פרשת ואתחנן

אקטואליה בפרשה: כוחה של תפילה • צפו

חבר מועצת הרבנות הראשית, הגאון רבי אליעזר שמחה וייס, מתארח מידי שבוע באולפן 'כיכר השבת', ומגיש לצופים ווארט אקטואלי מהפרשה. והשבוע: כוחה של תפילה • צפו (יהדות)

(צילום: דודי פלוג)

פרשתינו פרשת ואתחנן פותחת בבקשתו של משה מה' לביטול הגזירה. משה רבינו מתחנן לה' "עברה נא
ואראה" תן לי לעבור את הירדן ולראות את ארץ ישראל. משה רבינו ביקש בתפילתו שתי בקשות – אחת היא לעבור את הירדן והשנייה לראות את הארץ הטובה שבמערב הירדן. רק חצי מתפילתו התקבלה. ה' נענה לבקשתו לראות את הארץ אבל לא לעבור ולהיכנס לארץ.

חז"ל אומרים שמזה רואים שתפילה חזקה יותר מכל גמילות חסדים שכן כל הגמילות חסדים שמשה עשה עם בני ישראל לא הועילה לו כדי להיכנס לארץ ישראל אבל התפילה שלו כן הועילה ('תפילה עושה מחצה').

מתי ה' נענה לתפילות ומתי לא? ה' תמיד מקשיב ותמיד שומע את תפילתנו אבל לפעמים יש לו תוכניות יותר טובות מהתוכניות שלנו. לכן לפעמים אנחנו רואים את תשובת ה' כ'כן' ולפעמים כ'לא'. לפעמים אנחנו לא מבינים את התשובה ולפעמים חושבים שלא קיבלנו תשובה כלל כי לא שמענו אותה.

מסופר על אדם שהיה בצרה גדולה והתפלל רבות אל ה'. בצר לו הוא הלך לראות את הרבי שלו. האיש פתח את ליבו וסיפר את כל הצרות שלו ואמר: צעקתי התפללתי בכל כוחי, למה ה' לא ענה לי? הרבי, שישב מולו בחדר, אמר משהו בתגובה אבל אמר זאת בשקט שלאיש היה בלתי ניתן להבין מה נאמר. האיש התקרב לרבי ושאל: מה אמרת? הרבי חזר על התשובה אבל שוב, בשקט ובלחש.

בתוך כך התקרב האיש לכיסא הרבי עוד ועוד ואמר שוב ושוב: סליחה לא שמעתי אותך. כאשר הראשים שלהם היו קרובים זה לזה אמר הרבי בלחש: הקב"ה תמיד שומע את תפילתנו אך לפעמים הקב"ה לוחש את תשובתו כדי שנתקרב אליו. הפעם האיש שמע והבין.

לפעמים התשובה של הקב"ה מגיעה מאוחר יותר, לפעמים זה לא הזמן לקבל תשובה.

יש בדיחה בעניין זה: אדם שאל את הקב"ה כמה זה אלף שנה בעיניך? ה' עונה לו: כיום (כִּי אֶלֶף שָׁנִים בְּעֵינֶיךָ כְּיוֹם אֶתְמוֹל). האיש מבקש מה' שהוא יעניק לו מיליון דולר? וה' עונה לו:וודאי, חכה יום.

יש שני דברים שעלינו להיות מודעים אליהם כשאנחנו מתפללים אל הקב"ה: הראשון הוא שאי אפשר לתת לקב"ה הוראות והשני הוא שהקב"ה יכול לענות גם בשלילה. ריבונו של עולם יודע יותר טוב מאיתנו מה טוב בשבילינו ותשובה כמו'לא' או 'מאוחר יותר' הן גם ברכות שעליהן צריכים להודות.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר