פרשת דברים

אקטואליה בפרשה: איך משנים את העולם?

חבר מועצת הרבנות הראשית, הגאון רבי אליעזר שמחה וייס, מתארח מידי שבוע באולפן 'כיכר השבת', ומגיש לצופים ווארט אקטואלי מהפרשה. והשבוע: איך משנים את העולם? (יהדות)

(צילום: דודי פלוג)

הנושא המרכזי של פרשת דברים הוא נאום הפרידה של משה רבינו מעם ישראל. משה מתלונן על עם ישראל שהם עם של נרגנים ווכחנים והוא לא יכול להתמודד לבד עם תלונותיהם, ולכן הוא היה צריך למנות שופטים. טעמי המקרא בפסוק הזה 'איכה' נקראית במנגינה אחרת מהקריאה הרגילה של התורה. יש 'טרופ', מנגינה רגילה לקריאת התורה, כאשר יש יוצאים מן הכלל וביניהם קריאת עשרת הדברות ופרשת השירה, שנקראות במנגינה אחרת משאר פרשיות התורה. כמו-כן, יש מנגינה רגילה לקריאת ההפטרה כאשר היוצאת מן הכלל היא קריאת הפטרת שבת חזון הנקראת במנגינה אחרת משאר ההפטרות.

הפטרת חזון ישעיה נקראת ב'שבת חזון' לפני תשעה באב במנגינה של קריאת מגילת איכה. כמו-כן, יש מנגינה רגילה לקריאת המגילות כאשר היוצאת מן הכלל היא קריאת מגילת איכה. אנחנו מבינים שכאשר הכתובים מציינים אירוע מיוחד, אזי יש לקריאה מנגינה מיוחדת. והנה, להפתעתנו, אנחנו מגלים שהפסוק "איכה אשא לבדי טרחכם משאכם וריבכם", שנזכר לעיל, נקרא במנגינה שונה מהקריאה הרגילה של קריאת התורה ודווקא במנגינה בה נקראת מגילת איכה.

מה מיוחד בפסוק הזה שצריכים לקרוא אותו במנגינה מיוחדת? מה האירוע המיוחד שהתורה רוצה לציין לנו?

התשובה היא, שהפסוק הזה הוא המפתח להבנת הסיבות שגרמו לחורבן בית המקדש. פרשת דברים נקראת תמיד לפני תשעה באב, היום בו חרב בית המקדש. על פי חז"ל הבית השני חרב בגלל שנאת חינם. מה הביא לשנאת חינם? זו אותה תכונה שמשה רבינו התלונן עליה. עם ישראל נמצאים במדבר כאשר מספקים להם את כל צרכיהם מ-א ועד ת. על מה התלוננו?! כלום לא חסר להם. כיצד משה מגיע למצב שהוא לא יכול להתמודד לבד וצריך למנות שופטים שיעזרו לו בניהול עניני העם?

אלא התכונה הזו של נרגנות ותלונות היא תכונה מובנית וטבעית באדם. במצב שבו היו בני ישראל לפני חורבן הבית, עם הרומאים כאויב חיצוני, היה אך טבעי שעם ישראל יהיה מלוכד. אך התכונה הזאת של נרגנות הביאה אותם למצב שלא יכלו להסתדר זה עם זה. ולכן הפסוק 'איכה' בפרשת דברים מאוד משמעותי. הוא המפתח להבין את קורות החיים של עם ישראל במשך ההיסטוריה ולכן המנגינה המיוחדת.

גם היום אנו בעת צרה עם אויבים שצרים עלינו. היינו מצפים שעם ישראל יחיו באחווה אבל אנו רואים ומרגישים שנאת חינם בעם. איך אנחנו יכולים להתמודד עם השנאה ופילוג בעם ? איך אנו יכולים לשנות את המצב הקיים ?נזכור את דברי רבי ישראל מסלנט:" ניסיתי לשנות את העולם ולא הצלחתי. שיניתי את עצמי והשתנה כל העולם".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר