מאמר מיוחד

חטא העגל על פי רבי נחמן // פרשת השבוע

חטא העגל היה מעשה שנראה הכי גרוע בעולם והיה לו כפרה. האם לא ניתן ללמוד מזה שגם לנו יש כפרה? האם נוכל למצוא באנשים שסביבנו מעט טוב? // מאמר ע"פ רבי נחמן (יהדות)

ורד שאלתיאל | כיכר השבת |
(צילום: להגביה עוף)

מה ההארה שמתגלה בחטא העגל?

לאחר חטא העגל, הקב"ה אומר למשה רבנו:

"ועתה הניחה לי, ויחר אפי בהם, ואכלם".

הקב"ה מודיע למשה רבנו שהוא רוצה לכלות את בני ישראל, אך אומר רש"י שבמילים אלו, הקב"ה פותח פתח למשה רבנו, ומודיע לו:

שמה שיקרה לעם ישראל – תלוי בו!

ואם הוא יתפלל עליהם, הם ינצלו, והוא לא יכלם!

מידתו של ה' יתברך - אל רחום וחנון

הרבי מלובביץ מסביר במתק לשונו מה עשה הקב"ה אחרי חטא העגל:

"הציל הקב"ה את בני ישראל עצמם - מבני ישראל עצמם"

הקב"ה ברחמיו לא רצה לכלות את בני ישראל אף על פי שחטאו, ומשה רבנו הבין את הרמז שהיה טמון במשפט, וענה לקב"ה:

"לָמָּה ה' יֶחֱרֶה אַפְּךָ בְּעַמֶּךָ וְכוּ'".

מה עושה מעט טוב? דוחה הרבה רע!

משה רבנו מחפש את 'פתח' ההצלה, שיגרום להקב"ה להציל את בני ישראל, ואומר לו, אני מוצא בהם מעט דברים טובים שהם עשו, וכשיש מעט טוב: "וַאֲזַי נִדְחֶה הָרָע לְגַמְרֵי"!!!

דווקא מחטא העגל, משה רבנו מגלה דרך חדשה, שאמר לקב"ה:

"כִּי הָרָע, אֵינוֹ נֶחֱשָׁב כְּלָל! כְּנֶגֶד מְעַט הַטּוֹב - שֶׁיֵּשׁ בָּהֶם עֲדַיִן!"

האם מעט טוב - דוחה את כל הרע?

הרעיון מדהים! מה בעצם אומר משה רבנו?

אני מוצא בבני ישראל מעט טוב, ולכן, כל הרע – בכלל לא נחשב!

מה ניתן ללמוד מזה לגבינו?

תמצא בעצמך מעט טוב, כך - שהרע שבך לא יחשב!

הרעיון נשמע - יותר מידי טוב!

אבל, אומר רבי נתן, זה המסר שאנו לומדים...

ועל יסוד זה בנויה תורת 'אזמרה', שהאדם צריך כל הזמן למצוא בעצמו ובאחרים מעט טוב, וכך:

ניתן להעלות את כל האדם - מכף חובה לכף זכות.

כיצד מעט טוב - דוחה המון רע?

מה הקב"ה עונה לרעיון של משה רבנו?

הוא מסכים לדבריו! התורה כותבת "וַיִּנָחֶם עַל הָרָעָה".

הקב"ה שמח למחול לעמו - לבניו אהוביו, והוא מלמד את משה רבנו את סדר התפילה וי"ג מידות של רחמים, ועל זה נאמר:

"וַיֹּאמֶר אֲנִי אַעֲבִיר - כָּל טוּבִי".

הקב"ה גילה ולימד את משה שהוא:

כולו טוב, ולכל אחד, ובכל מצב שיהיה האדם!

כמו שהקב"ה טוב לצדיקים, כך, הוא טוב לרשעים, רק:

צריך למצוא בכל אדם את – המעט טוב!

כי "טוב ה' לכל, ורחמיו על כל מעשיו"

אפילו למי שהוא - הכי חוטא, ונראה - הכי גרוע!

צריך לשנן שוב ושוב! הקב"ה טוב גם – למי שחוטא וגרוע!

מכאן, אי אפשר לדחות אף אדם, אף לא את עצמך!

כי בכך אחד יש תמיד טוב, רק צריך למצוא אותו...

תתעורר - יש בך המון טוב!

בכל אחד יש טוב, רק שלפעמים הטוב - נעלם ורדום.

אבל, ניתן תמיד עורר את הטוב - מעלפונו! מדוע?

אף אדם אינו רע! יתכן שהאדם עשה מעשה רע, אך, הדבר לא הופך אותו לרע. אולי עשית מעשה רע שעשית, אבל, אתה טוב - נצחי ומוחלט!

אתה 'חלק אלוק ממעל', יש בך נקודת אלוקות שלא נגמרת...

מלך מוחל וסולח – גם כל חטאנו

חטא העגל היה מעשה שנראה הכי גרוע בעולם - והיה לו כפרה.

האם לא ניתן ללמוד מזה שגם לנו יש כפרה?

האם נוכל למצוא בנו, ובאנשים שסביבנו מעט טוב?

כשנמצא את ה'מעט' טוב, הוא ידחה את הרע, ונוכל לצאת מכף חובה לכף זכות, וזה הפתח שימשוך אותנו לעוד ועוד טוב, וכך, נוכל להתחזק ולתקן את מה שאינו טוב... ואפילו השמים הם לא הגבול...

י"ג מידות של רחמים – גילו רחמי ה' הרבים

הקב"ה גילה למשה רבנו את י"ג מידות של רחמים, בבחינת:

"ה' ה' אֵל רַחוּם וְחַנוּן אֶרֶךְ אַפַּיִם" וְכוּ'

ה' יתברך, מלא רחמים וטוב ולכל! ודרכו להאריך אף לכולם, כי הוא מטה כלפי חסד:

"וְדָן אֶת הַכֹּל לְכַף זְכוּת, וּמוֹצֵא נְקֻדָּה טוֹבָה,

אֲפִלּוּ בְּפוֹשְׁעֵי יִשְֹרָאֵל - וְעַל יְדֵי זֶה מַכְרִיעַ אוֹתָם לְכַף זְכוּת כַּנַּ"ל".

ומסיים רבי נתן ואומר, שזוהי הבחינה של "נוֹצֵר חֶסֶד לָאֲלָפִים", בזה הקב"ה גילה שהוא בְּחִינַת הַחֶסֶד "וְדָן לְכַף זְכוּת וּמוֹצֵא נְקֻדָּה טוֹבָה" וְכוּ'.

אלפי פגמים שפגם האדם – נמתקין עם מעט חסד

רבי נתן מראה כמה טוב ניתן לקבל ע"י מידת החסד של הקב"ה, הוא מסביר שמידת החסד גורמת לכך שהקב"ה: "נוֹצֵר וּמַמְתִּיק לָאֲלָפִים", ז"א, הוא נוצר - שומר את החסד, שיהיה כנגד:

"אֲלָפִים וּרְבָבוֹת פְּגָמִים שֶׁפָּגַם אוֹתוֹ הָאָדָם".

אלפי פגמים של האדם, ניתן לבטל ע"י מידת החסד של הקב"ה, ובזכות זה: "נוֹשֵֹא עָוֹן וָפֶשַׁע" וְכוּ', - הקב"ה דן את האדם לכף זכות,

וע"י זה האדם : "נִכְנַס בֶּאֱמֶת לְכַף זְכוּת" וְכוּ' כַּנַּ"ל:

האדם יוצא באמת מכף חובה - נכנס לכף זכות!

(ליקוטי הלכות או"ח – הל' השכמת הבוקר).

מה עושים עם זה הלאה?

היסודות שנלמדים כאן גדולים ועצומים, הרחמים והחסד של הקב"ה התגלה דווקא בחטא העגל, וע"י מעט טוב, ניתן לבטל הרבה רע.

מה יקרה אם ננהג כך עם עצמנו?

ועם היקרים לנו? ועם אלו שאולי פחות יקרים לנו?

זוהי תורת 'אזמרה' שעליה אומר רבי נחמן שהיא אחד היסודות החשובים לכל אדם, ונמצאת בפרוט בליקוטי מוהר"ן קמ"א רפ"ב, ומי שיעיין שם ימצא עד כמה הוא כולו טוב, ויתחיל לומר:

אני 'עצם' הטוב, באמת!

וגם אתה! רוצה הוכחה?

"אזמרה לאלוקי בעודי..."

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר