותיו נחלשו, החליטו אנשי ביתו להעתיק את מקום מגוריו לרחוב עלי הכהן בירושלים, סמוך לבית המדרש ולהיכל ישיבת בריסק, על מנת שלא יזדקק לטרוח בהליכה מרוחקת וכדי לשמור על בריאותו כמה שניתן.

בחלון ביתו (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

בחודש אב עוד זכה הגרמ"ד סולובייצ'יק להשתתף בשמחת החתונה לנכדתו, שהתקיימה בחצר תלמוד תורה חוות דעת בירושלים, שנדחתה בשבוע בשל הנחיות משרד הבריאות בעקבות המגפה.

לפני כשלושה חודשים נודע כי ראש הישיבה נדבק בנגיף הקורונה. מאז מצבו הבריאותי הידרדר מאוד והוא אף נזקק לחמצן ולטיפול אנטיביוטי. שבועיים לאחר מכן מצבו הרפואי החמיר עוד, ולאחר שקשיי הנשימה מהם סבל הלכו והחריפו, הוא פונה לבית החולים במצב קשה, שם הורדם והונשם.

בשלב מסוים נערך לגרמ"ד ניתוח, שעורר חששות רבים בשל הסיכון שהיה עלול להיגרם מכך, אם כי גם תקווה כי ההליך הכירורגי יאפשר להפחית את מינון חומרי ההרדמה עבורו. בהמשך, אחרי שיצא שלילי לנגיף, הועבר לביתו וטופל במיטב המכשור הרפואי שהובא למקום.

לפני כשבוע פסקו כליותיו של הרב לתפקד, ואלפי תלמידיו, כמו גם רבים בריכוזי היהדות החרדית כולה, נשאו תפילות לשלומו ולרפואתו, כפי שקראה מועצת גדולי התורה, אך כאמור כעת נגזרה הגזירה: נשמתו הטהורה של הגאון רבי דוד סולובייצי'ק שבה ליוצרה.

בהסתלקותו הותיר אחריו הגרמ"ד את רעייתו הרבנית, את בנו המשמש כר"מ בישיבת בריסק הגאון רבי יצחק זאב, חתנו של ראש ישיבת פוניבז' הגרב"ד פוברסקי, את בנו רבי אשר ואת בתו הנשואה לראש ישיבת שער התלמוד הגאון רבי נחמיה קפלן.

מתולדותיו

רבי משולם דוד נולד בחודש תשרי, שנת תרפ"ב, בעיירה בריסק שבליטא, לאביו 'הרב מבריסק', מרן הגאון רבי יצחק זאב סולובייצ'יק זצוק"ל, ולאמו מרת אלטע הענדיל. בתקופת מלחמת העולם השניה הוא לארץ ישראל, ולאחר מכן נישא לבתו של הרב אשר שטרנבוך מלונדון, אחותו של הגר"מ שטרנבוך, לימים ראב"ד 'העדה החרדית'.

כעשרים שנה לאחר הסתלקות אביו, ה'בריסקער רב', הקים את ישיבת בריסק המעטירה, הממוקמת כיום בשכונת גבעת משה ('גוש 80') בירושלים, בה זכה להעמיד תלמידים רבים ההולכים בדרך התורה, בשיטת בריסק הידועה.

הגרמ"ד זצ"ל היה ידוע כדקדקן גדול בהלכה, כמו גם במסירותו הגדולה באמירת השיעורים בהיכל הישיבה, ואף בביתו שברחוב עמוס בעיר, לשם היו נוהרים רבים מתלמידיו מדי שבת גם כדי לצפות מקרוב בלימודו והתמדתו.

האב הגדול, מרן הגרי"ז מבריסק זצוק"ל (באדיבות הרב שמעון יוסף מלר)

קשר מיוחד וקרוב היה לו לגאון רבי משולם דוד זצ"ל עם רבים מגדולי ישראל, לאורך השנים האחרונות, בהם רבני ואדמו"רי 'העדה החרדית' עמה היה מזוהה אידיאולוגית, אך גם עם רבנים רבים אחרים וראשי ישיבות, איתם היה דן רבות בענייני לימוד והלכה.

בחגי ישראל היה הגרמ"ד זצ"ל נוהג להגיע להר הצופים בירושלים, שם היה צופה לעבר 'מקום המקדש' ומתפלל לישועת הכלל והפרט בדמעות שליש, בתקווה גדולה לבניית בית המקדש.

מתחת ידיו יצאו חמשת הכרכים של 'חידושי מרן רבי משולם דוד סולובייצ'יק' על סדר קדשים, שתפסו מקום של כבוד בכותל המזרח של עולם הישיבות.

מנהג יוצא דופן קבע לעצמו ראש הישיבה: לכתוב את חידושי התורה שלו בעצמו, מבלי להתעייף, תוך שקידה והתמדה בלתי נתפסות, לאורך שעות רבות, גם בזקנותו.

וְכָל בֵּית יִשְׂרָאֵל יִבְכּוּ אֶת הַשְּׂרֵפָה אֲשֶׁר שָׂרַף ה'.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר