אופיר סובול: הבטחתי למשה שטרן ולכן אקיים

המנצח והמעבד אופיר סובול מציג את יצירתו של החזן הנודע והאהוב משה שטרן לראש השנה "אתה נגלית" מתוך הביצוע הראשוני בעקבות הבטחתו לחזן שימצא את התיעוד (חזנות)

אופיר סובול | כיכר השבת |
(צילום: יובל)

בעוד ימים ספורים, נשב בבתי הכנסת ובמנייני החצרות המאולתרים, ואת פסוקי "שופרות" בתפילת מוסף נפתח בפיוט "אתה נגלית".

הפיוטים: "מלכויות, זיכרונות ושופרות" מורכבים מ-7 חלקים לפי הנוסחה הבאה:
1. תפילת פתיחה
2. פסוקי תורה
3. פסוקי כתובים
4. פסוקי נביאים
5. פסוק מהתורה
6. תפילת סיום
7. הברכה

חוקר הפיוטים, יוסף היינימן ז"ל, סבור שמתוך סגנונה הנעלה וצחות העברית שלה, סביר שתפילת הפתיחה, המקדימה את חטיבות הפסוקים, חוברה בארץ ישראל, וייתכן שעוד בתקופת התנאים.

את "אתה נגלית" חיבר בהונגריה, בתחילת שנות ה-40, החזן ישראל שטרן.

לחזן ישראל שטרן ורעייתו נולדו 11 ילדים - 7 בנים ו 4 בנות. כל שבעת הבנים, שרו כמקהלה וליוו את האב ישראל בתפילותיו לפני העמוד. צעיר הילדים, משה שטרן, הלך מילדות בדרכי אביו, לא רק כחזן, אלא גם כמלחין וכמעבד. משה שטרן הילד גדל להיות אחד החזנים הטובים והמשפיעים ביותר בדורנו. באמתחתו כ-200 יצירות ותפילות שחיבר בעצמו, או שהוסיף על יצירותיו של אביו.

דוגמה מובהקת לכך היא היצירה "אתה נגלית", אותה הרחיב לאחר פטירת אביו.

בשנת 1988, הגיע שטרן לאבא עם דף התווים של היצירה, וביקש ממנו לכתוב עיבוד ליצירה זו, שזה עתה סיים לכתוב. אבא התאהב ביצירה והתיישב לכתוב לה עיבוד מקהלתי, ולאחר מכן גם עיבוד תזמורתי. לשמחתי, אני מביא לכם היום את ביצוע הבכורה של היצירה מלפני 33 שנה.

בשנה וחצי האחרונות, העלינו לא מעט יצירות בביצועו של שטרן. בכל אחת מהפעמים, הוא דאג להתקשר ולהודות לי אישית על העונג הרב, שהפוסטים הללו ושהקטעים ההיסטוריים בביצועו מסבים לו. דיברנו על העבר, ההווה, וגם על העתיד - שמצריך ממנו להתרכז רבות בבריאותו.

בכל השיחות הללו, הייתה לו למשה בקשה אחת, שחזרה על עצמה: "אופיר היקר, תחפש בבקשה את הביצוע שלי ל׳אתה נגלית׳, זכור לי שהיה ביצוע מצוין!" הבטחתי לך משה, והיום ערה"ש תשפ"ב, אני שמח גם לקיים.

שבת שלום ושנה טובה, בריאה ומתוקה לכולנו.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר