"על שולחן הניתוחים"

האם זה אכן דואט מיותר? // ביקורת סינגלים

למה בכלל צריך דואטים? מהו דואט מיותר? והמלחינה ש"לא עוצרת באדום" יוצאת בסינגל חדש פרי עטה. מבקר המוזיקה של 'כיכר השבת', נתנאל לייפר בטורו השבועי (מגזין מוזיקה)

נתנאל לייפר | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

הרגע שבו אנו מחליטים שהגענו לשיא שלנו ושאין לנו לאן עוד להתקדם זה הרגע שבו אנו מתחילים לדעוך. אנשים גדולים לא מפסיקים לעולם לפתח את עצמם באפיקים חדשים, ולא משנה בני כמה הם, הם מוסיפים ללמוד ולהתפתח גם אם בצעדים קטנים. זה מה שמשך אותי באימייל שקיבלתי לפני כמה חודשים מגברת לא צעירה במיוחד בגילה אבל צעירה במיוחד ברוחה.

שולמית דמבז החליטה לפני עשור בגיל 55 להתחיל ללמוד ולנגן בגיטרה, היא לקחה כמה שיעורים מסודרים אחריהן יצאה למסע לימוד עצמי ממנו פרצו באופן אוטומטי שירים ולחנים חדשים. מאז יש במגירתה כמה מאות שירים חלקם לחנים למילים מהמקורות וחלקם טקסטים חדשים שהיא כותבת בעצמה.

היכולת של הגברת דמבז ליצור ולהתקדם מבלי להקשיב לקולות פנימיים מחלישים, הפעימה אותי והחלטתי להפתיע אותה ולשדך משיריה לאמנים שיבצעו אותם לקהל הרחב ולא רק לקהל החברות ומשפחתה התומכת מאד של היוצרת. השיר הראשון יצא רגע לפני יום כיפור - "אני לדודי", שיר מרגש במיוחד שכתבה דמבז וביצעו החזן האהוב לייזר ברוק והזמר ואמן האקאפלה המצליח יונתן שטרן. אל העיבוד חבר המעבד המצליח עדי נתנאלי והתוצאה הייתה מרגשת במיוחד.

כעת רגע לפני חודש אדר, יוצא סינגל נוסף משיריה של דמבז הפעם שיר שמחה קופצני ומלא אנרגיות המתאים במיוחד לימים אלו - "להיות בשמחה" בביצוע להקת "החברים משער יפו" בניצוחו ועיבודו המוזיקלי של הזמר והיוצר, יוצא 'הקול הבא' שמואל פרדניק. בלהקה חברים לצדו של פרדניק, אור קלר ודולב חיים מוסרי שגם אחראי לציורים שמלווים את קליפ האנימציה של השיר.

הלחן למילים מתוך ליקוטי מוהר"ן זכה לעיבוד 'ביג בנד' כיפי במיוחד עמוס כלי נשיפה ומקצב שיעביר אתכם אוטומטית למצב תנועה וריקוד. העיבוד של פרדניק המוכשר (שהפך בשבוע שעבר לאבא. מזל טוב) יושב כמו כפפה על השיר ויש לי תחושה טובה שהסינגל החדש יזכה לחיבוק ראוי בהחלט לקראת ימי הפורים המתקרבים ויכיר את היוצרת שלא עוצרת באדום לאמנים נוספים שיחברו אליה לשת"פ מרגש ומעורר את הלב והנשמה.

(איורים: דולב חיים מוסרי. אנימציה: חני רשף)

אמר לי פעם אמן ותיק וחכם, דואט עושים רק אם השיר צריך דואט. דואט שנעשה לצורך יח"צ ולא מסיבות אמנותיות לא בהכרח משרת את השיר ופעמים רבות אף גורע ממנו. אנו זקוקים לדואט כאשר לדוגמא השיר דורש טונים גבוהים או נמוכים שאחד הזמרים לא יכול לבצע כיאות לבדו ואז התמונה המוזיקלית הופכת למושלמת בשיתוף הפעולה הקולי. הדואט החדש של נפתלי קמפה וארי היל עורר בי תהיות האם באמת יש בו צורך אמיתי או שמדובר בדואט שעיקרו הוא צירוף שני השמות יחד על עטיפה אחת.

נפתלי קמפה זמר ויוצר נהדר, האהוב עליי מאד בשני אלבומיו הראשונים עומד מאחורי הלחן החדש ל"אם תעוררו" כשהוא מארח את הזמר ארי היל שלאחרונה ידו בכל ויד כל בו. היל מתארח ומארח בשירים רבים והוא אחד השמות החמים בעולם המוזיקה החסידית.

שירתו של קמפה "פריכה" כשהגיטרה האוקסטית שפותחת את השיר מעניקה מעטפת נכונה באדיבותם של הצמד הקבוע של קמפה - אלי קליין ואיצי ברי. היל גם נשמע מצוין אם כי הוא לא באמת מוסיף לי משהו על פניו של קמפה. אין פער גדול במיוחד בין קולותיהם, כזה היוצר רגעים מוזיקליים בלתי נשכחים.

למרות זאת, אין ספק שהשיר נשמע טוב. ולמרות שלא הבנתי את הדואט עדיין נהניתי לשמוע אותו וזה "עובד" כך שבכל זאת משהו שם כנראה עשוי נכון.

קמפה הוא אמן נהדר שהדבר האחרון שאני רוצה ממנו זה ניסיון ליצור גימיקים. הוא פשוט לא צריך אותם. הוא רק צריך להיות נפתלי קמפה וזהו.

יוסף נטיב הוא אחד הקולות הזכים של המוזיקה היהודית. הוא שב בתשובה לפני כעשור ומאז הוציא אלבום יפיפה שלא זכה מספיק לכבוד הראוי לו.

אם אתם חובבי מוזיקה יהודית משובחת רוצו ליוטיוב והקישו את המילים "אף אחד לא נשאר" - ההנאה מובטחת מראש.

בשנתיים האחרונות עובד נטיב על אלבום חדש יחד עם המפיק המוזיקלי המוערך מאור שושן, אלבום שאמור לצאת כבר בחודשים הקרובים. מהאלבום יצא כבר הדואט המצליח (והמוצדק מאד) עם יונתן רזאל "באמת" שזכה להצלחה רבה בכל כלי התקשורת. השיר החדש "יבוא היום" שנטיב כתב והלחין הוא הסינגל האחרון מתוכו וכרגיל הוא כיפי ונעים להאזנה.

להערות הארות וטיפים לבידוד כיפי: nl@kikar.co.il

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר