החזן הדגול שהתגלה בזכות אמירת ה"אמן"

צפו בביצוע של החזן יעקב למר ליצירה "מודים אנחנו לך" שבוצעה במקור על ידי החזן מרדכי הירשמן ז"ל, שיום פטירתו חל היום. עיבוד: חנן וינטרניץ ומרדכי סובול (חזנות)

אופיר סובול | כיכר השבת |
(צילום: יובל)

היום ב' בשבט, אנו מציינים 80 שנה לפטירתו של "נסיך החזנות" החזן מרדכי הרשמן ז"ל.

'מאטקע דער סאלדאט' (מרדכי החייל), היה כינוייו של החזן בעל קול הטנור המתוק של עולם החזנות.

הרשמן שרת בצבא הרוסי. מפעם לפעם היו עוברים החיילים ברחובה של עיר ושרים מארשים רוסיים, אך קולו המתוק של הרשמן התבלט מעל כולם. החזנים אריה לייב רוטמאן ושלמה רביץ שהיו עדים לכך, איתרו את החייל שהתברר כיהודי, ומצאו סידור שיאפשר לו להמשיך את שירותו הצבאי, כשליח ציבור בבית הכנסת ומשם צמח ופרח.

הרשמן הקליט עשרות תקליטים בהם יצירות חזנות, אידיש ואופרה. החזן יעקב רפפורט שבזכותו קיבל את משרתו הראשונה ב"בית אל" בבורו פארק, כתב עבורו את להיטיו הגדולים, כמו "מודים אנחנו לך".

את "מודים" הקליט הרשמן בשנת 1928. מאז ועד היום, חזנים רבים מבצעים תדיר את "מודים" האהובה כל כך, אבל רק יחידי סגולה זוכים לבצע זאת בצורה מתוקה ואותנטית, כפי שמבצע אותה החזן יעקב למר.

השבוע לפני 11 שנים ב 13/1/2010, קיימנו קונצרט הצדעה להרשמן, זו הייתה סיבה נהדרת והזדמנות מצוינת, לרתום את יעקב למר הצעיר והמבטיח כל כך, למשימה.

הרשמן ינק את אהבתו לשירה, משירי הערש אותם שרה לו אמו טובה. אך הוריו התנגדו בכל דרך אפשרית לתחנוניו של הילד מרדכי להבחן למקהלת בית הכנסת. הילד מרדכי שהגיע עם אביו יעקב מידי שבת לבית הכנסת, החליט באחת השבתות להגביר את קולו בעת ענית ה"אמן" והציבור נחשף לקול הפעמונים המצלצל של הילד. הלחץ של הציבור, הגבאים, החזן והמנצח על הוריו, יצר את ההילה סביב "ילד הפלא" המסתורי, מבלי ששר ולו יום אחד במקהלה ההיא. והשאר... היסטוריה!

יהי זכרו ברוך!

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר